شنبه 17 آبان 1399 - 13:28

تکاپوی دلال‌ها برای توقف ریزش قیمت‌ ارز، سکه و خودرو/ اتحاد مجازی علیه بورس!

جو ریزشی بازار طلا و ارز و خودرو موجب شده است دلال‌ها در این بازارها دست به کار شوند و با خبرهای ساختگی و القای جو منفی به بازار مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند، نگرانی اصلی دلال‌ها حرکت نقدینگی به‌سمت بورس است.

به گزارش بویرنیوز، جو بازارهای طلا و ارز و خودرو به‌خلاف ماه‌های قبل ریزشی شده است و احتمالاً این روند قیمتی در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد، ولی ظاهراً ریزش قیمت‌ها در این بازارها به کام دلال‌ها خوش نیامده است و در تلاش هستند خریدهای قبلی خود را در قیمت‌های بالا تبدیل به ریال کنند.

قیمت دلار از 30 هزار تومان روز چهارشنبه به 24 هزار تومان در روز جاری (شنبه) رسیده است و سکه نیز از 15 میلیون تومان به 12 میلیون تومان کاهش یافته است. سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو نیز محسوس است ولی نکته مهم تکاپوی دلال‌هایی است که کاهش قیمت‌ها باب میلشان نیست.

در بازار طلا و ارز و البته خودرو دلال‌ها در حال تکاپو هستند تا با خبرهای ساختگی و قیمت‌های صعودی مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند، نمونه مشخص این وضعیت در بازار سکه مشهود است؛ قیمت سکه در اتاق‌های معاملاتی روز جمعه تا کانال 11 میلیون تومان هم افت کرده بود ولی از صبح امروز کانال‌های دلالی تلاش می‌کنند با افزایش قیمت سکه در معاملات فردایی آن‌هم پیش از آغاز رسمی معاملات در بازار امروز، به بازار سیگنال صعودی بدهند.

مشابه این وضعیت در بازار ارز و خودرو نیز مشهود است تا جایی که دلال‌های این بازارها در مکالمات با یکدیگر رسماً تأکید می‌کنند که نباید اجازه دهند سرمایه‌ها از این بازارها به‌سمت بازار بورس برود و خودشان ضرر کنند.

محمد کشتی‌آرای نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره علت افزایش قیمت سکه در معاملات فردایی طی یک ساعت گذشته گفت: هنوز بازار فعالیت خود را آغاز نکرده و معاملات رسمی بین ساعت 11:30 تا 12 انجام می‌شود.

وی تأکید دارد: برخی از دلال‌ها می‌خواهند برای کاهش ضرر خود با بالا بردن ساختگی قیمت‌ها، خریدهای قبلی‌شان را تبدیل به نقد کنند و به همین دلیل هم سعی در افزایش قیمت‌ها در معاملات فردایی دارند.

گفتنی است، در کانال‌های تلگرامی و گروه‌های معاملاتی طلا و ارز و خودرو، اتحادی شکل گرفته است تا مانع از حرکت نقدینگی به‌سمت بازار سرمایه شود تا جایی که فعالان این کانال‌ها سعی دارند با منفی جلوه دادن بازار بورس و انتشار شایعات کماکان بورس را ریزشی کنند و اجازه ندهند که پول‌ها از این بازارها خارج شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، بعد از تخلیه حباب طلا و ارز و کاهش قیمت‌ها در این بازارها، نقدینگی حاصل از فروش طلا و ارز راهی جز بانک و بورس ندارد؛ آنها می‌گویند بعد از این احتمالاً سرمایه‌ها یا تبدیل به سپرده بانکی می‌شوند یا سهام؛ و احتمالاً همین اطمینان از مسیر آینده سرمایه‌های موجود در بازار طلا و ارز و خودرو موجب شده است دلال‌های این بازارها به تکاپو بیفتند و مانع از خروج نقدینگی از بازار شوند چراکه در این صورت کاسبی‌شان کساد خواهد شد و دیگر سودهای میلیاردی و بادآورده به جیب نمی‌زنند.

این درحالی است که در ابتدای سال و همزمان با رشد چشم‌گیر بازار سرمایه تعداد زیادی از مردم عادی سرمایه‌های خرد خود را نیز وارد بورس کرده بودند اما بعد از ریزش سنگین این بازار از مردادماه و ادامه این وضعیت تا همین امروز، جذابیت بازارهای موازی از جمله طلا و ارز و خودرو برای افرادی که سرمایه‌ای در دست داشتند، بالا رفت ولی با توجه به کاهش چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و خودرو دیگر این بازارها جذابیتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.Tasnim

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=326503
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما