یکشنبه 16 تیر 1392 - 11:47

میر احمد تقوی کیست؟

حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی در بهبهان متولد و دو سال بعد خانواده ایشان به سرزمین پدریش کهگیلویه بازگشتنمود . پدر او مرحوم آقا میر علی صفدرتقوی عالم شاخص و مشهور به فضل و تقوا در منطقه کهگیلویه بوده است .آبشارنیوز: میر احمد تقوی ،یک عمر مجادهدت در سکوت

حجت الاسلام تقوی خواندن ، نوشتن و مقدمات عربی و قرآن را نزد پدر آموخت ، مقدمات را در بهبهان نزد مرحوم آقا شیخ عبدالهادی مجتهدی فرا گرفت و درسال ۱۳۲۸ عازم نجف اشرف شد .

ایشان در نجف اشرف از محضر بزرگانی چون آقا شیخ محمد علی ، آقا شیخ علی رشتی ، آقا میرزا کاظم تبریزی ، آقاسید جلیل یزدی ، آقاسید عباس مهری ، آیت اله حاج سید اسداله مدنی ، آیت اله شیخ علی اصغر اراکی ، آیت اله سید علی سیستانی استفاده کردند .

در سال ۱۳۳۸ به ایران بازگشت و در وطن خود کهگیلویه که از محرومترین نقاط کشور بود سکونت گزید و همه وجود خود را وقف ترویج دین و ارشاد مردم کرد .

ایام ورود ایشان هنگام  بازگشت از نجف ، مقارن با اجرای انقلاب سفید بود . جامعه آن روز کهگیلویه از جهل و بی سوادی و نا آگاهی از آداب و احکام دین ، گرفتاری در عقاید خرافی ، ظلم و تعدی  مالکین حکومتی ، هجمه فرهنگی حکومت پهلوی به باورها و ارزش های دینی رنج می برد .

ایشان با استحکام واراده و جدیت در عمل شهرت دارند و با تمام همت با هرکدام از عوامل ذکر شده متناسب با ماهیت آن به مبارزه پرداختند . آقای تقوی شخصاً به روستاها ، ایلات و عشایر رفته و با آنها می زیست و به آنان آداب و کمال دنیا و آخرتشان را می آموزد .

با آغاز انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره ) همه آمال خود را در تحقق این ا نقلاب می دید . لذا همه وجود خود را یکسره د رخدمت ترویج آن قرارداد . موقعیت و نفوذ اجتماعی منحصر به فردی که داشت توانست مقام های دولتی را از سرکوب انقلابیون باز دارد و زمینه حضور گسترده مردم را در فعالیت های انقلابی فراهم سازد و بدین ترتیب انقلاب را در منطقه کهگیلویه با درایت وبدون خسارت تا تحقق پیروزی هدایت کند .آبشارنیوز: میر احمد تقوی ،یک عمر مجادهدت در سکوت

پس از انقلاب نیز هم خود را متوجه‌ تأسیس و استقرار نهادهای انقلابی و افزون بر این جلب توجه اولیای امر وبه نیازهای اساسی و گسترده این منطقه کرد .

حجت الاسلام تقوی به رغم دلبستگی به نظام مقدس جمهوری اسلامی از پذیرش مناصب رسمی در جمهوری اسلامی نیز اجتناب کرد حتی در یکی از دیدارهای ایشان با حضرت امام (ره ) در برابر تمایل آن بزرگوار برای تقبل امامت جمعه دهدشت ، ایشان با همان تواضعی که نسبت به امام داشتند از پذیرش این سمت عذر خواستند .

میر احمدتقوی از علیرغم جایگاه رفیعی که از نظر علوم دینی دارند بشدت از شهرت و آوازه بیزار می باشند. بسیار معتقدند که مراتب علمی و معنوی  وبرخورداری ایشان ازفقاهت  در حدی است که عنوان آیت الله برازنده ایشان  بوده است اما وی همچنان خودرا میراحمد تقوی میداند.

میراحمد تقوی سنگ بنای  حوزه علمیه ولی عصر (عج ) دهدشت را پایه گذاری نموده ولی آنرا مدرسه میداند وازاتلاق نام حوزه برآن خودداری ورزیده و همچنان   به تربیت طلاب  در آن همت گماشته و در تربیت طلاب روشی سختگیرانه دارند، حاصل این روش تربیت دهها طلبه فاضل و متعهد و مردمی می باشند .

یکی دیگر از فعالیت های ایشان رفع منازعات محلی ا ست که با وساطت واشاره  ایشان به سهولت فیصله می یابند .

سرکشی و رسیدگی  به خانواده های  داغدار ، کمک به خانواده های بی بضاعت ، تاسیس مسجد و حسینه های بسیار و تجدید ساختمان  امامزاده سید محمود ( جدبزرگوار ایشان ) از دیگر آثار و برکات وجود ایشان است .

ایشان با همه شهرت و نفوذ کلامی بسیار ساده وبی پیرایه زندگی می کند و با آنکه از مراجع بزرگ عصر چون و حضرت امام خمینی (ره ) ، آیت اله خویی و آیت اله شاهرودی اجازات مبسوطی داشته ولی از وجوهات شرعی استفاده نمی کند و زندگی شخصی خود را از طریق کشاورزی و مستغلات  اندکی که دارد اداره می کند .

از آثار قلمی او نیز می توان مختصری از خاطرات ، درآینه وجدان ، مجموعه نامه ها و اعلامیه ها نام برد.

منبع: ابشار نیوز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=55305
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما