چاپ این برگه

چند نکته درباره انتخابات آمریکا

 

 

انتخابات چه زمانی است و چه افرادی نامزد شده‌اند؟

به گزارش بویرنیوز: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همیشه در اولین سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود که این دفعه سوم نوامبر خواهد بود.

برخلاف بسیاری از کشورها، نظام سیاسی آمریکا در سیطره کامل تنها دو حزب است، برای همین رئیس‌جمهور همیشه متعلق به آن‌ها است.

جمهوری‌خواه‌ها در آمریکا حزب سیاسی محافظه‌کار محسوب می‌شوند و نامزدشان در انتخابات امسال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی، است که برای باقی ماندن در کاخ سفید تلاش می‌کند.

دموکرات‌ها در آمریکا حزب سیاسی لیبرال محسوب می‌شوند و نامزدشان جو بایدن است. او که سال‌ها در سیاست حضور داشته است، عمدتا به خاطر هشت سال معاونت باراک اوباما شناخته می‌شود.

هر دو نفر در دهه هشتم زندگی خود به سر می‌برند؛ آقای ترامپ در صورت انتخاب مجدد ۷۴ سال خواهد داشت و آقای بایدن ۷۸ ساله نیز مسن‌ترین رئیس‌جمهوری خواهد بود که در تاریخ برای بار اول به کاخ سفید راه پیدا می‌کند.

 

برنده چطور مشخص می‌شود؟

فرد برنده همیشه آن کسی نیست که بیشترین رای را در سطح کشور کسب می‌کند، مثل اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ برای هیلاری کلینتون افتاد.

در عوض نامزدها بر سر آرای کالج الکترال رقابت می‌کنند. هر ایالت به نسبت جمعیتش تعداد مشخصی رای در کالج الکترال دارد که در مجموع شامل ۵۳۸ رای می‌شود. لذا نامزد پیروز کسی است که حداقل ۲۷۰ رای کسب کند.

معنی این فرایند این است که مردم وقتی به نامزد مورد علاقه خود رای می‌دهند در رقابتی ایالتی شرکت می‌کنند، و نه رقابتی سراسری.

در همه ایالات به جز دو تا، فردی که بیشترین رای را کسب کند کل آرای ایالت در کالج الکترال را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

بیشتر ایالات گرایش شدیدی به یکی از دو حزب دارند و به همین خاطر نامزدها صرفا روی ده دوازده تا ایالتی تمرکز می‌کنند که شانس پیروزی در آن‌ها دو طرفه است. به این‌ها می‌گویند ایالات محل رقابت.

 

چه کسی می‌تواند رای دهد و چگونه؟

همه شهروندان آمریکایی بالای ۱۸ سال طبق قانون می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

اما خیلی از ایالات با وضع قوانینی داشتن کارت شناسایی را اجباری کرده‌اند و رای‌دهندگان باید هویت خود را پیش از رای دادن اثبات کنند.

این قوانین غالبا توسط جمهوری‌خواه‌ها وضع می‌شود که عقیده دارند وجودشان برای جلوگیری از تقلب الزامی است. اما دموکرات‌ها آن‌ها را متهم می‌کنند که هدفشان از این کار جلوگری از شرکت مردم در انتخابات است، چرا که احتمال داشتن کارت‌های شناسایی مثل گواهینامه رانندگی بین گروه‌های اقلیت و فقیر کمتر است.

قوانین مربوط به شرکت زندانیان در انتخابات نیز بسته به ایالت متفاوت است. حق رای پس از محکومیت از بیشتر زندانیان سلب می‌شود و تنها در پایان دوره محکومیت بازگردانده می‌شود.

بیشتر مردم در روز رای‌گیری و با حضور در شعب اخذ رای در انتخابات شرکت می‌کنند، اما استفاده از شیوه‌های دیگر در سال‌های اخیر بیشتر شده است. در سال ۲۰۱۶، ۲۱ درصد شرکت‌کنندگان از برگه‌های رای پستی استفاده کردند.

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده است که امسال نحوه شرکت مردم در انتخابات محل اختلاف شود. بعضی از سیاستمداران خواهان استفاده بیشتر از آراء پستی شده‌اند، اما دونالد ترامپ بدون ارائه مدرک خاصی می‌گوید که این کار می‌تواند باعث افزایش تقلب شود.

 

آیا این انتخابات صرفا بر سر مقام ریاست‌جمهوری است؟

خیر. همه توجه‌ها معطوف رقابت ترامپ و بایدن خواهد بود، ولی رای‌دهندگان در برگه‌های رای خود اعضای جدید کنگره را نیز مشخص خواهند کرد.

دموکرات‌ها در حال حاضر بر مجلس نمایندگان تسلط دارند، لذا تلاش خواهند کرد که به این وضع ادامه دهند و اکثریت سنا را نیز کسب کنند.

اگر بتوانند هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان به اکثریت برسند، می‌توانند در صورت پیروزی مجدد آقای ترامپ مانع اجرای برنامه‌های آتی او شوند.

در انتخابات امسال، تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۳ کرسی سنا به رای گذاشته خواهد شد.

 

نتیجه کی مشخص خواهد شد؟

شمارش کل آراء ممکن است چند روز طول بکشد، اما نامزد پیروز تا ساعات اولیه روز بعد تقریبا مشخص می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ حوالی ساعت ۳ صبح در نیویورک روی سکو رفت تا در برابر حامیان شادمانش سخنرانی پیروزی خود را ایراد کند.

اما برای تنظیم زنگ ساعت خود عجله نکنید. مقامات از همین حالا هشدار داده‌اند که افزایش غیرمنتظره آراء پستی به این معنی خواهد بود که نتیجه شاید تا روزها و بلکه هفته‌ها مشخص نشود.

آخرین باری که نتیجه ظرف چند ساعت مشخص نشد سال ۲۰۰۰ بود. آن سال نامزد پیروز یک ماه بعد و در پی صدور حکم تایید دیوان عالی مشخص شد.

 

قدرت چه موقع به نامزد پیروز منتقل می‌شود؟

اگر جو بایدن در انتخابات پیروز شود، بلافاصله جای دونالد ترامپ را نمی‌گیرد، چرا که دوره گذار مشخصی برای رهبر جدید در نظر گرفته شده است تا بتواند اعضای کابینه خود را مشخص کند و برنامه بریزد.

قدرت روز ۲۰ ژانویه طی مراسمی به نام تحلیف به رئیس‌جمهور جدید منتقل می‌شود. محل اجرای این مراسم در برابر کاخ کنگره آمریکا در شهر واشنگتن است.

در پایان این مراسم، رئیس‌جمهور جدید به کاخ سفید می‌رود تا دوره زمام‌داری ۴ ساله خود را آغاز کند.

 

چند واژه کلیدی در انتخابات آمریکا

جمهوری‌خواه‌ها:

حزب جمهوری‌خواه به حزب بزرگ قدیمی نیز معروف است. این حزب در سال‌های اخیر خواهان مالیات کمتر، ادامه حق مالکیت اسلحه و محدودیت بیشتر بر مهاجرت بوده است. میزان رای این حزب معمولا در مناطق روستایی آمریکا بیشتر است. جورج دبلیو بوش، رونالد ریگان و ریچارد نیکسون به این حزب تعلق داشتند.

دموکرات‌هاوجه تمایز حزب دموکرات مواضع لیبرال این حزب در قبال حقوق مدنی، مهاجرت و تغییرات اقلیمی است. به اعتقاد این حزب دولت باید نقش بیشتری در زندگی مردم ایفا کند، مثل فراهم کردن بیمه درمانی. میزان حمایت از این حزب معمولا در مناطق شهری آمریکا بیشتر است. جان اف کندی و باراک اوباما عضو این حزب بودند.

هیلاری کلینتون:

هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ رقیب دونالد ترامپ بود. او در نهایت حدود ۳ میلیون رای بیشتر از دونالد ترامپ کسب کرد که به خاطر رای زیادی بود که در ایالت‌های شدیدا دموکراتی نظیر کالیفرنیا و نیویورک به او داده شد. اما در کالج الکترال با اختلاف زیاد شکست خورد، چرا که دونالد ترامپ توانست در چند ایالت مهم با اختلافی ناچیز پیروز شود.

کالج الکترال:

کالج الکترال هم مثل باقی نظام‌های انتخاباتی بدی‌ها و خوبی‌های خودش را دارد، اما به خاطر گذشته تاریخی و ارتباطش با تاسیس ایالات متحده با مقبولیت زیادی همراه است. نتیجه آن معمولا بازتابی از آراء سراسری است، اما از پنج انتخابات اخیر در دو مورد چنین نبوده است، از جمله وقتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ پیروز شد.

ایالات محل رقابت:

در این ایالات، تعداد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه و دموکرات تقریبا برابر است. اوهایو و فلوریدا از جمله ایالاتی محسوب می‌شوند که به طور سنتی محل رقابت بوده‌اند. اما ایالاتی نظیر آریزونا و تگزاس که قبلا گرایش شدیدی به حزب جمهوری‌خواه داشتند حالا به محل رقابت تبدیل شده‌اند، چرا که رای حزب دموکرات در آن‌ها بیشتر شده است.

واجد حق رای:

در سال ۲۰۱۶، حدود ۲۴۵ میلیون آمریکایی واجد حق رای بودند، اما کمتر از ۱۴۰ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. به گفته اداره آمار ایالات متحده، بیشتر کسانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام نکردند گفتند که علاقه‌ای به سیاست ندارند. کسانی که ثبت نام کردند ولی رای ندادند نیز گفتند که از نامزدها خوششان نمی‌آمد.

تقلب انتخاباتی:

منتقدان می‌گویند که رای پستی احتمال تقلب را افزایش می‌دهد – و هم جمهوری‌خواه‌ها و هم دموکرات‌ها در موارد بسیار نادری دست به تقلب زده‌اند – اما تحقیقات متعدد نشان داده است که مدرک معتبری برای تقلب گسترده چه در سطح ملی و چه در سطح ایالتی وجود ندارد.

رای پستی:

در آمریکا به دو روش می‌توان رای داد – با حضور در شعب اخذ رای در روز انتخابات یا استفاده از برگه رای پستی – اما قوانین در همه ایالات یکسان نیست. همه ایالات امکان نوعی استفاده از رای پستی را فراهم می‌کنند، اما شما باید در خیلی از آن‌ها دلیل موجهی برای عدم حضور شخصی پای صندوق رای در روز انتخابات داشته باشید. ویروس کرونا در بعضی از ایالات به عنوان دلیل موجه برای درخواست رای پستی پذیرفته می‌شود، اما در بعضی‌ها هم چنین نیست.

دیوان عالی:

در سال ۲۰۰۰، رقابت بین جورج دبلیو بوش، نامزد جمهوری‌خواه، و ال گور، نامزد دموکرات، چنان نزدیک بود که نتیجه انتخابات به ایالت فلوریدا بستگی داشت. در آن ایالت هم اختلاف دو نامزد در حد چند صد رای بود. چند هفته دعوای حقوقی به بازشماری آراء منجر شد، اما دیوان عالی نهایتا به مساله ورود کرد. آقای بوش برنده اعلام شد و ۲۵ رای ایالت فلوریدا در کالج الکترال را تصاحب کرد و مجموع آراء خود را به ۲۷۱ رساند. آقای گور که رای بیشتری در سراسر کشور آورده بود شکست را پذیرفت.