یکشنبه 15 اردیبهشت 1392 - 8:12

گرانی لوازم خانگی و زوج‌های جوان

زوج جوان کاشمری را در چند مغازه لوازم خانگی خیابان”قائم” مشاهده می‌کنم که در حال پُرس و جوی قیمت اقلام مختلف مایحتاج اولیه‌شان برای تشکیل زندگی مشترک‌اند و با هر بار پرسیدن قیمت گاز، فرش، یخچال و … لبخند روی لب‌شان کمرنگ‌تر می‌شود.

در یکی از این مغازه‌ها به سراغ عروس خانمی که خود را “نظری” معرفی می‌کند، رفتم، وی گفت: قصد داشتیم قبل از عید بخشی از وسایل‌مان را تهیه کنیم ولی پس‌انداز همسرم کفایت نمی‌کرد و منتظر گرفتن وام شدیم، حال هم که همه موجودی‌مان را روی هم گذاشته‌ایم با این گرانی و تورم نمی‌توانیم کالاهای مورد نظرمان را خریداری کنیم و مجبوریم چند ماه دیگر تشکیل زندگی مشترک‌مان را به تأخیر بیندازیم.

در همان زمان مرد جوان دیگری نیز قیمت برخی لوازم خانگی را جویا شد، او نیز از این گرانی گله مند است و بیان کرد: زمان عقد، خانواده عروس خرید چند تکه بزرگ از لوازم زندگی مشترک را برعهده‌ام گذاشتند و من پذیرفتم و فکر می‌کردم با دو سال عقد ماندن می‌توانم پس اندازی داشته باشم، و حداقل همین چند تکه را خریداری کنم، اما الان باید خودم را زیر قرض ببرم تا به این عهدم وفا کنم، البته به این موارد، بالا رفتن هزینه تالار و مراسم عروسی را نیز باید اضافه کنم.

جعفری ادامه داد: مسوولان که جوانان را به ازدواج توصیه می‌کنند، گویا از این گرانی‌ها و تورم خبر ندارند وگرنه با این وضعیت جوانان رغبتی به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک ندارند و ترجیح می‌دهند بار مسوولیت زندگی جدیدی را با این سختی به دوش نکشند.

هرچند بزرگ‌ترها می‌گویند “خدا خودش برای امر خیر همه چیز را درست می‌کند” و شکی در آن نیست، اما بعید است این سختی‌ها و مشکلات جوانان را به ازدواج راغب کند، بنابراین تأخیر در امر ازدواج بی‌شک بروز آسیب‌های اجتماعی و … را منجر می‌شود.

هر تازه عروس و داماد کاشمری برای خرید آینه و شمعدان به یکی از پاساژهای این شهر سر زده‌اند که با توجه به گرانی‌های موجود خرید آینه و شمعدان را هم به تأخیر انداخته‌اند!

معینی، صاحب مغازه فروش آینه و شمعدان در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خراسان، گفت: آینه و شمعدان از 200 هزار تومان به بالا در مغازه‌ وجود دارد، اما الان وضعیت بازار مناسب نیست همین که به مشتریان قیمت‌ها را می‌گوییم، بدون درنگ پای‌شان را از مغازه بیرون می‌گذارند.

این فروشنده اضافه کرد: آینه و شمعدان را هر زوجی به تناسب وضعیت مالی و خانوادگی‌شان تهیه می‌کنند، اما روز به روز شاهد کاهش تعداد مشتریان هستیم، انگار جوانان از ازدواج کردن گریزانند و به همین خاطر سراغ ما نمی‌آیند.

علی‌پور، رییس اتحادیه لوازم خانگی شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت بازار و تأثیر آن بر تشکیل زندگی زوج‌های جوان، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری چندین بار قیمت انواع مختلف لوازم خانگی افزایش یافته به طوری که اگر کسی آن موقع می‌توانست با 10 میلیون تومان یک سری جهیزیه بخرد الان می‌تواند چند قلم از مایحتاج زندگی‌اش را بخرد.

وی با اشاره به این‌که تغییرات بی‌سابقه‌ای در قیمت لوازم خانگی در چند ماه اخیر داشته‌ایم و همین باعث شده خانواده‌ها برای تهیه جهیزیه دختران خود با زحمت فراوان اقدام کنند، گفت: آنها با توجه به بنیه مالی‌شان به سراغ اجناس ارزان‌تر می‌روند تا حداقل وسایل مورد نیاز را فراهم نمایند.

وی اظهار کرد: برای تهیه یک جهیزیه عروس در حد خیلی معمولی حداقل 15 میلیون تومان لازم است. حالا شما یک حساب سرانگشتی داشته باشید و با این قیمت بالای طلا و هزینه عروسی و کرایه خانه و … چگونه می‌توانیم جوانان را تشویق به ازدواج کنیم.

نرگس رسولی، استاد دانشگاه آزاد شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: گرانی‌ها و اوضاع اقتصادی بر تاخیر در امر ازدواج، طلاق و آسیب‌های اجتماعی و… تأثیرگذار است.

رسولی با بیان این‌که ازدواج در سن معین برای جوانان یک ضرورت است و تاخیر آن به صلاح جامعه و جوانان نیست، بیان کرد: باید با واقع‌گرایی، توقع را در حد امکان کاهش داد.

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل تحصیل، نداشتن مسکن و شغل مناسب، کمی درآمد، بالا بودن انتظارات و خواسته‌ها و برخی سخت گیری‌ها شاهد بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران هستیم.

وی با اشاره به این‌که مشکلات فراوانی بر سر راه ازدواج وجود دارد، که نمی‌شود آنها را نادیده گرفت و از کنارش بی‌اعتنا گذشت، تاکید کرد: باید مسوولان و مصلحان جامعه برای اصلاح آن چاره اندیشی کنند و با بررسی مشکلات عمده و اصلی، راه حل‌های فوری بیابند تا با فراهم آوردن شرایط لازم برای ازدواج جوانان از آسیب‌های اجتماعی ناشی از تاخیر در ازدواج کاسته شود.

در واقع تلاش برای تسهیل در امر ازدواج و تأمین امکانات مورد نیاز جوانان می‌تواند از بحران ازدواج بکاهد، آن وقت می‌توان به جوانان توصیه ازدواج کرد.

“تابناک”

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=39576
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما