شنبه 31 فروردین 1392 - 18:44
نابودی جنگل؛

تخریب گسترده جنگلهای سی سخت و بی توجهی مسولان منابع طبیعی

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز: شهر سی سخت در 30 کیلومتری یاسوج قرار دارد وبخاطر داشتن آب وهوای خنک و وجود باغات سرسبز، زبان زد خاص وعام است بگونه ای که هر رهگذری که برای یک بار از این منطقه زیبا میگذرد وسوسه سفری دیگر در او زنده می شود، اما چندیست که عده ای سود جو با تخریب جنگلهای خدادای وبا تبدیل ان به باغ وکشیدن دیوار دور این زمین ها، این میراث طبیعی را خصوصی میکنند ،متاسفانه چندیست که این امر سرعت بیشتری بخود گرفته ودر روز جمعه زمینهای بیشتری به باغ یا زمین کشاورزی تبدیل میشوند.

به گزارش بویرنیوز، در حالی که مسولان منابع طبیعی باید از این نعمت خدادادی محافظت نمایند اما فقط به تشکیل پرونده وفرستادن به دادگاه برای جریمه بسنده میکنند، ایا نمیشود باشناسامه دارکردن درختان خودرو در زمین های زراعی حداقل جلوی نابودی ان را گرفت ویا با بازگرداندن زمین های غصب شده به همه ملت وبرخورد شدید با متخلفان جلوی تخریب بیشتر این طبیعت وصف ناشدنی را گرفت؟ ایا نمی توان با احداث کمربند سبز حد ومرز زمین های کشاورزی با منابع ملی را مشخص کرد ؟  اگر این منابع به منابع ملی معروف است پس چرا باید اجازه خصوصی سازی این جنگلها رابدهیم ؟ جا دارد از استاندار محترم که به شجاعت و قانون مداری شهرت دارد ودر زمینه جابجایی تولیدی های شن وماسه با شجاعت باور نکردنی دست به کاربزرگی زد در این زمینه نیز وارد گود شود وباهماهنگی با دستگاه قضایی جلوی این اقدام نامناسب را بگیرد تا ریه های زمین بیشتر از این نابود نشوند .

همگان میدانند که صنعت توریسم را  صنعتی پایدار می نامند اگر ما این طبیعت را از دست بدهیم دیگر چیزی برای جذب توریسم نداریم، سایت خبری بویر نیوز بطور جد پیگیر این مسئله خواهد بود تا منطقه دشتک ،خاریدون و کپیری سیسخت ، به حال و روز تل سیاه کوخدان گرفتار نشود .

1

احداث مرز برای نشان دادن مالکیت در منابع ملی وشروع خشک کردن درختان برای غصب زمین ملی

2

شخم زدن وتبدیل به زمین کشاورزی ، نکته جالب توجه این است که این اقدام فقط در روزجمعه صورت میگیرددر روزی که مسولان خوابند.

3

شاید تا چند ماه دیگر خبری از این درختان وگلهای زیبا نباشد وجای خود را به باغ خصوصی یا زمین کشاورزی بدهد واین است اغاز مرگ زمین

4

یکی از روشهای خشک کردن درختان، زدن تیشه به ساقه درخت وشروع مرگ تدریجی وهمین درخت در سال بعد وجود نخواهد داشت چه کسی میخواهد پاسخگوی نسل بعد باشد ؟

5

6

یکی دیگر از راه های خشک کردن این درختان آتش زدن ساقه نزدیک به زمین است که بعد از مدتی درخت خشک و به زمین می افتد وگناهش به گردن رعد وبرق خواهد افتاد، وهمچنان میبینیم که مسولان منابع طبیعی در خوابند.

10

خود به چشم خویش تن دیدم که جانم میرود ………………..

7

دلم برای تو تنگ است واز دریچه امید به تومینگرم ، شاید فریادرسی آمد.

9

11

تبدیل منابع ملی به باغ شخصی وایجاد حصار به دور آن ،

13

12

این قدرت از آن کیست که اینگونه دست ما را از هدیه خداوند کوتاه میکند چه کسی در پشت این جنایت اواز میخواندومارا به شنیدن وا می دارد .

14

15

ایا کسی حصارهایی که هر روز بزرگ  و بزرگتر میشود ، و دشتک سیسخت  کوچک وکوچکتر میشود را نمی بیند ،منطقه دشتک سیسخت که می تواند یک پارک ملی باشد با بیخیالی های دوستان منابع طبیعی به یک پارک شخصی تبدیل شده است.

16

واین است اقدامات موثر سازمان های مربوطه فقط نصب یک تابلو

با توجه به نابودی هر روز این جنگل های زیبا ، بویر نیوز از استاندار محترم تقاضا دارد تا هرچه سریعتر این مسئله را پیگیری کند ، احتمالا مسولان منابع طبیعی کارهای مهم تری دارند که باید پاسخگوی ان باشند .

…………………….

گزارش وعکس : بویرنیوز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=34833
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سیسختی گفت:

    جناب بویر نیوز اولااین عکسها یی که نمایش دادی تماما زمینهای زراعی مردم زحمتکش سیسخت در طی دهها سال بوده جنابعالی تازه از خواب بیدار شدی پس لطفا بیشتر تحقیق کن وسپس ادعا کن .

    • ATZ گفت:

      حالا مال هر موقع باشه ولی معلومه که الان دارن نابودش میکنن
      اگه 13 بدر پارسال رو ببینی متوجه میشی که دشتک پارسال بزرگتر بود اقای سیسختی توکه باید بیشتر دلت بسوزه میخوان کشاورزی کنن اشکال نداره ولی چرا درختا رو دارن نابود میکنن سیسخت بجز طبیعتش چی داره که بخوایم بهش ببالیم اگه ده سال دارن زمینهاشون رو میکارن درختایی که ساقشون رو اتیش زدن سرجاشه
      این طبیعت مال همه است نباید نابود بشه

  2. نوید2013 گفت:

    سلام به همه دوستان .واقعا ما باید تا کی شاهد نابودی این طبیعت باشیم؟تا کی باید نظاره گر افرادی باشیم که به خاطر منافع شخصی خود دست به چنین جنایاتی علیه منابع طیبعی میزنند؟آقای مسئول (………) به نظر خودت آیا در برابر چنین اقداماتی مسئول نیستی؟ ایا بهتر نیست به جای اینکه پشت میزت بشینی یه چرخی تو حوزه طبیعت شهرستان بزنی ببینی واقعا چه خبره؟ آقای …….. یا واقعا بلند شو کاری کن یا تو هم تو جرم اونا شریکی

  3. شفایی گفت:

    وضع جنگل خه کلون در جاده قدیم شیراز از این خیلی بدتره و البته اینجا استفاده کننده(و تخریب کننده) از طبیعت چند برابره!
    خواهشا یه گزارشی هم از اینجا بگیرید. در مورد خه کلون بنظرم مقصر اصلی شرکت برق و بعدش خود منابع طبیعی هست که جاده برای نصب دکل برق فشار قوی احداث کردند و این جاده شد منبع دسترسی به اعماق جنگل برای تخریب بیشتر. برای nمین بار اینارو مینویسم.

  4. از سي سخت گفت:

    جفنگ نوشتي بوير نيوز
    يه چند تا عكس از تل سه(تپه سياه) مي گرفتي بعد جفنگ ميگفتي اون موقع برات مي نوشتم عمو يادگار برو تو غار اين منابع طبيعي كجا بودن كه صداي اره برقي حكايت از كباب هاي بره مي داد همه اين عكسايي كه گذاشتي زمين كشاورزي چندين و جند ساله است خو ش تيپ

    • مهندس د گفت:

      اره درسته زمین چندین وچندساله است ولی همین زمینها یه روز جنگل بوده و درختارو همینجوری یکی یکی خشک کردن بیاید تا اجازه نابودی بیشتر از این رو ندیم همه درختایی که توهمین زمینای کشاورزی دارن نابود میشن سرجاشونه دلبندم بازخداروشکر بویرنیوز رفت یه گزارش تهیه کرد ایمجا معلوم میشه که چه خبره من سه هفته پیش رفتم دقیقا داشتن باغ بادام میزدند داداش بذار بویر نیوز کارش رو بکنه افرین بویرنیوز افرین
      دیدی خودت جفنگ نوشتی دیدی

  5. سي سخت گفت:

    بيشتر عكسهاي درختان سوخته بلوط از طبيعت سي سخت نمي باشد. ايا از اين عكسها در هيچ جاي استان ما نيست.

    • دلسوز سیسخت گفت:

      چرا از طبیعت سی سخت میباشد داداش اگه عکس ها مال سیسخت نیست حتما اگه درختارو ببینی هم میگی اینجا سیسخت نیست من خودم مال سیسختم میخوای دقیق اسم مکانش وکسی که داره تخریبش میکنه رو برات بگم همشون مال ده

  6. حافظ گفت:

    با سلام
    اگه سري به روستاهاي دهنو،كوخدان،علي آباد و اقبال آباد سيسخت بزنيد اونوقت به عمق فاجعه پي مي بريد.جايي كه مردمانش بسيار موزيانه و البته ماهرانه اقدام به تخريب منابع طبيعي كرده اند بدون از كوچكترين مزاحمتي.

    • کارجبی گفت:

      lمال ارث بوت خونیسه زمینهای خوشونه اگرهمین اهالی دهنو کوخدان سرمور وتل سیاه نبی طبیعت وقشنگی هم نبی خواهش دارم توهین به اهالی زحمت کش نکن توکه فدرباغ ومیوه رانمدونی لطفا حرف نزن……….

  7. دوستدار منابع طبیعی گفت:

    تو را خدا درباره تخریب منطقه زیبای سقاوه و ساخت و سازهای شبانه و غیر مجاز نیز گزارش تهیه کنید.
    متشکر از اطلاع رسانی شما

  8. ناشناس گفت:

    بویر نیوز گرامی وقتی خود دولت به بهانه راه و لوله گاز بدون هیچ منعی تخریب چند هزارتایی انجام میده انتظار چی داری. تا مشکل اقتصاد و بیکاری هست همینه تا طایفه گرایی در مسئولین هست همینه منطقه تنگ گنجه ای و ابتدای سیسخت چقدر بلوط توسط دولت تخریب شده اگه راست میگید اونا رو هم نشون بدید یاد تپه استانداری هم بخیر

  9. و گفت:

    درود بر شما سایت محترم

  10. صابر گفت:

    متاسفانه مشکل از دادگستری سی سخته. قاضی اقدامی نمی کنه. اداره کل بازرسی استان پرونده را پیگیری کرده اما دادگستری اقدام نمیکنه

  11. بی خیال گفت:

    اگه قانون بود باید کارکنان منابع طبیعی استان و شهرستان را به خاط بی توجهی و عدم انجام وظایف از کار اخراج می کرد ///

  12. جعفریان گفت:

    درود و سپاس
    . با این مطلب موافق هستم با این حال این رو هم باید عرض کنم که منابع طبیعی هر از چندگاهی انگشت می گذاره بر زمین یکی از اهالی سی سخت که شاید بیشتر از 60 یا 70 ساله مردم در اونها به کشت غلات می پردازن. و همین منابع طبیعی که به زور زمین های آبا اجدادی اهالی رو از چنگشون در میاره توانایی مقابله با زمین خواری برخی از مردم رو نداره. و این یک ننگ برای منابع طبیعی این شهرستان به حساب میاد و حتی منابع طبیعی استان.

  13. کیومرث امیدیان گفت:

    درود .قدردانی و سپاس از سرکار محترم بانو جعفریان .
    … زمانه را دفتر و دیوان و قلمیست.

  14. محسنیان گفت:

    سلام
    ، سپاسگزارم از پیگیری شما
    ، در اینکه عده ای در استان ما و به ویژه شهر سی سخت هر روزه دست به تخریب طبیعت می زنند شکی نیست، اگر مجالی باشد عکسهایی از منطقه تل سیاه و دشتک در طی سالیان مختلف به حضورتان ارائه خواهم کرد تا عمق فاجعه به خوبی برایتان آشکار شود، اما آنچه در این مجال به نظرم جای بحث دارد اقدامات خود اداره منابع طبیعی می باشد، به عنوان مثال در منطقه اندرسا واقع در شمال شرق سی سخت اداره منابع طبیعی با احداث دیواری از سیمان و بلوک در حاشیه زمینی که هنوز مدعیان محلی زیادی نیز دارد ولی هم اکنون به عنوان منطقه ملی ثبت شده،جلوه بسیار زشتی در دل یک منطقه طبیعی بکر ایجاد کرده است، در کشور ما قانون گویا مختص مردم ضعیف است، در بسیاری موارد مشاهده شده که ارگانهای زیربط با سماجت تمام زمین آبا و اجدادی را از کشاورزان گرفته اهند و از سوی دیگر به کرات مشاهده شده فئودال های نوپایی در استان بوجود آمده اند و زمینها را نه به قصد کشاورزی بلکه به اهداف مافیایی تصاحب کرده اند. امید بر آن داریم که روزی وجدان هر مسئولی بیدار شود.

  15. رادمهر گفت:

    یه زمانی تو این مملکت قانون اصلاحات ارضی بوجود اومد که تا حدودی از تصاحب زمینای مردم توسط افراد زورگو جلوگیری میکرد و لی امروزه میبینیم که زمینای کشاورزی چند ساله مردم رو به اسم منابع ملی از چنگشون درمیارن اگر هم کسی اعتراض بکنه مجرمه و باید بره تو زندان و آب خنک بخوره، اگر هم شکایت کردی مثل اینه که شکایت کدخدا رو به پیش خان ببری.هیچی توش نیست.

    • دنا گفت:

      كاملا موافقم زمينهايي كه نسق دارند و مالك دران كشت مي كند و درخت مي كارد منابع طبيعي ان را مي خواهد غصب كند و با تمام قساوت درخت را در مي اورد و به درخت سبز بنزين مي ريزد ودرخت سبز ثمري را اتش مي زند .واقعا انسان اينقدر سنگدل و بي رحم .
      منابع طبيعي فرداي قيامت بايد جواب بدهي چطور توانستي درخت سبز ثمري را اتش بزني .متاسفم منابع طبيعي در سال حماسه ملي و حماسه اقتصادي حماسه افريد

  16. پیمان گفت:

    تا فرهنگ مردم از خودخواهی برنگرده وطبیعت دوست نشن همین برنامه ادامه داره..
    چند نفر تا حالا به این مسائل اعتراض کردند؟همه فکر حقوق و اضافه کار و کرایه خونه و..سیستم حفاظتی و قضایی باید سخت گیرانه برخورد کنه.. قبلا” مردم روستاها فقط فکر کشت و زرع بودن الان یه سریشون دنبال زمین خواری هستن البته با کمک یه سری کارمند بی مسئولیت.. همه باید فرهنگ انسانی و طبیعت دوستی رو گسترش بدیم…

  17. هم ولایتی گفت:

    با سلام واحترام. خیلی خوبه که آدم تو صحبتاش از واژه های  بد استفاده نکنه  واژه موزیانه واژه درستی نیست انشااله آقا حافظ دیگه از این واژه ها استفاده نمیکنه  و دیگه به کسی تهمت نمیزنه.  انشااله میشه سالم باشید

  18. سیذحسن هاشم پور گفت:

    از این به بد اداره منابع طبیعی وظیفه اش رو به نحو احسن انجام میده…

دیدگاه شما