پنجشنبه 2 خرداد 1392 - 20:24

سایت جماران منتشر کرد / نظر امام خمینی (ره) در مورد هاشمی رفسنجانی و جنتی

پایگاه اطلاع رسانی جماران نوشت:

نامه نخست: خرداد سال 1367 حضرت آیت الله خامنه‌ای طی نامه‌ای رسمی، از امام درخواست می‌کند که ایشان آیت الله هاشمی رفسنجانی را به سمت فوق العاده مهم فرماندهی کل منصوب کند. امام در پاسخ به این نامه، بلافاصله آقای هاشمی را با تمام اختیارات به سمت جانشینی فرمانده کل قوا منصوب می‌کند.

نامه دوم: اواخر همان سال، آیت الله مهدوی کنی نامه‌ای به امام می‌نویسد و از امام می‌خواهد آیت‌الله احمد جنتی را به سمت ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کند. این بار امام خمینی، برخلاف سیاق نامه قبلی، از انتصاب آیت الله جنتی استنکاف می ورزند و آن را مشروط به مسائل دیگر می کنند.

این مواجهه امام با دو نامه متفاوت بسیار تامل برنگیز است. امام در یک سو، یک سمت مهم را به آقای هاشمی رفسنجانی اعطا می کنند ولی در سوی دیگر، از انتصاب آقای جنتی برای یک سمت معمولی پس از پیگیری دو سه ساله طفره می روند. سطح اعتماد امام به یاران خود و توجه به آن‌ها می‌تواند ملاک رفتار ما در دورانی باشد که 25سال از رحلت ایشان می‌گذرد و همه ما مدیون تلاش‌ها و اندیشه متعالی این رهبر کبیر و اندیشمند هستیم. متن هر دو نامه به همراه شان نزول آن ها در ادامه می آید:

نامه نخست: حکم انتصاب آقاى هاشمى رفسنجانى به سمت جانشین فرماندهى کل قوا

زمان: 12 خرداد 1367/ 17 شوال 1408
مکان: تهران، جماران‏
موضوع: انتصاب جانشین فرماندهى کل قوا
مخاطب: هاشمى رفسنجانى، اکبر
شآن نزول: آقاى خامنه‏ اى، رئیس جمهور، طى نامه‏اى به محضر امام خمینى اعلام داشت:
… پیشنهاد مشخص این جانب که قبلًا نیز کتباً و شفاهاً معروض گردیده، این است که:

1- کلیه امور مربوط به نیروهاى مسلح، ارتش، سپاه، ژاندارمرى اعم از عملیات، پشتیبانى، امور سازمانى و ادارى و غیره به شخص واحدى مفوض و محول گردد.
2- شخص مزبور از سوى حضرت عالى موظف گردد که امور را از نزدیک و با قاطعیت تمشیت کند.
3- دادگاه نیروهاى مسلح موظف گردد که در تعقیب قضایى متهمین و اجراى محکومیتها به طور کامل از نظر و دستور وى تبعیت کند. با توجه به همه جوانب، به نظر این جانب، تنها فرد مناسب براى تصدى این مسئولیت مهم، جناب آقاى هاشمى رفسنجانى است.

متن حکم امام:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
جناب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ على اکبر هاشمى رفسنجانى- دامت افاضاته‏

با توجه به درگیرى رویاروى امریکاى جهانخوار علیه اسلام و ایران و هماهنگى غرب و شرق و ارتجاع منطقه در مبارزه با انقلاب اسلامى و جلوگیرى از پیروزى اسلام، به پیشنهاد رئیس جمهور محترم، جناب حجت الاسلام آقاى خامنه‏اى- دامت افاضاته جنابعالى را با تمام اختیارات به جانشینى فرماندهى کل قوا منصوب مى‏نمایم …
روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ ( صحیفه امام، ج‏21، ص: 57)

***

نامه دوم: نامه به آقاى محمد رضا مهدوى کنى

زمان: 30 بهمن 1367/ 12 رجب 1409
مکان: تهران، جماران‏
موضوع: مشکلات و آینده سازمان تبلیغات اسلامى‏
مخاطب: مهدوى کنى، محمد رضا

شان نزول: در پاسخ به گزارش تفصیلى آقاى مهدوى کنى به تاریخ 30/ 11/ 67 که طى آن به تاریخچه سازمان تبلیغات اسلامى، تشکیلات و تعداد پرسنل و مسائل و مشکلات مربوط به آن پرداخته شده است و از اینکه در دو- سه سال اخیر، حمایت مورد نیاز به عمل نیامده، گلایه شده است و به پیوست نامه مذکور، پیشنهاداتى در رابطه با سرپرستى سازمان و کمک به رفع نیازهاى مالى آن شده است.

متن نامه:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاى مهدوى کنى- دامت افاضاته‏
با سلام و دعا براى وجود جنابعالى. آنچه مرقوم داشته‏اید:

1- از طرف این جانب مانعى نیست که طى حکمى جناب حجت الاسلام آقاى جنتى را مسئول سازمان تبلیغات اسلامى بنمایم، مشروط بر اینکه مسأله را پیش آقایان اعضاى محترم سازمان تبلیغات طرح کنید که خداى ناکرده آقایان نگران نشوند.
2- در مورد صرف سهم مبارک امام- علیه السلام- آنچه نزد خود شما مى‏آید، جنابعالى مختارید هر گونه صلاح مى‏دانید عمل کنید. و نیز اجازه مى‏دهم تا آن کسانى که از من در سهم اجازه دارند به همان میزان اجازه‏شان در صورت تمایل از طریق جنابعالى صرف در تبلیغات اسلامى نمایند….
روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ (صحیفه امام، ج‏21، ص: 271)

منبع: تابناک

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=45362
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. drsn گفت:

    دو نامه از جهاتي باهم قابل مقايسه نيستند
    در اولي مقام معظم رهبري درخواستي را مطرح كرده اند در دومي حضرت آيت الله مهدوي كني در اولي كليه شرايط پيشنهادي در مورد آيت الله رفسنحاني توسط رهبر معظم انقلاب پيشنهاد شده و توسط امام نيز تاييد و تفيض شده است در نامه دوم امام قدس الله ضمن پذيرش اصل پيشنهاد براي تنوير افكار مديران در مورد شيوه اعمال و اعلام آن پيشنهاداتي كرده اند و البته معلوم نيست اصل نامه درخواست شده چه بوده است كه حضرت امام عزيز در پاسخ بخشي از آن به مسايل سهم مبارك امام عجل الله نيز توصيه هايي كرده اند.

    معلوم نيست هدف ارايه اين مطالب چيست اما آنچه بسيار قابل توجه و تامل است اين است كه :
    در نامه اول حضرت امام قدس الله نفسه الزكيه در پاسخ به نامه حضرت آيت الله خامنه اي رهبر گرانمايه انقلاب پاسخي جانانه مي دهند و فارغ از فرد معرفي شده بصورت آشكاري اعتماد  امام به رهبر گرانمايه را نيز نشان مي دهد

    بنابراين چگونه مي توان از اين دونامه در مورد نظر حضرت امام  نسبت به دو فرد مزبور قضاوت نمود؟

    در اين زمينه و در مورد اشخاص بايد دو شاخصه مهم بيان شده از طرف حضرت امام خميني قدس الله نفسه الزكيه را بخاطر داشت
    ملاك وضع فعلي افراد است
    پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به ملكتتان آسيب نرسد

  2. رضا گفت:

    دو نامه از جهاتي باهم قابل مقايسه نيستند در اولي مقام معظم رهبري درخواستي را مطرح كرده اند در دومي حضرت آيت الله مهدوي كني در اولي كليه شرايط پيشنهادي در مورد آيت الله رفسنحاني توسط رهبر معظم انقلاب پيشنهاد شده و توسط امام نيز تاييد و تفيض شده است در نامه دوم امام قدس الله ضمن پذيرش اصل پيشنهاد براي تنوير افكار مديران در مورد شيوه اعمال و اعلام آن پيشنهاداتي كرده اند و البته معلوم نيست اصل نامه درخواست شده چه بوده است كه حضرت امام عزيز در پاسخ بخشي از آن به مسايل سهم مبارك امام عجل الله نيز توصيه هايي كرده اند. معلوم نيست هدف ارايه اين مطالب چيست اما آنچه بسيار قابل توجه و تامل است اين است كه : در نامه اول حضرت امام قدس الله نفسه الزكيه در پاسخ به نامه حضرت آيت الله خامنه اي رهبر گرانمايه انقلاب پاسخي جانانه مي دهند و فارغ از فرد معرفي شده بصورت آشكاري اعتماد امام به رهبر گرانمايه را نيز نشان مي دهد بنابراين چگونه مي توان از اين دونامه در مورد نظر حضرت امام نسبت به دو فرد مزبور قضاوت نمود؟ در اين زمينه و در مورد اشخاص بايد دو شاخصه مهم بيان شده از طرف حضرت امام خميني قدس الله نفسه الزكيه را بخاطر داشت ملاك وضع فعلي افراد است پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به ملكتتان آسيب نرسد

    • ناظر گفت:

      یک نفر ممکن است برای یک سمت مناسب باشد و برای سمت دیگری مناسب نباشد. به گمانم این مطلب بدیهی است و نیاز به تفصیل ندارد.

  3. ناشناس گفت:

    اصل جواب از خورشيد روشن تر است ديكه تفسير نمي خواد .هاشمي هم …………چه ربطي به فرد درخواست كننده دارد.

  4. ناشناس گفت:

    خيلي ها بودند كه درزمان امام اعتباري نداشتندوامام آنها را قبول نداشتند ولي بعدازامام ازفرصت استفاده كرده وخودرا به انقلاب چسباندند وكارخودرا دارند مي كنند.واقعا كه تاريخ تكرار مي شود

دیدگاه شما