سه شنبه 11 تیر 1392 - 18:12

سرنوشت وعده های احمدی نژاد در سیاست خارجی (+جدول)

وعده، شعار یا عمل؛ آنچه در عرصه سیاست خارجی در دولت هشت ساله احمدی نژاد گذشت را باید بیشتر عرصه شعار خواند تا عمل. مواضع محمود احمدی نژاد در سفرهای مختلف خارجی، استانی و سخنرانی‌های وی در مجمع عمومی سازمان ملل، علاوه بر اینکه اغلب شامل ابراز نگرانی وی برای وضعیت بخش کثیری از کشورهای اروپایی و آفریقایی بود بیانگر این مسئله است که رئیس دولت‌های نهم و دهم در عرصه سیاست خارجی عملکردی شعارگونه داشته است.

به گزارش نامه، احمدی نژاد با شعار «هیچ وعده‌ای بر روی زمین نمی ماند» به پاستور رفت و با گفتن سخنانی مانند «نگذاشتند…» پس از هشت سال در آستانه ترک ساختمان ریاست جمهوری است.

در برنامه های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری پیش از انتخابات 24 خرداد، «علی اکبر ولایتی» وزیر خارجه سابق و نامزد این دوره از انتخابات در تحلیل سیاست خارجی دوران هشت ساله اصلاحات و سال های پیش از آن و در نقد دولت های احمدی نژاد، گفت که وزرای خارجه کشورهای جهان برای ملاقات با مسئولین ایرانی صف می‌بستند. این در حالی است که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، نه تنها صف نمی بستند بلکه درهای کشورهای اروپایی نیز به روی وزرا و رئیس جمهوری ایران بسته بود.

احمدی نژاد که زمانی می گفت به دنبال «سیاست خارجی عزت مند» است اوایل مرداد ماه کوله بارش را که شامل تعداد زیادی قطعنامه و تحریم بر علیه ایران، گفتار نسنجیده در مصاحبه‌های بین‌المللی، انزوای اقتصادی و سیاسی و تنش با کشورهای عربی منطقه خاورمیانه است، خواهد بست.

تنها نگاهی به عملکرد دولت احمدی نژاد در هشت سال گذشته در عرصه سیاست خارجی نشان میدهد که ایران دراین باره در چه رکودی به سر می برد.

تنها دو سفر حاشیه ساز به کشورهای اروپایی سوئیس و ایتالیا، (فرانسه، انگلیس و آلمان اعضای گروه 1+5 هستند) دو سفر کوتاه و محدود و بی دستاورد به بزرگترین مشتری نفت ایران «چین» و تعداد بی شمار سفرهای خارجی به کشورهای بلاروس، عمان، الجزایر،سریلانکا، سودان و کشور های دیگری که پیدا کردن آنها روی نقشه حتی برای متخصصان روابط بین الملل نیز مشکل است مانند جزایر قمر، گامبیا و جیبوتی، گواهی بر این مدعا است. کشورهایی که نه وضعیت اقتصادی درست و درمانی دارند تا بتوانند در این زمینه با ایران همکاری کنند نه نقشی کلیدی در معاملات جهانی برای حمایت و پشتیبانی از ایران دارند.

در جدول زیر، نگاهی داریم به چند وعده و شعار محمود احمدی نژآد در عرصه سیاست خارجی که البته محقق نشد:

وعده/شعار در عرصه سیاست خارجی

زمان

آنچه شد…

خلیج فارس، خلیج صلح و دوستی است و توسعه روابط با کشورهای منطقه و عربی از اولویت‌های سیاست خارجه ما است.

نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 84

17 کشور عرب در ماجرای جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، کشورمان را «اشغالگر» خواندند و بارها علیه ایران بیانیه دادند و سازمان ملل در خصوص جزایر سه گانه ایرانی نامه نوشتند. مراکش روابط خود را با ایران قطع کرد، عربستان سعودی اعلام کرد اعراب باید علیه ایران متحد شوند. امارات ادعای خود را مبنی بر مالکیت جزایر سه گانه با گستاخی بیشتری اکنون اعلام می کند.

دولت در مطالبه‌ی خسارات وارده به ملت ایران در طول جنگ دوم جهانی جدی است و تا آخرین ریال این خسارت‌ها را از قدرت‌های زورگو طلبکار است. ما ملتی نیستیم که حرف تبلیغاتی بزنیم، اگر امروز می‌گوییم که تمام خسارت جنگ دوم جهانی را از شما می‌گیریم، بدانید که پای آن ایستاده‌ایم و تا ریال آخر آن را خواهیم گرفت.

آذرماه سال 88

این وعده تنها با انتشار مجموعه پنج جلدی’ اسنادی از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم’ توسط مرکز پژوهش ، سنجش و اسناد ریاست جمهوری همراه بود.

قطع نامه های شورای امنیت کاغذ پاره هستند و آنقدر قطع نامه بدهید تا قطع نامه دانتان پاره شود.

در اسفندماه ۱۳۸۵

احمدی نژاد در مجلس: کاهش سرعت رشد کشور، اختلال در منابع درآمدی، برهم خوردن ترازها، فشار بر روی مردم، ایجاد نوسانات قیمتی و افزایش خارج از قاعده مشکلات به وسیله تحریم‌هاست که به مردمی که درآمد ثابت دارند فشار می‌‌آورد و اخلال در تجارت خارجی و فاصله طبقاتی باعث می‌شود تا فعالیت‌های کاذب رشد کند و تولید وابسته به درآمد ارزی دچار مشکل شود. وی همچنین در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران گفت: نوسانات و مشکلات اقتصادی کنونی در نتیجه تحریم ها است.

اتفاقات عظیمی در کشور رخ داده است و در این راستا باید خودمان را باور کنیم تا بتوانیم مدیریت جهان را در دست بگیریم. بیش از ۱۰۰ سیاستمدار دنیا در گفتگو با من این توقع را (مدیریت جهان) بیان کردند و آنها می‌گویند ایران پتانسیل مدیریت جهان را دارد.

در جشنواره دستاوردهای علمی و فناوری ستاد توسعه فناوری انرژی های نو

احمدی نژاد در دوران هشت سال حضور در پاستور شعار به دست گرفتن مدیریت بر جهان را در حالی سر داد و بر آن تاکید داشت که روابطی مطوبی با کشورهای مهم دنیا نداشت.

رئیس جمهور ایران گفت که به اعتقاد او برج های مرکز تجارت جهانی را نمی شد با هواپیما تخریب کرد.

30/6/1390 ، سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

این اظهارات رئیس دولت های نهم و دهم با واکنش گروه القاعده که مسئولیت حمله به برج های دو قلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک را بر عهده گرفته بودند مواجه شد به گونه ای که آنها قویا این ادعای احمدی نژاد را که بارها نیز تکرار کرده بود، رد کردند.

تهران آماده صدور سوخت هسته ای به کشور های دیگر به ویژه کشور های مسلمان است .

اولین حضور در سازمان ملل در سال 84

این وعده و شعار احمدی نژاد نیز تاکنون محقق نشده است.

احمدی نژاد آمادگی دستگاه دیپلماسی برای احداث سفارتخانه در مصر را اعلام کرد و افزود: «عقیده داریم مردم این کشور سرمایه ای برای دنیای اسلام هستند و رابطه بین ایران ومصر به نفع صلح و امنیت جهانی است

23 اردیبهشت 1386 در سفر به امارات متحده عربی

این اظهارات با واکنش سرد مقامات مصری روبه رو شد وتا این لحظه ایران سفارتی در مصر ندارد.

بدخواهان بدانند که ملت ایران ظرف 3 تا 4 ماه بر تمام تحریم‌ها و گرانی‌ها غلبه خواهد کرد.

92/02/15 در جمع مردم ارومیه

مردم زمانی که احمدی نژاد تحریم ها را کاغذ پاره خواند، شاید کمتر بر این باور بودند که تا این حد تاثیر تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران زندگی روزانه آنها را مختل کند و نوسانات گسترده ای را در بازار ارز و طلا، خودرو و ..را شاهد باشند. این وعده احمدی نژآد در حالی بیان شد که طی ماه های منتهی به دوران هشت سال ریاست وی بر دولت نیز همچنان شاهد اعمال تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران هستیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=54156
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما