یکشنبه 27 مهر 1399 - 7:56

طرحی که اگر اجرا نمیشد کِشتی خدمات در حوزه آب و فاضلاب به گل می نشست/وزیر نیرو حواشی را به جان خرید

بویـرنیـوز: ادغام شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی یکی از تصمیمات کارشناسی وزارت  نیرو بود که از سالهای گذشته اجرا آن مد نظر وزاری مختلف بود، طرحی که چند باری تا مرحله اجرایی رفت اما در نهایت مسکوت ماند.

یکپارچه سازی این دو شرکت خدمات رسان سرانجام به صورت جدی توسط دکتر اردکانیان کلید خورد و در سال 98 رسماً ادغام این دو شرکت عملیاتی شد. طرحی که در راستای از میان برداشتن برخی تبعیض ها و نگاه های متفاوت به شهر و روستا، نوع و کیفیت خدمات رسانی و البته بهره وری بهتر از امکانات و نیروی خبره این دو مجموعه به اجرا درآمد.

*استان های محروم ذینفعان اصلی یکپارچه سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی

یکی از انتقادات به این طرح، فراموش شدن خدمات رسانی خوب به روستاها بود. در عمل اما اتفاقی مغایر با این تفکر رخ داد.

برای روشن شدن موضوع سراغ استان های محرومتر رفتیم، سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد و خوزستان را همه جزو استان هایی می دانیم که مشکلات آب و فاضلاب آنها همواره نقل محافل بود.

پس از ادغام دو شرکت، یکی از چالشی ترین پروژه های آب استان خوزستان یعنی #غیزانیه حل شد. روستایی که بی آبی آن تاریخی بود و کمبود اعتبارات روستایی منجر به اجرای لاک پشتی این پروژه شده بود که پس از ادغام با پای کار آمدن منابع و امکانات فنی و انسانی آبفای شهری گره کور آب این روستا و دیگر روستاهای مشابه آن در این استان باز شد.

در سیستان و بلوچستان هم وضع جالبی حاکم نبود، در اینحا نیز کمبود منابع و امکانات آبرسانی روستایی کار را به جایی رسانده بود که دیگر کسی بخاطر مشکلات آب انتقاد هم نمیکرد! این رویه اما با اتحاد دو شرکت به کلی تغییر کرد.

حالا سرعت اتمام پروژه ها و تکمیل آبرسانی به ویژه در روستاهای سیستان و بلوچستان به نحوی است که کمتریم کم کاری داد مردم را بلند می کند و از طرفی سطح توقعات مردم در خصوص دسترسی به آب را بسیار بالا برده است.

استان های یزد و اصفهان و مناقشات آنها بر سر موضوع آب و گاهاً تخریب شبکه های انتقال آب نیز داستان خود را داشت، این موضوع حتی ابعاد امنیتی نیز پیدا کرده بود، نگاه عادلانه به سهم استان ها از منابع آبی و البته مشارکت دادن امکانات هر دو شرکت در جهت خدمت بیشتر و بهتر به مردم مشکلات آب این دو استان را نیز به سمت و سوی آرامش هدایت کرد و می توان گفت کشور را از بروز اتفاق ناخوشایند امنیتی نجات داد.

*مدیران سابق و جدید چه گفتند؟

مدیران شرکت های آب و فاضلاب کشور چه سابق و چه مدیران شرکت یکپارچه آب و فاضلاب از این طرح بعنوان یک تحول بنیادی در خدمات رسانی به ویژه در روستاها گفتند.

مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب در استان های خوزستان، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان ها، تهران، ایلام، کرمانشاه، مازندان در گفت و گوهایی که با رسانه های محلی در خصوص ادغام داشتند با ذکر مواردی این طرح را راه نجات شرکت های روستایی و البته توسعه خدمات در شهر و روستا دانستند.

**آنها در پاسخ به خبرنگاران دلیل این نوع اظهار نظر را در این مسائل بیان کردند:

  • دسترسی هر دو شرکت به منابع گسترده تر و حذف موانع اداری برای خدمات رسانی به برخی شهر و روستاهای دارای چالش آب که می شد از منابع آب شهری و یا روستایی به معضلات آنها پایان داد اما مجزا بودن دو شرکت و بروکراسی های موجود اجازه آن را نمی داد.
  • دسترسی به امکانات فنی، لجستیکی و انسانی بیشتر که هم سرعت کار و هم کیفیت آن را در هر دو منطقه شهری و روستایی بیشتر می کند.
  • یک ساختار بسیار قوی و متناسب به منظور اجرای طرح ادغام شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری باید ایجاد میشد تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود.
  • پشتیبانی از پروژه های آب روستایی که در گذشته به واسطه نبود منابع مالی قابل اتکا تعطیل شده بود یا سرعت لاکپشتی داشت.
  • عدالت در توزیع خدمات و امکانات آب در شهر و روستا و حذف نگاه گذشته که شهرها باید خدماتی فراتر از روستاها دریافت کنند
  • تحقق خواست مقام معظم رهبری مبنی بر عمل به اصل 44 قانون اساسی در راستای خصوصی سازی و توسعه بهتر و ارزنده تر در کشور
  • محقق شدن اقتصاد مقاومتی با همراه کردن امکانات دو شرکت و به تبع آن کم شدن هزینه ها و افزایش کارایی
  • و….

*نظر نماینده های مردم در مجلس چیست؟/مجلس حامی پر و پا قرص ادغام شرکت های آب شهری و روستایی


حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا شهری و روستایی اقدامی مثبت از طرف وزارت نیرو است. سرعت پیشبرد امور مربوط به آب و فاضلاب روستایی، قابل مقایسه با گذشته نیست.

در راستای این یکپارچه‌سازی توان شرکت‌های آب و فاضلاب برای برطرف کردن مشکلات روستاها افزایش پیدا می‌کند. قبل از این طرح در روستاهای ما عمدتاً کار اساسی انجام نمی‌پذیرفت و در مقابل مشکلات موجود در کشور، کارهایی که صورت می‌گرفت، اندک بود.

شرکت‌های آب و فاضلاب روستاها به دلیل نبود اعتبارات و درآمد ناکافی موفق به انجام پروژه‌های آب‌رسانی نمی‌شدند و اجرای یک پروژه آبفا در این مناطق جزء معجزات بود.

ما از این طرح به عنوان طرحی ارزشمند و به جا، حمایت و پشتیبانی می‌کنیم و از شرکت‌های آب و فاضلاب می‌خواهیم توجه ویژه‌ای به روستاها و مناطق محروم داشته تا مشکلات برطرف شود.


حسن لطفی؛ عضو ناظر مجلس در شورای عالی اداری در گفت و گو با ایرنا:

موضوع تجمیع این شرکت‌ها از آن جمله مواردی در ساختار اداری کشور بود که نیاز به اصلاح داشت و با تدبیری که دولت و وزارت نیرو داشتند، این بحث از سال گذشته و بر اساس مصوبه شورای عالی اداری و هیات دولت، عملیاتی شد.

این موضوع از آن جمله کارهایی است که وقتی نتایج آن را حتی در این بازه کوتاه چندماهه می بینیم، می‌گوییم که ای کاش این‌کار زودترعملیاتی شده بود زیرا تحول ملموسی در روستاها به همراه داشت و آن اینکه منابع مالی و امکانات شرکت‌های آبفای شهری به کمک روستاها آمده است و این امر سبب شده امسال در بحث آبرسانی روستایی و همین‌طور مشکلات تلنبار شده‌ای مثل حقوق معوقه آبداران روستایی، کمترین چالش را نسبت به سالهای قبل داشته باشیم و این ها از اثرها و نتایج تجمیع دو شرکت است.

به نظر می رسد بحث تجمیع شرکت‌های آبفای روستایی و شهری اقدامی ضروری در راستای همسانی سازمانی با سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در استان‌ها و از الزام‌ها و ضرورت‌های اصلاح ساختار اداری کشور بوده که مورد استقبال و حمایت نمایندگان مجلس نیز خواهد بود.

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، طی ماههای اخیر، سطح رضایت مردم و به تبع آن نمایندگان مجلس  از بخش خدمات رسانی بخش آب شرب به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حقیقتاَ بایست اذعان کرد که یکپارچه سازی شرکتهای آبفای شهری و روستایی، تحولی تاریخی در مسیر خدمات رسانی به روستاهاست.


اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با تسنیم:

از سالها قبل و دولتهای پیشین بحث یکپارچه‌سازی و تجمیع شرکتهای آب وفاضلاب شهری و روستایی مطرح بود و حتی این موضوع در دولت نهم نیز در شورای عالی اداری مصوب شد و اقدامات جدی هم در این زمینه صورت گرفت، ولی متاسفانه بدلیل برخی کارشکنی‌ها که عمدتاً ناشی از ترجیح منافع و مطامع شخصی معدودی از افراد بر منافع ملی بود، این بحث مشمول مرور زمان شد.

یکی از وعده های وزیر که در قالب برنامه پیشنهادی در زمان اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارایه شده بود، اصلاح ساختارهای سازمانی و بازآرایی شرکت‌های زیرمجموعه با رویکرد متناسب سازی و افزایش کارایی بود که بخشی از آن با یکپارچه سازی شرکتهای آب و فاضلاب عملیاتی شده و انشاالله هم سبب خیر برای کشور و بخصوص مردم عزیز روستاها خواهد بود و هم باقیات صالحاتی برای متولیان کار می شود.


«محسن علیزاده»؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

با گذشت حدود چند ماه از فرآیند یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی آثار مثبت این اقدام به خصوص در حوزه خدمت رسانی به روستاها مشهود است.

علاوه بر جلوگیری از دوباره کاری و هدر روی منابع و طولانی شدن اجرای پروژه ها، با تجمیع این شرکت‌ها، به مرور و با سرعت قابل قبولی خدمات رسانی به روستاها به استانداردهای خدمات رسانی در شهرها نزدیک خواهد شد چرا که در بخش فاضلاب روستایی عقب ماندگی‌های زیادی وجود دارد که می بایست به سرعت جبران شود.


محمد باقری بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا:

قطعاَ کار یکپارچه سازی شرکتهای آبفای شهری و روستایی، کار درست و به جایی بوده است و ارزیابی ها هم نشان می دهد که در همین فاصله زمانی کوتاه از شروع فرایند یکپارچه سازی و درحالیکه به تعبیری این پروژه یکپارچه سازی در دوره گذار قرار دارد، نتایج آن در تسریع و بهبود خدمات رسانی بخصوص در حوزه آب شرب روستایی مشهود است.

آنچه که مهم است و ارجحیت دارد، پاسخگویی به مطالبات به حق مردم در زمینه دسترسی به آب پایدار و با کیفیت و منافع کلان کشور است که قاعدتاَ تحت تاثیر منافع فردی و پاره ای ملاحظات و رقابت های درون سازمانی قرار نخواهد گرفت.


کمال حسین پو؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تسنیم:

در بسیاری از مواقع روستاهایی که در نزدیکی شهرها بودند درگرفتن برخی خدمات دچار مشکل می‌شدند که با اجرای این طرح مشکلات این چنینی تا حد قابل توجهی برطرف شده است.

با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، علاوه بر حذف بروکراسی های معمول اداری، مشکلات روستائیان حل شده و مدیریت منسجمی برای آب و فاضلاب استان‌ها شکل گرفته که می‌توان آثار اجرای این طرح را در سال‌های آتی مشاهده کرد.

یکی از عمده اهداف طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا توجه ویژه به روستاها و محرومیت‌زدایی بوده که اگر اجرای این طرح تدوام پیدا کند، باعث موفقیت و رشد کشور می‌شود.


حسن نوروزی؛نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت و گو با ایلنا:

یکپارچه‌سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی در راستای قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و اسناد بالادستی کشور است.

این یکپارچه‌سازی به نفع روستاهای کشور است،با توجه به اینکه شرکت‌های آبفای شهری امکانات گسترده‌تری نسبت به شرکت‌های آب و فاضلاب‌ روستایی دارند، می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ یکدیگر در جهت اجرای سیاست‌های اعلامی کمک بسزایی داشته باشند.

قطعا یکپارچه‌سازی این دو شرکت می‌تواند مشکلات متعدد شبکه‌های روستایی را برطرف کرده و در جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد


سیدجواد ساداتی‌نژاد؛ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در گفت و گو با تسنیم:

این طرح در همین ابتدای کار موفقیت خود را نشان داده و نوید تقویت و تسهیل  فعالیتها را برای شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی دارد.

حتما هم‌افزایی این دو شرکت می تواند به نفع شبکه‌های آب روستایی باشد و مشکلات عمده این شبکه‌ها را برطرف یا به حداقل برساند؛ به همین لحاظ این اقدام، حرکتی موثر، ارزشمند و به‌جا از وزارت نیرو بوده است.

با اجرای کامل این طرح در کشور، جدای از مزایای دیگر، در زمینه کاهش هزینه‌ها نیز اقدامی مهم صورت گرفته، چرا که بعد از این یکپارچه‌سازی، شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی می‌توانند در پروژه ها و مناقصه‌ها حرکتی مشترک داشته و از ظرفیت هر دو شرکت، استفاده کنند.

با اجرای این طرح یکپارچه‌سازی، امسال در تابستان تنش‌های آب روستایی ما به شدت کاهش پیدا کرد چرا که با ادغام این شرکت‌ها ظرفیت‌ها برای انجام امورات نیز افزایش قابل توجهی داشته است.برخلاف سالهای قبل در بسیاری از روستاهای اصفهان امسال مشکل جدی نداشتیم.


دیگر نمایندگان مردم نیز با استقبال از ادغام شرکت های آبفای شهری و روستایی این مساله را تحولی جدی در راستای عدالت در توزیع خدمات و امکانات، اقتصاد مقاومتی، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت و سرعت کارها و تندتر کردن سرعت قطار توسعه آبادانی کشور با فراهم آمدن به موقع زیرساخت حیاتی آب ، دانستنه اند.

در مجموع می توان گفت یکپارچه سازی دو شرکت آب و فاضلاب شهر و روستا علاوه بر حذف سردرگمی مردم، تحولی اساسی در دسترسی عادلانه مردم شهر و روستا به آب را سبب شده است. این طرح کارشناسی به واسطه برخی مسائل بارها به مرحله اجرا رفت اما در نهایت مسکوت ماند.

در نهایت دکتر رضا اردکانیان که از او بعنوان وزیر دانشمند دولت هم نام برده می شود، همه حواشی را به جان خرید تا با عملیاتی کردن این مصوبه خدمات شایسته تری را به مردم شهر و روستاهای ایران هدیه کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=326104
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما