یکشنبه 30 تیر 1392 - 15:20

همه نامه های ایرانی- آمریکایی

 به گزارش بویر نیوز به نقل از مجله مهر،  نامه 131 نماینده کنگره آمریکا به اوباما اولین دست از این نامه ها نیست. 131  عضو کنگره آمریکا با امضای نامه ای بی سابقه از اوباما خواستند که در پی انتخاب حسن روحانی از فرصت ها برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک با ایران استفاده کند. این نامه که توسط “دیوید پرایس” نماینده دموکرات و “چارلز دنت” نماینده جمهوری خواه تهیه شد، بزرگترین و بی سابقه ترین اقدام در حمایت از ایران در درون کنگره به شمار می آید. در این نامه آمده بود این نخستین بار نیست که ایران رئیس جمهوری با مرام اعتدال گرایی و اصلاحات انتخاب کرده است و تاریخ به ما توصیه می کند که در مورد دورنمای این تغییر پرمعنا هوشیار باشیم. امضا كنندگان نامه هم خطاب به رئیس جمهور آمریکا تاكيد كرده بودند با توجه به خطراتی که متوجه آمریکا، اسرائیل و جامعه بین الملی است، عدم استفاده از فرصت “روحانی” اشتباه محسوب می شود و انتخاب دکتر روحانی فرصتی واقعی برای پیشرفت در مسیرتوافقی قابل اجرا است که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می‌دارد.
نامه 29 مقام آمریکایی
تلاش‌هاي اعضاي كنگره براي متقاعد كردن اوباما به استفاده از فرصت انتخاب روحاني در تغييرمشي واشنگتن در قبال تهران اما بعد از نامه 29 مقام سابق آمریکا به اوباما و درخواست آنها براي گفت و گوي آمريكا با روحاني بود.
چند روز پس از انتخاب روحاني بود كه چند تن از مقامات آمريكايي با ارسال نامه اي به اوباما از رئيس دولت آمريكا خواستند تا” از فرصت انتخاب روحا براي گشودن دريچه اي به منظور تعامل دو و چند جانبه با ايران استفاده كند”. در این نامه با اشاره به اینکه انتخاب حسن روحانی به عنوان یک شخصیت میانه رو فرصتی برای موفقیت رویکرد دیپلماسی برای حل و فصل موضوعات مورد اختلاف با ایران است، به دولت اوباما از هر گونه اقدام تحریک آمیز در این شرایط علیه ایران هشدار داده شده است.
این نامه به امضای مقامات سابق آمریکایی از جمله ” توماس پیکرینگ ” سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل،”آن ماری اسلاتر” دستیار ارشد وزارت خارجه در دوره هیلاری کلینتون و “لری ویکلسون” رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در دوره وزارت کالین پاول رسیده بود. این 29 مقام آمریکایی به دولت اوباما توصیه کرده اند که آماده باشد در ازای امتیاز دهی و بده بستان با ایران بر سر برنامه هسته ای، از تحریم ها به عنوان ابزار چانه زنی استفاده کند. در اين نامه كه به نسبت نامه مقامات كنگره به اوباما  لحني جدي تر و صريح تر داشت هم چنين آمده است كه: ما قویا از گزینه مذاکرات دو یا چند جانبه با دولت حسن روحانی و اجتناب از اقدامات تحریک آمیز در شرایط کنونی حمایت می کنیم و معتقدیم انجام این قبیل اقدامات (تحریک آمیز) موضع یک دولت میانه رو را در ایران تخریب می کند.
روی دیگر نامه
این نامه ها اما روی دیگری هم دارد. چندی قبل از اینکه نامه 131 نماینده کنگره و نامه 29 مقام سابق آمریکایی به اوباما منتشر شود کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای که به امضای ۴۵ نماینده رسیده بود، از باراک اوباما خواسته بود تا بدون توجه به انتخاب آقای روحانی، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند.

درخواستی در مجلس هفتم و هشتم
درخواست کنگره آمریکا برای مذاکره با مجلس شورای اسلامی یک بار در دوره ریاست غلامعلی حداد عادل بر پارلمان ایران و بار دیگر در روزهای آغازین ریاست علی لاریجانی بر مجلس بی‌پاسخ ماند،
یک بار دیگر این نامه در مجلس هشتم تکرار شد.  درخواست کنگره آمریکا برای مذاکره با مجلس در خلال دیدار علاءالدین بروجردی با سفیر سوئیس در ایران مطرح شد.لیویا لئو آگوستی که در آن زمان خبر بازداشت موقتش ظاهرا به‌دلیل سفر بدون هماهنگی‌اش به روستای کلانه زمانه از توابع استان خراسان شمالی در رسانه‌ها منتشر شده بود، در دیداری که با علاءالدین بروجردی داشت، از اعلام آمادگی کشورش برای میانجیگری بین کنگره‌های ایران و آمریکا برای مذاکره خبر داد.
در آن زمان کیسیون امنیت ملی با اشاره به اعترافات ریگی و حمایت هایی که این تروریست از آمریکایی ها دریافت می کرد گفته بود پیشنهاد مذاکره از سوی رئیس کمیسیون سیاست خارجی کنگره آمریکا مطرح شده است که علاءالدین بروجردی بیش از 60طرح در کنگره آمریکا علیه ایران در اختیار دمکرات‌هاست و طبیعی است که در چنین شرایطی برای مذاکره و بحث جایگاهی وجود ندارد.
در اردیبهشت ماه سال 86 و زمانی که حداد عادل رئیس مجلس هفتم بود مطرح شد که با پایان یافتن آن دوره از مجلس، نامه 70 نماینده کنگره آمریکا برای مذاکره بی‌پاسخ ماند. بار دوم آذرماه سال 87 علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم از نامه‌ای سخن گفت که برخی اعضای کنگره آمریکا برای مذاکره به مجلس شورای اسلامی داده‌اند. او این نامه را در ژنو دریافت کرده بود؛ موضوع این نامه زمانی مطرح شد که اوباما در مبارزات انتخاباتی‌اش برای ریاست‌جمهوری با شعار «تغییر» آمده بود و مجلس شورای اسلامی پاسخ نامه را موکول به مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کرد تا مشخص شود فاصله شعار تا عمل برای رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا چقدر است.
اما در عمل دولت اوباما شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد تا رهبر معظم انقلاب در پاسخ به درخواست های آمریکایی ها برای مذاکره تاکید کنند: ما نیاز آن‌ها به مذاکره را درک می‌کنیم، چون سیاست خاورمیانه‌ای آمریکایی‌ها دچار شکست شده و آن‌ها برای بازسازی این شکست نیاز دارند برگ برنده‌ای رو کنند. آن‌ها می‌خواهند به دنیا بگویند، حسن نیت دارند اما کسی حسن نیتی نمی‌بیند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشنهاد چهار سال پیش آمریکا برای مذاکره خاطرنشان کردند:‌‌ همان موقع تأکید شد که ما پیش داوری و قضاوت نمی‌کنیم و منتظریم رفتار آن‌ها را ببینیم؛ اما در این چهار سال جز ادامه دسیسه‌ها، کمک به فتنه گران و حمایت از تروریست‌هایی که دانشمندان ملت ایران را ترور کردند چیزی دیده نشد.شما به قول خودتان تحریم‌های فلج کننده می‌گذارید تا ملت را فلج کنید؛ آیا این نشان دهنده حسن نیت است یا سوءنیت؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=57695
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما