شنبه 14 اردیبهشت 1392 - 9:07

همه چیز درباره فینال جام حذفی ایران

همه چیز درباره فینال جام حذفی ایران

به گزارشبویرنیوز به نقل از  افکار، تاکنون ۲۵ دوره جام حذفی در ایران برگزار شده است و اولین چیزی که با نگاه به نحوه برگزاری این فینال ها می توان دید، عدم وجود یک رویه ثابت در برگزاری بازی فینال است. در آستانه فینال جام حذفی نگاهی دارد بر ۲۵ فینال قبلی:

فهرست ۲۵ فینال قبلی جام حذفی به این صورت است(نام تیم های قهرمان ابتدا آمده است):

۱۳۵۵: ملوان انزلی – تراکتورسازی تبریز(۴-۱)

۱۳۵۶: استقلال تهران – هما تهران (۲-۰)

۱۳۶۵: ملوان انزلی – خیبر خرم آباد (۲-۰)

۱۳۶۶: پرسپولیس تهران – ملوان انزلی(۱-۰)

۱۳۶۷: شاهین اهواز – ملوان انزلی (۵-۳)

۱۳۶۹: ملوان انزلی – استقلال تهران (۰-۰) برد ۶-۵ در ضربات پنالتی

۱۳۷۰: پرسپولیس تهران – ملوان انزلی (۲-۱)

۱۳۷۲: سایپا تهران – جنوب اهواز (۱-۱) قهرمانی با قانون گل زده در خانه حریف

۱۳۷۳: بهمن تهران – تراکتورسازی تبریز(۲-۱)

۱۳۷۴: استقلال تهران – برق شیراز(۵-۱)

۱۳۷۵: برق شیراز – بهمن تهران (۱-۱) برد ۳- صفر در ضربات پنالتی

۱۳۷۷: پرسپولیس تهران – استقلال تهران (۲-۱)

۱۳۷۸: استقلال تهران – بهمن تهران (۳-۱)

۱۳۷۹: سپاسی شیراز – ذوب آهن اصفهان (۳-۱)

۱۳۸۰: استقلال تهران – سپاسی شیراز (۴-۳)

۱۳۸۱: ذوب آهن اصفهان– سپاسی شیراز (۴-۴) برد ۷-۶ در ضربات پنالتی

۱۳۸۲: سپاهان اصفهان – استقلال تهران (۵-۲)

۱۳۸۳: صبا تهران – ابومسلم مشهد (۲-۲) برد ۴-۲ در ضربات پنالتی

۱۳۸۴: سپاهان اصفهان – پرسپولیس تهران (۲-۲) برد ۴-۲ در ضربات پنالتی

۱۳۸۵: سپاهان اصفهان – صبا تهران (۴- ۰)

۱۳۸۶: استقلال تهران- پگاه گیلان(۳-۱)

۱۳۸۷: ذوب آهن اصفهان- راه آهن تهران(۵-۲)

۱۳۸۸: پرسپولیس تهران- گسترش فولاد تبریز(۴-۱)

۱۳۸۹: پرسپولیس تهران- ملوان انزلی(۴-۳)

۱۳۹۰: استقلال تهران- شاهین بوشهر(۰-۰) برد ۴-۱ در ضربات پنالتی

***

در ۲۵ دوره قبلی، ۹ بار فینال جام حذفی بصورت تک بازی برگزار شده که ۷ بازی در تهران و ۲ بازی در شیراز بوده است. فینال ۳ دوره ابتدایی در ورزشگاه شیرودی و فینال سال های ۶۹، ۷۰، ۷۷ و ۷۸ در آزادی و فینال حذفی ۷۵ و ۹۰ در حافظیه شیراز.

***

فینال جام های ۵۵ و ۶۵ در حالی در تهران برگزار شده است که هیچکدام از تیم‌های فینالیست از شهر تهران نبوده اند. در فینال جام حذفی ۹۰ نیز حافظیه میزبان بی طرف بود.

***

فینال جام حذفی ۶۶ برای اولین بار بصورت رفت و برگشتی برگزار شد، اما جالب اینکه هر دو بازی در تهران انجام شد. بازی رفت به میزبانی پرسپولیس در آزادی و بازی برگشت به میزبانی ملوان در آزادی با این توجیه که ورزشگاه انزلی آمادگی برگزاری این بازی را نداشت.

***

ملوان در سال های ۶۹ و ۷۰ نیز به فینال جام حذفی رسید، اما در آن زمان تصمیم گرفته شد که فینال بصورت تک بازی برگزار شود و ملوان هر دو بار در آزادی بازی کرد که مقابل استقلال پیروز و قهرمان شد و در سال ۷۰ مقابل پرسپولیس باخت و نایب قهرمان شد.

***

از فصل ۷۲ به بعد دوباره فینال جام حذفی دوباره بصورت رفت و برگشتی برگزار شد. سایپا اولین و تنها تیمی است که با قانون گل زده در خانه حریف قهرمان جام حذفی شده است. این تیم در بازی رفت در تهران با جنوب اهواز به تساوی بدون گل رسید و در بازی برگشت با تساوی ۱-۱ در اهواز موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

***

فینال جام حذفی ۷۵ در شهریور ماه سال ۷۶ برگزار شد و به دلیل زمان کم تا آغاز مسابقات جام در جام آسیا، تصمیم گرفته شد تا بازی فینال به میزبانی برق در شیراز برگزار شود. برق در ضربات پنالتی موفق به شکست بهمن شد و کمتر از یک هفته بعد از قهرمانی در جام حذفی، در مسابقات جام در جام آسیا به مصاف الشرطه عراق رفت.

***

در سال های ۷۷ و ۷۸ نیز تیمهای استقلال ، پرسپولیس و بهمن به فینال رسیدند و از آنجایی که این تیم های هم استانی بودند، بنابراین فقط یک بازی در فینال برگزار شد که در فصل ۷۷ پرسپولیس و در فصل ۷۸ استقلال قهرمان جام حذفی شدند.

***

فینال جام حذفی ۸۴ نیز با تاخیر ۴ ماهه برگزار شد. در حالی که فدراسیون فوتبال به دلیل کمبود زمان تا آغاز جام جهانی ۲۰۰۶، دستور به برگزاری فینال بصورت تک بازی در مشهد داده بود، پرسپولیس و سپاهان این روش برگزاری فینال را قبول نکردند و در نتیجه پس از آغاز فصل ۸۵ لیگ برتر دو تیم فینال جام حذفی را برگزار کردند.

***

در تاریخ جام حذفی ۶ بار تکلیف تیم قهرمان با ضربات پنالتی مشخص شده است: ملوان در فصل ۶۹ ، برق در فصل ۷۵ ، ذوب آهن در فصل ۸۱ ، صبا در فصل ۸۳ ، سپاهان در فصل ۸۴ و استقلال در فصل ۹۰.

***

در ۱۵ دوره ای که فینال حذفی بصورت رفت و برگشت برگزار شده است، ۷ بار تیم قهرمان برنده بازی رفت بوده است. ۴ بار نیز تیم برنده دور رفت در بازی برگشت شکست خورده و موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده است: ملوان ۶۷، تراکتور ۷۳، پگاه ۸۶، راه آهن ۸۷. یک بار قهرمان با قانون گل زده در خانه حریف قهرمان شده و سرنوشت ۴ فینال دیگر نیز در ضربات پنالتی مشخص شده است.

***

۲۰ تیم حضور در فینال جام حذفی را تجربه کرده اند که در بین آنها تیم‌هایی مثل خیبر خرم آباد ، شاهین اهواز، جنوب اهواز ، بهمن کرج و پگاه گیلان امروز وجود خارجی ندارند. ۱۱ تیم نیز موفق به ثبت نام خود در بین قهرمانان جام حذفی شده اند.

***

در مجموع ۱۰۲ گل در فینال های قبلی به ثمر رسیده است که فینال سال های ۶۷ و ۸۱ با ۸ گل پر گل ترین فینال ها بوده اند که البته هر دو بار بصورت رفت و برگشتی بوده است. در دو فینال ۶۹ و ۹۰ نیز هیچ گلی به ثمر نرسیده است که در هر دو بازی یک پای فینال تیم استقلال بوده است!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=39138
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما