سه شنبه 3 اردیبهشت 1392 - 17:51

هجوم گوره خر به استان فارس

استاندار فارس گفت: محیط زیست اجازه بهره برداری از معادن سنگ آهن نی ریز را به دلیل اينکه در جایی واقع شده که محل زندگی 300 گور خر است و منطقه حفاظت شده به شمار می رود، نمی دهد.

به گزارش خبر نگار مهر، حسین صادق عابدین ظهر سه شنبه با حضور در اتاق بازرگانی شیراز در جمع فعالان اقتصادی فارس و اعضا کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با شاره به اینکه  300 گورخر مصيبتي براي مردم فارس شده اند، افزود: به محیط زیست اعلام کرده ایم مردم نی ریز حاضرند هر کدام یکی از این گورخرها را به خانه خود ببرد و از آن به خوبی محافظت کنند تاشما اجازه بهره برداری از این معدن را صادر کنید و جوانان نی ریزی از بیکاری نجات یابند.

وي گفت: اکنون در منطقه کوار نزدیک به شیراز کارخانه فولاد پاسارگاد احداث شده و در حال تولید آزمایشی است و به زودی از آن بهره برداری رسمی می شود اما سرمایه گذار آن باید مواد اولیه خود را که سنگ آهن است از خارج از  استان تامین کند زیرا محیط زیست اجازه بهره برداری از معدن سنگ آهن نی ریز را نمی دهد.

صادق عابدین خطاب به اعضاي کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در استان فارس معادن زیادی وجود دارد ثبت شده اما راکد مانده و کسی نمی تواند به دلیل محدودیتها و قوانین موجود به فعال سازی آن بپردازند در حالیکه معتقدیم معادن می توانند جایگزین نفت شوند و علاوه بر ثروت آفرینی سبب اشتغال جوانان بیکار فارس هم شوند.

وی با اشاره به اینکه دولت در روزهای پایانی سال گذشته اختیار بهره برداری از درآمد معادن را به استانها تفویض كرده، از نمایندگان مجلس خواست تا به اصلاح قوانین معدن و رفع محدودیتهای قانونی این بخش اقدام کنند.

به گفته وی یکی از مشکلات بخش معدن استعلامهای بسیاری است که در قانون برای بهره برداری از معادن دیده شده که یکی از این استعلامها، استعلام از محیط زیست است.

شکل گیری استراتژی توسعه صنعتی فارس

صادق عابدین گفت: مزیت نسبی فارس، صنعت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی است و بسیاری از شرکت های طراحی و اجرا در بخش صنعت نفت و گاز در این استان قار دارند و کارنامه قابل قبولی از فعالیت خود دارند.

وی اضافه کرد: همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی فارس به دلیل کشاورزی بودن استان، یکی دیگر از مزیت های این استان است.

استاندار فارس گفت: با توجه به موارد یاد شده طی یک سال گذشته تلاش شد تا شرکت های فعال در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی را دور هم جمع کنیم و تا امروز سه کنسرسیوم بزرگ نفتی را در استان شکل گرفته است.

به گفته وی اکنون یکی از این کنسرسیومها در حال مذاکره بایکی از شرکتهای بزرگ نفتی در عسلویه است تا پروژه ای را که قرار بود قبل از تحریمها یک شرکت انگلیسی انجام دهد اکنون مهندسان استان فارس در دست گیرند و به اجرای آن بپردازند.

استاندار فارس همچنین از اعلام آمادگی کنسرسیومهای نفت فارس برای اجرا و ساخت پالایشگاه دوم شیراز خبر داد و گفت: پتروشیمیهای متعددی قرار است در فارس احداث شود که با توجه به توانمندیهای سه کنسرسیوم نفت استان به طور حتم آنها برای اجرای این پروژه ها اعلام آمادگی می کنند.

صادق عابدین استان فارس را استان پشتیبان عسلویه برشمرد و گفت: فارس در زمینه ارائه آموزش های ضمن خدمت به کارمندان و مهندسان جوان شاغل در عسلویه و شرکتهای نفتی و گازی، می تواند استان پشتیبان به شمار رود و از ظرفیت های علمی و تخصصی بسیار خوبی در این زمینه برخوردار است.

وی عمده مشکل صنعت فارس را مشکلات مالی عنوان کرد و گفت: به دلیل مضیقه هایی که برای بانک ها ایجاد شده، بانک ها به صورت انقباضی عمل می کنند در حالی که در این شرایط تحریم و بالا رفتن نرخ دلار، بانک ها باید به حمایت و پشتیبانی از واحد های تولیدی و صنعتی بپردازند.

استاندار فارس اظهار داشت: اکنون نگاه بانکها انقباضی است و سر منشا آن هم بازرسیهای متعدد است البته ما معتقدیم در مسیر حمایت، نظارت هم واجب است.

وی با بیان اینکه نباید دست بانکها را بست گفت: مجلس باید وارد این قضیه شود و  باید سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه دست به دست هم دهند و این مشکل را حل کنند .

پيشنهاد انتقال گورخرها به منطقه دره باغ بوانات

نماینده مردم مرودشت در مجلس نیز پس از سخنان استاندار برای حل مشکل معدن سنگ آهن نی ریز گفت: دوسال پیش در منطقه دره باغ بوانات محیط زیست يك هزار هکتار را برای پرورش گور خر فنس کشی کرده که می تواند گور خرهای موجود در منطقه معدن سنگ آهن نی ریز را به منطقه یاد شده منتقل کند.

محمد مهدي برومندی تاکید کرد: توسعه صنعتی و معدنی در استان فارس باید با حفظ محیط زیست باشد و مسئولان محیط زیست باید با اتخاذ راهکارهای مناسب موانع پیش روی  رشد و توسعه صنعتی و معدنی استان را برطرف کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=35676
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما