شنبه 19 مهر 1399 - 8:40

دکتر وکیلی: هیچ ملتی سرنوشتش رابه تنهایی تعیین نمی کند!

🔹بویـرنیـوز– دکتر محمدعلی وکیلی؛ مدیرمسئول روزنامه ابتکار در سرمقاله این روزنامه نوشت:

🔻انتخابات آمریکا حساسیت عجیبی در ایران برانگیخته است. مردم ایران با دقت تمام تحولات این انتخابات همچون مناظره‌ها، نظرسنجی‌ها، پیش‌بینی‌ها و مواضع طرفین انتخابات را دنبال می‌کنند. عجیب‌تر اینکه بسیاری از مردم تصمیماتشان را به نتیجه این انتخابات گره زده‌اند.

در واقع جامعه را که رصد می‌کنیم می‌بینیم که بسیاری از مردم عادی، آنانی که در تلقی متعارف «سیاسی» نامیده نمی‌شوند نیز تصمیمات اقتصادی و حتی سیاسی خود را به فردای انتخابات آمریکا موکول کرده‌اند. می‌توان گفت همان قدر که انتخابات۱۴۰۰ غایب محافل ایرانیان است، انتخابات آمریکا نقل این محافل است.

حقیقتاً این میزان از حساسیت بی‌سابقه است. واقعه‌ای که نیازمند تبیین در سطوح مختلف است. اجمالاً می‌توان گفت در یک سطح، این امر محصول اتفاقات چند سال اخیر است. ملت ایران در چند انتخابات، نشان دادند با رویکردی که برجام را آفرید همدلی دارند. آنان در چند انتخابات، از نود و دو تا نود و شش، نشان دادند که دل در گروه کدام سیاست دارند اما در این میان نتیجه انتخابات آمریکا شخصی شد که سیاستش مخالف انتخاب ملت ایران بود.

یعنی ملت ایران رای به امتداد برجام دادند اما نتیجه صندوق رای آمریکا ضدبرجام شد. آمریکا قدرت اول جهان بود لذا طبیعتاً زور آنان به کشتن برجام رسید. درواقع سرنوشت ملت ایران به جای انتخابات ایران، از طریق صندوق رای آمریکا تعیین شد! البته این تحلیل، منکر موانع داخلی بر سرِ تحقق اراده ملت و ضعف‌های دولت روحانی نیست؛ بلکه سخن این است که سرنوشت کنونی ما همان انتخابِ ما در اردیبهشت نود و شش نشد!

در سطح دیگر، می‌توان تحولات مهمی را در سطح جهان در حوزه قدرت دید. نه‌تنها ایران، بلکه چشم بسیاری از مردم جهان به انتخابات آمریکا است. تاثیر انتخابات چهار سال پیش آمریکا بر بریگزیت را همه دیدیم.

دیدیم که انتخاب و سرنوشت مردم انگلیس تا چه پایه به نتیجه انتخابات آمریکا وابسته شد. البته اینگونه نیست که فقط صندوق رای آمریکا بر بقیه جهان تاثیر بگذارد. انتخاب‌های همه کشورهای جهان بر یکدیگر تاثیر می‌گذارد و امروز دارد این تاثیر، تعیین کننده می‌شود.

می‌توان گفت ما وارد جهان و دوره‌ای شده‌ایم که هیچ ملتی سرنوشتش را به تنهایی انتخاب نمی‌کند! و این نکته بسیار غریب و مهمی است. بگذریم.

حال واقعا بین ترامپ و جو بایدن در ارتباط با ایران چقدر تفاوت وجود دارد؟ به زعم نگارنده پیروزی ترامپ دارای تاثیرات روانی داخلی و خارجی است. در داخل حتما بر اقتصاد تاثیر روانی خواهد داشت و باعث کاهش امید و درنتیجه کاهش مشارکت خواهد شد؛ آنچنان که اعتماد بنفس جامعه بین الملل را در امر ارتباط با ایران کاهش می‌دهد و شرط ترمیم رابطه آمریکا با چین، روسیه و اتحادیه اروپا کاهش رابطه با ایران خواهد شد.

به صورت واقعی هم پک مناسبات ایران و آمریکا شامل نفوذ منطقه‌ای ایران، قدرت موشکی و برجام در دستور قرار خواهد گرفت ‌و درنهایت هم با توسل به تحریم حداکثری سعی در پیش برد سیاست هویج و چماق خواهد کرد. اما در فرض پیروزی بایدن تاثیرات روانی مثبت کوتاه مدت داخلی و خارجی خواهد داشت و با برگشت به برجام اعتماد بنفس جامعه بین الملل در توسعه ارتباط با ایران گسترش میابد ولی میان مدت مطابق سنت دموکرات‌ها پرونده حقوق بشری علیه ایران باز خواهد شد و این بار به این بهانه بساط تحریم های حقوق بشری پهن می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=326027
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما