یکشنبه 23 تیر 1392 - 14:01

معروفترین چهره‌های سیاسی که سفره افطار می‌اندازند

در کنار زولبیا، بامیه، آش کشک و گاهی حلیم و زرشک پلوهای سر سفره، بحث درباره کابینه بعدی حتما چاشنی سفره های افطاری سیاستمداران است، همچنانکه سال قبل سفره های افطاری سیاستمداران با نگاهی به انتخابات 92 پهن می شد و سال قبل ترش با گوشه چشمی به انتخابات مجلس نهم.

مجله مهر: افطارهای سیاسی از ابتدای انقلاب تا کنون به یک سنت در میان سیاستمداران تبدیل شده است. آنجا که اکبر هاشمی رفسنجانی در خاطرات سال 60 می نویسد که «عصر به‌ دیدن‌ آقای‌ خامنه‌ای‌ رفتم‌. مقداری‌ درباره‌ وضع‌ موجود و امور خارجی‌ صحبت‌کردیم‌. حالشان‌ بهتر است‌. دست‌ راستشان‌ را گچ‌ گرفته‌اند. دوماه‌ باید در گچ‌ بماند. افطار را با نخست‌ وزیر و روحانیت‌ مبارز، مهمان‌ آقای‌ ناطق‌ نوری‌ بودیم‌. درباره‌ ریاست ‌جمهوری‌ و کابینه‌ بعدی‌ بحث‌ بود…»‌. به یکی از این همین افطاری های سیاسی اشاره می کند.
در کنار زولبیا، بامیه، آش کشک و گاهی حلیم و زرشک پلوهای سر سفره، بحث درباره کابینه بعدی حتما چاشنی سفره های افطاری سیاستمداران است، همچنانکه سال قبل سفره های افطاری سیاستمداران با نگاهی به انتخابات 92 پهن می شد و سال قبل ترش با گوشه چشمی به انتخابات مجلس نهم.”


اینچنین هم بود که عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات  اگر سال های سال از سیاست کناره گرفته باشد سفره های افطارش کماکان پهن است- اگرچه گاه حاشیه هایی هم بدان می خورد- و این طرف شیخ علی اکبر ناطق نوری وزیر کشور دولت اول میرحسین موسوی که از سال 76 به بعد عملا از سیاست اجرایی کشور فاصله گرفته است هنوز سفره افطارش را با استانداران خود و جمعی از روحانیون دارد. بسا که ائتلافی، رسیدن به نامزدی، تشکیل شورای مشورتی، ترکیب کابینه ای از دل همین افطارها بیرون بیاید.
جنس افطارهای سیاسی البته همیشه انتخاباتی نیست. افطاری های رهبر معظم انقلاب همه ساله با کارگزاران نظام، دانشجویان، اقشار مختلف مردم سال هاست که به سنت حسنه ماههای رمضان تبدیل شده است. سنتی که یادآور یکی از آخرین افطاری های امام خمینی با اعضای کابینه بود. ویدیوی منتشر شده از این مراسم که دقیقا یکسال پیش از رحلت امام برگزار شده بود،طیفی از همه چهره های سیاسی کشور، اعضای کابینه، نمایندگان مجلس و سران قوه قضاییه وقت را نشان می دهد. نخست وزیر، کرباسچی شهردار سابق تهران، آیتالله یزدی رئیس اسبق قوه قضاییه و علی اکبرمحتشمی پور وزیرکشور دولت جنگ از چهره هایی هستند که در این ویدئو دیده می شوند. در این ویدئو امام از آیت الله خامنه ای- رئیس جمهور وقت- دعوت می کندتا در کنارش نشسته و افطار کند.


این سنت را آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پی گرفت. او که سال ها از سفره افطاری اش را برای وزرای دولت پنجم  وششم پهن می کرد این سال های اخیر یک سفره در ساختمان قدس مجمع تشخيص مصلحت نظام می اندازد و پذيراي برخي گروه ها و چهره هاي سياسي است. حضور محسن رضایی که اخیرا به یکی از منتقدان رئیس خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل شده است در مراسم های افطاری آیت الله هاشمی رفسنجانی هم جالب است.
علی لاریجانی هم از چهره های سیاسی است که چند سالی است در محوطه مشجر مجلس شورای اسلامی علاوه بر میزبانی از چهره های سیاسی، از اهالی رسانه و خبرنگاران پارلمانی هم میزبانی می کند. ضیافت افطاری رییس مجلس با نمایندگان ادوار، کارکنان مجلس و قاریان قرآن فردا (دوشنبه 24 تیرماه) در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. لاریجانی ششم مرداد ماه هم با سفرای کشورهای اسلامی پای سفره افطار می نشیند.
اما پیش از آنکه این مراسم برگزار شود، مجلس در میزبانی از رئیس جمهور منتخب در یک ضیافت افطاری پیشقدم شده است. حسن روحانی امشب در مجلس میهمانان نمایندگان است. روحانی حتما در روزهای آینده میهمان چهره های دیگری از جمله سید محمد خاتمی، آیت الله هاشمی و علی اکبر ناطق نوری خواد بود که از او در انتخابات حمایت کرده اند و بسا اینکه ترکیب کابینه هم از همین افطاری ها بیرون آید.


در میان چهره های سیاسی دیگر که همه ساله سفره افطاری پهن می کنند می توان به محمود احمدی نژاد هم اشاره کرد. احمدی نژاد هشت سالی هست که روز اول ماه رمضان را سفره ای برای ایتام می اندازد و خود با آن ها می نشیند. او امسال در قامت رئیس قوه اجرایی، برای آخرین بار این سنت را به جا آورد.
تشکل ها و احزاب هم از این سنت عقب نمانده اند. افطاری های حزب موتلفه، مردمسالاری، جامعه اسلامی مهندسین همه ساله با چهره های سیاسی برگزار می شود

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=56463
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. غلو گفت:

    جون خوم احمدی نژاد هر چقه هم بگیت نخوبه بضه بیشترشونه (طرفدارش نیسم)
    سیل هم چی خردنشو کنید.

    • سعید گفت:

      غلو.باهین عوام فریبهاش تونست 8 سال مثل بختک بیوفته سر این مردم.هنوز حالیت نیس؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاه شما