دوشنبه 24 تیر 1392 - 13:42

“ساجمه ریز” منتشر شد

کتاب “ساجمه ریز ” (ساچمه باران ) به تلاش “حسن بهرامی ” شاعر گچسارانی و توسط انتشارات “مانا ” منتشر شده است .

به گزارش بویر نیوز این­ مجموعه­ گزینه­ای از بهترین غزل­های بومی شاعرانی است که در کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارند و شعرشان آینه­ ای زیبا از اقلیم و فرهنگ آن دیار است.

دوستداران این آثار می توانند جهت تهیه آنها به شهر کتاب یاسوج مراجعه نمایند یا به شماره تلفن 88948820تهران وموبایل 09121461485 نماینگی پخش کتابهای فرهنگ مانا در تهران تماس حاصل فرمایند

در مقدمه این کتاب آمده است :

لُری، زبان(گویش) غالب مردم کهگیلویه و بویراحمد است. این زبان(گویش) یکی از زبان­های(گویش­های) جنوبی از گروه غربی زبان­های ایرانی است.

وجود لغات فراوان لُری در شناس­نامه ­ی قوم آریا یعنی شاه­نامه ­ی فردوسی و هم­چنین صدها لغت مشترک با زبان فارسی میانه، بهترین دلیل برای ارزش این میراث گران­سنگ است.

شعر کهن کهگیلویه و بویراحمد در حوزه­ی بومی در سه قالب یاریار، دَی­بلال و سِرُو نمود پیدا کرده­است که هر سه قالب به صورت تک­بیت می­ باشند. وجود آثار قدرتمند در این سه قالب شعری نشانه‌ای از پیشینه ­ی عمیق فرهنگی این آب و خاک است.

نبودن پژوهشگران حرفه­ای در این خصوص باعث غریب­ ماندن و گمنامی این قالب­های شعری در بانک اطلاعات شعر بومی کشور شده است.

اغلب آثار بومی در این منطقه به شکل سینه­ به ­سینه نقل می­ شوند و سرایندگان بیش­تر این آثار نامعلوم است.

با این حال کامحمد علی­زاده و خداکرم­ خان بویراحمدی شاخص­ترین سرایندگان شعر بومی کهگیلویه و بویراحمد در قالب یاریار هستند.

تک­ بیت­های به­ جامانده از این دو شاعر برجسته و توانا از چنان قدرت و شکوهی برخوردار است که با اطمینان می­ توان گفت از نظر عناصر شعری با زیباترین آثار شعر فارسی برابری می­ کنند.

بعضی از پژوهشگران بر این عقیده ­اند که وزن قالب­های یاریار و دَی­بلال برگرفته از شعر هجایی ایران باستان است و به مرور زمان از وزن عروضی تأثیر پذیرفته است اما با تقطیع مصراع­­ به ­مصراع یاریارها و دَی­بلال­ها می­توان دریافت که وزن آن­ها عروضی است. نیز می­توان حدس زد که وزن این دو قالب کهن شعری در مرحله­ی میانی و گذار وزن هجایی به وزن عروضی باشد.

اگر چه زبان(گویش) لُری در گذر زمان به دلیل ایستایی و نازایی از نفس افتاده است و قالب­های شعری کهن رونق خود را تقریباً از دست داده­اند اما شاعران جوان بومی­ سرا از دهه ­ی شصت تا کنون با حرکتی نوین از شیوه­­ های کهن پا فراتر گذاشته­ اند و در قالب­های غزل، مثنوی و دوبیتی آثاری شگفت خلق کرده­اند که این حرکت نوین باعث پیداشدن هویت این زبان(گویش) و رونق دوباره­ی آن شده است.

روی­ آوردن شاعران جوان به قالب­ های فارسی به ­ویژه غزل، مثنوی و دوبیتی اگر چه آسیب ­هایی را در پی داشته است اما شاعرانی که تسلط کافی بر قالب­های کهن بومی داشته ­اند، توانسته‌اند با حفظ فضا و زبان شعری این قالب­ها به ظرفیتی بدیع دست یابند و به شعر خود رنگ و بوی تازه­ای بدهند.

غزل­هایی که به دستمان رسید، آینه ­ای تمام ­نما از غزل بومی کهگیلویه و بویراحمدند و هنرمندان و هنردوستان با خواندن این مجموعه، قطعاً این موضوع را تأیید خواهند کرد.

تنوع گویش و لهجه­: در تمام زبان­های دنیا تنوع گویشی و لهجه­ای به اشکال گوناگون مشهود است. تفاوت لهجه­ای و حتی گویشی ایلات مختلف کهگیلویه و بویراحمد تا جایی پیش می­رود که در دو طایفه از یک ایل امری کاملاً بدیهی است. تنوع لهجه­ای میان ایلات بویراحمد سردسیر، بخشی از بویراحمد گرمسیر، باشت و باوی و چرام بسیار ناچیز است و تا حدی است که هیچ­گونه مشکلی برای خواننده ایجاد نمی­کند اما تفاوت لهجه­ای میان ایلات طیبی سردسیر و گرمسیر، بهمئی و بخشی از بویراحمد گرمسیر با دیگر ایلات آن­قدر عمیق است که بعضی از واژه­گان آن­ها برای دیگر ایلات غیرقابل فهم است و به نظر می­رسد که به گویشی دیگر سخن می­ گویند.

در این اثر سروده­ های حسین سعیدنژاد و رسول سنایی و تا حدودی مصطفی مبارکی با دیگر سروده ­ها تفاوت دارند.

در کهگیلویه و بویراحمد هر شاعری برای خود رسم ­الخطی شخصی دارد و به همین دلیل خواندن شعرها کاری بس مشکل و حتی ناممکن است.

هماهنگ­ کردن شعرها طبق یک رسم­ الخط واحد در این مجموعه­ ی مستقل، کاری بسیار دشوار و طاقت­فرسا بود که با تلاش و دقت شبانه­ روزی نگارنده بالاخره هر چند ناتمام اما اتفاق افتاد.

تنها راز مانایی زبان­ها و گویش­ها ثبت آفرینش­ های فرهنگی، هنری و علمی مختص به آن­هاست و تنها ابزار ثبت این آفرینش­ها وجود رسم­الخطی علمی و دقیق است.

همین­جا از اساتید دانشگاه و پژوهشگران فرهنگ و ادبیات فولکلور می­خواهم که تا دیر نشده، برای مرتفع­شدن این معظل آزاردهنده، همت بگمارند و چاره­­ای  بیندیشند.

غزل بومی کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با قالب­های کهن شعر بومی این دیار با تمام تنوعی که دارد، در پاره­ای موارد از ناپختگی و فارس ­زدگی رنج می­برد و دلیل اصلی آن نداشتن شناخت کافی از ادبیات شفاهی و خرده ­فرهنگ ­های این مرز و بوم است که شاعران بومی­ سرا با رعایت این موضوع به مرزهای روشن‌تری پر و بال خواهند گشود.

کلام آخر این­که مجموعه­ ای که پیش رو دارید، گزینه­ ای از بهترین غزل­های بومی شاعرانی ست که در کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارند و شعرشان آینه­ای زیبا از اقلیم و فرهنگ آن دیار است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=56724
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما