سه شنبه 7 خرداد 1392 - 13:17

آتشي كه حسن روحاني به پا كرد / آيا خرداد حادثه خيز خواهد بود؟ / آيا هاشمي2 همان خاتمي2 است؟

مجری برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما درباره برنامه شب گذشته و گفت‌وگو با حسن روحانی توضیحاتی ارائه کرد.
روحاني، عارف و رضايي در صدر نظرسنجي‌ها
عابديني در پاسخ به این سوال که شما در بحث انتقاد آقای روحانی به سازمان صداوسیما ورود نکردید، دلیلش چه بود؟ آیا اجازه این کار را نداشتید و یا خودتان نخواستید ورود کنید؟ توضیح داد: به صورت کلی گفت‌وگوی ویژه مناظره نیست و بنای چالش با کاندیدا را ندارد. بنابر این فرصتی ایجاد می‌شود تا داوطلب دیدگاه‌های خود را در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ بیان کند. قرار نیست که اگر کسی صحبتی را مطرح کرد، ما در مقام پاسخگویی برآییم.در همين حال نظرسنجي‌هاي مختلف نشان از پيشي گرفتن محسن رضايي از چهار كانديداي ديگر اصولگرايان دارد و اين در حاليست كه با وجود رد صلاحيت هاشمي رفسنجاني توسط شوراي نگهبان،  و در عين سرخوردگي طيف وسيعي از حاميان هاشمي و احتمال عدم شركتشان در راي‌گيري، اما همچنان در بين هشت كانديداي موجود باز هم آقايان روحاني و عارف دو كانديداي جناح اعتدال و اصلاح‌طلبان در صدر قرار گرفته‌اند! به نظر مي‌رسد در صورتيكه يكي از اين دو نفر در روزهاي پاياني به نفع ديگري اعلام انصراف داده و از سوي ديگر هاشمي و خاتمي نيز رسما از هواداران خود بخواهند به ايشان راي بدهند پيروزي تك كانديداي جناح اعتدال و اصلاح‌طلبان بسيار زياد است.

به نظر مي‌رسد در صورتيكه ميزان مشاركت به دليل سرخوردگي طيف‌هاي وسيعي از مردم به خاطر موضوع آقاي هاشمي بيشتر از پنجاه درصد نشود يكي از دوكانديداي منتقد (عارف و روحاني) به اضافه يكي از اصولگرايان (در شرايط كنوني احتمالا رضايي يا قاليباف و حتي ولايتي) به دور دوم خواهند رسيد اما هرچقدر به آمار مشاركت افزوده شود به سود عارف و روحاني است زير يقننا اكثر مردمي كه قرار بود به هاشمي راي بدهند به صورت تبعي و طبيعي به كانديداي مورد حمايت ايشان (روحاني يا عارف) راي خواهند داد و در چنين حالتي اگر مشاركت بالاي 60 درصد شود پيروزي روحاني يا عارف در همان دور اول نيز حتمي خواهد بود خصوصا اگر تشتت آراي كانديداهاي اصولگرا تا روز راي گيري ادامه داشته باشد.

حسن روحانی یادآور خاتمی بود

در همين حال سايت عصرايران نوشت: حسن روحانی دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲، فراتر از حد انتظار ظاهر شد و بی‌تردید موفق شد امید را به میان جمع قابل توجهی از نیروهای اجتماعی دموکراسی‌خواه جامعه ایران بازگرداند. پس از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی، کسانی که خواهان تغییر وضع موجود بودند، آشکارا دچار دلسردی و ناامیدی شدند. مشکلات جامعه ایران در شرایط کنونی به گونه‌ای‌ست که تا پیش از رد صلاحیت هاشمی، کمتر کسی از تحریم انتخابات دم می‌زد. حتی اپوزیسیون خارج از کشور نیز در فضای پرامید ناشی از کاندیداتوری هاشمی، ترجیح داد سکوت کند و با دمیدن نا‌به‌هنگام در بوق تحریم انتخابات، موقعیت خودش را نزد دموکراسی‌خواهان امیدوار شده داخل کشور، تضعیف نکند. اما پس از رد صلاحیت هاشمی، فضای مساعدی برای تحریم‌کنندگان انتخابات شکل گرفت تا به سود تز تحریم، استدلال کنند.

با این حال درخشش حسن روحانی در برنامه دیشب شبکه ۲، چنان محسوس بود که بلافاصله پس از پایان برنامه، فضای مثبتی به سود وی در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی شکل گرفت. بسیاری از کسانی که پس از رد صلاحیت هاشمی دیگر رغبتی به اظهار نظر درباره انتخابات ریاست جمهوری نداشتند، دیشب پُست‌های فیس‌بوکی خود را به تحسین حسن روحانی اختصاص دادند. روحانی در برنامه دیشب، چند ویژگی مثبت چشمگیر داشت. نخست اینکه، فارغ از محتوای کلامش، بسیار خوب حرف زد. موجز و سریع سخن می‌گفت با ادبیاتی قابل قبول.

دوم اینکه، بدون همراه داشتن حتی یک برگ کاغذ، آمارهایی دقیق ارائه کرد و نشان داد که حافظه‌ای قوی دارد. سوم اینکه، در کنار انتقادات پخته و موجز از سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد، صدا و سیما را نیز با رویی خوش ولی با کلامی برّنده، به زیر تیغ انتقاد کشید. او در مقام تاکید بر اهمیت عدالت و توصیف بی‌عدالتی‌های راه‌یافته در عملکرد دولت احمدی‌نژاد، مفصلاً به بی‌عدالتی نهادینه شده در صدا و سیما نیز پرداخت و تبعیض‌های اخلاقاً غیرموجه این سازمان در برخورد با نیروهای سیاسی موجود در جامعه ایران را نیز گوشزد کرد.

چهارم اینکه، روحانی دیشب نشان داد که سیاستمدار هوشمندی‌ست و می‌داند که در حین بحث و تبلیغ، بر کدام نقاط موثر باید انگشت تاکید نهد. مثلاً وقتی به درآمد سه‌هزار میلیارد تومانی ناشی از کارآفرینی در کشور اشاره کرد، سریعاً به آشنابودن رقم سه‌هزار میلیارد تومان برای مردم هم اشاره کرد و فساد مالی دوران احمدی‌نژاد را با زیرکی‌ای آمیخته به طنز، به یاد آورد. و یا وقتی در مذمت تندروی‌های دو جناح موجود در کشور سخن می‌گفت، نه فقط به اردوکشی خیابانی پس از انتخابات، بلکه به حصرِ پس از انتخابات نیز اشاره کرد.

پنجم اینکه، روحانی در مقام انتقاد از سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد، بر نکاتی بسیار تاثیرگذار دست نهاد. مثلاً تورم زیر ۳ درصدی در عربستان سعودی را با تورم ۳۰ درصدی در ایران مقایسه کرد. و یا میل دولت احمدی‌نژاد به صدقه دادن به ملت ایران را در کنار سفر چندین میلیارد دلاری مسئولان این دولت به نیویورک، به بهانه حضور احمدی‌نژاد در اجلاس سالانه سازمان ملل مطرح کرد و با این مقایسه هوشمندانه، تاثیر روانی چشمگیری بر مخاطبانش بر جای نهاد.

روحانی دیشب نشان داد که در این انتخابات می‌تواند نماینده مطالبات طبقه متوسط جامعه ایران باشد. او درباره مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور همان نقدهای هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بر “وضع موجود” را بیان کرد. اگر چه در سیاست نمی‌توان صرفاً بر مبنای سخنان رجل سیاسی عمل کرد و شخصیت و موقعیت آنها را نیز باید در نظر گرفت، ولی به نظر می‌رسد که حسن روحانی در کنار سخنان معقول، با توجه به ملاحظات و مطالبات هواداران جبهه اصلاحات،می تواند گزینه ای قابل اعتنا باشد. او دیشب یادآور خاتمیِ سال ۷۶ بود. همانند خاتمی، و حتی شاید کمی بهتر از او، سریع و فصیح حرف می‌زد و همانند او لبخندهایی می‌زد که برای اقتدارگرایان احتمالاً لبخندهایی اعصاب‌خردکن بود!

اینکه تک تک شهروندان طالب آزادی‌های بیشتر و شرایط اقتصادی مطلوب‌تر در این انتخابات رای دهند یا نه، تصمیمی‌ست بر عهده خود آنها. نه کسانی که رای می‌دهند “خائن”اند نه کسانی که رای نمی دهند. رای دادن جزو حقوق شهروندان است، بنابراین، هواداران ریاست جمهوری حسن روحانی بی‌آنکه نیاز باشد از موضعی طلبکارانه دیگران را به رای دادن فرابخوانند، می‌توانند این نکته ساده را به تحول‌طلبان داخل و خارج کشور یادآور شوند که رای به حسن روحانی مبتنی بر همان استدلال بنیادینی‌‌ست که قرار بود مبنای رای به هاشمی باشد.

سايت الف هم در خصوص گفتگوي روحاني نوشت:

روحانی یخ شکن
حسن روحانی دیشب برنامه های تبلیغاتی سیما را از سردی خارج کرد. حرفهای هیجانی و انتقادی و صریح روحانی را خیلی ها می پسندند. مردم صراحت را دوست دارند. آنچه تاب نمی آورند بی ادبی و بی اخلاقی است. برخی کاندیداها فکر می کنند اخلاق تبلیغاتی یعنی کلی گویی. «شاه بیت» روحانی یک جمله بود: « فقط متهمین فساد سه هزار میلیاردی نباید به دادگاه بروند بلکه مسببان وضعیت اقتصادی فعلی هم باید در دادگاه مردم پاسخگو باشند.»

یا اینکه:« اگر افراط نبود ۴ سال پیش نه اردوکشی خیابانی را شاهد بودیم و نه زندان و نه به قوه قضاییه نیاز بود و باید بگویم که اگر در مسیر اعتدال باشیم می‌توانیم کشور را به خوبی اداره کنیم.»

حرفهای دیگری هم زد که رنگ صراحت داشت. سخنانش پرهیجان بود و مجری را هم با خود می کشید. نشان داد که آخوند است و منبری. اما سخنان دیشب شیخ بی پاسخ نخواهد ماند. جلسه شبانه دولتی ها بلافاصله تشکیل شد. تصمیم دارند پاسخ دهند. برنامه ریزی شده است تا از سیما وقت بگیرند تا پاسخ دهند. باید منتظر ماند و دید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=46535
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. s گفت:

    زنده باد اصلاح طلب زنده باد روحانی که با سخنان زیبا و دلنشینش همه رو مجذوب خودش کرده

  2. من گفت:

    اميدم بعدازهاشمي،روحاني هست!درصورتي بهش رأي ميديم كه موردتأييدهاشمي وخاتمي باشه

  3. مونا گفت:

    اون هم مثل دوستان اصلاحات چی خودش هنوز در توهم اینکه خوب عمل کردند به سر می بره. اما مطمئن باشه که مردم با واقعیت زندگی کردن و دوران کار او را فراموش نکردن و روزهای تحقیر و خرد شدن جلوی مستکبران را با عملکرد ضعیف او خوب به یاد دارند. روزهایی که او و خاتمی می ترسیدند جلوی وزیرامورخارجه های اروپایی از حق مردم با شجاعت دفاع کنند و ترس آنها باعث شد آمریکا همان موقع تهدید نظامی کند.

    • علی گفت:

      مونای عزیز نه اینکه الان تهدید نظامی نمیشیم نه اینکه الان جلیلی تو پرونده هسته ای خوب عمل کرده ؟

      • پسر مشهدی گفت:

        کاری به روحانی و جلیلی ندارم. اما میشه منظورت رو از خووب عمل کردن بگی؟ مثلا تعطیلش میکردن(البته داوطلبانه) خوب بود؟
        واضحه و همه میدونیم غربی ها به دنبال تعطیلی فعالیت ها ی هسته ای هستن. چرا اینقد خودشونو به آب و آتیش می زنن و از هر گزینه ای استفاده می کنن؟ پس لابد یه چیزی دیدن! منظورم اینه اگه دستاوردی تو فناوری اتمی نبوده بود که انقد سر و صدا نمی کردن.
        حالا دو تا راه هست: یا باید از دانشمندامون حمایت کنیم که مسلما هزینه داره یا برای راضی کردن قدرت ها، باید بی خیال اتم بشیم. هرکی هم میگه میشه تعادل برقرار کرد و هر دو تا رو داشت بلوف میزنه! اینو تاریخ گذشته شون میگه.
        فقط به این بند از پیشنهادات سه کشور(که فکر کنم تو مرداد 84 بود) دقت کنید:
        “این گروه می تواند حوزه جدید را برای استخدام دانشمندان، تکنسین ها و کارگران ایرانی که برای این تجهیزات استخدام می شوند پیدا کنند.”
        به عنوان یک ایرانی چه حسی پیدا میکنید؟ قراره چرخه ی سوخت متوقف بشه و چون دانشمندامون بیکار میشن اونا تعهد میکنن براشون کار پیدا کنن.
        من سیاستمدار نیستم اما همینو می دونم که معنای مذاکره ی خوب بیرون اومدن با لبخند و کف زدن واسه همدیگه نیست که از اینجور مذاکره ها تو تاریخ کشورمون الا ماشالا داریم. مثلا به احتمال زیاد بعد از مذاکرات ترکمنچای هر دو طرف و مخصوصا روس ها از خوشحالی با دمشون گردو میشکستن.
        نه عزیزم، مذاکره ای خوبه که از کشور و مردم در مقابل زیاده خواهی زورگوها دفاع کنه.

    • صادق گفت:

      جلیلی در سخنرانی اش از شبکه 1 ساعت 8 چنان بد صحبت کرد که من خجالت کشیدم که دیپلمات پایه یک و برجسته ما که قرار است از حقوق هسته ای ما دفاع کند به زبان مادریش هم بلد نیست جملات خوب بگوید. با خودم گفتم به انگلیسی چطور حرف میزده است.

    • من گفت:

      فکر کنم دولت نهم و دهم بهتر عمل کرد
      حداقل کارش این بود با حقوق ماهیانه 300 تومن گوشت می خریدم کیلویی 3 تومن.
      حالا چی با؟؟؟؟؟؟

  4. سید شجاع گفت:

    درود بر حسن روحانی / فقط اصلاحات

  5. اصلاحات گفت:

    درود بر روحانی

  6. ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، گفت:

    فقط وقت مردم رو میگیرن. قالیباف اول میشه بدون شک وتردید

    قالیباف یکی از 6 نفر اول، به عنوان بهترین شهردارها در جهان می باشد

    بزرگ راه امام علی رو تو 22 ماه تمام کرد

    الان اگه بخوان یه جدول درست کنند بالا تر از 1 سال طول میکشه، تازه شاید هم نیمه تموم بزارنش

  7. حسین قلی رحمانی گفت:

    موافقم کاندیدا فقط محسن رضایی بعدش حسن روحانی

  8. جهانگیر گفت:

    اگر چه آقای روحانی خیلی شیوا سخن می گن و می تونن فردی مثمر ثمر باشن اما در شرایط فعلی محسن رضایی طرح و برنامه های مدون و کارشناسی شده تری رو ارائه کردن که به شخصه ترجیح می دم از آقای رضایی حمایت کنم مگر اینکه آقای هاشمی صراحتأ از روحانی حمایت کنه.
    در غیر این صورت محسن رضایی با اندیشه و دیدگاههای اقتصادی خوبش می تونه بهتر عمل کنه.

  9. زنده باد اصلاحات گفت:

    درود بر اصلاحات
    با سلام خدمت بويرنيوز عزيز
    وبلاگ “زنده باد اصلاحات” نظرسنجي هاي جديدي را طراحي كرده و از مخاطبان خود خواسته است كه، با توجه به عدم حضور آقاي خاتمي و رد صلاحيت آيت الله هاشمي چه رويه اي را در انتخابات پيش خواهند گرفت: اجماع بر روي آقاي عارف و حمايت جريان اصلاحات از ايشان يا تحريم انتخابات به نشانه ي اعتراض.
    خواشمنديم اين كامنت را انتشار داده تا خوانندگان بويررنيوز نير بتوانند در اين نظرسنجي شركت كنند.
    با تشكر از همكاري شما
    http://Iran-e-sarafraz.blogfa.com

  10. زنده باد اصلاحات گفت:

    درود بر اصلاحات
    با سلام خدمت بويرنيوز عزيز
    وبلاگ “درود بر خاتمي، سلام بر هاشمي” نظرسنجي هاي جديدي را طراحي كرده و از مخاطبان خود خواسته است كه، با توجه به عدم حضور آقاي خاتمي و رد صلاحيت آيت الله هاشمي چه رويه اي را در انتخابات پيش خواهند گرفت: اجماع بر روي آقاي عارف و حمايت جريان اصلاحات از ايشان يا تحريم انتخابات به نشانه ي اعتراض.
    خواشمنديم اين كامنت را انتشار داده تا خوانندگان بويرنيوز نير بتوانند در اين نظرسنجي شركت كنند.
    با تشكر از همكاري شما
    http://Iran-e-sarafraz.blogfa.com

  11. اصلاحان گفت:

    به نظر ایده های اقای روحانی نسبت به بقیه کاندیدهای بهتر بودوانشاء خودش نفر اول است

  12. همشهری گفت:

    واقعا کسی که میخواهد به این شعارها اهمیت دهد و بر این اساس رای دهد به ملت ایران خیانت کرده است. در این روزهای داغ انتخاباتی هر کاندیدی سعی دارد تا با افشاگریها و سرکوب عده ای دیگر و به چالش کشیدن دولت های مختلف شعارهای پوچی برای خود درست کند تا چه بسا تعدادی آرای بیشتر کسب کند. ملت ضعیف ما هم پس از این همه شعارهای پوچ هنوز از خواب بیدار نشده اند و فکر میکنند روحانی یا جلیلی میتوانند کاری به حال مملکت نابود شده ما بکنند. آنکس که علم سیاست دارد این حرف ها را درک میکند.

  13. ناشناس گفت:

    رأی ما دکتر حســـــن روحــــــانی ، فقط ایشونه که در شرایط اسف بار فعلی توان برداشتن چنین باری رو دارند

  14. محمد گفت:

    دوستان روحانی اصلاح طلب نیست دوم اینگه این اقا بعد از رد صلاحیت اقای رفسنجانی از احساسات مردم سو استفاده کرده و خودش را یار رفسنجانی میدونه بهترین گزینه اقای رضایی است مستفل و خالصانه اومده جلو و برنامه کارشناسی خوبی هم داده بنده خودم اصلاحطلب هستم

  15. ناصر گفت:

    من هنوز وقتی گفتگوی ویژه خبری روحانی رو تو ذهنم مرور میکنم به وجد میام. اون شب اینقد از خوشحالی گریه کردم . احساس کردم هنوز میشه تواین جامعه حرف زد و انتقاد کرد.بعد از اون شب رویایی رنگ و بوی کوچه خیابونای ایران برام تغییر کرده. با هزار امید دارم به روز انتخابات فکر میکنم. امیدوارم اینبار امیدمون نا امید نشه .
    دوست دارم شیخ محبوب ما.

  16. میثم گفت:

    همه چیز دست خودمان است. این کاندیداها مطلوب ما نیستند. درست! اما بخدا ایرانی که رییس جمهورش روحانی یا عارف باشد با ایرانی که رییس جمهورش جلیلی باشد یکی نیست! کسی که به جلیلی رای بدهد و یا با عدم رای به روحانی یا عارف, زمینه ریاست جمهوری جلیلی را فراهم کند, حق اعتراض و یا انتقاد به گرانی, بیکاری, کاهش قدرت خرید, دویدن و نرسیدن (مالی), افزایش جرم و جنایت, دزدی و کیف قاپی در خیابان, سانسور مطبوعات, رانت های دولتی, عدم پاسخگویی دولت, افزایش وحشتناک قیمت ارز, انزوای شدید بین المللی و…. در آینده نزدیک را ندارد. روحانی و عارف اگر ایده آل نباشند, لااقل امید به اصلاح را در ما زنده نگه میدارند. طبقه متوسط جامعه ما آگاه است. مشکل در طبقات وسیع پایین جامعه است. ای کاش در میان زجرهایشان فرصتی برای اندیشیدن به تجربه های گذشته بشری و تاریخی داشتند.! ای کاش….

  17. میلاد گفت:

    عارف و روحانی باید با هم ائتلاف کنند یا میکردند،اینطوری رای بالاتری نصیب روحانی اصلاح طلب میشود

  18. فرزند ایران گفت:

    چه افتخاری برای روحانی واصلاحات میتونه وجود داشته باشه که نماینده آمریکا بعد از جریان سعد آباد بگه : میوه حمله به عراق را در

    سعد آباد چیدیم . عزت یعنی این ؟ چه خوش گفت فردوسی پاکزاد – چو ایران نباشد تن من مباد / جواب فرزندانمون ونسل آینده رو جی بدیم ؟ آیا میتونیم بگیم شجاعت دفاع از ایران رو داشتیم

    ؟ غیر از این جوابی خو اهیم داشت گه بگیم با یه مقدار گرونی ترسیدیم یا اونقدر دیدمون کم بود که دست و نقشه دشمن رو نخوندیم و فکر کردیم گربه حیوان خوش خط وخالیست؟ جواب خون شهدا و به خصوص دانشمندان شهید چی ؟ یک کم غیرت و فکر هم خوبه وگرنه اما حسین هم می تونست هم آب ذاشته باشه و زن وبچش راحت باشن. زندگی عقیده و جهاذ در راهش چیز دیگه ای نیست . تجملات و رفاه زود ازبین میره واز مد میفته اونکه هدف میاره و موجب غرور هست با عزت زندگی کردنه. پس یه ذره فکر و …..
    به خدا در رابطه با انتخابمون مسئولیم به سخن رهبرمون توجه داشته باشیم تا نقشه راهو پیدا کنیم و انتخابمون اصلح باشه.

  19. عباس گفت:

    به نظر من روحانی باید به نفع عارف کنار بکشه تا ما دوم خردادی ها تک رای باشیم و در صحنه بهتر حضور یابیم !
    به نظر من اگر چه روحانی خیلی انتقادی عمل کرد ولی عارف بیشتر به فکر چاره و حل مشکل است تا صرفا انتقاد از گزشته!!

  20. عباس گفت:

    به نظر من روحانی باید به نفع عارف کنار بکشه تا ما دوم خردادی ها تک رای باشیم و در صحنه بهتر حضور یابیم !
    به نظر من اگر چه روحانی خیلی انتقادی عمل کرد ولی عارف بیشتر به فکر چاره و حل مشکل است تا صرفا انتقاد از گذشته!!

  21. روزه دار گفت:

    روحانی وعارف بهترین گزینه های انتخاب هستند .امید است که یکی از این دو بزرگوار به نفع دیگری کنار برود

  22. حسین گفت:

    این آقایی که خودش را فرزند ایران نامیده باید بدونه که همففکرانش در طی این هشت سال هیچ عزتی وشرفی را برای مردم ایران بجا نگذاشته اند در تمام دنیا منزوی شده ایم همه ملتها ودولتهای دنیا مارا طرد کرده اند.حتی شوروی وچین وفلسطین وعراق وافغانستان سرما کلاه گذاشته اند

  23. پسری از جنس ایران گفت:

    درود همه به روحانی عزیز و همه جا سخن ازش به پا میشه..

  24. آرین گفت:

    سلام.هر شخصی به دور از جناح رییس جمهور شد خدمت کند.شادابی و نشاطی افزون تر به امت اسلامی ایران بدهد.و همه باید به او و سیاست هایش احترام بگذاریم.لکن اگر نادرست بود،میتوان با ادب و متانت نقد جدی وارد کرد.درود بر جمهوری اسلامی ایران.درود بر امام خامنه ای و درود بر رئیس جمهور آینده مان.موفق باشد.

دیدگاه شما