دوشنبه 14 مرداد 1392 - 14:34

مقصر اصلي كشته شدن 12 نفر درياچه سد كارون كيست؟

پس از ساخت سد کارون 3 در شهرستان ايذه، جاده و پل‌های این منطقه زیر آب رفت و بسياري از روستاييان با مشکلات در رفت و آمد روبه‌رو شدند و اين مشكلات تا آنجا ادامه پيدا كرد كه سرانجام منجر به غرق شدن “۷ کودک و ۵ زن” در نهم مرداد ماه جاري شد.
به گزارش بويرنيوز از زمان آب‌گیری سد کارون ۳ در سال ۱۳۸۳ و زیر آب رفتن پل قدیمی “گدار شهپیر”، روستاییان و عشایر ساکن روستاهای “سادات حسینی” در شمال شرقی ایذه با مشکلات در رفت و آمد روبه‌رو هستند  شدت اين مشكل به حدي است كه سرانجام منجر به غرق شدن “۷ کودک و ۵ زن”  در بعدازظهر چهارشنبه 9 مرداد شد.

از آنجايي كه  هرچند وقت یک بار شاهد تکرار حوادث در یدک کش‌های شرکت آب و نیرو هستیم و در ‌یک سال اخیر نیز این دومین حادثه حمل و نقل دریایی است که برای مردم روستاهای سادات حسینی پیش آمده است بنابراين در اين گزارش به بررسي اين مهم پرداخته شده است.

احداث سد كارون

سد کارون ۳ یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است، که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران با هدف و نیروگاه تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور ایران و نیز کنترل سیلاب‌های مخرب ايجاد شده است.

ساختگاه سد و نیروگاه کارون ۳، در ۲۸ کیلومتری شرق شهرستان ایذه و در فاصله ۶۱۰ کیلومتری مصب رودخانه کارون در شمال شرقی استان خوزستان است.

بعد از آنکه سد کارون 3 در منطقه دهدج شهرستان ایذه ساخته شد، متاسفانه جاده و پل‌های این منطقه زیر آب رفت و از سوي شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (آب و نیرو) تعهداتي  برای احداث راههای روستایی که در اثر عملیات سدسازی تخریب شده و به زیر آب رفته‌اند داده شد اما گويا اين شركت  با قرار دادن یدک‌کش، اقدام به جابجایی مینی بوس‌های حامل مسافر كرده است. اقدامي كه  در طي آن “۷ کودک و ۵ زن” در آب غرق شدند.

غرق شدن 12 تن در درياجه سد كارون

به دلیل نبود پل برای تردد اهالی دهدز و ایذه به روستای سادات حسینی (منطقه دنباله رود جنوبی) که در آن سوی آب‌های پشت سد کارون ۳ قرار دارد، طبق روال روزمره گروهی از اهالی روستای سادات حسینی سوار بر مینی بوس قصد داشتند با استفاده از بارج (دوبه – وسیله‌ای برای حمل بار بر روی آب) خود را به روستای محل سکونت خود برسانند اما مینی بوس حامل زنان و کودکان روستای مذکور در هنگام رسیدن به مقصد واژگون شده است كه در پي آن 12 تن در دریاچه سد کارون ۳ غرق شدند. طبق آخرین اخبار اجساد غرق شدگان و مجروحان این حادثه به سردخانه بیمارستان دهدز منتقل شده است.

مقصر اصلي اين حادثه تلخ چه كسي است؟

حبيب‌الله جعفري معاون بهره برداري سد و نيروگاه سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با ايسنا، علت حادثه را «رعايت نکردن نکات ايمني از سوي راننده ميني بوس» اعلام كرده است.

اما برخي از مسئولين نيز، بی‌توجهی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بر انجام تعهدات قانونی در خصوص ترمیم راههای روستایی مستغرق در دریاچه سد کارون را مقصر اين حادثه تلخ مي‌دانند، به طوري كه ” کمال موسوی”، امام جمعه ایذه در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ مرداد به شدت از انجام نشدن وعده مسئولان بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی انتقاد كرد.

رئیس قوه قضاییه كشورمان روز شنبه، ۱۲ مرداد حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور را مامور تحقیق درباره حادثه کرد تا با اعزام هیأتی ویژه به منطقه با همکاری مسئولین استانی نسبت به بررسی همه جانبه موضوع اقدام كنند.

گفتنی است؛ از زمان آبگیری سد کارون ۳ در سال ۱۳۸۳ و زیر آب رفتن پل قدیمی «گدار شهپیر»، روستائیان و عشایر بختیاری ساکن روستاهای «سادات حسینی» در شمال شرقی ایذه، در بن بست گرفتار شده‌اند. شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (آب و نیرو) به تعهدات خود برای ساخت راه‌های روستایی که در اثر عملیات سدسازی تخریب شده و به زیر آب رفته‌اند، عمل نکرده است و به جای آن، با قرار دادن یدک‌کش، ‌مینی‌بوس‌های حامل مسافر را جابجا می‌کند‌!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=60743
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما