جمعه 16 آبان 1399 - 16:52

کام ترامپ شیرین نشد؛ تاس بایدن روی جفت شش نشست

در سه روز گذشته آمریکا ساعت های عجیب و غریبی را گذرانده و به نظر می رسد با توجه به اهمیت انتخابات و حواشی آن، حوادث خاص در این کشور ادامه خواهد داشت.

بویرنیوز: مهسا مژدهی: انتظار برای روشن شدن تکلیف انتخابات در ایالات متحده ادامه دارد. ترامپ خشمگین شده و بایدن در حساب توئیتری اش مدام اعلام می کند که تمام آراء باید شمرده شوند. تا اینجای کار راه برد برای بایدن بیشتر است و همین موضوع هم رئیس جمهور آمریکا را آنقدر خشمگین کرده که از سیستم قضائی آمریکا کمک می خواهد و در توئیتر با نوشتن توئیت های انتقادی سر و صدای زیادی به پا کرده است. اما از روز سیزده آبان که آمریکایی ها به پای صندوق های رای رفتند، با کسب بیش از 70 میلیون رای مردمی، جو بایدن رکورد اوباما را هم شکست و به اولین نامزد انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شد که بیش از 70 میلیون رای مردمی جذب می‌کند. اما در ایالات متحده در روزهای اخیر چه گذشته است؟

انتخابات در آمریکا ظهر سه شنبه سیزده آبان به وقت ایران، آغاز شد. شروع به رای گیری در حالی اتفاق افتاد که بسیاری در این کشور نگران پیامدهای احتمالی و به‌ویژه ناآرامی‌های اجتماعی در ایالت‌های مختلف بودند. ترامپ که طبق آمار در ساعت های اولیه بخت خوبی برای بردن رقابت داشت، پس از بازگشت به کاخ سفید از کمپین‌های فشرده خود، در مصاحبه‌ای تلفنی گفت که “حس خوبی” درباره روز انتخابات دارد و مدعی شد “دست‌کم ۳۰۶ رای الکترال” به دست خواهد آورد. در ساعات اولیه پس از رای گیری، به نظر می رسید که راه ترامپ برای برد بسیار هموار است. تا جایی که یک کارشناس در نیویورک تایمز پیشبینی کرد که رئیس جمهور امریکا بار دیگر پیروز خواهد شد. این پیشبینی ها حتی به آنجا انجامید که خود ترامپ در نطق خود، خودش را پیش از موعد پیروز انتخابات بخواند. اما طولی نکشید که اوضاع عوض شد و بایدن توانست رای خوبی را در ایالات مهم آمریکا به دست بیاورد. با بالا رفتن شانس بایدن برای ریاست جمهوری، ترامپ و تیمش شروع به ایجاد شبهه تقلب کرده و شکایت هایی را در برخی ایالات تنظیم کردند. این شکایت ها تا اینجا بی نتیجه مانده و ترامپ که مدام در توئیتر از دستگاه های شمارنده آراء می خواهد که شمارش را متوقف کنند، راه به جایی برای توقف شمارش به بهانه تقلب و دیر رای دادن و … نبرده است.

واکنش ها به انتخابات آمریکا چه بود؟

پیش از آنکه رای گیری در آمریکا به پایان برسد، وزیر امور خارجه آلمان با بیاناینکه کشورش در اندیشه نوسازی مناسبات با دولت جدید آمریکا است، ابراز امیدواری‌کرد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به شکل آرام برگزار شود؛ موضوعی که می تواند حاکی از نگرانی آلمان نسبت به بروز خشونت و درگیری های احتمالی بعد از انتخابات درآمریکا باشد.

رسانه های بین المللی همچون سی ان ان، رویترز و الجزیره بعد از نطق و ادعای پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰ این کشور را پیش از پایان شمارش آرا و تایید نهایی نتیجه انتخابات، “ادعایی بی اساس و غلط” دانستند و با زیر سئوال بردن این ادعا اعلام کردند ترامپ بدون آنکه مدرکی در اختیار داشته باشد، مدعی پیروزی شده و گفته است شمارش آرا باید متوقف شود.

وزیر امورخارجه انگلیس در واکنش به تهدید دونالد ترامپ برای مبارزه با نتایج پنجاه‌ونهمین دورانتخابات ریاست جمهوری آمریکا به طعنه گفت که لندن به نحوه شمارش آرا بر اساس قوانین اعتماد دارد. اما در فرانسه ماری لوپن رهبر راست گرایان، واکنشی متفاوت از خود نشان داد. رهبر جناح راست فرانسه گفت، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای فرانسه بهتر از پیروز شدن بایدن است. در اسلوونی هم در اقدامی عجیب، نخست وزیر این کشور قبل از اینکه آرا به طور کامل شمرده شوند، پیروزی در انتخابات را به ترامپ تبریک گفت. در پی تبریک زودهنگام نخست‌وزیر اسلوونی به «دونالد ترامپ» برای پیروزی در انتخابات آمریکا، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با این اقدام از اعضای اتحادیه خواست به آرای انتخاباتی آمریکا احترام بگذارند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا عصر چهارشنبه به ادعای دونالد ترامپ مبنی بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، آن‌هم در حالی که کار شمارش آرا به پایان نرسیده بود واکنش نشان دادند.

جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری بدون اشاره به ادعای پیروزی دونالد ترامپ نوشت: «مردم آمریکا حرفشان را زدند و ما در انتظار نتیجۀ این انتخابات هستیم. اتحادیه اروپا آماده است تا بر اساس ارزش‌ها و تاریخ مشترکمان، به ایجاد یک رابطۀ محکم در دو سوی اقیانوس اطلس ادامه دهد.»

دعواهای حقوقی

در نیمه شب سه شنبه رسانه های محافظه کار و عوامل سیاسی جمهوریخواه انتشار اخبار گمراه کننده و القای تقلب در انتخابات را از ایالت پنسیلوانیا آغاز کردند. به گزارش شبکه ان بی سی، رسانه محافظه کار و فعالان سیاسی جمهوری خواهان در حال توئیت کردن فیلم ها و عکس های گمراه کننده از مکان های رای گیری هستند، و ادعاهای مشکوک تقلب در انتخابات را از ایالت پنسیلوانیا مطرح می کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۰ روز چهارشنبه گفت که دمکرات‌ها به دنبال سرقت انتخابات هستند. او در توئیتی نوشت: ما بزرگ هستیم اما آنها {دمکرات‌ها} تلاش می‌کنند که انتخابات را بدزدند.

ناحیه «مونتگومری» درایالت پنسیلوانیا، روز بعد از انتخابات خود را درگیر یک چالش حقوقی انتخاباتی دید،زیرا ادعاهایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه این ناحیه،به واسطه آغاز فرآیند بررسی و شمارش آرای پستی پیش از فرا رسیدن روز انتخابات، قوانین انتخاباتی این ایالت را نقض کرده است.

چهارشنبه شب رئیس جمهور آمریکا بار دیگر در توئیتی با عصبانیت به نتایج انتخابات اعتراض کرد. ترامپ در توئیتی نوشت: در حال تلاشند تا 500 هزار رای من را از بین ببرند. همین کار را در میشیگان و … هم انجام خواهند داد. رئیس جمهور آمریکا در ادامه توئیت های اعتراضی خود به نتایج انتخابات از وضعیت آرا در ایالت میشیگان انتقاد کرد. کمی بعد ستاد ترامپ اعلام کرددادخواستی به دادگاه میشیگان داده که طی آن خواستار توقف شمارش آرا در میشیگان شده است.

بامداد پنجشنبه ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که دادخواستی را به دادگاه ایالت پنسیلوانیا داده که طی آن خواستار توقف شمارش آرا در این ایالت شده است. دادستانی ایالت پنسیلوانیا می‌گوید که اجازه هیچ‌گونه وقفه یا توقف در شمارش آراء این ایالت را نمی‌دهد. همزمان رودی جولیانی وکیل ترامپ در توییتی نوشت: ▫️با یک تیم حقوقی در راه فیلادلفیا هستم. تقلبی بزرگ.

رئیس جمهور آمریکا هم گفت که از خواب بیدار شده و رای ها ناپدید شده است.

جاش شاپیرو، دادستان پنسیلوانیا، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: جمهوری‌خواهان این موضوع را دو بار به دادگاه عالی آمریکا کشانده‌اند و خواستار دخالت و توقف شمارش آرا شده‌اند اما هر دو بار هم دادگاه عالی از دخالت در این موضوع خودداری کرده است.

قوانین ایالتی بر این موضوع اشراف دارد و دادگاه عالی ایالتی حکم داده آرایی که تا روز برگزاری انتخابات پست شده باشند و تا ساعت 5 عصر روز جمعه دریافت شوند شمارش خواهند شد. ترامپ همچنین صبح جمعه را با یک ادعا شروع کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور درباره نتایج انتخابات آمریکا گفت سیستم انتخاباتی و انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در معرض ضرر قرار گرفته است.

با شمارش بیش از هشتاد درصد آرا، تنها رقابت در برخی از ایالت ها پا برجاست. بایدن فاصله کمی تا به دست اوردن 270 رای الکترال دارد اما شمارش اراء در ایالت های حساسی که در آنها فاصله میان ترامپ و بایدن زیاد نیست، به طول انجامیده است. انتظار می رود که شمارش کامل آراء در نوادا به مشخص شدن وضعیت بیانجامد چرا که بایدن ارای کمی را نیاز دارد تا رسما به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود. اعلام ترامپ بر اینکه جلوی شمارش آرای پستی را می گیرد، باعث شده تا هم سرعت شمارش کاهش یابد و هم اما و اگر هایی در مورد اینکه چه کسی واقعا در نهایت پیروز خواهد شد، پیش بیاید.

ترامپ مایل است تا با پیش کشیدن بحث تقلب،مانع از به حساب آمدن بخشی از ارای بایدن شود.او به دیوان عالی امریکا دل بسته که شاید بتواند موضوع را آنجا حل و فصل کند. غروب پنجشنبه هم اریک ترامپ پسر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی بار دیگر مدعی دزدی در آرا شد.او در توئیت دیگری گفت که در نوادا تقلب شده است. دربرابر اعتراض های تیم ترامپ، پنجشنبه شب، قاضی ایالت میشیگان هم درخواست ستاد ترامپ برای توقف شمارش آرا را رد کرد.

به نظر می رسد که ایالت ها با وجود اینکه تیم ترامپ اصرار زیادی بر متوقف کردن شمارش اراء دارند اما، موافقتی بابت آن ندارند.

پیروزی هر کدام از کاندیداها

برخلاف ساعت های اولیه که به نظر می رسید ترامپ یکه تاز است، سه شنبه شب خبرهایی منتشر شد که مدعی بودند بایدن در ایالت های کلیدی دست بالا را دارد. ساعتی بعد شبکه خبری سی‌ان‌ان نمودار و نقشه‌ای تهیه کرد که بر اساس آن بایدن به صورت پیش‌فرض و بالقوه دارای ۲۰۳ رای و ترامپ دارای ۱۲۵ رای الکترال است و رقابت این دو بر سر ۲۱۰ رای الکترال باقیمانده در ایالت‌های سرنوشت‌ساز خواهد بود.

با شروع به شمارش آراء نتایج اولیه شمارش آرای پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حکایت از آن داشت که آرای الکترال جو بایدن از رقیبش ترامپ بیشتر است.

صبح روز بعد آمار نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نشان می داد که جو بایدن با ۲۳۷ رای الکترال در برابر ۲۱۰ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است. در همین حال شبکه خبری فاکس نیوز که بطور آنلاین در حال مخابره آخرین نتایج آمار پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، از پیشتازی ترامپ در ایالت های حساس کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان و ویسکانسین خبر داد. این باعث شد که حتی بایدن با کمی ناامیدی ظاهر شود و بگوید که هنوز شانسی باقی مانده است. خبر رای بالای ترامپ در تگزاس و نبراسکا و مونتانا تقریبا پشت سر هم اعلام می شد. اوضاع آنقدر به نفع ترامپ به نظر می رسید که او در نطقی طرفدارانش را به آماده شدن برای جشن بزرگ پیروزی فراخواند و گفت که برنده شده است. در همان زمان برد بایدن در ایالت آریزونا، نشان داد که اوضاع آنطور که رئیس جمهور آمریکا فکر می کرد، به سودش نبوده است. با پیش افتادن بایدن در ایالت ویسکانستین، دیگر جمهوری خواهان نتوانستند با اقتدار پیشین از برد در انتخابات حرف بزنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=326493
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما