دوشنبه 10 آذر 1399 - 11:03

اراضی کهگیلویه در انتظار بذر گندم/از انحصاری بودن توزیع تا رد پای دلالان

انحصاری بودن مرکز توزیع بذر و دست دلالان کشاورزان کهگیلویه را در تهیه بذر گندم سردرگم کرده است.


به گزارش بویرنیوز، در حالی که بارندگی‌های اخیر شرایط خوبی برای کشت محصولات پاییزه فراهم آورده است اراضی آماده کشت در شهرستان اما در انتظار بذر مانده‌اند.

نبود بذر کافی کشاورزان شهرستان را دچار سردرگمی کرده است و این ناهماهنگی‌ها مشکلاتی پیش روی انها باز کرده است.

تجمع کشاورزان برای تهیه بذر در تنها مرکز توزیع روزهای گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود؛ شلوغی جمعیت بدون رعایت پروتکل بهداشتی در شرایطی که محدودیت‌های جدید کرونایی اعمال می‌شود نقدهایی را متوجه مدیریت جهاد کشاورزی کرد.

اعتراض کشاورزان پای امام جمعه و دیگر مسؤولان عضو ستاد مقابله با کرونا را به مرکز ترویج جهاد کشاورزی باز کرد و طی سرکشی هشدار دادند که ادامه توزیع بذر باید متوقف شود و برای توزیع با رعایت پروتکل بهداشتی در سریعترین زمان ممکن چاره اندیشی شود.

در حالی که انتظار می‌رفت جهاد کشاورزی با افزایش مراکز عرضه برای رفع مشکل تدبیری بیندیشد اما یک روز پس از آن بازدید نبود بذر برای توزیع خبرساز شد.

مشکلی که مدیر جهاد کشاورزی آن را محدود به کهگیلویه ندانسته و می‌گوید «مشکل کمبود بذر  تنها مربوط به شهرستان و استان ما نیست و در سایر استان‌های همجوار نیز این مشکل وجود دارد.»

حکمت‌الله نریمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار داشت: بارندگی‌های شدید سنوات گذشته و توسعه بیماری‌های قارچی در مزارع گندم و پایین آمدن کیفیت بذور تولیدی کشاورزان در سال گذشته نیز سبب شده تا کشاورزان که هر ساله از مزارع خود برای بذر  استفاده می‌کردند امسال برای تامین بذر خود به این مدیریت مراجعه کنند .

این مسؤول در عین حال از افزایش30 درصدی میزان بذر اصلاح شده در سال جاری خبر داد و افزود:در سال زراعی جاری بیشتر از هر سال دیگری  بذر توزیع شد که با  صدور بیش  از یکهزار و 500 تن حواله بذر گواهی شده نسبت به سال گذشته  افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

نریمانی، توزیع بذر گندم در شهرستان کهگیلویه را انحصاری دانست و گفت که ایجاد یک مرکز توزیع در دستور کار قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه ادامه داد: از ابتدای آبان ماه اقدام به توزیع بذر  شده و هر روز تعداد معدودی تقاضا داشتیم و حتی نگران بودیم که ممکن است  نتوانیم امسال  سهمیه بذر را خرید کنیم ولی از ۲۰ آبان به تدریج نرخ آزاد گندم در کشور ایجاد و  تقاضاهای زیادی که   اکثراً صوری و دلال بازی بود خواهان دریافت بذر شدند که با برخی از این افراد نیز برخورد شد.

وی گفت: بذر گندم تنها بر اساس زمین ثبت شده در سامانه پهنه بندی  توزیع گردیده که این روش بهترین شیوه توزیع بوده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=326864
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما