چاپ این برگه

آیا سَد تنگ سرخ یاسوج هم نماد دیگری از تاریخی شدن پروژه های بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد می شود؟

۲۳ آذرماه ۱۳۹۰ سد تنگ سرخ بویراحمد توسط وزیر نیرو با مجوز تخصیص آب از حوضه کارون بزرگ به میزان ۱۸۹٫۹ میلیون مترمکعب کلنگ‌زنی شد و بعد از گذشت نزدیک به ۹ سال هنوز در پیچ و خم ابتدایی مانده است.

به گزارش بویرنیوز: یاسوج یکی از شهرهایی است که مهاجرت زیادی به آن صورت می گیرد و میتوان گفت جزو چند استان نخست از حیث مهاجر پذیر بودن است.

این افزایش جمعیت به ویژه در حاشیه های شهر تامین منابع جدید آب بعنوان حیاتی ترین زیرساخت زندگی را به یک ضرورت جدی تبدیل کرده است.

اگر چه کهگیلویه و بویراحمد استان پر آبی است اما  بخش زیادی از منابع آبی آن سهم استان های دیگر می شود و شاهدیم در مرکز استان آن و در یاسوج و دنای پر آب و خوش آب و هوا گاها با قطعی و کمبود آب روبرو می شویم.

همین موضوعات و البته ضرورت حراست از منابع ارزشمند آب زیرزمینی موجب شد که سد تنگ سرخ در سال ۹۰ کلید بخورد.

در این ۹ سال پیشرفت پروژه تنها ۳۳ درصد بوده است و با توجه به هزینه ساخت سد نباید تا سالیان طولانی منتظر تکمیل و آب گیری سد تنگ سرخ باشیم.

این نخستین بازی نیست که اعتبارات قطره چکانی و توجه کمتر به ضروریات کهگیلویه و بویراحمد را شاهدیم، اگر به تاریخچه و زمان تکمیل پروژه هایی مثل بیمارستان یاسوج، پل سوم بشار، جاده پاتاوه به دهدشت و … نگاهی بیندازیم متوجه نمونه های مشابه زیادی از این پروژه ها می‌شویم.

آنچه محرز است مظلومیت و محرومیت کهگیلویه و بویراحمد است، پروژه های که با تکمیل شدن، عمر مفیدشان هم به سر می آید زیاد در این استان داریم و باز هم امیدوار به اینکه مسئولان و مدیرانی مطالبه گر در مسند امورات قرار بگیرند که بتوانند با توجه دادن نگاه های ملی به این استان سهم و حق واقعی مردم آن از توسعه را بگیرند!