شنبه 29 شهریور 1399 - 20:51

مصوبات مهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد برای آبزی پروران

پس از ارائه تحلیل ها و طرح پیشنهادات و راهکارهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در خصوص «وضعیت مزارع پرورش ماهی» و «نقش مشارکت سازمانهای مردم نهاد در توسعه استان» و همچنین ارائه جزئیات مشکلات و خسارات مزارع پرورش ماهی از زبان نمایندگان تولیدکنندگان و بیان نظرات سازمان های مردم نهاد؛ نتایج، میان نمایندگان دولتی و بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت «۱۱مصوبه» مهم ماحصل پنجاه و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

به گزارش بویرنیوز، پنجاه و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار و با حضور اعضای جدید این شورا، نمایندگان بخش خصوصی و مدیران کل دستگاه های اداری در سالن دولت برگزار شد.

در این نشست علاوه بر پیگیری مصوبات جلسه قبل، وضعیت پرورش دهندگان ماهی قزل آلا (مشکلات تنگناها و راهکارها) و نقش مشارکت سازمانهای مردم نهاد در توسعه استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کیانی پور: لزوم رفع مشکلات بخش آبزی پروری استان و توسعه و بهبود ظرفیت‌های این بخش از طریق مصوبات ملی و استانی

جبار کیانی پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست به مشکلات به وجود آمده در پی شیوع ویروس کرونا و لزوم همکاری جدی همه بخش ها برای گذر از این بحران اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کنار کادر درمان و مردم بوده است و با تهیه و توزیع هزاران قلم تجهیزات بهداشتی و پزشکی برای بخش های درمانی و اقشار ضعیف جامعه و توزیع ۲۰۰۰ بن کارت خرید میان نیازمندان و آسیب دیدگان ناشی از شیوع کرونا در سطح استان، تلاش کرده است در راستای مسؤلیت های اجتماعی خود در این بحران نیز کنار مردم باشد.

کیانی پور به حضور ماه قبل سفیر اتریش در استان اشاره کرد و بیان کرد: سفیر و رایزن اقتصادی کشور اتریش به دعوت استانداری کهگیلویه و بویراحمد به استان سفر کردند که در این رویداد اتاق بازرگانی شرایطی را فراهم آورده تا میزبانی در خور شان استان از این مهمانان داشته باشد و با معرفی فرصت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری استان، شرایط را برای مراودات و همکاری های مشترک اقتصادی فعالین اقتصادی دو طرف تسهیل نماید.

رئیس اتاق یاسوج در بخش دیگری از این نشست به مسائل و مشکلات پیش روی پرورش دهندگان ماهی قزل آلا در استان اشاره کرد و افزود: در سال های اخیر و در پی سیل های پارسال و مشکلات به وجود آمده بر اثر شیوع ویروس کرونا، این فعالین اقتصادی صدمات بسیاری دیده اند که تولید و عرضه محصولات آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است، این در حالی است که عدم در اختیار قرار گرفتن سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی، عدم تقسیط تسهیلات و عدم استمهال دیگر مشکلاتی است که این روزها بر سر راه تولید در مزارع پرورش ماهی استان قرار دارد.

جبار کیانی پور در ادامه این نشست به نقش سازمان های مردن نهاد در توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد با همکاری و تقویت NGO های فعال در سطح استان زمینه رشد این نهادها را فراهم آوریم چرا که تجربه نشان داده است که در شرایط حساسی مانند بحران آتش سوزی ها در ماه های اخیر، همین گروه ها هستن که می توانند نقش تاثیرگذاری در حل مشکلات داشته باشند.

استاندار سرمایه گذاری در بخش کارخانه خوراک آبزیان استان حمایت می شود.

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست افزود: باید با نگاه کارشناسی و خروجی محور جذب سرمایه گذار برای ایجاد کارخانه خوراک آبزیان شکل بگیرد. کلانتری تصریح کرد: با تحقق این مهم زنجیره تولید محصول در بخش شیلات فراهم می‌شود.

استاندار گفت: از محل تسهیلات اشتغال زایی، سرمایه در گردش بخش شیلات حمایت خواهند شد. وی همچنان تعامل واحدهای بخش شیلات با دامپزشکی را یک نیاز دانست و بیان کرد: چرخه محصولات ورودی به تکثیر باید با نگاه کارشناسی شده انجام بگیرد.

کلانتری با بیان اینکه نگاه به ظرفیت‌های بیمه‌ای به عنوان یک صنعت اثر گذار باید در سرمایه گذاری ها دیده شود، ابراز داشت: در استان ما خیلی از کارها شکل گرفته، اما مطالعات کارشناسی در آن دیده نشده است. وی ابراز داشت: باید قوانین و چارچوب‌ها به شکل مناسب در این ظرفیت‌ها دیده شود.

استاندار با اشاره به تأثیر کرونا بر اقتصاد گفت: تا جایی که امکان دارد باید حمایت و کمک و مشاوره به تولید کنندگان شکل بگیرد. وی با بیان اینکه جالب نیست سومین تولید کننده ماهیان کشور باشیم و سرانه مصرف استان پایین باشد، تصریح کرد: بازارچه‌های فروش ماهی باید در استان فعال شود.

کلانتری با اشاره به اینکه باید اطلاع رسانی به شکل مناسبی نسبت به این ظرفیت‌ها دیده شود، اظهار کرد: در بحث تمدید پروانه باید جلسه‌ای برگزار و بر اساس یک ساماندهی اقدامات لازم عملیاتی شود.

استاندار با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی، تصریح کرد: همچنین تا پایان شهریور مهلت استفاده از تسهیلات کروناست و واحدها می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با اشاره به ظرفیت سمن‌ها، ابراز داشت: باید شرایط فعالیت سمن‌های جدید فراهم شده و به واسطه ظرفیت و استعداد استان هدفگذاری ها شکل بگیرد. استاندار گفت: همچنین باید حمایت از سمن‌ها با نگاه خروجی محور شکل بگیرد. وی افزود: باید آموزش سمن‌ها و جوامع محلی را داشته باشیم.

کلانتری سمن‌ها را نمادی از مردم دانست و گفت: باید برون سپاری‌ها به سمن‌ها بر اساس چارچوب‌های قانونی و کارشناسی شده انجام شود.

 

پس از ارائه تحلیل ها و طرح پیشنهادات و راهکارهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در خصوص «وضعیت مزارع پرورش ماهی» و «نقش مشارکت سازمانهای مردم نهاد در توسعه استان» و همچنین ارائه جزئیات مشکلات و خسارات مزارع پرورش ماهی از زبان نمایندگان تولیدکنندگان و بیان نظرات سازمان های مردم نهاد؛ نتایج، میان نمایندگان دولتی و بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت « ۱۱مصوبه» مهم ماحصل پنجاه و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

در خصوص «مشکلات تمدید پروانه آب مزارع پرورش ماهی»، مصوب شد تولیدکنندگانی که تمدید پروانه آب آنها طول کشیده است، به دفتر معاون اقتصادی مراجعه نمایند؛ همچنین نشستی نیز به ریاست معاون اقتصادی استاندار و با حضور دستگاه های مرتبط برگزار شود و تصمیمات لازم برای حل این مشکل اتخاذ شود.

همچنین بازدید ماهیانه کارشناسان فنی سازمان نظام دامپزشکی از مزارع طرح ماهی، توجه ویژه و حمایت بانک ها از تسهیلات واحدهای شیلات از بند الف تبصره ۱۸ منابع داخلی بانک ها، تامین منابع تسهیلات راه اندازی مرکز تکثیر پرورش ماهی از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی، راه اندازی هرچه سریع تر بازارچه فروش ماهی در سطح شهر یاسوج با همکاری شهرداری و سازمان شیلات و برگزاری نشست های مشترک کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی و شهرداری در این خصوص، از جمله مهمترین مصوبات این نشست برای حل مشکلات تولیدکنندگان ماهی در استان بود.

در خصوص نقش مشارکت سازمان های مردم نهاد نیز پس از تحلیل های ارائه شده در این نشست، مصوب شد اتاق بازرگانی مسئله مهم آموزش مجامع محلی را پس از مطالعه کارشناسی و با همکاری سمن ها در دستور کار قرار دهد، همچنین بحث برون سپاری کارهای دستگاه های اجرایی به سازمان های مردم نهاد در دستور کار این ادرات قرار خواهد گرفت و در پایان سال نیز از دستگاه های موفق در این امر تجلیل به عمل خواهد آمد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=325685
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما