دوشنبه 31 شهریور 1399 - 17:14

«برق امید» وعده رایگان شدن برق و برخورداری ۳۰ میلیون ایرانی از این فرصت/وزیر نیرو چرا به دنبال این طرح بود؟

طرح برق امید یا همان طرح تخفیف ۱۰۰ درصدی به مشترکانی که برق کمی مصرف می کنند به زودی وارد فاز عملیاتی می شود.

به گزارش بویـرنیـوز، اگرچه به عقیده برخی ها این‌همان وعده برق رایگان است اما این مسأله زوایای ارزشمند تری دارد.

صرفه جویی عظیم در مصرف برق

با طرح این مسأله بسیاری از مشترکان برق خیلی کمتری مصرف می کنند به حدی که صرفه جویی فراتر از ۱۵۰۰ مگاوات(که هزینه ساخت آن حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است) هم می رود و این یعنی میلیاردها تومان صرفه جویی، هم نیاز به ساخت نیروگاه های جدید که هزینه بعضاً فراتر از ۲۰۰ میلیارد تومان دارند مرتفع می شود و هم به مرور نیروگاه‌های گازی از چرخه کار خارج می شوند که کمک بزرگی به محیط زیست است.

در واقع دولت با این اقدام به چند هدف می رسد، اول اینکه صرفه جویی در یکی از حیاتی ترین زیرساخت های توسعه رقم می خورد و مصرف از بخش خانگی به صنعت و کشاورزی می رود، دوم اینکه جمعیتی حدود ۳۰ میلیون ایرانی راضی از خدمات دولت خواهند بود که عمدتاً اقشار متوسط و پایین هستند و سوم اینکه کمک به محیط زیست می شود و در واقع با این طرح هم دولت و هم مردم برنده آمد.

خانه های لاکچری و خانه های خالی مشمول نمی‌شوند

یکی از انتظارات مردم تفاوت قائل شدن بین کسانی است که واقعا مصرفی ندارند و نهایت تلاش را برای صرفه جویی کرده اند با افرادی که خانه های لاکچری و خانه های خالی دارند که تمایلی به استفاده از آنها ندارند، در این طرح این مسأله هم دیده شده است.

برق امید برای خانوارهای است که سکونت دائم دارند و با دقت در مصرف این نعمت حیاتی به صورت ویژه ای صرفه جویی کرده اند.

چرا همچنان آب و برق قیمت دارند؟

همواره گلایه می شود که آب و برق باید از اساس رایگان باشد، اما این امر ممکن نیست و دلیل هم دارد.

آب و برق در ایران قیمت کمی دارند و به نسبت هزینه ای که برای تولید و عرضه آنها می شود، مبلغ دریافتی بسیار ناچیز است، اما این قیمت گذاری دلیل دیگری دارد.

همچون سایر کالاها، آب و برق هم اگر رایگان شوند ارزش خود را از دست می دهند و آن وقت است که صرفه جویی در این دو نعمت ارزشمند به فراموشی سپرده می شود اگر این اتفاق رخ دهد آن هم برای ایرانی که در منطقه ای کم آب و خشک واقع شده، فاجعه بار خواهد بود و این مردم هستند که ضرر خواهند کرد.

یک مثال خوب، در سالهای قبل برای مدتی موضوع رایگان شدن آب و برق مدارس مطرح شد اما دکتر اردکانیان با آن مخالفت کرد، وزیر نیرو گفت: بهتر است موضوع معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب و برق مطرح نشود، بلکه ما حاضریم بخشی از هزینه‌های مصرف انرژی مدارس را پرداخت کنیم، در مدرسه‌ای که آب و برقش رایگان باشد دانش‌آموز فرهنگ صرفه‌جویی و درست مصرف کردن را نخواهد آموخت و در آینده در این زمینه با مشکل مواجه می‌شود.

اردکانیان به دنبال چیست؟

وزیر نیرو به دنبال یک اقدام بنیادی در زمینه مصرف دو بنیان حیاتی کشور است، او حاضر شده از بخش زیادی از منافع دولت و وزارت نیرو چشم پوشی کند تا یک فرهنگ سازی تاریخی در زمینه ای و برق اتفاق بیفتد.

اردکانیان از طرفی هم منفعت مردم را دیده، هم حراست از منابع ارزشمند آب و برق را، هم محیط زیست کشور را و هم آینده فرزندان این مرز و بوم را لحاظ کرده است.

قطعاً اثرات این طرح را در سالهای آینده خواهیم دید، اگر این طرح درست و آنگونه که وزیر نیرو گفته، عملیاتی شود ایران از مشکل بزرگی که مصرف نابجا دلیل آن است به ویژه در شرایط خشکسالی و خاص نجات پیدا می کند.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=325721
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما