سه شنبه 4 آذر 1399 - 16:24

داستان گلایه مندی ها از کمبود اکسیژن در بیمارستان کرونایی مرکز کهگیلویه و بویراحمد

بویرنیوز-کادر درمان بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد [بیمارستان شهید جلیل یاسوج، امام خمینی (ره) دهدشت و شهید رجایی گچساران] فداکارانه در تلاش هستند که جان بیماران کرونایی را نجات دهند. در کنار این اقدامات فداکارانه کادر درمان که با جان و دل برای سلامت شهروندان تلاش می‌کنند، گاهاً سهل‌انگاری و سوء مدیریت‌ها زحمات شبانه‌روزی کادر درمان را زیر سئوال می‌برد، اگر چه مردم به خوبی تشخیص می‌دهند که پرستاران، پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌های نامبرده چه زحماتی را متقبل می‌شوند.

مسئله کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های به دلیل افزایش روز به روز بیماران کرونایی به یک مسئله اساسی تبدیل شده است و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی برای جبران کمبود اکسیژن اقدام به خرید مخازن اکسیژن 6 تنی و 20 تنی از اصفهان کرده‌اند که این تنها اکسیژن چند روز بیمارستان شهید جلیل یاسوج را کفاف می‌کند و مسئولان دانشگاه باید تدابیر بهتری بیندیشند.

پایگاه خبری ایران مأمن در مطلبی نوشت: در حالی که شیوع ویروس کرونا در این روزها جولان می‌دهد و همزمان با فصل خزان، جان انسان‌ها همچون برگ‌های پاییزی می‌ریزد و خانواده‌ها را داغدار می‌کند، این روزها حال خانواده‌ها در همه جهان خوب نیست. در همین حال، سوءمدیریت ها در برخی مناطق کشور از جمله یاسوج مصیبت را دوچندان می‌کند.

هر چند پرسنل زحمتکش بیمارستان شهید جلیل یاسوج از ابتدای این بیماری برای حفظ جان مردم مایه گذاشتند اما بعضاً ناکارآمدی‌های مدیریتی جان بیماران را می‌گیرد.

حکایت این خبر کمبود اکسیژن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید جلیل است که سه‌شنبه‌شب گذشته روی داد و مرحوم امرالله بهادر را به کام مرگ کشاند.

خانواده بهادر الان علاوه بر مصیبت از دست دادن پدر از کمبود اکسیژن در این بیمارستان گلایه فراوان دارند.

یکی از اعضای خانواده بهادر در گفت و گو با ایران مامن اظهار داشته است: در موقع قطع اکسیژن سراسیمه به پرستاران مراجعه کردم، آن‌ها گفتند اکسیژن بیمارستان تمام شده از دست ما کاری ساخته نیست.

تصویری از مرحوم امرالله بهادر که به گفته خانواده وی، کمبود اکسیژن موجب فوت او شد.

وی گفت: چند روز قبل از بیماری پدرم تست کرونا انجام دادیم اما بعد از یک هفته نتایج تست آمد و تأخیر در اعلام نتیجه باعث شد کل خانواده‌ام کرونا بگیرند و الان هم مادرم که بیماری ریوی دارد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده است و هنوز نمی‌داند که پدرم هفته پیش فوت کرده و به خاک سپرده شده است.

ضمن قدردانی از زحمات پرسنل بیمارستان شهید جلیل، داستان غم انگیز خانواده بهادر هشداری است برای مسوولان بهداشت استان تا دقت بیشتری در انجام وظایف محوله داشته باشند.

 

بعد از صحبت‌های در باره کمبود اکسیژن، سایت وب‌دا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با انتشار مطلبی در خصوص کمبود اکسیژن توضیحاتی داد که قبل از هر چیزی دوراندیشی مدیران ارشد علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد را مورد چالش قرار می‌دهد.

زهرا محمدی مسئول تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص مباحث مطروح شده در خصوص کمبود و چالش‌های موجود در تأمین اکسیژن بیماران کرونایی بیمارستان شهید جلیل یاسوج در فضای مجازی توضیحاتی ارائه کرد و نوشت:

1-بیمارستان شهید جلیل در سال ۹۸ با ظرفیت پیش بینی شده ۲۹۴ تخت افتتاح شد. ارزیابی و ظرفیت سنجی اکسیژن مورد نیاز براساس تعداد تخت‌های بستری، ویژه و اتاق عمل صورت می‌گیرد که در زمان افتتاح بیمارستان قرار براین بود که بیمارستان در چند فاز بهره برداری شود براین اساس یک دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتر بر دقیقه برای بیمارستان تهیه شد.

این دستگاه در حالت عادی پاسخگوی نیاز مرکز می‌بود هرچند که در پیش بینی اولیه تعداد دو دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتر بردقیقه در نظر گرفته شده بود به دلیل بهره برداری فاز به فاز و عدم تأمین اعتبار فقط یک دستگاه خریداری شد.

لازم به ذکر است که طبق استانداردهای بیمارستانی همه بیمارستانها باید از سه شیوه تأمین اکسیژن بهره مند باشند؛

1-دستگاه اکسیژن ساز 2- مخزن اکسیژن مایع و 3- کپسول اکسیژن

۲_بعد از انتخاب بیمارستان شهید جلیل به عنوان بیمارستان ریفرال کرونا در استان، اقدامات و پیش بینی‌های لازم در خصوص افزایش ظرفیت اکسیژن صورت گرفت اما همزمان با فراگیر شدن کووید ۱۹ در کشور، تقاضای کل بیمارستان‌های کشور برای دستگاه اکسیژن ساز خیلی بالا رفت که این میزان تقاضا با توان تولید و واردات کشور همخوانی نداشت و تأمین دستگاه‌های اکسیژن ساز در وزارت بهداشت براساس میزان درگیر بودن هر شهر اولویت بندی شد.

از آنجا که استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استانها دیرتر به وضعیت قرمز رسید، تخصیص اعتبار دستگاهها در اواخر تیرماه صورت گرفت.

در آن موقع هیچ شرکتی دستگاه آماده تحویل نداشت و هرآنچه که تولید می‌شد به شهرها و استان‌هایی که در شرایط بحرانی‌تر بودند پیش فروش شده بود.

۳_در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۹ قرارداد خرید مخزن اکسیژن با اصفهان که تنها تولید کننده مخزن مایع بود توسط دانشگاه بسته شد.

یک مخزن ۳۰ تن کرایوژنیک برای بیمارستان شهید جلیل، یک مخزن ۳۰ تن کرایوژنیک برای بیمارستان امام خمینی دهدشت و یک مخزن ۲۰ تن کرایوژنیک برای بیمارستان شهید رجایی گچساران خریداری شد اما به دلیل تقاضای زیاد دانشگاه‌ها، زمان تحویل دستگاه سه ماه پس از انعقاد قرارداد اعلام شد.

به موازات این موضوع کلیه تخت‌های بخش‌های ویژه بیمارستان جلیل به کپسول اکسیژن مجهز شدند و همچنان هم در حال افزایش تعداد کپسول‌ها هستیم.

همچنین تا زمان تحویل دستگاه یک مخزن ۶ تنی از شرکت امانت گرفته شد که تأمین اکسیژن آن توسط تنها شرکت اکسیژن ساز استان انجام می گیرفت.

طی بازدیدی که از طرف استاندار و ریاست دانشگاه صورت گرفت مقرر شد روزانه ۱/۵ تن اکسیژن تحویل بیمارستان شهید جلیل شود.

هفته گذشته و با رایزنی‌های مسئولین دانشگاه ۲۰ تن اکسیژن مایع از اصفهان تهیه و ذخیره گردید. همچنین با پیگیری‌های مسئولین دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در لیست وزارت بهداشت، جهت تأمین اکسیژن مایع از طرف شرکت‌های پتروشیمی معادل ۸۰ تن و به صورت تأمین ۱۵ روزه به صورت رایگان قرار گرفت.

۴_علاوه بر موارد فوق، مجدداً مکاتبات یک دستگاه دیگر اکسیژن ساز ۱۲۰۰ لیتر با وزارت بهداشت صورت گرفت که قول مساعد جهت تأمین آن داده شده است.

در حال حاضر کلیه مراکز درمانی کشور با بحران اکسیژن مواجه هستند و این موضوع به دلیل افزایش روز افزون بیماران کرونایی و به طبع آن نیاز بیماران به اکسیژن می‌باشد اما همه مسولین و مدیران دانشگاه به جد پیگیر رفع این مشکلات و راه اندازی دستگاه‌های جدید هستند و این موضوع در شرایط فعلی دغدغه اصلی دانشگاه است.

ان شاء الله تا هفته آینده مخزن ۳۰ تنی شهید جلیل نیز نصب و راه اندازی و مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

همچنین روابط عمومی بیمارستان شهید جلیل یاسوج گفته بیمارستان بدون مشکل اکسیژن فعالیتش را ادامه می‌دهد و نوشت: « بیمارستان شهید دکتر جلیل به عنوان مرکز معین کرونای استان در بحران کرونا بنا به نیاز همشهریان عزیز از تعداد 65 تخت فعال در ابتدای اسفند به 245 تخت فعال تاکنون افزایش داشته که جهت مدیریت هرچه بهتر این بحران و رفع دغدغه‌های سلامتی مردم اقدام به خرید مخزن یک تنی در اوایل شهریور نمود که با توجه به افزایش غیرمعمول مصرف اکسیژن در بیماران کرونایی در اواخر مهرماه به مخزن 6 تنی ارتقا یافت همچنین با توجه به پیک سوم بیماری و افزایش مراجعات کشوری و به تبع آن در استان از همان شهریورماه با نگاه آینده نگرانه اقدام به سفارش مخزن 30 تنی اکسیژن مایع توسط دانشگاه علوم پزشکی نمودیم که مراحل زیر ساخت اجرای آن انجام شده است و با پیگیری‌های مجدانه دانشگاه جهت تحویل زودهنگام مخزن که به حول و قوه الهی تا پایان هفته آینده مستقر و به مدار متصل خواهد گردید.

در خصوص مشکل مطروحه در خبر فوق، شایان ذکر است؛ نحوه تأمین اکسیژن بیمارستان توسط دستگاه اکسیژن ساز 600 لیتر در دقیقه و مخزن اکسیژن مایع 6 تنی می‌باشد که تعداد 140 عدد کپسول 40 لیتری در اختیار بیمارستان می‌باشد که به فرض محال حتی در صورت خرابی دستگاه اکسیژن ساز و یا خالی شدن مخزن، تأمین اکسیژن با 140 کپسول فوق بدون مشکل ادامه خواهد یافت.

این بیمارستان ضمن تسلیت به خانواده داغ دار با رد ادعای فوق حق شکایت از مراجع ذی صلاح با توجه به خدشه دار شدن زحمات شبانه روزی مدیران و پرسنل مجموعه دانشگاه علوم پزشکی محفوظ می‌دارد.»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=326746
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    با سلام‌وعرض ادب
    برادر خانم من دچار حمله مغزی شده بود در تاریخ ۱ شهریور ۹۹ به بیمارستان شهید بهشتی رساندیمش .
    به هوش آمد و دکتر عمومی بخش حداکثر تلاس خود را کرد به هوش آمد و صحبت می کرد از تنگی نفس و سردرد شکایت می کرد.بعد از مدتی حالش نرمال شد گفتند سی تی اسکن از مغزش بگیرید فاصله اورژانس تا سی تی اسکن ۲۰۰ متره.
    با برانکارد گفتند ببرین عکس بگیرین ویک کپسول اکسیژن گذاشتند بدون چک کردن خالی یا پره.
    به محض خروج از درب اورژانس گفت دارم خفه می شوم باورمان نمی شد کپسول خالی وصل کرده باشند.تا عکس گرفتیم و برگردوندیم اورژانس به کما رفت و تا مجوز بردن به شیراز دادند ۲۴ ساعت بعد.
    و درشیراز گفتند دیر آوردید و متاسفانه دکتر عزیز ما به علت سهل انگاری و عدم مدیریت و عدم امکانات ابتدایی به رحمت ایزدی پیوست.
    چه کسی جوابگوی این مرگ و میرها است؟
    کجای دنیا باور می کنند یک نفر به خاطر عدم اکسیژن و چک نکردن کپسول اکسیژن و وصل کردن کپسول خالی توسط پرسنل بیمارستان جان ببازه؟
    قضاوت با پروردگار و وجدانهای آگاه است
    در روز جزا مدیریت بهداشت استان و مدیر بیمارستان شهید بهشتی و جلیل و…باید جوابگو باشند

  2. ناشناس گفت:

    با عرض سلام و احترام. کادر درمان خسته هستن کاملا قبول . اما خودتان و وجدانتان چرا باید اینچنین پدر و مادر های ما را به علت بی توجهی بکشن . پدر من در ای سی یو بیمارستان جلیل ده روز بستری بود و کاملا حالش خوب بود با اکسیژن 80 مرخصش کردن هر چقدر من تلاش کردم مرخصش نکنن گفت حالش خوبه کم کم باید ریه ترمیم بشه ما تخت ای سی یو را نیاز داریم بیماران بد حال تری داریم باید به خانه ببریتش تا به مرور زمان خوب بشه بعد از 5 شب افت فشار و ایست قلبی و در نهایت … بله همه چی تمام شد اما خدا می داند چه ضربه ای به خانواده ما شد خدا می داند… واقعا نظارت در بیمارستان جلیل صفر . من ترجیح میدم که در خانه بمیرم و به جلیل نرم . چون در خانه شاید برگردم در جلیل صد در صد تمام میشم . پدر دوست من با اکسیژن 60حرکتش دادن شیراز . یاسوج بستریش نکردن گفت جلیل که اکسیژن نداره کامل خوب شد و برگشت

دیدگاه شما