چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:44

نمی‌توانیم در برابر ایران ساکت بنشینیم

سخنان وزیر خارجه عربستان علیه ایران در دیدار با وزیر خارجه آمریکا، ادعای منابع اسرائیلی در مورد ساخت پایگاه نظامی ایران در بندر سودان، بررسی سخنان سردار نقدی دربار رویدادهای ‌ترکیه و خبر سفر ماه آینده رئیس جمهور ایران به روسیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

عربستان سعودی: نمی‌توانیم در برابر ایران ساکت بنشینیم

وبسایت اسرائیلی «دبکا» مدعی شده است که ایران‌ مخفیانه در حال ساخت بندری برای پشتیانی تسلیحاتی از متحدین خود و از جمله سوریه و حزب‌الله است. بنا به ادعای این سایت، ایران در بخشی از بندر سودان که از سوی دولت این کشور در اختیار ایران گذاشته، در حال ساخت بندری است تا از طریق آن، تانک، سیستم‌های موشکی و توپ‌های خودکششی در اختیار متحدین خود بگذارد.

بنا به ادعای دبکا، نیروهای سپاه پاسداران در لباس‌های غیرنظامی بر کار چند صد سودانی نظارت می‌کنند که مشغول ساخت بندری هستند که شبیه تأسیسات روسیه در بندر طرطوس سوریه است، ولی اندازه آن دو برابر تأسیسات روس‌هاست و می‌تواند از بزرگترین کشتی‌های نظامی و همچنین زیردریایی‌های ایران پذیرایی کند.

بخش ایرانی بندر دارای حصاری با برج‌های دیدبانی است و به زودی به سیستم‌های دفاع هوایی نیز مسلح خواهد شد و فعلا توسط نیروهای ایرانی با لباس غیرنظامی و نیز سربازان سودانی از آن محافظت می‌شود. این تأسیسات به ایران امکان خواهد داد که با سرعت بیشتری نسبت به راه هوایی، سلاح سنگین در اختیار متحدین خود بگذارد.

عربستان سعودی: نمی‌توانیم در برابر ایران ساکت بنشینیم

روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» هم سخنان محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج را مورد توجه قرار داده ‌که پایان درگیری‌ها در سوریه را معادل نابودی اسرائیل دانسته است. واشنگتن تایمز در این باهر نوشته است که فرمانده نیروهای داوطلب ایران (بسیج) گفته: «پایان مسائل سوریه به فروپاشی رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد».

روزنامه آمریکایی همچنین سخنان نقدی را درباره ترکیه مورد توجه قرار داده است که پس از چهار هفته اعتراضات در این کشور همچنان ادامه دارد. از دیدگاه سردار نقدی، این مسائل تا اندازه بسیاری زیر سر آمریکاست. سردار نقدی به اردوغان توصیه کرده ‌که نباید تا این حد با آمریکا و متحدانش نزدیک می‌شد.

عربستان سعودی: نمی‌توانیم در برابر ایران ساکت بنشینیم

خبرگزاری «رویترز»، سخنان وزیر خارجه سعودی را مورد توجه قرار داده ‌که نقش ایران و حزب‌الله در سوریه را خطرناک ‌‌و لازم دانسته است ‌به شورشان سوری کمک نظامی شود.

سعود الفیصل که در کنفرانس خبری مشترک با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جده سخن می‌گفت، افزوده است، عربستان سعودی نمی‌تواند در قبال دخالت ایران در سوریه ساکت بنشیند و خواستار صدور قطعنامه‌ای برای منع فرستادن سلاح برای دولت سوریه شده است.

کری از هندوستان به خاورمیانه بازگشته ‌تا به تلاش‌های خود برای تقویت مخالفان سوری و نیز آغاز مذاکرات سازش فلسطین ادامه دهد. وی در جده با بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان که هماهنگ‌کننده تلاش‌های دولت سعودی علیه سوریه است، نیز دیدار خواهد کرد. از جمله موضوعات مورد بحث، برنامه آمریکا برای کمک نظامی مستقیم به ژنرال سلیم ادریس از شورای عالی مخالفین سوریه است.

شاهزاده سعود الفیصل در دیدار با کری گفته است: « خطرناک‌ترین مسأله در سوریه، دخالت خارجی در سوریه توسط حزب‌الله و دیگر نیروهای مورد حمایت سپاه پاسداران است. هیچ منطقی وجود ندارد که روسیه آشکارا به دولت سوریه و نیروهای حامی آن سلاح بدهد»

عربستان سعودی: نمی‌توانیم در برابر ایران ساکت بنشینیم

و در پایان، «شین‌هوا» خبر داده است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اسلامی ایران ماه آینده میلادی در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در روسیه شرکت خواهد کرد.

در این اجلاس که در یکم و دوم ماه جولای (اواخر هفته آینده) در مسکو برگزار خواهد شد، احمدی‌نژاد با ولادیمیر پوتین نیز دیدار خواهد کرد. روز نخست اجلاس به دیدار سران اختصاص یافته است و گفت‌وگوهای دوجانبه بین کارشناسان در روز دوم برگزار خواهد شد.
مجمع یک سازمان چندلایه و بین‌دولتی متشکل از بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز است که الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، عمان، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی، ونزوئلا، قزاقستان و عراق را در بر می‌گیرد. نخستین اجلاس این مجمع در سال 2011 در دوحه قطر برگزار شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=52670
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما