پنجشنبه 13 تیر 1392 - 11:12

بهترین تصاویر فضایی هفته نشنال جئوگرافیک

بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را با ما مرور کنید: از رنگین‌کمان کهکشانی و سه‌گانه ماه گرفته، تا فانوس سبز خورشید و دنباله دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های کلرادو.
ابر ماه

 

هفته قبل نزدیک‌ترین همنشین زمین در اوج زیبایی خود قرار داشت. به واسطه کمترین فاصله ماه از زمین طی سال 2013 / 1392، ما شاهد بزرگ‌ترین و روشن‌ترین ماه بدر سال بودیم. این عکس، نمایی زیبا از این پدیده را بر فراز بنای یادبود جرج واشنگتن در آمریکا به تصویر می‌کشد. ماه بدر حضیضی یا «ابرماه» زمانی رخ می‌دهد که رسیدن ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین (حضیض) با کامل شدن قرص ماه هم‌زمان می‌شود.

فانوس سبز

 

در این عکس فرابنفش از ستاره داغ منظومه شمسی، حبابی عظیم از ذرات باردار در حال ترک خورشید و پرتاب به بیکران فضا دیده می‌شوند. لحظه پرتاب این انفجار موسوم به فوران تاج خورشیدی (CME) توسط یکی از ماهواره‌های دوقلوی STEREO ناسا ثبت شده است.

رنگین‌کمان کهکشانی

 

همچون رنگین‌کمانی آسمانی، کهکشان راه شیری بر فراز پارک ملی کپیتول ریف ایالت یوتا آمریکا چشم‌اندازی بی‌نظیر خلق کرده است. به دلیل آلودگی نوری، ساکنان شهرهای زمین به ندرت می‌توانند شاهد چنین آسمان پر ستاره‌ای باشند.

دهانه‌فشان

 

این عکس از فاصله 1540 کیلومتری سطح عطارد، سطح سرشار از دهانه‌های برخوردی سیاره سوخته منظومه شمسی را به تصویر می‌کشد. خط سایه‌ای موسوم به پایان‌بخش (Terminator) که در عکس دیده می‌شود، جایی است که روز و شب را در این سیاره از هم مجزا می‌کند.

دنباله دود

فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی با توجه به موقعیت ممتاز خود در فضا توانسته‌اند دود ناشی از آتش‌سوزی عظیم جنگل‌های کلرادو آمریکا را در نمایی کلی به تصویر بکشند. بر اساس اندازه‌گیری‌های ماهواره‌های پایش زمینی، ارتفاع ستون دود طی این آتش‌سوزی به 13.5 کیلومتر رسید.

سه‌گانه ماه

 

در این عکس ترکیبی که صبحگاه 23 ژوئن / 4 تیر و تنها طی چند دقیقه گرفته شده است، ماه بدر در حرکتی شبح‌وار مشغول بالا آمدن از افق نزدیک دریاچه بالاتون مجارستان دیده می‌شود. رنگ قرمز-نارنجی ماه تنها هنگام طلوع و غروب آن شکل می‌گیرد، و ناشی از شکست مهتاب توسط ذرات غبار و آلودگی موجود در جو زمین است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=54719
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما