دوشنبه 14 مرداد 1392 - 13:42

بیوگرافی وزیر اطلاعات پیشنهادی روحانی

در پایان مراسم تحلیف، دکتر حسن روحانی حجت‌الاسلام سید محمود علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات به مجلس معرفی شد.

خبرگزاری ایسنا:  در پایان مراسم تحلیف، دکتر حسن روحانی حجت‌الاسلام سید محمود علوی به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات به مجلس معرفی شد.

دکتر حاج سید محمود علوی در چهارم اردیبهشت 1333 ، در خانواده‌ای روحانی در لامرد فارس ولادت یافت. در سن دو سالگی با خانواده به نجف اشرف ( محل تحصیل پدر ) عزیمت و تحصیلات ابتدایی و سال‌های اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند. پدر ایشان آیت الله حاج سید رضا علوی از علمای وارسته و فقیهی زاهد و پرهیزگار بود.

فعالیت های علمی :

سید محمود علوی در حوزه و دانشگاه تحصیل و تدریس نموده است و به عنوان یکی از چهره‌های علمی شاخص و شناخته شده در حوزه و دانشگاه تاکنون شاگردان بسیاری را در هر دو زمینه تربیت کرده است.

آغاز و چگونگی شروع تحصیلات حوزوی :

وزیر پیشنهادی اطلاعات در سال 1349 به کسوت روحانیت در آمده، تحصیلات حوزوی خود را ابتدا در نجف و سپس در آبادان و حوزه علمیه قم و تهران پی گرفته است . استعداد زیاد و جدیت فراوان وی باعث شد که از همان زمان در زمره طلاب موفق و مورد توجه و علاقه بزرگان حوزه قرارگیرد.

دوره سطح را نزد اساتید مطرح حوزه علمیه قم از قبیل حضرات آیات اعتمادی، محقق داماد، حسینی کاشانی، باکوئی، والد معظم خود و مرحوم ستوده گذرانده و درس خارج را از محضر حضرات آیات مقام معظم رهبری، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی ، موسوی اردبیلی ، محمد یزدی و هاشمی شاهرودی بهره برده است.

تدریس حوزوی :

سید محمود علوی همزمان با تحصیل ، به تدریس دروس حوزه اشتغال داشته و کتاب‌های سطح حوزه را یکی پس از دیگری کرده و هم اکنون به تدریس سطوح عالی حوزه ( رسائل و مکاسب ) در حوزه علمیه اشتغال دارد .

تحصیلات دانشگاهی :

وزیر پیشنهادی اطلاعات همزمان با تحصیلات حوزوی ، به تحصیلات دانشگاهی پرداخته، دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی با احراز رتبه اول گذرانده ، کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با کسب رتبه اول و با معدل 18.96 طی نموده و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد با کسب رتبه عالی به پایان رسانده است.

تدریس دانشگاهی :

سید محمود علوی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیئت علمی دانشکده صدا و سیما در آمده و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران ، دانشگاه امام صادق ، دانشگاه مذاهب اسلامی ، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخته است ، و طی چند سال به عنوان استاد نمونه و ممتاز دانشکده صدا و سیما شناخته شده است .

تحقیقات و مطالعات انجام شده :

وزیر پیشنهادی اطلاعات علی رغم مشغله‌های فراوان اجرایی و تدریس در حوزه و دانشگاه و تحقیقات و مطالعاتی را در زمینه های مختلف داشته است که برخی از تحقیقات چاپ شده از ایشان عبارتند از :

مبانی فقهی روابط بین الملل ، نگاهی گذرا به بحث تعادل و تراجیح ، قرآن و روابط بین الملل ، تمایز قواعد فقه و اصول در نگاه امام خمینی (ره) و دیگران ، روزه و احکام آن ، درسهایی از نهضت امام حسین (ع) ، مجلس رد اعتبار نامه و چند نکته ، تاملی در روند حقوق مطبوعات .

تعدادی از تحقیقات چاپ نشده سید محمود علوی عبارتند از :

بحثی درباره استحباب سببی و مسببی، بحث قطع قطاع، تحقیقی پیرامون قاعده لاضرر ، تحقیقی پیرامون قاعده ید(اماریت ید بر مالکیت) ، مروری برمنابع تأمین و موارد هزینه زکات ، کاوشی کوتاه در باره قواعد فقه و مطالعاتی پیرامون حقوق بین الملل عمومی و خصوصی ، مدیریت آموزشی ، جامعه شناسی ، تاریخ ، مبانی روانشناسی و اخلاق

فعالیت ها ، مسئولیت ها و سوابق اجرایی :

روحیه انقلابی و شور و شوق انجام خدمت صادقانه که از خصوصیات بارز سید محمود علوی بوده ، وی را بر آن داشته است که همواره در کنار اشتغالات حوزوی و دانشگاهی ، فعالیت ها و مسئولیت های مختلفی را در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشد که به گزیده ای از آنها اشاره می شود.

پیش از انقلاب :

1. تأسیس انجمن اسلامی جوانان آبادان (1350)

2. تأسیس کانون اسلامی جوانان قم(1352)

3. تأسیس چندین کتابخانه در مناطق مختلف استان فارس (1354-1357)

4. فعالیت های فرهنگی تربیتی و تبلیغی در رابطه با نسل جوان در نقاط مختلف استان فارس

5. برپایی و هدایت تظاهرات علیه رژیم پهلوی در قم و مناطق جنوب فارس (لار،گراش، لامرد، …)

6. رهبری یک گروه چریکی شبه نظامی در قم در سال 1357

پس از انقلاب :

1. نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال 1358-1357

2.نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد در سال 1359- 1358

3. نماینده دوره های اول – دوم – چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی ( جهت گیری در جهت محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور در مباحث قانون گذاری و اقدام عملی در امر سازندگی از ویژگی بارز دوران نمایندگی دکتر علوی در مجلس شورای اسلامی می باشد.)

4.مخبر و سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، کمسیون خاص وظیفه عمومی ، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی

5. نایب رئیس کمسیون شورا ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی (دوره چهارم)

6. نایب رئیس کمسیون های سیاست خارجی و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (دوره پنجم)

7. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کویت ( دوره های چهارم و پنجم )

8. رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و مراکش (دوره پنجم )

9. معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در سال های 68 تا 70

10. از سال 1379 تا سال 1388 با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش

11. نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری با کسب بیش از دو ملیون رأی مردم استان تهران

حضور در دفاع مقدس

نقش مؤثر در بسیج نیرو ها از شهرستان لامرد و لار و حضور پیاپی در جبهه و بازدید از رزمندگان در خطوط مقدم در دوران تصدی نمایندگی دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی از دیگر موارد قابل ذکر در مورد وزیر پیشنهادی اطلاعات است.

انجام سفر های کاری و تحقیقاتی

نکته بارز در مورد سید محمود علوی دنیا دیدگی و آشنایی با آداب و رسوم دیگر کشور های جهان است، در این راستا سفرهای متعدد و بعضا رسمی که اکثرا با هزینه شخصی انجام شده به 30 کشور داشته است که عبارتند از عراق، عربستان سعودی ، کویت، امارات ، عمان، ترکیه ، لبنان ، سوریه، اردن ، آذربایجان ، گرجستان ، اکراین ، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، آلمان ، سوئد ، دانمارک، فرانسه ، مراکش ، کلمبیا، هند ، تایلند، سنگاپور ، مالزی ، اندونزی ، چین، کره جنوبی، بحرین و پاکستان.

تسلط به زبان های بین المللی

آشنایی کامل وزیر پیشنهادی اطلاعات با دو زبان بین المللی عربی و انگلیسی در کنار تسلط کامل ایشان بر خطابه فارسی و نویسندگی از دیگر مشخصات قابل ذکر ایشان می باشد.

موفقیت های اخیر اجرایی

در دوران تصدی مسئولیت علوی در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش موفقیت های مختلفی را شاهد بوده ایم که اهم آنها در سالهای اخیر عبارتند از :

1. مقام اول در بخش نمایشگاهی اجلاس سراسری نماز طی دو سال پیاپی

2. تشویق از سوی مقام معظم رهبری به سبب تسهیل ارزیابی مکتبی کارکنان ارتش

3.احراز رتبه اول اشراف فرماندهی معظم کل قوا در سال های 85 و 86 و تشویق ایشان

در مجلس خبرگان رهبری

اضافه بر حضور فعال در جلسات مجلس خبرگان و کمیسیون های تخصصی آن ، دکتر علوی نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را به فرصتی برای خدمت به مردم به ویژه افراد مستضعف و بی بضاعت تبدیل نموده ، و تا کنون گره از مشکل افراد زیادی به دست وی، گشوده شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=60712
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما