سه شنبه 7 خرداد 1392 - 11:14

مبلمان شهری ، عنصر فراموش شده شهر+تصاویر

مهندس سید هدایت اکبری / اولین نقشی که برای طراحی مبلمان شهری قائل می شویم، همان برقراری ارتباط بصری مناسب بین طرح و انسان است و یا به زبانی دیگر، همان ارتباط بین مبلمان شهری و هویت انسان می باشد و در دومین نقش خود، وظیفه زیباسازی محیط را بر عهده می گیرد.

DSC_0037

مبلمان شهری شامل

1. ایستگاه های اتوبوس و تاکسیUntitled-1

2. سطل های زباله

3. نیمکتهایی برای نشستن

4.تابلوهای تبلیغاتی

5. ابخوری ها

6. تابلوهای شهری

7. دکه های روزنامه فروشی وخرده فروشی

و ………..

همچنین تمام وسایلی که حضورشان در سطح شهر لازم است که میتوان از عناصر غیر کاربردی که فقط جنبه زیبایی دارد استفاده کرد ، منظورما از عناصر غیر کاربردی همان المان های شهری میباشد که خود باعث پویایی شهر وهمچنین معرفی محل قرارگیری باشد.( تصویر زیر)

Picture2
در طراحی مبلمان شهری، باید ارسال پیام برای شهروندان با توجه به زبان و شیوه خصیصه های فرهنگی و هویت هر جامعه باشد، تا برای شهروندان قابل ملموس تر بوده و ارتباط بصری ایجاد کند و در طراحی مبلمان شهری تطابق بین فرم و عملکرد که مکمل هم می‌باشند، حائز اهمیت است و اینکه این طراحی چگونه و در چه مکان‌هایی، با توجه به هویت شهر و جامعه طراحی شوند، خود نگرشی مهم برای آیتم هایی است که ما در طراحی مبلمان شهری انتخاب می‌کنیم. در این راستا می‌توان به المان های درون شهر و پارک‌ها اشاره کرد که نقش موثری در القاء هویت شهری و تقویت حس مکان شهروندان داشته و باید طوری طراحی شوند که خوانایی آن‌ها از سوی شهروندان و هماهنگی طرح آن‌ها با وقایع و اتفاقات آن مکان سازگاری داشته باشند و این مستلزم آن است که به نقاطی از قبیل ایست ها و مکث ها، گذرها، آمد و شدهای جمعیتی توجه داشته باشیم تا تطابق بین فرم و عملکرد را در طراحی رعایت کرده باشیم، ما سعی بر آن داریم تا به بررسی مبلمان شهری از حیطه منظر شهری و هویت شهری بپردازیم چرا که فضاها و محیط‌های انسان ساخت خود نماد آینه‌ای است که هویت شهری را منعکس می‌کنند.
انسان زمانی انسان می گردد که دارای هویت باشد و بتواند از منیت خود حرفی داشته باشد و این نیز ریشه در فرهنگ آن جامعه ای دارد که انسان در آن زندگی می کند، پس باید با آن آشنا شود و با بهره گیری از آن، هم خود و هم جامعه خود را باور کند. امروزه در سراسر جهان، طراحی محیط و مبلمان شهری در حیطه هویت و فرهنگ جامعه و شهروند می باشد و در کشور ما نیز طراحی مبلمان شهری حول محور باورها، دیده ها و فرهنگ جامعه ماست. در واقع طراحی مبلمان شهری از اندیشه ها و هویت یک جامعه برخواسته، به طوری که با هنر و خلاقیت ادغام شده و به گونه ای جاودان و ماندنی می شود که، بر همه اقشار جامعه نیز تأثیر گذار گردد. بنابر آنچه بیان شد اولین نقشی که برای طراحی مبلمان شهری قائل می شویم، همان برقراری ارتباط بصری مناسب بین طرح و انسان است و یا به زبانی دیگر، همان ارتباط بین مبلمان شهری و هویت انسان می باشد و در دومین نقش خود، وظیفه زیباسازی محیط را بر عهده می گیرد چرا که انسان زیبا پسند است و همین ویژگی در المان های شهری باعث آرامش انسان می شود.

به امید فردایی روشن و شهری زیبا

مهندس سید هدایت اکبری

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=46478
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ع-ق گفت:

    نظراتات بسار عالیست-امید وارم چنینین روزهای به همت شما درپیش رو داشته باشیم

  2. T-H گفت:

    مهندس برایت ارزوی موفقیت میکنم طرحهای شما خیلی به روزه .حتمابهتون رای میدیم.

  3. پ.ر گفت:

    با سلام و درود خدمت مهندس عزیز. مقاله شما رو خوندم باز هم مثل همیشه و مثل سایر مقالاتتون پر بار و با تفکری مهندسی نوشته شده. و این حکایت از باسوادی شما و اشرافیت شما نسبت به موضوعات شهری داره. به هر حال امیدوارم که افرادی فهیم همچون جنابعالی به شورای شهر راه پیداکنن. به امید پبروزی شما

  4. غيرت گفت:

    ما نياز به چنين ديدو ايده هايي داريم ولي1-نياز به اعتبار لازم وكافي دارد2-نياز به اگاهي بالا دارد3-تيمي كه براي شوراي شهر انتخاب ميشوند بايد از مهندسين مجرب و فراجناحي باشد4-در تصاوير مذكور جاي پاهاي هواييدر سطح شهر از جمله(شصت متري عدل…جلوي شهرداري اسبق تا كاشاني11……)خالي است5-مهمترين اولويت شهر خروج از بن بست ترافيك و ايجاد فضاي سبز درون شهري ميباشد

  5. ATZ گفت:

    مهندس اگه قبول شدی این گفتمانی رو که داری حفظ کن

  6. ناشناس گفت:

    ای ول به شما

دیدگاه شما