سه شنبه 28 خرداد 1392 - 17:52

زنگ خطر به صدا در آمده است!

– افزايش سه تا چهار برابري قيمت دارو به خصوص در بيماري هاي خاص پيش از پايان يافتن سه ماهه اول سال بسياري را نگران كرده است. يك نماينده مجلس معتقد است كه عدم نظارت دولت يكي از دلايلي است كه بازار را به پيشواز گراني دارو برده است.

داروي تزريقي «اينتر فرون» در كمتر از دو ماه گذشته نزديك به سه برابر افزايش قيمت داشته است. افزايش قيمت اين دارو كه براي كنترل سلول هاي سرطاني تجويز مي شود باعث نگراني اين دسته از بيماران شده است.
پس از آنكه قرار شد بر اساس بودجه سال 92 به جاي ارز مرجع، ارز مبادلاتي به دارو اختصاص يابد، افزايش قيمت دارو و درمان از ابتداي تابستان قابل پيش بيني بود. بر اين اساس پيش بيني مي شد كه قيمت دارو به دليل قيمت ارز اختصاصي به دارو با يك افزايش دو برابري روبرو شود.

افزايش سرسام آور قيمت دارو در آستانه اجراي بودجه اين نگراني را به وجود آورده است كه قيمت هاي اعمال شده در صورتي كه بر اساس يك ضابطه صورت نگرفته باشد، بار ديگر به قيمت هاي اصلي خود باز نگردد.
دکتر احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «چندي پيش يكي از دارو هاي بيماري «ام اس» افزايش چهار برابري داشت كه با پيگيري از وزرات بهداشت به قيمت قلبي خود بازگشت. اگر اين موارد ادامه داشته باشد و همه گير شود، زنگ خطري براي همه است.»
دكتر آريايي نژاد: «افزايش قيمت دارو بغير از ضوابط موجود از قبيل بخشنامه يا بودجه باعث ايجاد يك آشفتگي و هرج و مرج خواهد شد. ثبات در بازار دارو با تمكين به قانون و افزايش نظارت به وجود خواهد آمد. اين دو لازم و ملزوم يكيدگر هستند. در صورتي كه عدم تمكين به قانون افزايش يابد، نظارت كاري از پيش نخواهد برد.»
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت در دو ماه باقي مانده به پايان تصدي گري بازار دارو را به حال خود رها كرده است گفت: « طرح چنين ادعايي به دليل فقدان اطلاعات ما ممكن است كه به اين مسئله دامن بزند. البته فقدان نظارت يكي از عواملي است كه به افزايش چند برابري قيمت دارو منجر شده است.»
اين عضو كميسيون بهداشت و درمان در پايان تصريح كرد: «با نزديك شدن به موعد اجراي بودجه سال 92 بازار به پيشواز افزايش قيمت دارو رفته است. عجله براي افزايش قيمت يك عادت شده است و اين در حالي است كه برگشت قيمت ها به قبل هموراه با تاخير صورت مي گيرد.»
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=51606
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما