پنجشنبه 17 مرداد 1392 - 21:56

هاشمی: رفتارهای کیهان اثر معکوس دارد

هیاهویی که بعضی تندروهای اصولگرا علیه دولت منتخب مردم به‌پاکرده بودند، با معرفی کابینه او به اوج خود رسید. کابینه‌ای که رضایت نسبی اغلب اصلاح‌طلبان، میانه‌رو‌ها و اصولگرایان میانه‌رو را جلب کرد، خشم تندرو‌ها را برانگیخت، اما به گفته محمد هاشمی، برادر و رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این تندروها برای تغییر‌دادن تلاش بی‌مورد می‌کنند. محمد هاشمی می‌گوید برآیند نیروهای سیاسی کشور به‌نفع این دولت است. دولتی که نمی‌خواهد حتی یک قدم از منافع مردم عقب بنشیند.

بخشی از اصولگرایان تندرو، فشار به دولت جدید را شروع کرده‌اند. آیا این فشارها می‌تواند دولت تدبیر و امید را از پیمودن مسیری بازدارد که به مردم وعده داده بود؟
این فشاری که شما از آن سخن می‌گوید، آن‌قدر تاثیر‌گذار نیست که از بتواند دولت آقای حسن روحانی را از مسیر خود خارج کند. آقای حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده‌هایی دادند که مصر هستند به همه آن‌ها عمل کنند؛ فشارهایی که این روزها سعی می‌شود به دولت وارد شود، در عزم دولت خللی وارد نمی‌کند.

پس از معرفی کابینه بعضی از اصولگرایان تند رو سعی کردند با زیر‌سوال‌بردن بعضی از وزرای پیشنهادی، رییس‌جمهوری را به عقب‌نشینی ناچار کنند. آیا حسن روحانی در مقابل این فشارها تسلیم می‌شود؟
تاکنون ندیدم به دولت یا شخص رییس‌جمهوری فشار خاصی وارد شود که بتواند بر عزم دولت تاثیر بگذارد؛ البته اجرای برنامه‌های دولت یازدهم و عمل به وعده‌هایی که این دولت به مردم داده است، نیازمند همدلی همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی است. برداشت شخصی من از سخنان غیررسمی که در گوشه‌و‌کنار شندیدم، شکل‌گرفتن یک عزم جدی برای حل مشکلات کشور است. برآیند نظر تمام نیروهای سیاسی فعال در کشور درباره نحوه چنیش دولت و اعضای کابینه رضایت بخش است.

مجموعه نظام به این جمع‌بندی رسیده است برای حل مشکلات مردم و حل معظلاتی که مردم دست به گریبان آن هستند، هماهنگی و انسجام یک ضرورت است. دولت یازدهم با مشکلاتی در حوزه‌های داخلی، خارجی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دست به گریبان است. هرچند که دولت برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی کافی انجام داده است، لازم است جناح‌های سیاسی برای برطرف‌کردن این مشکلات انسجام داشته باشند. کشور در شرایطی نیست که بتوانیم نیروها را صرف تلاش برای خنثی‌کردن کارشکنی‌ها یا سنگ‌اندازی رقبا کنیم. امیدورام برآینده نیروهای همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی، با درک درستی که از شرایط کشور دارد، در جهت مثبت صرف شود. در این صورت است که می‌توان امید داشت نتیجه مطلوب، در مدت زمان کمی حاصل شود.

پس به‌گمان شما فشارهایی که به حسن روحانی درباره اعضای پیشنهادی دولتش وارد می‌شود، به جایی راه نخواهد داشت؟
غالب مردم و اکثر گروه‌های سیاسی باور دارند اجرای برنامه‌های دولت مهم‌تر از نام یا گرایش سیاسی یکی از وزرای کابینه است. هرچند قبول دارم که بعضا بعضی نکته‌ها یا مسائل درباره برنامه‌ها یا وزرای پیش نهادی دولت مطرح می‌شود، اما نکته‌هایی که مطرح می‌شود ممکن است تعابیر و آثار مختلفی در کشور داشته باشد. لزوما این فشارها کند‌شدن حرکت دولت در مسیر وعده داده را منجر نمی‌شود.
اما بعضی از تندرو‌ها در مقاطعی موفق شدند با فشارهایی که به دولت یا جناح‌های سیاسی وارد می‌کنند، آن‌ها را به عقب‌نشینی وادار کنند.

هر کنشی، در هر مقطع زمانی، تاثیری خاص دارد. ممکن است یک کنش خاص در یک مقطع زمانی تاثیر بازدارند و تخریبی داشته باشد، اما همان کنش در شرایطی دیگر ممکن است تاثیر شتاب‌دهنده داشته باشد. تجربه این سال‌ها نشان داده در بیشتر مواقع رفتارهای کیهان و دوستان اثری معکوس داشته است. خصوصا در چند ماه اخیر و در مقطع انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم دیدیم که مردم برخلاف آنچه تندروها می‌خواستند، عمل کردند. منظورم این نیست که در تمام موارد مردم برخلاف خواست تندروها عمل کردند ولی با توجه به بلوغ سیاسی مردم می‌توانیم امیدوار باشیم دیگر رفتارها و ادبیات این گروه‌ها برای عامه مردم جذاب و تاثیر‌گذار نیست. میزان فشاری که تندروها می‌توانند به دولت و آقای روحانی وارد کنند، بسیار کمتر از آن چیزی است که سعی می‌کنند نشان دهند. از سوی دیگر بیشتر گروه‌های سیاسی، گذشته از تندروها و دلسوزان کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که برای حل مشکلات کشور باید به‌صورت منسجم همراه این دولت باشند.

ما هم باید سعی کنیم رفتار و گفتارمان تفریقه‌ای ایجاد نکند تا دولت بتواند با فراغ بال به حل مشکلات کشور بپردازد.

این فشارها و تندروی‌ها به شکستن آشتی دولت- ملت منجر نمی‌شود که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم انجام شد؟
این فشار‌ها از شروع انتخابات تا امروز به انسجام بیشتر مردم و گروه‌های سیاسی کمک کرده است. همان‌طور که گفتم لزوما همیشه نتیجه عملکرد یک گروه افراطی آن چیزی که می‌خواهد نیست. با توجه به اقبالی که مردم نسبت به انتخابات نشان دادند و انتخاب آگاهانه‌ای که کردند نشان داد دیگر آنچه برخلاف خواست و اراده ملی باشد، بی‌نتیجه می‌ماند. مردم ما مردمی آگاه هستند. این تندروها برای تغییر واقعیت‌ها، تلاش بی‌مورد می‌کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=61386
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما