دوشنبه 6 خرداد 1392 - 13:31

سخنان تکان دهنده ولایتی در تلویزیون / افشاي آنچه تاكنون كسي نگفت

سخنان دیشب دکتر علی اکبر ولایتی در گفت و گوی ویژه خبری ، از آن نظر تکان دهنده بود که برای نخستین بار در رسانه ملی و از زبان مشاور بین الملل مقام معظم رهبری ، اعداد و ارقام مربوط به طلب ایران از چین و هند علنی شد.ولایتی

وزیر اسبق خارجه ایران که اینک در قامت کاندیدای ریاست جمهوری در صحنه حضور دارد ، در اثبات ناکارآمدی رویکرد کنونی سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای گفت که به دلیل تحریم ها ، نمی توانیم پول نفتی که فروخته ایم و تحویل داده ایم را بگیریم و به عنوان مثال ، 30 میلیارد دلار از پول مان نزد چینی هاست و همین حدود نیز پیش هندی ها! این در حالی است که به دلیل کمبود دلار در داخل ، قیمت آن سه برابر شده و مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد شده است.

قطعاً سخنان مشاور بین الملل رهبری ، ناظر به واگذاری حقوق هسته ای ایران نیست ولی تصریحاً انتقاد از روش و منشی است که به ویژه در دو – سه سال اخیر در عرصه سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای جاری و ساری بوده است.
دیپلماسی ، فقط پوشیدن لباس های اتو کشیده و مذاکره در پشت درهای بسته و سپس لبخند زدن به سمت دوربین ها نیست ، بلکه فراتر از همه این ها ، فن ، علم و هنری است که اگر خوب به کار گرفته شود، می تواند ضمن حفظ منافع ملی – ولو به طور نسبی – تعامل با جهان را نیز تخریب نکند.

نمونه این دیپلماسی را می توان در دوران دفاع مقدس دید. در آن زمان ، ایران درگیر یک جنگ کلاسیک تمام عیار بود و تقریباً همه قدرت های بزرگ جهان ، عملاً به خاطر منافع کلان خودشان در جبهه عراق بودند ولی دستگاه دیپلماسی ایران با همان کشورها ، دارای روابط دیپلماتیک در بالاترین سطوح بود و وزرای خارجه ایران و اروپا ،به پایتخت های همدیگر سفر می کردند و خبری از تحریم هایی به شدّت و حدّت کنونی نبود. همین دیپلماسی بود که توانست نهایتاً در چارچوب قطعنامه 598 ، حقانیت ایران را در جنگ ثابت کند و “خاویر پرز دکوئیار” ، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد رسماً عراق را به عنوان آغازگر جنگ اعلام نماید.

وضعیت کنونی ایران ، بدتر از زمان جنگ نیست اما چه شده که مردم درگیر موج مصائب سیاسی و اقتصادی اند و موج تحریم ها و محدودیت های بین المللی گریبانگیر کشور شده است به طوری که نفت را می دهیم و حتی بعد از سوزانده شدنش در چین و هند هم ، نمی توانیم پولش را بگیریم؟!
زیاد گفته شده است که بخش مهمی از مشکلات داخلی ما ، نه به دلیل فشارهای خارجی که به علت سوء مدیریت داخلی است.
این سخن درستی است اما یکی از مصادیق سوء مدیریت های داخلی ، در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی رخ داده و باعث شده است که فشارهای بین المللی افزایش یابد و مردم تحت محدودیت های مضاعفی قرار گیرند و مثلاً برای تهیه دارو برای بیماران شان هم با مشکلات جدی مواجه شوند.

اگر دولت بعدی به جای لج بازی با دنیا ، تعامل با جهان را در پیش بگیرد ، بخش مهمی از مشکلات داخلی ، حل و فصل خواهد شد زیرا در دنیای امروز ، دیگر کشور منفصل از جهان ، معنا ندارد و حتی آمریکا نیز نمی تواند بدون تعامل با دنیا ، به حرکت رو به رشد خود ادامه دهد.

دولت بعد ، اگر هنر دیپلماسی بداند و “تعامل” را “وادادگی” نخواند ، هم می تواند منافع ملی را حفظ کند و هم قطار از ریل خارج شده سیاست خارجی را به مسیر استانداردش بازگرداند.
«دیپلماسی خارجی در خدمت اقتصاد داخلی» ، باید روش و منش دولت آینده باشد و الّا ، از این 60 میلیارد دلارهایی که تا کنون به هند و چین داده ایم، باید همچنان بدهیم!

منبع: عصر ايران

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=46320
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محمد گفت:

    درود بر ولایتی

  2. دوست گفت:

    اره جاده ابریشم میزنه ایران پیشرفت میکنه

  3. واقع بین گفت:

    تا دیروز که همه چی عالی بود؟؟؟؟؟؟؟؟
    چرا الان حرف از بلوکه شدن ارز زده میشه؟؟؟
    رای بی رای
    ما رای به کسی میدیم که شهامت انتقاد داشته باشد ولو مشاور باشد.

  4. سعید گفت:

    مگه جنابعالی مشاورنبودی نمی تونستی تاحالا راهکاربدی این حرفا بدرد خودتون میخوره

  5. مهدی گفت:

    همش شعاره این که تو قدرت بود چرا اون زمان این ایرادات رو گوشزد نکرد.نکنه میخواست برا همچین روزی شعار داشته باشه؟!پس ملت چی؟!!!

  6. ناشناس گفت:

    این اطلاعات را به مقام معظم رهبری نمیدن حالا برای جمع آوری رای به مردم اعلام میکنن.از کی تا حالا مردم محرم شدن. به آقای حداد عادل بگین یادتونه اون دانشجو را آمریکایی خواندین فقط به خاطر یک سئوال که پرسید با یک کشور سفید پوست ارتباط دارین؟ ایشون پاسخ داد آرزوی رابطه با آمریکا را به گور میبرین. بابا این کشورهای دوست شما؟ روشیه سهم ایران تو خزر را از 50 درصد به 20 درصد رسوند. این هم از هند و چین. “نه شرقی نه غربی” همین بود

  7. حقوقی گفت:

    واقعا امروز خوشم از ولایتی اومد هم برنامه داره هم تیم داره و هم کارشو خوب بلدهو واقعا خوشم اومد ازش

دیدگاه شما