دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - 9:21

خواص و فواید داروی گیاهی اسطوخودوس

اسطوخودوس ( شاه اسبرم روسی = ضرم ) نام لاتین (انگلیسی) این گیاه Lavandula Stuechas می باشد.

گیاهی است از تیره نعناع بوته ای و پرپشت و دارای سافه های متعدد به ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر. این گیاه در آسیا و اروپا و نواحی مدیترانه ای و اکثر نواحی روی زمین در تپه های خشک دامنه های کم ارتفاع و سواحل دریا میروید و از ارتفاع هزار متر بالاتر دیده نمی شود.

lavandula. stuechas 1 300x199 خواص و فواید داروی گیاهی اسطوخودوس

 

برگهای لاواندر باریک و دراز با لبه برگشتی و پوشیده از کرکهای پنبه ای میباشد و از کنار برگ های آن ساقه های کوتاه برگدار خارج می شود که به برگها منظره برگهای فراهم میدهد/ گلهای آن در نواحی گرم تر زمین در فروردین و نواحی سردتر در ماه خرداد ظاهر میشود. رنگ گل معمولا ارغوانی بوده و دارای برگه های بنفش رنگ است و گلها منظره زیبایی دارند. تمام قسمت های این گیاه دارای بوی معطر و قوی است. اندام مورد استفاده ی آن برگ ها و سرشاخه های گلدار آن است. طبیت آن گرم و خشک بوده و گیاهی است لطیف کننده اعضای بدن و مقوی اعصاب و مفرح روح و برای افرادیکه در امور جزئی زود عصبانی می شوند بسیار مفید است. در تنظیم کار سلولهای مغز و رفع فضولات و رطوبت زیادی مغز موثر بوده و قوای مغزی و فکر را تقویت مینماید و داروی خوبی است برای افرادیکه به فراموشی و کمی حافظه مبتلا شده اند ضمنا برای افراد دارای وسواس و مالیخولیا و تشنج و استرخا نیز مفید بوده و برای معالجه این بیماریها تجویز میشود. افرادی که بی جهت دارای یک حالت روحی همراه با غم و اندوه هستند با خوردن این دارو غم و اندوه آنان که ناشی از نوعی ناراحتی مغزی و روحی است زایل میگردد و اگر عفونتی در بعضی از اندامهای داخلی باشد در مداوای آن نیز موثر است.

lavandula. stuechas 2 300x214 خواص و فواید داروی گیاهی اسطوخودوس

 

معمولا اسطوخودوس را پودر کرده و این پودر را با شربت عسل می خورند و یا گلهای آنرا با شکر نی و یا عسل گل قند می کنند که این گل قند فوائد طبی فراوان دارد. مثلا اگر چند شبی مقداری از این گل قند را که حاوی پنج گرم از پودر اسطوخودوس باشد بخورند کلیه امراض نامبره فوق بخصوص وسواس را زایل میگرداند.

 

lavandula. stuechas 3 300x211 خواص و فواید داروی گیاهی اسطوخودوس

 

به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، برای معالجه مرض صرع، گیاه اسطوخودوس را با عاقرقرها و سکنجبین میخورند و میتوان در معالجه بعضی بیماری ها تا ۳۵ روز به خوردن ادامه داد. اگر مقداری اطوخودوس را با یک سوم آن گشنیز و یک چهارم آن مرزنگوش و یک ششم آن مصلکی و یک ششم آن هلیله کابلی و یک ششم آن کندر مخلوط نموده و بصورت معجون در آورند و شب ها وقت خواب مقداری از آنرا که حاوی حدود پنج گرم اسطوخودوس باشد بخورند و در این عمل مدتی مداومت نمایند در معالجه بسیاری بیماری ها و تقویت قوای فکری و کلیه حواس اصلی و فرعی بخصوص تقویت حس شنوایی و بینایی بسیار موثر و مفید است.

lavandula. stuechas 4 300x221 خواص و فواید داروی گیاهی اسطوخودوس

 

افرادیکه با خوردن مسهل به پیچش شکم مبتلا می شوند اگر مقداری اسطوخودوس را با کمی تخم کرفس و قدری آویشن بجوشانند و همراه با مسهلی که انتخاب شده بخورند از پیچش شکم آنان در هنگام عمل دفع جلوگیری می شود.

مقدار خوراک از جرم پودر آن پنج تا هشت گرم و اگر بجوشانید و آب صاف شده آن خورده شود تا پانزده گرم است.

منبع : مجله پزشکی دکتر سلام

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=44278
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سونیا گفت:

    خیلی جالب بود خوشم امد

  2. بهنام گفت:

    باشکر از مطالب ارایه شده بنظرم ما باید از هر آگاهی در زمینه ی افزایش اطلاعات خود بخصوص مواردی که مستقیم به سلامت جسمی و روانی برمیگردد استقبال نمایند.

دیدگاه شما