چاپ این برگه

جریمه 17 و 12 میلیاردی روزانه در صورت ادامه تخلف همراه اول و ایرانسل

چیزی در حدود 5 هفته از آغاز تخلف همراه اول و ایرانسل می‌گذرد و این دو اپراتور همچنان به سیاست گرانفروشی خود ادامه می‌دهند. با وجود محرز شدن اتهام ایرانسل و همراه اول، هنوز هیچ سازمان و نهادی نتوانسته آنها را مجبور به بازگشت وضعیت به حالت قبل کند. با این حال، وزیر ارتباطات ظاهراً همچنان پیگر ماجرای گرانفروشی اپراتورها است.

به گزارش بویرنیوز؛ وزیر ارتباطات که چند وقتی است در فضای اجتماعی کمرنگ شده، امروز در حاشیه جلسه هیئت وزیران دلیل این موضوع و عدم حضور در جلسات دولت را حال نامساعد جسمی عنوان کرد. او در واکنش به شایعاتی مبنی بر قهر او عنوان کرد که این بیشتر یک فضاسازی رسانه‌ای است و عده‌ای دوست دارند این مطالب را منتشر کنند.

اظهارات جهرمی در رابطه با گرانفروشی و تخلفات اپراتورها

جهرمی با اشاره به گزارشات مالی سال گذشته اپراتورها و مالیاتی که براساس آن پرداخت می‌کنند، اذعان کرد که در سال 98 شرکت‌های اپراتور سودهای چند هزار میلیاردی داشته‌اند. او با استناد به گزارشاتی افزود که با شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده مردم از اینترنت، درآمد آنها با رشد 40 درصدی همراه بوده است.

وزیر ارتباطات معتقد است که هزینه‌های اپراتورها مانند اجاره مکان، مسائل فنی و نیروی انسانی ثابت بوده، اما درآمدشان رشد داشته، بنابراین افزایش تعرفه آنها توجیه اقتصادی ندارد. او در واکنش به ادعای یک اپراتور مبنی بر افزایش قیمت به بهانه حمایت از محتوای داخلی و رشد پیام‌رسان گفت:

“در تمام مدت بیش از یک ماهی که تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده است نه تنها در مصرف پیام‌رسان‌های داخلی رشدی اتفاق نیفتاده، بلکه استفاده از پیام‌رسان خارجی نیز با کاهش مواجه نشده است.”

جهرمی در ادامه افزود که با محدود کردن بسته‌های اینترنت ایرانسل و همراه اول، مصرف ترافیک داخلی در برخی اپراتورها کاهش پیدا کرده و در واقع سیاست آنها بر ضد خودشان عمل کرده است.

چرا تخلف همراه اول و ایرانسل ادامه دارد؟

وزیر ارتباطات در رابطه با برخورد با اقدام خلاف قانون دو اپراتور اعلام کرد که این وزارتخانه و سازمان تنظیم مقررات اختیار جریمه تا سقف 2 میلیارد تومان را داشتند که این کار انجام شد. در مرحله بعد، دولت اختیار بیشتری به وزارت ارتباطات داده تا بتواند جدی‌تر با این تخلف برخورد کند. این مصوبه روز گذشته (سه‌شنبه) صادر شده و برا این اساس اگر تا 48 ساعت بسته‌های اینترنت به حالت سابق بازنگردد، وزارت ارتباطات می‌تواند روزانه برای همراه اول 17 میلیارد تومان و برای ایرانسل 12 میلیارد تومان جریمه اعمال کند.

طبیعتاً مردم ضرردیده از تخلف گرانف‍روشی سهمی از دریافت چنین جریمه سنگینی نخواهند داشت. آذری جهرمی هم دلیل این جریمه‌ها را الزام اپراتورها به تبعیت از قانون عنوان کرده. اما او افزود که پرونده تخلف این دو اپراتور به سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز ارجاع داده شده و آن سازمان هم گرانفروشی را تأیید کرده است. او در ادامه عنوان کرد:

“از آن‌جا که آماری در این خصوص ارائه نشده است، سازمان تنظیم مقررات حجم گران فروشی اپراتورها را مبلغ 600 میلیارد تومان استحصال و به سازمان تعزیرات ارسال کرده است؛ دادگاه درباره گرانفروشی برگزار شده و قطعا دادگاه هم مطابق با ضوابط احکامی صادر خواهد کرد که هیچ کسی جرأت نکند بر خلاف مقررات در کشور عمل کند. ما به طور جدی ناظر این بازار هستیم و با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.”

با گذشت 40 روز از شروع تخلف همراه اول و ایرانسل این دو اپراتور همچنان بی‌توجه به خط و نشان‌های مسئولین، به گرانفروشی خود ادامه می‌دهند. باید دید که در پایان این زورآزمایی حرف کدام سمت بر کرسی خواهد نشست و آیا اصلاً نتیجه کار منفعتی برای مصرف کننده نهایی که مردم هستند خواهد داشت یا خیر.

پیش‌بینی شما از نتیجه این ماجرا چیست؟

 

سخت افزارمگ