دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 - 20:58

جزئیات درگیری مرگبار مرزبانان با متجاوزان افغان

رییس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی ناجا از مرگ سه افغان و زخمی‌شدن هفت تن دیگر که قصد ورود غیرمجاز به کشور را داشتند، خبر داد.

به گزارش بویرنیوز به نقل ازایسنا، سرگرد مهدی قاسمی با اشاره به ورود غیرقانونی صدها افغانی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران گفت: در گزارش‌های رسیده از مرزبانی استان سیستان و بلوچستان، در 20 اردیبهشت ماه سال‌جاری ماموران هنگ مرزی زابل از ورود صدها مهاجر غیرقانونی افغان به مرزهای کشور مطلع و اقدامات خود درباره جلوگیری از ورود آنان را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی در روز حادثه در هنگ مرزی زابل طوفانی بود، اظهارکرد: مرزبانان در این شرایط نسبت به ورود غیرقانونی این افراد هشدار دادند اما با سماجت و هجوم مهاجران افغان به سمت خود روبرو شدند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی مرزبانی ناجا با بیان اینکه مهاجران افغان با اصرار قصد ورود غیرمجاز به کشور را داشتند، ‌گفت: در این شرایط مرزبانان با رعایت قانون و استفاده از سلاح، ابتدا اقدام به شلیک تیرهوایی کردند اما با این وجود مهاجران افغان عقب‌نشینی نکرده و قصد ورود به کشور را داشتند.

قاسمی با بیان اینکه مرزبانان پس از اعلام هشدار‌های پی در پی و روبرو شدن با سماجت مهاجران افغان اقدام به تیراندازی به سوی آنان کردند، گفت:‌ با توجه به قوانین موجود،‌ این اقدام مرزبانان خلاف مقررات نبود.

به گفته رییس مرکز اطلاع‌رسانی مرزبانی ناجا در جریان این درگیری سه تن از متجاوزان کشته و هفت تن دیگر نیز مجروح شدند که مرزبانان آنان را به مراکز درمانی منتقل کردند.

وی با بیان اینکه 27 تن از متجاوزان نیز دستگیر شدند، گفت: مابقی افراد به خاک افغانستان فرار کردند.

قاسمی با تاکید بر روابط خوب و متقابل مرزبانی دو کشور ایران و افغانستان گفت: در راستای کنترل مرزهای مشترک انتظار می‌رود مسئولان کشور افغانستان اهتمام ویژه‌ای برای جلوگیری از ورود غیرمجاز اتباع خود به خاک کشور داشته تا شاهد چنین حوادث نباشیم.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی مرزبانی ناجا همچنین با بیان اینکه مطابق قانون ماموران مرزبانی اجازه دارند پس از اعلام تذکر و هشدار به سمت متجاوزان تیراندازی کنند، به ایسنا گفت: با این وجود در مناطق مرزی ماموران تلاش داشتند بدون استفاده از سلاح افراد متجاوز را از ورود به خاک کشور منع کنند که متاسفانه این افراد به اخطارها و هشدارهای جدی مرزبانان توجهی نکرده و هنگام تیراندازی هوایی نیز از دستورات مرزبانان تمکین نکردند.

روز گذشته در پی انتشار خبری از سوی خبرگزاری رویترز مبنی بر مرگ 9 افغان در درگیری با مرزبانان سردار حمید شرفی معاون عملیات فرماندهی مرزبانی ناجا در گفتگوبا ایسنا ضمن تکذیب مرگ 9 تن از متجاوزان مرزی در مرز ایران و افغانستان، گفته بود با این وجود مرزبانان آماده حفظ و حفاظت از تمام مرزهای ایران هستند و اجازه هیچ‌گونه اقدام خلاف قانون در مرزها را نخواهند داد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=42438
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما