شنبه 5 مهر 1399 - 18:22

دیدار رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی یاسوج با سفیر و رایزن بازرگانی اتریش در تهران/معرفی ظرفیت های صادراتی کهگیلویه و بویراحمد

بویرنیوز، جبار کیانی پور رئیس کمیته بازرگانی ایران و اسلواکی و رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی یاسوج با اشتفان شلتس سفیر و کریستوف گراب مایر رایزن بازرگانی سفارت اتریش در تهران در راستای پیگیری مصوبات و برنامه‌های سفر اخیر آنها به استان کهگیلویه و بویراحمد، دیدار و گفت و گو کرد.

جبار کیانی پور در این نشست با اشاره به جایگاه کشور اتریش در روابط تجاری با ایران اظهار کرد: تا سال ۲۰۱۸ میلادی روابطی خوب و رفت و آمدهای زیادی میان دو کشور برقرار بود، آخرین سفر اتاق بازرگانی ایران، سفر ۱۱۰ نفر از فعالان اقتصادی در قالب هیأت این اتاق همراه با رئیس جمهور به سوئیس و اتریش در تیرماه ۱۳۹۷ بود. پیش از این تاریخ نیز هیأت روساء اتاق های بازرگانی سراسر کشور به اتریش در آبان ۱۳۹۶ و سفر هیأت اتاق بازرگانی ایران به این کشور در فروردین ۱۳۹۵ نیز انجام شد که از جمله هیأت های موفق و پرثمر اتاق بازرگانی ایران بوده است.

رئیس اتاق یاسوج بیان داشت: متأسفانه به دلیل دور دوم تحریم های امریکا علیه ایران، رفت و آمد هیأت ها و کل تجارت دو کشور نیز تحت الشعاع قرار گرفت اما خوشبختانه در سال های رونق روابط ایران و اتریش پس از برجام، اتاق بازرگانی ایران اقدام به ایجاد اتاق مشترک ایران و اتریش در سال ۱۳۹۶ نمود و بدین ترتیب، گروهی از شرکت ها که از سابقه همکاری با کشور اتریش برخوردار بودند به صورت تمام وقت و تخصصی بر افزایش همکاری های دو کشور متمرکز شده است.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات دریافتی از سازمان توسعه تجارت، در نظر است دور بعدی کمیسیون مشترک ایران و اتریش در بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار گردد. مقدمات این کار نیز درحال انجام است.

کیانی پور گفت: در حالی که فرصت‌های زیادی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور اتریش و ایران در سال‌های گذشته وجود داشت، اما با اینحال تحریم‌های ناعادلانه این شانس را از دو کشور گرفت و هم اکنون سطح مناسبات اقتصادی دو کشور مطلوب نیست.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با معرفی توانمندیهای استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، گیاهان دارویی، گردشگری، نفت و گاز و صنایع پایین دستی؛ اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های کشور اتریش در زمینه های صنعتی، تکنولوژیک، ماشین‌ آلات صنعتی و انرژی‌های تجدیدپذیر،استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند جهت راه اندازی و نوسازی صنایع کوچک و متوسط خود از این ظرفیت ها بهره برده و همچنین از توانمندیهای کشور اتریش در زمینه های: انجام پروژه های صنعتی با SMEها، کشاورزی ارگانیک، انرژی های نوین، محیط زیست، مدیریت منابع آب، تصفیه فاضلاب و پسماند، تولیدات دارویی، مواد غذایی و صنایع تبدیلی، ایجاد و همکاری استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان، فعالیت های تحقیق و توسعه ای، همکاری های آموزشی، تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه های صنعتی و کسب و کار و تکنولوژی های نوین همکاری های سودمندی را داشته باشند.

کیانی پور با تاکید بر همکاری های استانی بین دو کشور، افزود: با توجه به ظرفیت های موجود و مکمل بودن اقتصاد استانهای دو کشور، همکاری های بین استانی می تواند به توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه دو کشور کمک شایانی نماید.

رئیس کمیته بازرگانی ایران و اسلواکی با اظهار تاسف به خاطر پیامدهای منفی تحریم های یکجانبه و ظالمانه امریکا بر همکاریهای تجاری و اقتصادی دو کشور عنوان داشت: برای جبران این تاثیرات منفی، نیازمند اجرای راه حل های ابتکاری بین مقامات استانی و کشوری می باشیم.

کیانی پور ابراز امیدواری کرد با برداشته شدن موانع بانکی بین دو طرف ایران و اتریش و سهولت در صدور ویزا و رفت و آمد تجار ایرانی، سرمایه گذاری ها و همکاری های مشترک فی مابین افزایش یابد.

سفیر کشور اتریش نیز در این دیدار ضمن خوش آمد گویی به طرف ایرانی، اظهار کرد: سفر به استان کهگیلویه و بویر احمد، سفری بسیار دلنشین و مفید بوده است.

اشتفان شولتس عنوان داشت: در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد با توانمندی‌های این استان بخصوص در حوزه کشت و فرآوری گیاهان دارویی آشنا شدیم. تجار و فعالین اقتصادی کشور اتریش می توانند با تولیدکنندگان و فعالان حوزه گیاهان دارویی در استان کهگیلویه وب ویراحمد فعالیت‌های مشترکی را در حوزه‌های کشت، فرآوری و تجارت گیاهان دارویی انجام دهند.

سفیر با اشاره به اقبال روزافزون به داروهای گیاهی در کشورهای اروپایی، عنوان داشت: فراوری گیاهان دارویی می تواند ارزش افزوده بسیار بالایی را تولید کند.

اشتفان شلتس در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد راهبرد استراتژیک کشور اتریش در زمینه برجام حفظ ارتباطات خود با شرکای تجاری می باشد.

سفیر جمهوری اتریش افزود: رایزن فرهنگی این سفارت در راستای افزایش مناسبات با استان کهگیلویه و بویراحمد سفری را در ماه اکتبر به این استان خواهد داشت و با چندین نهاد و دستگاه در این استان رایزنی‌هایی را انجام خواهد داد، ما اعتقاد داریم که فرهنگ پلی است که از طریق آن می‌توانیم ارتباطات سیاسی و بازرگانی را برقرار کنیم.

گراب مایر رایزن بازرگانی سفارت اتریش نیز در این نشست اظهار داشت: سفر «بیرگیت گشیر» مسئول فرهنگی این سفارت به استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای تسهیل روابط بین دو طرف انجام می پذیرد. وی با اشاره به بحران همه گیری کووید ۱۹ در دنیا عنوان داشت: رویدادهای فیزیکی در اتریش متاسفانه همه کنسل شده است و اکثر این رویداد ها و کنفرانس ها به صورت مجازی برگزار می شود.

گراب مایر بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه کنونی باید دیگر گزینه ها را در نظر داشته باشیم که از آن جمله می‌توان به رویدادهای تخصصی در حوزه های صنعت، مهندسی و تکنولوژی به صورت مجازی اشاره داشت. وی ادامه داد: از جمله این رویدادها که سفارت اتریش مایل به همکاری مشترک با طرف‌های استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد می توان به برگزاری رویداد آنلاین در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد.

رایزن بازرگانی سفارت اتریش افزود: می‌توانیم با همکاری یکدیگر و آماده کردن بانک اطلاعاتی از فعالین این حوزه در دو کشور اتریش و ایران مقدمات برگزاری این رویداد را انجام دهیم.

جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این رابطه با اشاره به نقش فرهنگ در ارتباطات موثر بین ملت ها عنوان داشت: دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد روابط خوبی را با چندین دانشگاه در اروپا از جمله اسلواکی داشته است که این ارتباطات می‌تواند نقش مهمی را در حوزه فعالیت‌های مشترک پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه صنعت و تجارت ایفا کند.

کیانی پور با اشاره به ظرفیت های استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه تولید و فرآوری گیاهان دارویی ارگانیک و همچنین وجود چندین شرکت بسیار توانمند در حوزه فرآوری این محصولات در استان کهگیلویه و بویراحمد، آمادگی این استان و اتاق بازرگانی یاسوج را در برگزاری هر گونه رویداد در این حوزه اعلام داشت.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج بیان کرد: سیاست‌های تجاری ما بر عدم فروش محصولات از جمله گیاهان دارویی به صورت خام می باشد. کیانی پور تاکید کرد: ما از سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی از طرف فعالین این حوزه در خارج از کشور به استان و شراکت تجاری مبتنی بر برد- برد در کسب سود اعتقاد داریم.

وی با اشاره به احتمال برگزاری کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و اتریش در بهمن ماه سال جاری عنوان کرد: از این فرصت می توانیم برای توسعه ارتباطات بین استانی استفاده کنیم.

سفیر اتریش نیز در این رابطه، با معرفی ساختار اقتصادی کشور اتریش به اهمیت برگزاری کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و اتریش اشاره و عنوان داشت: قرار است نقشه راه همکاری‌های دو کشور در این کمیسیون اعلام شود.

اشتفان شلتس گفت: در صورت برگزاری این کمیسیون گروه های مختلفی در حوزه های انرژی، مصرف بهینه، کشاورزی، محیط زیست و SME حضور خواهند داشت.

در پایان این جلسه طرفین با مشخص نمودن چارچوب های همکاری، مقرر نمودند در سفر رایزن فرهنگی سفارت اتریش به استان کهگیلویه و بویراحمد، زمانبندی و جزییات برنامه های آتی مشخص و پیگیری شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=325776
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما