دوشنبه 10 تیر 1392 - 20:36

گازمایع رسما گران شد

اردشیر دادرس امروز در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش قیمت گاز مایع (ال.پی.جی) در قالب سیلندرهای مورد نیاز مشترکان خانگی، گفت: با مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان، قیمت این فرآورده نفتی از چند روز گذشته حدود 16 درصد افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با اعلام اینکه برای بار دوم در یکسال گذشته است که قیمت سیلندرهای گازمایع افزایش می یباد، تصریح کرد: بر این اساس مهرماه سال گذشته هم قیمت این فرآورده نفتی حدود 11 درصد افزایشس یافته بود.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش مصرف گاز مایع در خودروهای ال.پی.جی سوز به صورت غیر قانونی و غیر ایمن، اظهار داشت: هم اکنون قیمت هر سیلندر 11 کیلوگرمی گاز مایع به حدود 4500 تومان افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود افزایش قیمت اما سیلندرهای گازمایع بریا عرضه به خودروها به صورت غیر قانونی حتی با مبالغ بیش از 4500 هم فروخته می شود، تبیین کرد: سازمان حمایت بنا به درخواست شرکت های توزیع کننده و خصوصی گازمایع افزایش داده است.

دادرس با یادآوری اینکه این افزایش قیمت مشمول ناوگان حمل و نقل در جایگاه های رسمی و قانونی نشده است، تبیین کرد: از این رو شرکت ملی پخش در معدود جایگاه های گازمایع و در مبادی رسمی قیمت این فرآورده نفتی را افزایش نداده و این افزایش فقط در بخش کپسول‌های خانگی اعمال شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت گازمایع، اما کارمزد فروش سی.ان.جی در طول سه سال گذشته هیچگونه افزایشی نیافته است، تاکید کرد: با این وجود گازمایعی که 30 درصد آن در ناوگان حمل و نقل به صورت قانونی و غیر قانونی عرضه می شود با افزایش قیمت روبرو شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر عملیات تست، بازرسی، تعمیرات و تامین قطعات یدکی جایگاه های سی.ان.جی به دلیل پایین بودن نرخ کارمزد متوقف شده است، گفت: به عبارت دیگر در شرایط فعلی هر جایگاهی که خراب می شود به دلیل افزایش هزینه ها رسما جایگاه را تعطیل می کند.

وی تعداد کل جایگاه‌های تعطیل شده سی.ان.جی در کل کشور را 150 باب عنوان کرد و افزود: با وجود نامه نگاری های متعدد وزیر نفت با ستاد هدفمندی یارانه ها اما تاکنون اقدامی بریا افزایش نرخ کارمزد سی.ان.جی انجام نشده است.

حسین هاشمی مدیر سابق صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پیشتر در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش استفاده غیر مجاز گاز LPG در خودروهای سواری بنزین سوز کشور، گفته بود: با انحراف گاز مایع توسط برخی از شرکت‌های توزیع کننده بخش خصوصی، امکان استفاده غیر مجاز از این فرآورده نفتی در خودروها فراهم شده است.

به گزارش مهر، مهمترین عامل در استفاده از گاز LPG در خودروها تفاوت قیمتی مناسب با بنزین و CNG است، از سوی دیگر، گاز مایع در مقایسه با CNG و حتی بنزین معمولی دارای راندمان و پیمایش بالاتری است.

از سوی دیگر نبود بانک اطلاعاتی جامع برای خودروهای بنزین و دوگانه سوز را منجر به افزایش تبدیل خودروهای LPG سوز شده به طوری‌که در حاشیه برخی از شهرها حتی افرادی سودجو اقدام به اه اندازی جایگاه‌های گاز مایع غیر مجاز کرده‌اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=53918
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما