پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 - 23:37

7 یا 12 کاندیدایی که احتمالا تأیید صلاحیت شده‌اند

در حالی که منابع نزدیک به شورای نگهبان با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر عدم احراز برخی داوطلبان انتخابات ریاست ‌جمهوری یازدهم گفته‌اند ‌این اخبار غیر رسمی بوده و مورد تأیید نیست و خبر داده‌اند که با توجه به حجم بالای داوطلبان در انتخابات ریاست‌ جمهوری به احتمال بسیار زیاد شورای نگهبان از اختیار قانونی خود برای تمدید مهلت پنج روزه جهت بررسی صلاحیت‌ها استفاده خواهد کرد، ‌فهرست‌های هفت و دوازده نفره‌ای از افرادی که صلاحیت آنها احتمالا تا کنون احراز شده و یا احراز خواهد شد، منتشر شده است.

کدخدایی سخنگوی شورا نیز در این باره گفته است: این خبرها غیررسمی است و هیچ‌ یک را تأیید نمی‌کنیم، هر خبر مربوط به شورای نگهبان و نتایج بررسی صلاحیت‌ها را از طریق رسانه‌های عمومی کشور اعلام می‌کنیم و وزارت کشور نیز از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد کرد.

بر پایه یک خبر تاکنون صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی، محسن رضایی، محمدرضا عارف، محمد باقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل و سعید جلیلی احراز شده و بر اساس گزارشی دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمد باقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، منوچهر متکی، سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، سعید جلیلی، پرویز کاظمی و محمد شریعتمداری تأیید صلاحیت شده‌اند.

غایبین هر دو لیست فعلا افرادی چون مشایی و لنکرانی هستند. این در حالی است که جلالی رئیس دفتر آیت‌الله مصباح همچنان لنکرانی را اصلح‌ از جلیلی دانسته و گفته است: حضور جلیلی برای كاندیداتوری شاید بتواند كمك كند كه گفتمان مقاومت و پایداری صدایش بلندتر و رساتر شود.

خود دكتر جلیلی نیز در چند مرحله گفته است كه لنكرانی را اصلح می‌داند. همان طور كه آیت الله مصباح لنكرانی را اصلح می‌داند؛ بنا‌بر‌این، همه ما موظف هستیم به فرد اصلح رأی بدهیم.

احمدی‌نژاد رئیس جمهور نیز در پاسخ به این پرسش که واکنش شما در صورت عدم احراز صلاحیت مشایی از سوی شورای نگهبان چیست، گفته است: ‌امروز چقدر هوا خوب است و به نظرم یکی از بهترین روزهای بهاری است.

مشایی که پیش از این گفته بود در صورت رد صلاحیت گریه می‌کند و تمکین، امروز در پاسخ به این ‌که گفته می‌شود این انتخابات یک دوقطبی بین وی و هاشمی رفسنجانی است، افزود: من چنین نگاهی به انتخابات ندارم و خیلی حساس نیستم که رقیب من در انتخابات چه کسی است. برای من فرقی ندارد که رقیب من در انتخابات که باشد. من به شکل ایجابی و اثباتی وارد عرصه انتخابات شده‌ام و با نگاه به رقیب وارد این عرصه نشدم. وی البته مدعی شده ‌که هنوز شعار انتخاباتی هم انتخاب نکرده است و زنده باد بهار شعاری انتخاباتی نیست. در همین حال از سوی وزیر کشاورزی که از انتخابات کنار کشیده‌، اعلام شده که وی به نفع مشایی کنار نکشیده است.

حسین مظفر رئیس ستاد انتخابات ائتلاف ۱+۲، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر قالیباف مبنی ‌بر اینکه صورت مسأله ائتلاف ۱+۲ پاک شده است، گفت:‌ خیلی برای پاک کردن این ائتلاف تلاش می‌کنند، اما ائتلاف همچنان به قوت خودش پایدار و پا برجا بوده و قالیباف هم به پیمان ائتلاف ۱+۲ استوار است. اظهارات مظفر گامی دیگر از فرستادن پیام‌های متناقض از سوی اعضای این ائتلاف است که خیلی‌ها از جمله طرفداران آیت‌الله بر این باورند که به زودی ‌فرو بپاشد. رئیس ستاد ولایتی، دیگر عضو این ائتلاف گفته است که وی به نفع هاشمی کنار نخواهد رفت.

حدادعادل عضو سوم ائتلاف 2+1 نیز در تبریز خطاب به اصلاح‌طلبان گفته است که در توبه برای آنها باز و اعتقاد به نظام و قانون اساسی شرط ماندن در چرخه رقابت است. وی انگیزه اصلاح‌طلبان برای حمایت از هاشمی را قابل تأمل خواند و گفت: یا اصلاح طلبان عوض شده‌اند یا آقای هاشمی عوض شده است؛ دشمنان دیروز دوستان امروز شده‌اند.

تابناک

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=43436
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما