یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 - 12:12

چرا لاریجانی از آیت الله جنتی انتقاد کرد؟

اظهارات آیت الله احمدجنتی دبیر شورای نگهبان و خطیب نماز جمعه تهران درباره تایید و رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات و کدهایی که وی درباره رویکرد شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای شورای شهر داشت واکنش های متفاوتی را در پی داشت.

مجله مهر: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق قبل از دستور به توضیحاتی درباره سخنان دبیر شورای نگهبان برآمد. اما دلیل واکنش لاریجانی به خطبه های نماز جمعه آیت الله جنتی چه بود؟
آیت الله جنتی روز گذشته با انتقاد از روند بررسی صلاحیت های داوطلبان انتخابات شوراها گفت: متأسفانه مسئله نظارت بر صلاحیت نامزدهای شورای شهر و روستا نزدیک به صفر است. مگر مجلس می تواند صلاحیت ها را بررسی کند. در واقع اشاره دبیر شورای نگهبان به سازوکار بررسی صلاحیت نامزدهای شوراهاست که طبق قانون بخش اصلی آن برعهده مجلس است.
در روزهای گذشته اخباری از ردصلاحیت برخی چهره های هنری و البته چهره های شاخص شوراهای فعلی تهران هم شنیده شد اما نهایتا رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، اخبار برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر مبنی بر ردصلاحیت برخی نامزدها را برداشت خودشان دانست و گفت که رد یا تأیید صلاحیت افراد در هیئت‌های اجرایی به منزله نهایی شدن صلاحیت‌ها نیست و نظر نهایی در این زمینه توسط هیئت نظارت ارائه می‌شود.
هیات نظارتی که کولیوند از آن صحبت کرده است متشکل از نمایندگان 31 استان کشور است. این هیات طبق قانون وظیفه نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عهده دارد. در واقع 93 نماینده مجلس – برای هر استان سه نماینده- وظیفه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها و رسیدگی به شکایات آن ها در صورت رد صلاحیتشان در هیات های اجرایی را برعهده دارند. به همین دلیل هم بود که سخنان آیت الله جنتی مبنی بر اینکه نظارت بر صلاحیت نامزدهای شورای شهر و روستا نزدیک بر صفر است با واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی همراه شد.
علی لاریجانی در واکنش گفته که اطلاعات دبیر شورای نگهبان را غیردقیق خوانده و گفته که همگان می دانید که تا دو روز پیش پرونده ها در هیات های اجرایی توسط دولت رسیدگی می شده است  از دو روز قبل نظارت کار خود را آغاز کرد که توسط نمایندگان شهرها و استانها است. به محض اینکه این زمان فرارسید همه نمایندگان روز پنجشنبه و جمعه وقتشان را صرف همین امر کردند یعنی ما پنجشنبه را جلسه علنی نداشتیم به خاطر نظارت درست بر امر شوراها.
وی افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم همه نمایندگان در شهرها و استانهای خود مشغول رسیدگی به این موضوع بودند و همه پنجشنبه و جمعه آنها صرف همین امر شد. حتی امروز علت تاخیر آغاز جلسه امروز ما به همین دلیل بود که تا آخر شب دوستان مشغول این کار بودند و  نتوانستند به موقع خود را برسانند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=44007
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما