دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - 0:37

خواننده مشهور لری از ابتذال پرده برداشت

خواننده مشهور آواها و نواها لری گفت: خوانندگان کوچه بازاری‌ و ارگ‌نوازان تیشه به ریشه موسیقی لری می‌زنند.

خبرگزاری فارس: ارگ‌نوازان تیشه به ریشه موسیقی لری می‌زنند/ ابتذال در موسیقی لری

به گزارش بویرنیوز،  در آستانه فرا رسیدن سوم خرداد سال‌روز آزادی خرمشهر و نیز ولادت مولی‌الموحدین امام علی(ع) جشن باشکوهی با اجرای موسیقی محلی از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه در سالن شهید باهنر دهدشت برگزار شد.

کورش اسدپور در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه با اشاره به سابقه دیرینه موسیقی در مناطق لرنشین به خصوص کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: موسیقی این مناطق بسیار غنی و دارای گوشه‌ها و مقام‌های متنوعی است که چنین تنوعی در موسیقی محلی ایران کم نظیر است.

ارگ‌نوازان و خواننده نماها تیشه به ریشه موسیقی لری زدند

این خواننده سرشناس موسیقی لری اضافه کرد: متاسفانه به دلیل غفلت‌های زیادی که از جانب مسئولان صورت گرفت موسیقی لری به خصوص در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد دچار ضربات جبران ناپذیر شد.

اسدپور میدان دادن به برخی خواننده ‌نماها را عامل اصلی انحراف و خدشه به موسیقی محلی لری دانست و افزود: اگر مسئولان و متولیان امر از ابتدا با ترویج قارچ گونه این نوع موسیقی مبتذل مبارزه می‌کردند کار به اینجا نمی‌کشید.

اسدپور با اشاره به اینکه ورود به موسیقی سنتی و محلی شاخص‌هایی دارد تصریح کرد: متأسفانه اکثر کسانی که با موسیقی ارگ و عروسی خود را خواننده می‌نامند هیچ گونه شناخت و اطلاعاتی از ادبیات، فرهنگ و حماسه‌های خود ندارند و این خود سرآغاز انحراف و ابتذال در موسیقی است.

وی با بیان این‌که کسی که می‌خواهد وارد وادی موسیقی سنتی شود باید یک جامعه شناسی حداقلی در مورد مخاطبان و موسیقی مقامی خود داشته باشد افزود:  همین مسئله باعث شده برخی خواننده نماها بدون هیچ آگاهی موسیقی به راحتی با استفاده از ملودی‌های سایر اقوام در موسیقی لری به این موسیقی غنی ضربه بزنند.

کپی رایت آثار همه را دلسرد کرده است

خواننده آلبوم‌های ظله، تیه کال، تش دل و تیگ نوشت با اشاره به کم کاری مسئولان در برخورد جدی با کسانی که آثار هنری را کپی رایت می‌کنند اذعان داشت: تا موضوع کپی رایت در جامعه ما وجود داشته باشد خوانندگان موسیقی فاخر و تهیه کنندگان نمی‌توانند آثار خود را به بازار عرضه کنند.

اسدپور خاطرنشان کرد: سال‌هاست که درباره برخورد با عاملین کپی رایت سخن گفته می‌شود ولی این مسئله همچنان وجود دارد.

تنها به عشق مردم می خوانیم

این خواننده موسیقی محلی با بیان این موضوع که در حال حاضر دو کار آماده دارم که به علت عدم حمایت روی دستم مانده‌اند، افزود: در این شرایط ما فقط شرمنده مردم می‌شویم چرا که این مردم هستند که با حمایت‌ها و دلگرمی‌های خود به ما انگیزه ادامه کار را می‌دهند.

اسدپور بیان داشت: مردم به حق از خوانندگان مورد علاقه انتظار کارهای جدید و خوب دارند ولی در کمال تاسف خوانندگان در اوج شهرت و محبوبیت خود به دلیل نبود حامی مالی و عدم برگشت هزینه توان ارائه کارهای جدید را ندارند.

وی تصریح کرد: ما به عشق مردم و برای خاطر مردم هم که شده سعی می‌کنیم که به هر بهانه‌ای در شهرهای مختلف برای مردم برنامه و کنسرت داشته باشیم.

در صورت حمایت مالی کارهای جدیدم را عرضه می‌کنم

اسدپور عنوان کرد: مسئولان می‌توانند کنسرت‌ها و برنامه‌هایی اجرا کنند و درآمدشان هم برای خودشان، تا با این کار هم موسیقی سنتی جایگاه خود را حفظ کند و هم ما بتوانیم با اندک صدایی که خدا به ما داده برای مردم بخوانیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در کارهای جدید خود از موسیقی لری بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرده است، ابراز کرد: امیدواریم که کسی پیدا شود و با حمایت از این دو اثر بتوانیم آن‌ها را به مردم ارائه دهیم.

اسدپور از مردم و فروشندگان آثار موسیقایی خواست تا با خرید و فروش اصل آثار حامی هنرمندان و تهیه کنندگان موسیقی فاخر و اصیل باشند و با این کار خود زمینه عرضه کارهای بعدی از خوانندگان محبوب خود را فراهم کنند.

کورش اسدپور از خوانندگان توانمند و سرشناس موسیقی لری بختیاری است که به دلیل تسلط بر موسیقی کهگیلویه و بویراحمد و نیز بکارگیری آهنگ‌ها و ملودی‌های این استان در آثار خود در میان مردم کهگیلویه و بویراحمد از محبوبیت ویژه ای برخوردار است./فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=44257
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بختیاری گفت:

    شما لرها چه اصراری دارید بختیاریها را لر بنامید؟خود بختیاریها میگن ما لر نیستیم بلکه بختیاری هستیم.به زور مردم را لر نکنید

    • محمد گفت:

      بختياري ها لر هستند
      تو ديگه خيلي پرتي

    • ناشناس گفت:

      مهم نیست.آقااصلابختیاریهالرنیستن.اینکه شمابختیاریاواقعالرباشن یانباشن فرقی بحال لرهانداره.مالرهاعظمت خودمونوداریمونیازی به این حرف وحدیثانداریم.وسلام.

    • حقوقی گفت:

      بختیاریها و دیگر شهرهای اطراف مناطق لر نشین دارن به گویش لری حرف میزنن اگه لر نیست پس چرا لری حرف میزنن اونم غلیظ تر از ما لرها. کتاب های دکتر سکندر امان الهی بهاروند رو لطفا مطالعه بفرمایید بعد اظهار نظر بفرمایید.
      بعید میدونم شما بختیاری باشی که این حرفو میزنی. البته به احتمال بسیار زیاد هیچ شناخت و مطالعه ای راجع به قومیت ها نداشتین جغله بختیاری

  2. لرباغيرت گفت:

    توآقاي بختياري وقتي چيزي نميدوني حرف نزن استان كهگيلويه وبويراحمدو چهارمحال وبختياري به عنوان لر بزرگ شناخته شده اند وهر بختياري به لر بودنش وغيرت لريش افتخار ميكنه توا….
    تر از اوني كه چيزي حاليت بشه

    • ناشناس گفت:

      با سلام خدمت شما عرض شود که اقای اسدپور جلیلی هستند نه بختیاری اول بشناس بعد نضر بده در ضمن گفتهای اقای اسدپور درست است

      • علی گفت:

        سلام خدمت دوستان عزیز.بنظرم این آقا که اسم خودشون رو بختیاری گذاشتن اصلا بختیاری نباشن و هدفشون از این حرف تخریب وتفرقه است. و خدمتشون عرض کنم که لر اصیله اصیله.

        • حقوقی گفت:

          آدمی که اهل مطالعه نباشه همینه دیگه علی آقا . به قول دوست عزیزمون ما و بختیاریها و ممسنی ها لر بزرگیم و لرستان و بخشی از ایلام و همدان لر کوچک.

دیدگاه شما