سه شنبه 11 تیر 1392 - 21:20

نامه تند و سرگشاده رياست سازمان نظام مهندسي خطاب به استاندار كهگيلويه و بويراحمد

 عيسي شهامت رئيس سازمان نظام مهندسي استان كهگيلويه و بويراحمد نامه اي را خطاب به استاندار كهگيلويه و بويراحمد به پايگاه خبري بويرنيوز ارسال داشته كه در ادامه مي آيد.

جناب آقای دکتر صابری

استاندار محترم

 

سلام علیکم

            احتراما”، در خصوص بیاناتی که در جلسه شورای مسکن مورخ 9/4/92 درباره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بدون حضور نماینده این سازمان ( به دلیل عدم دعوت به موقع ) ایراد فرموده اید و بعضا” حرمت و نقش جایگاه این سازمان در ارائه خدمات در طول 17 سال عمر خود به شهروندان خدشه دار گردیده لازم است موارد ذیل را به استحضار برسانم :

1-     با توجه به شناختی که از جنابعالی به واسطه تجارب و افرتان داریم انتظار این بود که نه تنها در مورد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ، بلکه هر نهاد یا دستگاهی که از قبل دعوت نگردیده یا نماینده قانون آن در چنین جلسه مهمی حضور ندارد یکطرفه قضاوت نگردد و بعضا” تصمیماتی اتخاذ نگردد که در تطبیق با قانون ، نقض صریح آن کاملا” واضح و مبرهن باشد بلکه بررسی عملکرد ، وظایف ، نقاط ضعف و قوت مربوط به آن دستگاه از جمله این سازمان می بایست به جلسه دیگری با حضور نمایندگان قانونی آن مطر ح تا آنها نیز دفاعیات و پاسخ خود را ارائه نمایند .

2-     قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال 1374 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال 1375 رسما” جهت اجرا ابلاغ گردید . طبق این قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان نهادی غیر دولتی و غیر انتفاعی، که دارای ساختار اداری و ارکان مشخص ، اهداف و برنامه های مهم و معین بوده و دستگاه نظارت بر عملکرد این سازمان نیز وزارت راه و شهرسازی عنوان گردید . هدف غایی این سازمان ، انتظام و ساماندهی توان مهندسین در اجرای مقررات ملی ساختمان می باشد . این سازمان یک تشکل حرفه ای غیر انتفاعی است و حدود و اختیارات مجموعه های ادارات مرتبط با این سازمان نیز به تفصیل در قانون بیان شده است .

3-     در خصوص عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با دارا بودن حدود 2500 نفر عضو توانمند در مقاطع کارشناسی تا دکترا در هفت رشته مهندسی ساختمان همین بس که اداره کل راه و شهرسازی استان طی یک بازدید میدانی از وضعیت ساخت و سازهای سطح استان بیش از 60 درصد و در بعضی نقاط بیش از 70 درصد از ساخت و سازها را دارای کیفیت خوب و بالاتر از خوب ارزیابی نموده اند که هنوز مهندسین ما منتظر شنیدن حداقل یک جمله خسته نباشید از طرف جنابعالی هستند . این کیفیت بیانگر عملکرد خوب سازمان و مهندسین عضو توانمند و متعهد آن می باشد . حق نیست که در چنین قضاوت های یکطرفه ، عملکرد سازمان زیر سئوال رفته و موجبات دلسردی این جامعه بزرگ فراهم گردد .

4  –   جناب آقای دکتر صابری معروف است که می گویند حرمت هر امامزاده به متولی آن است ، در اندک کمیسیون ها و کمیته هایی که این سازمان عضو آن می باشد و بعضا” فاقد حق رای نیز می باشد ، از ابتدای تشکیل هیئت مدیره  دوره ششم  این سازمان تاکنون سازمان یا دعوت نمی شود یا دقیقا” روز تشکیل جلسه بدون طرح موضوع جلسه و صرفا”با ارسال یک پیامک – که غالبا” جنبه رفع مسئولیت دارد – دعوت می شود که این موضوع طی مکاتبات متعدد و یا مذاکره حضوری با مدیران ارشد استانی مربوطه منعکس که متاسفانه دلیل قانع کننده ای تاکنون ارائه ننموده اند . از جمله نحوه دعوت به جلسه فوق الذکر

5-     عنوان فرموده اید سازمان نظام مهندسی ساختمان در امر مسکن مهر و بخصوص موضوع گازرسانی واحدها همکاری ننموده است . خدا را شاکریم که بالاخره نام مسکن مهر استان کهگیلویه و بویراحمد و سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان را با هم در بیانات شما دیدیم .

جناب آقای دکتر صابری ما مدعی و سئوال کننده ایم که چرا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با این همه توان ، توسط مدیران قبلی و فعلی راه و شهرسازی استان در مراحل مکانیابی ، طراحی و نظارت مسکن مهر نادیده گرفته شد ؟ چرا باید اداره کل راه و شهرسازی استان ( سازمان مسکن و شهرسازی سابق ) علیرغم مکاتبات متعدد و تقاضاهای قبلی این سازمان  جهت انجام مشاوره و خدمات فنی و مهندسی در پروژه عظیم مسکن مهر استان این سازمان را نادیده بگیرد ؟ ( مدارک پیوست ) در خصوص تاسیسات گاز مسکن مهر و خدمات گازرسانی واحدهای آن که تنها بخشی است که این سازمان دخیل بوده است ، متاسفانه باید عرض نمایم که به دلیل وجود ایرادات عدیده فنی که در تاسیسات این واحدها مشاهده گردید ، مهندسین متعهد این سازمان حاضر به تائید کار غیر استاندارد نشده و نخواهند شد چرا که عقیده داریم و دارند مطابق سوگندنامه ورود به حرفه مهندسی ، در پیشگاه باریتعالی  همگان باید مسئول و پاسخگوی تمامی اظهار نظرهای خود در رد یا تائید عملیات گاز رسانی باشیم و آنها نمی خواهند با دست خود مرگ های خاموش دیگری را با تاسیسات غیر فنی گاز رقم بزنند . حال که پروژه عظیم مسکن مهر از توان بالای نظارتی این سازمان بی بهره بوده است حداقل اجازه دهید بخش تاسیسات گازی این پروژه عظیم مطابق استانداردهای لازم اجرا شود و کیفیت فدای کمیت و زمان نگردد و ساکنین آتی این واحدها از این حیث دیگر دغدغه ای نداشته باشند .

 در تماس های مکرر مسئولین محترم راه و شهرسازی استان در خصوص تائید گاز رسانی واحدهای مسکن مهر عنوان نموده اند :  با توجه به اینکه نباید از برنامه زمانبدی عقب باشیم فعلا” شما تائید نمائید بعد پیمانکار ما اصلاح می نماید . قضاوت با شما . آیا این گفتار منطقی است ؟ آیا وظیفه ما طبق قانون این است ؟

در فرمایشات جنابعالی عنوان شده است هیئت مدیره سازمان اختلاف دارند ؟ جناب  آقای دکتر ، استاندار محترم ، هیئت مدیره این سازمان در تصمیمات خود بعضا” اختلاف نظر دارند لیکن در اجرای امور و تصمیمات همراه و همدل بوده و اختلاف نظر  را قطعا” همانند سایر نهادهای جمعی و مشورتی باید امری طبیعی بدانیم . در عمر کوتاه تشکیل هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ، سازمان منشاء خیر و برکات زیادی که همانا اجرای هر چه بهتر قوانین و مقررات ملی ساختمان می باشد شده است .

 لازم است بیان گردد که ما یک تشکل فنی هستیم و نه سیاسی ، مبنای قضاوتمان تخصص و دانشمان است نه بعضی از فرمایشات دین و دنیا سوز سیاسی و نه در خصوص مسئله گاز مسکن مهر استان در هیچ موردی جز به رضای خدا ، انجام وظیفه فنی و رعایت حال مردم شریف و نجیب استانمان توجه نکرده و نخواهیم کرد .

شما فرمودید ما سرمان به جایی دیگر گرم است .آری ما سرمان گرم است به کارمان ، به وظیفه مان و به دینی که به این استان داریم . شما حلقه های گمشده کیفیت ساخت و ساز را جایی دیگر جستجو نمائید . چرا با همه مکاتباتی که در خصوص نبود کارگران ماهر ، خلاء مجریان ذیصلاح ، مصالح ساختمانی غیر استاندادر ، قیمت سرسام آور تامین اجتماعی ، گرانی بیش از پیش مصالح ساختمانی ، عدم وجود نقشه های پهنه بندی زلزله استان و ریز پهنه بندی شهرهای استان ، عدم توجه شهرداری ها به تذکرات و گزارشات ناظرین این سازمان ، عدم اجرای صحیح ماده 35 قانون نظام مهندسی در خصوص نظارت عالیه ، عدم فرهنگ سازی در رسانه ها جهت جا انداختن قوانین و مقررات ملی ساختمان ، عدم استفاده از دانش روز مهندسین توانمند استان در پروژه های عمرانی ( علیرغم اعلام آمادگی کتبی این سازمان مبنی بر ارائه مشاوره رایگان به ادارات دولتی ) و …… از طرف این سازمان صورت گرفته ، نه تنها دستگاه های ذیربط توجهی ننموده و رفع مشکل نکردند بلکه از دستگاه های نظارتی و حاکمیتی چون استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در این زمینه تاکنون پیگیری و مکاتبه ای خاص صورت نگرفت .

در خصوص تعرفه این سازمان فرمودید که این سازمان دنبال افزایش تعرفه است . اولا” جناب آقای استاندار ، تعرفه خدمات مهندسی در استان ما . در قیاس با تمامی استان های دیگر کمترین مبلغ است . ثانیا” از سال 1388 تاکنون هیچگونه افزایش تعرفه ای نداشته ایم و در حال حاضر این تعرفه حدود 20 درصد تعرفه کل کشور است . و این در حالیست که تمامی استان های کشور به استثنای استان ما از جمله استان هایی که از نظر مساحت ، بافت اجتماعی ، وضعیت معیشتی اشتراکات زیادی با استان ما دارند– مثل ایلام – در سال 92 افزایش تا حد تعرفه کشوری داشته اند . آیا انصاف نیست بعد از گذشت بیش از سه سال و  با نرخ تورم بی سابقه کشور علی الخصوص در یکسال گذشته تقاضای افزایشی داشته باشیم ؟ که این تقاضا نیز توأم بود با پیشنهاد افزایش و ارتقا سطح خدمات فنی و مهندسی حتی در مکتوبه ای که به پیوست تعرفه کشوری محضر حضرتعالی ارسال گردید عین دستور جنابعالی این عبارت بوده است که : ( با تخفیف به هر میزانی موافقم خدا اجرتان دهد )

ولی متاسفانه مسئولین ذیربط حرمتی که جنابعالی برای نامه ما قائل بودید نیز قائل نشدند و اقدامی ننمودند . چگونه است که تمامی اجزاء ساخت و ساز اعم از مصالح ساختمانی، تعرفه های شهرداری ، تامین اجتماعی ، حق الزحمه کارگران ، استادکاران و حتی مشاورین املاک افزایش چشمگیری داشته است ولی خدمات مهندسی که به عقیده ما هزینه نیست بلکه تضمین سرمایه گذاری است باید ثابت باشد ؟ و در اقدامی عجیب و بدون هیچگونه محمل قانونی در شورای مسکن استان مصوب نمودید که تعرفه سال 92 خدمات مهندسی نباید هیچگونه افزایشی یابد ؟ حال اینکه اگر این سازمان تاکنون در این خصوص اقدامی نکرده است علاوه بر احترامی که برای درخواست شما مبنی بر کاهش تعرفه قائل بوده ایم ، وضعیت معیشتی مردم استان را نیز لحاظ نموده ایم وگرنه جنابعالی واقفید که سازمان هر استان می تواند مطابق قانون افزایش برابری تعرفه کشوری را اعمال و ابلاغ نماید .

جناب آقای دکتر صابری علیرغم اعتقادی که هیئت مدیره این سازمان به سلامت نفس و دلسوزی شما برای امورات مردم دارد ولی متاسفانه در چندین جلسه در خصوص این سازمان اظهار نظر خارج از انصاف ایراد فرمودید که همین امر دستاویز مریض دلان و دلالانی که با اقدامات این هیئت مدیره دستشان از دلالی و سرکیسه کردن مردم کوتاه شده بود گردید تا در سایه این اظهار نظر دلسوزانه ولی غیر منصفانه تیشه به ریشه اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان بزنند . امید است چنانچه در آینده در خصوص عملکرد این سازمان ابهام ، نقد و یا پیشنهادی دارید با دعوت از اینجانب و اعضاء محترم هیئت مدیره این سازمان در هر ساعتی از شبانه روز با استماع نظرات و دلایل و مستندات نسبت به تجزیه و تحلیل عملکرد سازمان و ارائه راهکارهای مناسب اقدامات لازم صورت پذیرد .

در خاتمه توجه خود ، شما و تمامی مسئولین را به فرازی از نامه 27 حضرت امیر ( ع ) در کتاب فاخر نهج البلاغه که به محمد بن ابی بکر والی مصر در خصوص شرایط زمامداری اسلامی نوشته شده جلب می نمایم . امید است که با استعانت از خدای متعال در این راه روشن گام برداریم :

” با مردم فروتن باش ، نرمخو و مهربان باش ، گشاده رو و خندان باش ، در نگاه ها یت و نیم نگاه  و خیره شدن به مردم به تساوی رفتار کن تا بزرگان در ستمکاری تو طمع نکنند و ناتوانها در عدالت تو مایوس نگردند زیرا خداوند از شما و بندگان درباره اعمال کوچک و بزرگ ، آشکار و پنهان پرسش می کند “

                                                              والسلام علی من اتبع الهدی

                                                       عیسی شهامت

                                                         رئیس سازمان

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=54243
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    افرین بر قلم نغز وحقیقت خیزت

    • ناشناس گفت:

      مسئولین محترم راه و شهرسازی استان در خصوص تائید گاز رسانی واحدهای مسکن مهر عنوان نموده اند : با توجه به اینکه نباید از برنامه زمانبدی عقب باشیم فعلا” شما تائید نمائید بعد پیمانکار ما اصلاح می نماید.,متاسفم برای استانم که اینقدربی در و پیکر است.اگر چنین سخنی راست باشد که به احتمال قوی اینچنین است مسوول مربوطه را باید بدون درنگ کنار گذاشت.

  2. ناشناس گفت:

    واسه استاندار واقعا متاسفم 

  3. راه و شهر سازی گفت:

    مسئولین محترم راه و شهرسازی استان در خصوص تائید گاز رسانی واحدهای مسکن مهر عنوان نموده اند : با توجه به اینکه نباید از برنامه زمانبدی عقب باشیم فعلا” شما تائید نمائید بعد پیمانکار ما اصلاح می نماید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس گفت:

      بابا مگه پیمانکار مسکن مهر خود آقای شهامت نیست آخه کسی نیست که به شهامت بگه کی در خواست اولیه داده

  4. E.Z گفت:

    درود خدا بر مهندس شهامت
    صابري خودتو جمع جور كن كه رفتني هستي (( برا رفتنت هم خيلي خيلي دير شده ))

    • ناشناس گفت:

      درود خدا بر بندگان صالح خدا نه مکاران سود جویان که بعد از 8 سال کارمند خود استانداری ونظام مهندسی تازه فهمیدن ،به قول خودشان درد مهندسان را

  5. مخاطب گفت:

    آقای شهامت مریض دلان و دلالان که با اقدامات هیئت مدیره دستشان از دلالی و سرکیسه کردن مردم کوتاه شده را به آمار و اسناد برای همین مردم مشخص کند؟؟؟؟؟؟؟

  6. ياسين گفت:

    ” جانا سخن از زبان ما مي گويي…

    خداي را شاكريم كه هنوز در اين استان هستند مديران جواني كه با شهامت و جسارت و با استدلال كاملا منطقي و قانوني به حق سخن ميگويند. درود بر مهندس شهامت با شهامت…

    • ناشناس گفت:

      تو مهندسی یا ارباب رجو سازمان اگر مهندسی این گران شدن تعرفه را همه میگویند نه اینکه شهامت خودش بیان کرده بلکه این فشار ،وحرف همه مهندسین این حرف ها را زده بعد به عمل کار براید نه به سخن اگر هم ارباب رجوع هستی لابد هر ناظری خواستی برات انتخاب کرده

  7. سعید گفت:

    آقای صابری هم میخاد این آخرای سمتش ماست مالی کنه وبره پی کارش ازاین استاندارای اینطوری مازیاد داشتیم اینکه عددی نیست/شما خودتونو ناراحت نکنین آقای شهامت محکم واستوار ازحقوق سازمان وخودتون واعضاء دفاع کنین…

    • ناشناس گفت:

      حقوق خودش چون استاندار حاضر نشده بهش پست بده حالا بعد از اینکه هم برادرش وهم خودش در دولت اصولگرا سمت دار بودن می خواهند خود را به اصلاح طلبان بچسپانند و بعد از نظام مهندسی ینمه پست بگیره راستی یادمان نرفته که ایشون نیروی آقای بزرگواریه

  8. هادی گفت:

    آقای استاندار اگه واقعا به فکر مردمی برو جلوی تامین اجتماعی را بگیر که برای هر متر مربع پروانه ساختمانی بیش از16000 تومان(شانزده هزار تومان)از مردم می گیره یعنی برای یک ساختمان 150 متری 2400000 تومان(دو میلیون و چهارصد هزار تومان) بدون اینکه کوچکترین تعهدی در قبال این پول واریزی داشته باشد
    خوب آقای صابری این پول کجا و آن کجا؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. واقع بین گفت:

    با سلام،
    جناب آقای مهندس شهامت از شچاعت شما در گفتن حرف حق سپاسگزاریم ، از شنیدن تملق گویی های بیجای اکثر مدیران استانمان خسته شدیم ، حضرت امیرالمومنین می فرمایند حق را بگویید و لو اینکه به ضرر شما باشد. ممنون از انتقاد صحیح و سازنده تان .

  10. یکی از همه گفت:

    هیچکس از بکارگیری متخصصان ضرر ندیده است. هرچه تخصص بیشتر منفعت هم بیشتر میگردد.
    دشمنان نظام مهندسی عده ای بیسوادند یا دستشان از منافع غیر مجاز کوتاه شده است.

  11. منصف گفت:

    باسلام و خسته نباشيد بايد به جناب شهامت بگويم واقعا قصد طرفداري يا محكوم كردن كسي را ندارم وليكن : به نظر من استاندار محترم با وجود تمام رفتارهاي سياسي و غير منطقي كه دارند سازمان نظام مهندسي را خوب شناخته اند چرا كه آقايان از عنوان غير انتفاعي سازمان مذكور فقط بخور بخور را ياد گرفته اند. دوم :وضعيت ساخت و ساز در استان اصلا مناسب نيست در اثبات اين مدعي اگر مدركي از سوي راه و شهرسازي داريد لطفا منتشر نمائيد .سوم:اگر عملكرد سازمان خوب و اميدوار كننده بود از ديد و نظر عاليترين مقام اجرايي استان محو نميشد و در جلسات دعوت ميشديد مگر قانونا شما عضو هيات چهار نفره استان نيستيد؟

    • ناشناس گفت:

      آخه ایشون به دنبال کار های دیگه است مثل کار دادن به بستگان خودش این شلوغیا همه برای مطرح وجلوه دادن خیش است آخه آقا نیاز به رای مهندسین داره والا میداند با این کارا که تعرفهد ها با لا نمیره فقط آقا جان یک کلام خود نمایی

  12. آزاد گفت:

    افسوس که استان ما را موش آزمایشگاهی برای هر شخص نا لایقی قرار داده اند!!
    ودرود بر مهندس شهامت جوان و با درایت و شجاعت که حرف حق را صریح و بدون تملق گفتند!

  13. زرتشت گفت:

    اقای مهندس شهامت

    ، با سپاس از شما ، اینقد قشنگ نوشتین که نشد چیزی اضافه کنم !

  14. ادیب گفت:

    واقعا خدا نیامرزه مجلس 74 را که این خیانت را به ملت کرده و سازمانی به این بی در وپیکری را به مردم تحمیل کرده که به قول معروف فقط پول گرفتن را خوب بلدن و لا غیر

  15. محمد گفت:

    جاي اقاي صابري در اين استان نيست……كسي بايد بر مسند اجراىى استان بنشيند كه مردم دار باشد و تعاملكرا باشد

  16. مردم گفت:

    دروووووووووووووووووووووووووود بر شهامت

  17. امید گفت:

    به نظرم کتاب عملکرد آقای صابری در استان و در این چند ساله اگر منتشر شود به یکی از فکاهی ترین کتابهای چند سال اخیر بدل خواهد شد….

  18. دنا گفت:

    راست میگه استاندار
    پدر ومادر اون کسی را بیامرزه که گفت خاله خرزویی
    مگه دروغه یکی برادر خانموشه آورده یکی پسر عمویش راووووووووووووووووووووووووووووو

  19. زهرا گفت:

    آقای شهامت برادر آیا تو خود پیمانکار مسکن مهر نبودی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حیف مهندس با این همه مظلومیت وصداقت !!!!!!!!!11

  20. مهندس گفت:

    آقای شهامت اگه تو خیلی شهامت داشتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری این حرف ها رو میزدی چون میدونی رفتنی است(استاندار) خیلی با شهامت شدی؟؟؟!!! بعدآ اختلاف نظر خوبه نه اینکه اختلاف سر گرمسیری سردسیری باشه یا همون خاله خورزوی باشد

  21. ر گفت:

    اولا امکان داره صابری هنوز باشه

  22. علی رضا گفت:

    آقای شهامت این طریقه بدست اوردن حقوق جامعه مهندسی نیست عزیزم.حالا بیا درستش کن.تو باید با تعامل و گفتگو اهداف خودت را پیش می بردی نه با بلوا گری این که هنر نیست .این کار تو اوضاع را خرابتر کرد حالا پز هم میدی

  23. مهر انگیز گفت:

    آقای شهامت :واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند چون به خلوت می روند آنکار دیگر می کنند
    …………………………………..توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند
    برو به نظام مهندسی برس ،تو کار مسئولین دخالت بیجا نکن

دیدگاه شما