جمعه 10 خرداد 1392 - 23:28

گاف عجیب عارف ، قالیباف و جلیلی و پاسخ دقیق روحانی و رضایی

تصویری که مجری مناظره‌ها امروز برای کاندیداهای ریاست جمهوری به نمایش گذاشت، در کجا قرار دارد؟

 

ddd

به گزارش بویرنیوز، در نخستین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری که امروز بعد از ظهر برگزار شد، «مرتضی حیدری» تصویری را به کاندیداهای ریاست جمهوری نشان داد و از آنها خواست تا برداشت خود را درباره این عکس مطرح کنند.

برداشت های 8 کاندیدا در این باره به شرح زیر بود:

عارف: این بیانگر یک دره ای است که در کشور ما بسیار فراوان است و جزو آثار بسیار زیبا و جاذب برای جذب توریست است که ما اشاره کردیم جذب توریست برای هر کشور جزو اولیت‌ها باید باشد و هم ارتقاء فرهنگی و مبادلات فرهنگی و هم افزایش ثروت و هم ایجاد اشتغال.

رضایی: این معدن است…یک معدن مال سنگ آهن یا مس است که اتفاقا نزدیک یزد و کرمان است که اتفاقا خاکبرداری شده و خاک را برده‌اند و درونش فلز تولید کنند و نشان می‌دهد که ما باید خام فروشی را باید در کشور تمام کنیم. اینکه خاک به این مهمی را برمیدارند و همینجوری می‌فروشند آسیب جدی می‌رساند و ما باید به خام فروشی در کشور  پایان بدهیم.

روحانی: این قاعدتا یک معدن است، آن هم یک معدن ارزان. چون معمولا در دنیا بسیاری از معادن در عمق بسیار زیاد برای استخراج تلاش می‌کنند ولی معدن روی زمین ارزان است و خیلی شبیه به معدن مسی است که من چند جا بازدید کرده‌ام.

غرضی: معدن متروکه… صاحبش حتما فراری شده، خانه‌ها هم رها شده، تورم پوست آن آدم را کنده و حتما صاحبش الان زندان است.

قالیباف: من فکر می‌کنم این یک نمونه از تخریب محیط زیست است. حتما باطله‌برداری از یک معدن بوده که کارشناسی غیرمنطقی انجام شده چون معلوم است رها شده و بعد هم در آینده اگر نزدیک شهر باشد، می‌شود محل انبوه زباله و معضلات بعدی. این نتیجه یک اقدام غیرکارشناسی است.

ولایتی: این یک کار عمرانی رها شده است و غیر فنی و غیر منصفانه بهره برداری شده است که بسیار آموزنده است. ممکن است برخی از عللی که باعث شده این نیمه کاره رها شده باشد، به خاطر فقدان بودجه عمرانی باشد.

جلیلی: بخشی از یک ظرفیت کشور است که احتیاج به یک مدیریت صحیحی برای یک استفاده حداکثری دارد.

حداد عادل: این عکس یادآور ثروت کشور عظیم ماست از حیث منابع زیرزمینی و معدن و به ما ایرانی‌ها یادآوری می‌کند که اگر در شمال جنگل داریم، در کویر معدن داریم و همه جای ایران صاحب ثروت‌های خدادای است و منتظر عزم و اراده ما ملت با دولت خوب است تا این ثروت‌های بالقوه به فعلیت برسد.

 

اما این عکس متعلق به کجاست؟

تصویری که مرتضی حیدری به نمایش گذاشت همانگونه که اکثر کاندیداها به درستی اشاره کردند، مربوط به یک معدن است. معدن یوتا در جنوب غربی امریکا است که با 1200 متر عمق بزرگترین گود معدنی ایجاد شده توسط بشر در جهان است.

کار خاک برداری این حفره عظیم از سال 1863 شروع شد و هنوز ادامه دارد و هر روز بر بزرگی آن افزوده می‌شود. این معدن متعلق به شرکت شرکت ریو تینتو (Rio Tinto) است. این معدن به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ مس در ایالات متحده، حدود 13 درصد از مس مورد نیاز این کشور را فراهم می‌کند.

این معدن به مدت بیش از 100 سال مشغول عملیات بوده و بیش از هر معدن دیگری در جهان سنگ معدن مس تولید کرده است (حدوداً 16.4 میلیون تن).

معدن مس یوتا در هر سال حدود 272000 تن مس، همراه با 500000 اونس طلا، 4 میلیون اونس نقره، حدود 30 میلیون پوند مولیبدن و تقریباً 900000 تن اسید سولفوریک، به عنوان فرآورده فرعی کارخانه ذوب، تولید می‫کند.

زادگاه هر یک از مدال‌های طلایی که به ورزشکاران حاضر در رقابت‌های المپیک لندن اهدا شد‌، در دل 350 تن توده خاک و سنگ خاکستری رنگ معدنی در معدن رو باز یوتا در آمریکا بوده است.

معدن روباز یوتا،‌ منطقه‌ای وسیع و محل تردد کامیون‌های دامپ‌ به بزرگی یک خانه کوچک است که با سر‌وصدایی که زمین را به لرزه می‌اندازد،‌ تخته‌سنگ‌هایی هم‌وزن یک جت جامبو را حمل می‌کنند،‌ تکه نخاله‌های معدنی که در دلشان رد و نشانه‌های طلا،‌مس و نقره را پنهان کرده‌اند.

مدال‌های این رقابت‌ها در کوهستان بیابانی یوتا‌ در حاشیه شهر «سالت لیک» و فلات‌های دورافتاده آن متولد شده‌اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=47431
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فاطمه گفت:

    آفرين سوالاتي كه با تصاوير بود عالي بود و 4 جوابي ها چون هوش كانديداها را مي سنجيد يك كم دستمون اومد چه خبره بازهم همينطور ادامه دهيد البته درباره حجاب و وضعيت فعلي بي حجابي هم سوال كنيد ممنون از آقاي حيدري مجري

    • حامد گفت:

      به نظر من صحیح ترین پاسخ رو جلیلی داد درسته که فکر کرد این معدن در ایران است ولی برادران دیگر مثل رضایی نیز همین اشتباه رو کردند پس بهتره اسم جلیلی رو از گاف دهندگان حذف و یا اسم رضایی رو اضافه کنید
      در ضمن معدنی دقیقا مشابه همین معدن در استان یزد و شهر بافق است که چغارت نام دارد که با یک جستجو در گوگل از شباهت این دو معدن حیرت زده می شوید به گونه ای که شاید حتی صداو سیما هم فکر می کرده معدن چغارت یزد رو گذاشته

      • ایمان گفت:

        این طرفدارای جلیلی همونا هستن که 8 و 4 سال قبل کاندیدشون حامی رهبرو سرباز امام زمان بود! حالا شده منحرف و انحرافی!!!
        آخه مسلمان! خودت عقلت نمیرسه که بهترین جواب رو کی داده؟
        تعصب کورکورانه رو بزار کنار! خدایش وجدانت قبول میکنه بگی رضایی بد جواب داده؟
        واقعا بنازم کلام امام علی رو که گفت تعصب نسبت به چیزی آدم را کر و کور میکند!!

        • انصاف گفت:

          عزيز غيرطرفدار دكترجليلي
          لطفا با انصاف و بدون تعصب كوركوراته پاسخ ها را باهم مقايسه كنيد و بگوييد در برابر تصوير يك معدن كدام جواب كوتاه تر و جامع تر است
          لطفا با انصاف و بدون حمايت كوركورانه بگوييد كدام يك از كانديداها با پاسخ هاي طولاني و غيرضروري خود قصد جلب توجه و راي جمع كردن و قصد اظهار فضل داشته اند يا قصد سايه نمايي و دلسوزجلوه دادن خود را داشته اند
          انصافا پاسخ هاي دكتر جليلي استراتژيك و در شان يك رئيس جمهور است

      • امیرعلی گفت:

        کجاش زیرکانه بود. بیچاره شک کرد معدنه یا دره واسه همین گفت بخشی از ظرفیت کشوره. به کسی رای میدیم که اعتماد بنفس داشته باشه اگه جوابش غلطه حداقل دوپهلو نباشه. …..

        • یه دوست گفت:

          بنده خدا کمی فکر کن قبل اون تقریبا 5 نفر گفتن معدن و یک نفر گفته دره .طبق حرف شما اون 5 نفر دیگه هم صداقت نداشتن صداقت در این بود که همه بگن دره تا آقای عارف با اون همه سابقه معاون اولی ضایع نشه ها !!!!!!!!!!

    • پاسخ دكترجليلي زيركانه بود گفت:

      درمجموع اين تصاويرهوشمندي و سطح تفكر كانديداها را مي سنجيداگر با دقت تمامي پاسخ ها را مقايسه مي بينم پاسخ هاي دكترجليلي عميق كلي و مناسب بود اينكه بعضي ها گفتند آنجاكارشناسي نشده ورشكست شدند نزديك كرمان و يزد است شبيه معدني است كه آنهابازديدكردند خام فروشي خاك است حال اگر ازآنها بپرسيم اين اطلاعات اضافه را ازكجامي آوريد چه مي گويند؟ چه دليلي دارد اطلاعات كم ارتباط و نادرست را براي اثبات خود بگوييد درمقايسه پاسخ ها دكترجليلي اشاره كردبخشي از ظرفيت كشور است كه بايد براي استفاده حداكثري مديريت شود انصافاپاسخ هوشمندانه اي بود

      • ؟؟ گفت:

        اگر گاف بعضیا اینه ک گفتن این معدن در استان یزد یا کرمان ، جلیلی هم گاف داده چون میگه این معدن بخشی از ظرفیت کشور ماست در صورتیکه این این معدن جز کشور ماست.

      • ؟ گفت:

        البته اگر در کل مناظره ی مذکور و در کل سخنان انتخاباتی آقای جلیلی دقت کنید متوجه بروز همین کلی گویی ها خواهید شد. نمی دانم پیچاندن به قول دوستان ؛هوشمندانه ؛ ی سوال چه نکته ی مثبتی برای کارنامه ی یک رییس جمهور حساب میشود! اگر این طور باشد باید به نظر دوستان برندگان مسابقه محله افراد اصلح برای ریاست جمهورری باشند!!!!!
        به فرض هوشمندانه بودن پاسخ هم ای کاش ایشان لااقل در اظهار برنامه هایشان از جو این مسابقه بیرون آمده و دست از این پیچاندن می کشیدند.

        • یه دوست گفت:

          زاست میگی باید مثل بقیه حرفای تکراری همو تکرار می کرد هی می گفت ما تورم داریم باید مشکل اشتغال حل بشه و …….. میشه بفرمایی آقای محسن رضایی چه برنامه ای ارائه کردند جز همین کلی گویی ها و نیز بقیه !!!!! من تقریبا 3 بار مناظره رو نگاه کردم و یادداشت برداشتم!!!!!!!!

  2. ناشناس گفت:

    مسخره بود مگه میخوان برن مهد کودک که عکس نشون بدن و نظرشون رو بپرسن. واقعا توهین به مردم و رئیس جمهور اینده بود

  3. کاظم گفت:

    خداییش گاف عارف خیلی باحال بود عجب سوتی با حالی بود، ازطرفی رضایی با حال بود که گفت این معدن تو یزده

    • سلیمان گفت:

      اقای کاظم ، داداش خوبم .. اگه تو اینترنت یه سرچ کوچلو انجام بدین از شبهات این تصویر به معدن چغارت بافق ( یزد ) شگفت زده خواهید شد .
      به دور از هر گونه تعصبی جواب رضایی به نسبت هوشمندانه تر و دقیق تر بود

      • ناشناس گفت:

        جواب دكتر عارف ربطي به اينكه اين چي هست؟نداره شما مو ميبينيد ودكتر عارف پيچش مو منظور چيز ديگه بوده هيچ وقت يه چيزي كه ظاهرش نشون ميده نيست جواب درست رو دكتر ععارف داد

    • جواب کاظم گفت:

      اتفاقاً جواب عارف دقیق بود این معدن در حال حاضر یکی از مناطق گردشگری در امریکاست > پس بقیه گاف دادن نه عارف

      • عابر گفت:

        پس چرا گفت دره ای در ایران!

        • Hp گفت:

          کجا ایران گفته؟ اصلا خیلی از شماها واسه خودتون حرف میزنید… عارف از همه بهتر جواب داد… بقیه که اینو در یزد دیده بودن… بعضیا هم که اینو ثروت ملی دونستن… بعضی ها هم که هنوز توو هنگ بودن میگن ظرفیت حداکثری!

    • ناشناس گفت:

      دوستان توجه کنن این معدن تا سال ۲۰۱۴ تعطیل شده و به یکی از اماکن توریسنی تبدیل شد

  4. ناشناس گفت:

    سر چیزهای بیخودی صدا و سیما خوب وقت میذاره اما سر مسائل مهم مملکت که قراره آینده کشور رو بسازه و مردم تصمیم بگیرند تا کشورشون رو برای 4 سال دست یک نامزد اصلح قرار بدند وقت رو اینجوری میذارند که کاندیدای بنده خدا تا میاد حرف بزنه میگه وقتت تموم شد …. بندگان خدا انگار فقط داشتند شعار میدادند اصلا نرسیدند تا برنامه هاشون رو بهتر باز کنند تا مورد نقد یا حتی مورد استفاده مثبت بقیه کاندیداها قرار بگیره…

  5. ناشناس گفت:

    اشتباهی که در تشخیص تصویر برا هر کس دیگه ای هم میتونه پیش بیاد.. اتفاقا برخی مناظر کوهستانی به این منظره معدن شبیه هست… شما باید نگران این باشی که کسی مملکت داری را با نانوایی داری اشتباه بگیره و وقتی ازش سوال میکنن چه برنامه ای داری مدام حرفهای کلی و شعارهای کلی سر بده… بله معلومه که عدالت خوبه.. کنترل تورم خوبه و… ولی چه جوری؟… کاملا مشخص بود که عارف راه رو میدونه بر عکس کسی مثله جلیلی که خودشم شک داره برنامه ای داشته باشه

    • عسگر گفت:

      داداش اين رو از بچه هم بپرسي ميگه معدن.درضمن جليلي مثال زده نه مثل عارف كه گاف داده.در ضمن كجاي صحبتهاي عارف از برنامه هاش گفت اكثرا از مشكلات گفت وراه حل هم نداد.

  6. ناشناس گفت:

    معدن مس در ایالت یوتای آمریکاست
    ژئو توریسم شاخه ای از تورسم است که معدن بعد از متروکه شدن به بازدید در می آید

  7. ناشناس گفت:

    اگه كمي اطلاعات داشتي متوجه ميشدي كه در برخي كشور ها مثل آمريكا از معادن قديمي براي جلب توريست هم استفاده مي كنن. مشكل تفاوت سطح اطلاعات آقاي عارف با شماست

    • مریم باوانم گفت:

      دمت گرم عسگر جان خوب جوابشو دای ما خودمون بچه کوهستانیم دره اینجوری ندیده بودیم لابد در خونه شون همچی دره ای داره:)))))))) همه فهمیدن  معدنه الا این چطور میخواد چیزای دیگه رو تشخیص بده که تصویر به این وضوح ونفهمید کجاست:))))))))))))
      ناراحت نشی ا خداییش خیلی سوتی بود کلی خندیدیم روحمون شاد شد عصر جمعه ایه:)))))))
      زنده باد جلیلی قهرمان 

    • ناشناس گفت:

      اره شما هم اگه کمی دقت داشتید می تونستید متوجه بشید مابین یه معدن و یه دره فاصله زمین هست تا آسمــــــــــــــــــــون همین فاصله ای که مابین یه دره هست تو ایران تا تو آمریکا….

  8. مجتبی گفت:

    نویسنده انصاف رو رعایت نکرده، از عارف که بگذریم (بخاطر سوتی بسیار بزرگش) قالیباف و جلیلی که گاف ندادن، اگه اینجوره رضایی هم که گفته این معدن نزدیک یزد و کرمانه سوتی داده

  9. موسوی گفت:

    معدن مس Kennecott همانطور که دکتر عارف بدرستی گفت یکی از جاذبه های توریستی شناخته شده و مشهور آمریکاست
    اینم سایت رسمی ایالت یوتا
    http://www.utah.com/attractions/kennecott.htm

  10. نوید گفت:

    همشون گاف دادن .همین رضایی گفت من از اینجا بازدید کردم؟ کجای پاسخ رضایی دقیق بود؟

  11. علي گفت:

    آخه مملكت با نشون دادن عكس و غيره درست ميشه

  12. علی گفت:

    سلام خداوکیلی بویراگر خوت بیدی چه جوابی ایدادی ؟ ایگفتی یو تنگ سرخ؟

  13. ناشناس گفت:

    لطفا سانسور نكنيد:

    اتفاقا عارف نظر بجايي دادند. و اگه گاف هم بوده گاف خفيف بوده. شايد به خاطر به روز بودن بيش از حدش اينطور نظر داده و بيشتر به جنبه توريستي اون توجه كرده نه معدني اون كه الان كم كاربردتر شده.
    عكس مزبور عكس دره bingham  در ايالت يوتاي آمريكاست كه يك معدن متروكه بوده و هم اكنون به عنوان يكي از جاذبه هاي مهم توريستي در آمريكاست و سالانه ميليونها دلار درآمد داره.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bingham_Canyon

    http://www.kennecott.com/visitors-center

    http://www.tripadvisor.com/ShowUserReviews-g56934-d591647-r109687160-Bingham_Canyon_Copper_Mine-Bingham_Canyon_Utah.html

    • نگران گفت:

      مهم اینکه ذهن دکتر عارف انقدر خلاقه که پاسخ منحصر بفردی داد. یکی از مولفه های هوش همینه.

  14. علی-ن گفت:

    در واقع این گاف آقای دکتر عرف نبوده . این گاف و اشتباه مهلک صدا و سیما بوده . این شکل شبیه گراند کانیو هست . گراند کانیو یک پدیده طبیعی هست که فقط و فقط در ایران و آمریکا وجود دارد و هر ساله توریست های بسیاری را در آمریکا جذب میکند ولی در ایران اصلا به ان اهمیتی نمیدهند . از بین حاضرین فقط دکتر عارف و آن هم چون در امریکا تحصیل کرده این موضوع رو میدانست . پس طبیعی بود چنین اشتباهی بکند . البته نظریات بقیه کاندیداها هم همچین صحیح نبود

  15. نگران گفت:

    مهم اینکه ذهن دکتر عارف انقدر خلاقه که پاسخ منحصر بفردی داد. یکی از مولفه های هوش همینه.

  16. شهاب گفت:

    این است هوش دکتر : http://www.utah.com/attractions/kennecott.htm اون عکس یه معدن متروکه به نام Copper Mine,Utah,USA هستش که هم اکنون یه مکان توریستی می باشد.

  17. ناشناس گفت:

    بابا گافهای اصلی رو نگرفتین! آقای جلیلی گفتن من رفتم یه روستایی یه خانمی دیدم قالیباف بود!!!
    البته خدایی گاف عارف رو هم توجیه نکنین! اصلا تشخیص نداد معدنه که بعد بگه توریستها رو ببریم ببینن. حالا گیر دادین که رضایی گفته جاشو درست نگفته؟!! خوب ما معدن مس نزدیک کرمان داریم که شبیه این عکسه
    در مجموع گاف اصلی مربوط به تستهای هوش ضرغامیه!

    • ناشناس گفت:

      عزیزم چرا جمله رو ناقص می گی جلیلی گفت خانمی دیدم قالیباف بود ولی چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم در جهت رشد و بهبود تولید…

  18. ناشناس گفت:

    قالي بأف كه گاف نداد ! تازه از اصطلاحات تخصصي رشته معدن مثل باطله برداري استفاده كرد

  19. حقوقی گفت:

    دکتر عارف درست گفتند. به این سایت برید که به انگلیسی این معدن رو معرفی کرده که از جاذبه های توریستی بوده که سه میلیون بازدیدکننده داره

    http://www.kennecott.com/visitors-center

  20. علی گفت:

    گاف رو فقط رضایی و عارف دادند عارف گفت دره است رضایی گفت من از اینجا بازدید کردم!

  21. دوست گفت:

    دوستان چرا بدون خواندن متن نظر میدید اگر متن بالا درست بخوانید بهترین اشاره را اقای رضایی کردن که گفتن معدن است ونکته مهم این است که به کرمان ویزد اشاره کردن و اتفاقا این نشانه اگاهی آقای رضایی از استانهای معادن خیز ماست و ایشان هیچ اشاره ای به بازدید از ان نکردن بلکه این آقای روحانی بود که این حرف را زد بیشتر تحمل کنید

  22. امید گفت:

    رضایی گفت :این شبیه معدن هایی بود که من ازش بازدید کردم. منظورش هم کاملا روشنه: یعنی این یک معدن است. دوستان گرامی خواهشا دقیق و مستند حرف بزنید. چقدر راحت در حق دیگران ظلم می کنیم اون وقت هم خواستار اجرای عدالت هستیم 

    • مریمی بابا گفت:

      راست میگه دیگه منظور رضایی این بود که همچی معادنی توکشور هست اتفاقا اصلاحاتیا جفتشون سوتی دادن روحانی بود گف از این معدن بازدید کردم نه رضائی
      باهمه این اوصاف زنده باد بایداری وگفتمان انقلاب 

      • وفا گفت:

        روحانی گفت که شبیه معدن های ک بازدید کردم .مث اینکه نم کشیدین!!!!!!!!
        زنده باد روحانی ،زنده باد عارف ،زنده باد اصلاحات

  23. مجید گفت:

    بنظر من جواب رضایی عالی و درست و جواب قالیباف منطقی بود.روحانی هم به نظرم فقط از جملات رضایی تقلید کرد و به جملاتش پر و بال داد.بقیه ام ندانستم خودشونو یه جوری توجیح کردند.این یعنی باید به کسی رای بدیم که اگر روحیه اجرایی نداره حداقل علمشو داشته باشه

  24. عارف شناس گفت:

    از کارکنان شرکت مخابرات بپرسید زمان عارف با چه شرکت هایی قرارداد بسته شد و چه اجناسی جایگزین تجهیزات cisco tellabs شد.

  25. ناصر گفت:

    بهر صورت همگی اشتباه کردند . این تصویری از محتوای ظرف ادویه حاج جعفر قلی بقال است که ضرغامی رئیس صدا وسیما همیشه از او ادویه می خریده

  26. ناشناس گفت:

    به نظر من فقط عارف گاف داد

  27. ناشناس گفت:

    دكتر عارف گاف نداد حقيقتي را آشكار كرد كه جذب توريست در ايران صفره صفره.چندين ساله كه با گاف هايي كه دولتي ها ميزنن عادت كرديم دكتر عارف از درون خبر ميدهد كسي كه در امريكا تحصيل كرده گاف نميزند ولي اونيكه بدون كنكور دانشگاه رفته مملكت را بر باد ميدهد بر باد ،فقط دكتر عارف جونننننننننننن

    • ؟؟ گفت:

      به نظر من این ما هستیم که اشتباه می کنیم چون اونا قرار بود برداشت خودشون و از این تصویر بگن و هر که آزاد که نظرشو بگه.

  28. همشهری گفت:

    محض اطلاع همه عزیزان.این معدن مس یوتا در امریکاست که چند سال پیش هم ریزش کرد.در ضمن بویرنیوز خیلی ضایع تیتر میزنی.میخوای کسی رو تخریب کنی اطلاعاتتو ببر بالا.توی گوگل به فارسی سرچ کنید معدن یوتا.کار رسانه تخریب کردن نیست.بالا بردن اطلاعات صحیح مردمه.معمولا بویرنیوز چون عمده اخبار سیاسیشو از چندتا سایت کپی میکنه دنبال صحت اطلاعات نمیره.صدبار هم گفتم از این مدل تیتر خبری دوری کن.حالا کو گوش شنوا.حالا خودتون قضاوت کنید کی گاف داد کی پاسخ درست.ممنون بویرنیوز

  29. حنیفا گفت:

    جواب دکتر جلیلی مبنایی بود و از یک مصداق از ظرفیت های کشور به وظیفه رئیس جمهور در قبال چنین ظرفیت هایی اشاره کردند

    .. اصولا ایشان فردی است که با لفاظی سعی ندارند وقت کسی را بگیرند و تمام تلاش خود را میکنند به مسائل مرتبط که به درد مخاطب میخوره و در حیطه وظایف و اختیارات ریاست جمهوری است اشاره کنند..

    به نظرم تیتر خبر خیلی بی انصافیه..

  30. ناشناس گفت:

    خنده دار تر ازهمه پاسخ عارف بود … لطفا یک بار دیگر بخوانید

دیدگاه شما