سه شنبه 25 تیر 1392 - 11:59

30 قرآن نفیس ثبت ملی شدند

30 قرآن نفیس متعلق به موزه‌ی قرآن کریم در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور برخی قرآن‌پژوهان، اساتید، علما و روحانیون، سفرای کشورهای خارجی و جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه در مجموعه‌ی فرهنگی – تاریخی نیاوران برگزار شد.

در این مراسم، 30 قرآن نفیس ثبت ملی شدند که از آن جمله می‌توان به قرآن به کتابت عبدالله آشوب سال 1222 هجری قمری مربوط به دوره‌ی قاجار، قرآن به کتابت محمد شفیع معرف به میرزا کوچک شیرازی 1230 هجری قمری، قرآن به کتابت عنایت‌الله شوشتری متعلق به سال 1079 هجری قمری و قرآن به کتابت غلامعلی اصفهانی مربوط 1253 هجری قمری، قرآن به کتابت آقا زین‌العابدین به سال 1236 هجری قمری، قرآن به کتابت محمدهاشم اصفهانی متعلق به سال 1180 هجری قمری، قرآن به کتابت محمدباقر حسینی شوشتری مربوط 1124 هجری قمری و قرآن به کتابت آقاجان پرتو و محمد شفیع تبریزی اشاره کرد.

در این مراسم، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با بیان این‌که مبانی دینی و فرهنگ اسلامی در طول قرن‌های متمادی با فرهنگ ایرانی عجین شده است، گفت: به‌عنوان مثال، کتابت قرآن با خط زیبای فارسی و به‌دست هنرمندان توانای ایرانی یکی از نشانه‌های عجین شدن فرهنگ اسلامی با فرهنگ ایرانی در طول قرون متمادی است.

محمدشریف ملک‌زاده ادامه داد: ایرانیان از ابتدای ورود دین مقدس اسلام به این کشور، با قرآن مأنوس بودند و آن را همواره چراغ راه خود در زندگی قرار داده‌اند.

وی با اشاره به ثبت ملی 30 قرآن نفیس موزه‌ی ملی قرآن کریم، بیان کرد: این قرآن‌ها هر کدام از لحاظ هنری به زیباترین شکل ممکن چاپ و منتشر شده‌اند و از هنر ناب ایرانی در خط، تهذیب و جلدآرایی بهره گرفته شده است.

او هدف از ثبت ملی این قرآن‌ها را ثبت آن‌ها در حافظه‌ی معنوی بشر و نیز معرفی آن‌ها به جهانیان دانست.

ملک‌زاده با اشاره به ثبت مواریث معنوی، گفت: یکی از موضوعاتی که در سازمان میراث فرهنگی به‌دنبال آن هستیم، ثبت مواریث معنوی در فهرست ملی و جهانی است که از آن جمله می‌توان به ثبت جهانی مراسم قالیشویان مشهد اردهال، تعزیه و … اشاره کرد که با ثبت جهانی این مواریث، هنر ایرانی اسلامی را به دنیا معرفی می‌کنیم.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به حضور سفرای کشورهای مختلف در این مراسم، اظهار کرد: قرآن کریم عامل مهم وحدت بین کشورهای مسلمان است و توجه به قرآن می‌تواند انسان‌ها را از گمراهی و ضلالت نجات دهد.

او ادامه داد: اگر در جمهوری اسلامی ایران محوطه‌های تاریخی و اماکن فرهنگی بسیار زیاد و ارزشمندی داریم که فرهنگ و تمدن ایران بزرگ را نشان می‌دهند، مواریث معنوی فراوانی نیز در این کشور وجود دارد که بازگوکننده‌ی فرهنگ ناب اسلامی در ایران است.

ملک‌زاده با اشاره به قرآنی به کتابت «آقاجان پرتو» که در این مراسم ثبت ملی شد، افزود: این قرآن در نوع خود بی‌نظیر است و اعراب‌گذاری آن توسط یک ایرانی انجام شده است و در سازمان میراث فرهنگی قصد داریم این قرآن کریم را در تیراژ بالا و برای بسیاری از کشورهای اسلامی به چاپ برسانیم.

بررسی پرونده‌ی ثبتی این قرآن‌های نفیس و تاریخی از شش‌ماه پیش در معاونت میراث فرهنگی کشور آغاز شد و کارشناسان مستندات ثبتی این قرآن‌ها را براساس دستورالعمل ثبت آثار منقول تهیه کردند که در نهایت، این مستندات به تأیید کمیته‌ی ثبت آثار منقول در شورای عالی سیاستگذاری رسید. همچنین قرآن به کتابت آقاجان پرتو و محمد شفیع تبریزی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و زیبایی کتابت و استفاده‌ی همه‌ی اعراب حروف است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=56921
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما