سه شنبه 15 مرداد 1392 - 12:14

عيد فطر در ايران پيش بيني شد

دبیر کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش‌بینی کارشناسان رویت هلال این است که رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه بسیار ضعیف بوده و لذا پیش‌بینی می‌شود روز جمعه عید فطر باشد.

 

به گزارش(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد صبح امروز سه‌شنبه در نشستی خبری، از اعزام 150 گروه رصدگر در سراسر کشور برای استهلال هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه خبر داد و گفت: تمامی گزارش‌های گروه‌های رصدی سریعا به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کارشناسان این است که احتمال رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه بسیار ضعیف بوده، لذا انتظار این است که جمعه، روز عید فطر باشد و اگر برخلاف این پیش‌بینی‌ها گزارش‌های اطمینان بخشی به ما برسد به اطلاع مردم خواهیم رساند.

 

این عضو کمیته ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری همچنین با تاکید بر این‌که «طبق محاسبات نجومی و تجارب سال‌های گذشته رویت ماه شوال در غروب چهارشنبه احتمال بسیار ضعیفی دارد» گفت: با این حال گروه‌های رصدی در غروب چهارشنبه برای رویت هلال به مناطق مختلف اعزام می‌شوند و کار رصد را انجام می‌دهند و حرف آخر را گزارشات رصدگران خواهد زد و فقهای ما نیز در کنار مبانی فقهی و اصولی محاسبات نجومی و رویت را لازم می‌دانند و این به معنای پذیرش مسایل علمی در این مساله است.

 

موحدنژاد یادآور شد: غروب پنج‌شنبه رویت هلال حتی با چشم غیرمسلح نیز در بخش‌های مختلف به ویژه مناطق جنوبی کشور قابل رویت خواهد بود و در بخش‌های شمالی یک مقدار رویت با چشم غیرمسلح مشکل خواهد بود.

 

دبیر کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این‌که «کار رویت هلال معمولا از زمان غروب خورشید به مدت یک ساعت انجام می‌شود» گفت: در ایران گروه‌های رصدی سعی می‌کنند بعضی از هلال‌ها که شرایط خاصی دارند قبل از غروب و در روز رصد کنند که در این باره استفتائی که از مقام معظم رهبری و مراجع گرفتیم اغلب مراجع فرمودند رصد در روز مشکلی ندارد و اگر رویت شود ثابت می‌کند که اول ماه است. هرچند رصد در روز،‌ کار خیلی سختی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که چند ماه قمری پی درپی 30 روزه باشد؟ اظهار کرد: آنچه در بین منجمین شهرت داشته این است که تا چهار ماه می‌تواند پی‌در پی 30 روزه باشد و تا سه ماه می‌تواند 29 روزه باشد، اما بیشتر از این نمی‌تواند باشد و بررسی‌ها نیز این را نشان داده است البته 100 سال یکبار به صورت نادر امکان دارد که 5 ماه پی‌در پی ماه قمری 30 روزه باشد.

 

موحدنژاد همچنین در خصوص اهمیت محاسبات نجومی در رویت هلال نیز گفت: محاسبات نجومی در خیلی از موارد می‌تواند معلوم کند که هلال قابل رویت است یا نیست. البته پیش‌بینی کارشناسان قبل از رویت متفاوت است، بنابراین رصد عملی جایگاه خاص خود را دارد و اینکه در فلان کشورها در فلان روز هلال قابل رویت باشد برای ما ملاک نیست. زیرا رویت هلال مساله بسیار مهم بوده و جنبه ریاضی‌، تجربی و علمی دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=60842
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محمد جواد گفت:

    خدا بهتان انصاف بدهد انشاءالله

  2. محمد جواد گفت:

    چرا چشتان را باز نمی کنید و ماه را نمی بینید و عید را اعلام نمی کنید مکه

  3. ناشناس گفت:

    ﺑﻨﺞ  ﺷﻨﺒﻪ ﻋﻴﺪﻩ حتما

  4. سینا گفت:

    ان شاالله فردا عید میشه ؟؟؟

    • azizullah yosufi گفت:

      دقایقی قبل خبرگزاری ها اعلام نمودند که کشورهای عربی مسلمان از جمله عربستان سعودی و کویت و قطر و امارات متحده فردا پنجشنبه را عید سعید فطر اعلام نموده اند

  5. lمرتضی گفت:

    اطمینان داشته باشید 5شنبه عید است من دیشب خواب ماه را دیدم

  6. ناشناس گفت:

    من عید میخواهم خسته شدم

    • jojo گفت:

      ولی توشهر ما اشنویه پنجشنبه روز عید است.چون ما به عراق نزدیک هستیم اونجا هم هلال ماه رویت شده!

  7. محمد صافی گفت:

    عیدتان مبارک.

    خوابهای من سریع تعبیرمیشه فرداراعیداعلام میکنم.

  8. رحیم گفت:

    عید باشه یا نباشه خدا را هزار مرتبه شکر که نعمت سلامت را به ما ارزانی داشته تا بتوانیم در همه حال مختصر شکر ګذار نعمتهای بی کران احدیت باشیم خدا از همه مومنین قبول کنه ان شا الله

  9. A&E گفت:

    کاش جمعه عیدباشه….

  10. پریوش گفت:

    پنشنبه عید باشه یا جمعه فرق نمیکنه دوتاش بده حالا هر کدوم باشه من پنشنبه رو روزه نیگریم بیخیال شدم پوست استخون… خدارحموم کنه………………

  11. ناشناس گفت:

    خداااااااااااااامردم از گشنگي 

  12. سعید گفت:

    فردا پنجشنبه عیده.
    عیده و بگو خب.
    عید همه مبارک.

  13. امین گفت:

    بد نبود

  14. شروین گفت:

    ببینید مگه میشه با اختلاف شرعی یک ساعت کم ویا بیشتر بعضی شهرهای ایران با عربستان ما یک شبانه روز عید را به تاخیر بیاندازیم؟اقایان پروفسور در کشور ایران دیده نمیشه به خوبی.پس خودتونو اذیت نکنید با عربستان ابرومندانه اعلام کنید

  15. نازنین گفت:

    هر روزی که عید باشه بر همه عزیزان مبارک

  16. احمد گفت:

    چطور است همه كشورهای اطراف ما ،‌تركیه ،كویت در غرب، كشور های حوزه خلیج فارس در جنوب ، افغانستان و پاكستان در شرق، تاجیكستان ، ارمنستان در شمال و حتی اندونزی و مالزی پنجشنبه عید است ولی ایران عید نیست. آیا پنجشنبه ماه بر ایران نمی تابد؟ چرا نمی توانیم به این موضوع ساده علمی نگاه كنیم؟ یك آدم معمولی براحتی می تواند به نتیجه برسد ایران هم روز پنجشنبه عید است.

    • امنه گفت:

      باید به این نکته خیلی مهم هم توجه داشت که اگه عید باشه و ایران روزه بگیرند ؛ به دشمنی با خدا برخاسته اند . چون کار حرام انجام داده اند . پس آقایان توجه تان را بیشتر کنید

  17. رويا گفت:

    دلم گرفت با رفتنش جمعه عيده

  18. رويا گفت:

    دلگير ه داره تموم ميشه

  19. سهند گفت:

    هاهاها جمعه عیده بگو خوب 
    خدا مارو تو آنپاس قرار داده

  20. مریم گفت:

    دلم خدا برات تنگ میشهٰ-خدا دوستت دارم

  21. محمد گفت:

    خد را شکر میکنیم

  22. حامد عرفانی گفت:

    فرداعیداست حیف ماه رمضان باهمه خوبی هاش رفت 

  23. ارشام گفت:

    سلان .عیدتون مبارک

  24. ارشام گفت:

    امسال هم گذشت.خدایا شکرت

دیدگاه شما