چاپ این برگه

آبروی امیر یا محبوبیت فرهاد؟ کدامش امشب دود می‌شود؟

به گزارش بویرنیوز؛ تیم‌های فوتبال استقلال و سپاهان از مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام حذفی امشب از ساعت 20:30 در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی و بعد از اینکه ۱۰ روز پیش از هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر به مصاف هم رفتند، دوباره رودرروی هم قرار خواهند گرفت.

اگرچه آبی‌ها دیدار شنبه‌شب گذشته را با پیروزی پرحرف و حدیث و با ۱۰ نفر به پایان بردند اما دیدار امشب باید یک برنده داشته باشد تا به این ترتیب بعد از این مسابقه چهره چهارمین تیم مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی رقابت‌های امسال بعد از پرسپولیس، تراکتور و نفت مسجدسلیمان مشخص شود؛ دیداری که خود به تنهایی می‌تواند حساسیت‌های یک فینال هیجان‌انگیز و جذاب را داشته باشد، دیداری از جنس تقابل سرمربیان استقلالی تا جنگی در میدان برای دفاع از حیثیت.

آبروی امیر یا محبوبیت فرهاد؟ کدامش امشب دود می‌شود؟

بازی بزرگ

پربیراه نیست اگر بعد از دربی پایتخت که نه‌تنها مهم‌ترین دیدار باشگاهی ایران بلکه یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین رقابت‌ها در قاره کهن به شمار می‌رود، مسابقات سرخابی‌ها مقابل تیم مطرح اصفهان یعنی سپاهان را بخواهیم در فوتبال باشگاهی ایران از اتفاقات و رقابت‌های پراهمیت و پرمخاطب یاد کنیم؛ دیدارهایی که از دیرباز هیجان و حساسیت خود را داشته و چه‌بسا متن و حاشیه‌هایش مدت‌ها قبل و بعد از برگزاری آن فوتبال ایران را تحت‌الشعاع قرار داده و می‌دهد.

حالا دوباره یکی از همین دو تیم مطرح پایتخت یعنی استقلال در یکی از همین دیدارها به سپاهان رسیده و از آنجایی‌که این رقابت در جام حذفی برگزار می‌شود، از حالا می‌توان آن‌را یک جدال مرگ و زندگی قلمداد کرد، از یک‌سو شاید استقلال و هوادارانش با برتری در این دیدار ناکامی در لیگ برتر را از یاد برده و کادر فنی‌اش نیز خود را امیدوار به بقا برای فصل آینده ببیند و از سوی دیگر سپاهانی که این روزها تحت‌فشار حداکثری هواداران در اصفهان قرار دارد می‌تواند با این پیروزی یک‌بار دیگر نشان دهد تیم روزهای سخت بوده و دوباره به مسیر موفقیت بازگشته است.

تاریخچه‌ای به سود سپاهان

نگاهی به تاریخچه رویارویی‌های این دو تیم در رقابت‌های جام حذفی نشان می‌دهد استقلالی که با ۷ عنوان قهرمانی به عنوان پرافتخار‌ترین تیم این مسابقات و آقای جام‌حذفی به شمار می‌رود، تقریبا یک بازنده همیشگی در دیدارهایش مقابل سپاهان بوده و از هفت دیدار قبلی دو تیم در رقابت‌های جام حذفی ۶ پیروزی برای تیم اصفهانی به دست آمده و فقط یک برد برای آبی‌پوشان به ثبت رسیده است.

نکته جالب اینکه در آن روزهایی که جام حذفی باشگاهی ایران به صورت رفت‌وبرگشت برگزار می‌شد، این دو تیم به فاصله سه سال از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ و در سه فصل پیاپی ۶ دیدار رفت و برگشت را در مقابل یکدیگر برگزار کردند که به جز یک دیدار دور برگشت فصل ۸۰-۸۱ هر ۵ دیدار دیگر به سود سپاهان به پایان رسید تا آمار به‌شدت به سمت تیم اصفهانی سنگینی کند و نکته دیگر اینکه همواره دیدارهای دو تیم در رقابت‌های جام حذفی پرگل و جذاب و دیدنی از کار درآمده تا جایی که فقط در ۷ دیدار برگزارشده در تاریخ رویارویی‌های استقلال و سپاهان ۲۳ گل به ثبت رسیده که ۱۵گل متعلق به تیم اصفهانی و هشت گل دیگر برای استقلالی‌ها بوده است و این یعنی میانگین بیشتر از سه گل در هر مسابقه جام‌حذفی و چه‌بسا همین آمار بتواند از حالا نویدبخش یک مسابقه حساس و جذاب دیگر از سوی هر دو تیم در میدان امشب باشد.

بازگشایی یک پرونده نه‌چندان قدیمی

حدود ۱۶-۱۷ سالی از آخرین رقابت دو تیم در آن سال‌هایی که حذفی به صورت رفت‌وبرگشت برگزار می‌شد، سپری می‌شود اما با تغییر قوانین جام حذفی و تغییرشکل رقابت‌ها که تیم‌ها برای صعود باید یک دیدار را برگزار می‌کردند، رقابت مهیج استقلال و سپاهان با قانون جدید فقط یک‌بار برگزار شد که آن هم به میزبانی استقلالی‌ها در ورزشگاه آزادی بود اما با برتری سپاهان در ضربات پنالتی به پایان رسید تا زردپوشان این دیدار از مرحله نیمه‌نهایی را با برتری پشت‌سر گذاشته و حریف پرسپولیس در فینال شوند و جالب اینکه در فینال هم پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی با ضربات پنالتی شکست داده و عنوان قهرمانی فصلی را به دست آوردند که استقلال در پایان آن یعنی فصل دوازدهم برای آخرین‌بار قهرمان لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران شد.

شاید مرور خاطرات آخرین دیدار دو تیم در جام حذفی برای مخاطبان «فرهیختگان» خالی از لطف نباشد؛ دیدار نوروزی‌ای که در تاریخ دهم فروردین ۱۳۹۲ و در ورزشگاه آزادی به میزبانی استقلال برگزار شد و درحالی که این ورزشگاه مملو از جمعیت بود تا هواداران آبی برتری و فینالیست‌شدن تیم محبوب خود را در پایان جشن بگیرند اما درنهایت این سپاهانی‌ها بودند که این امر مهم را محقق کرده و بازی را در ضربات پنالتی به سود خود به پایان بردند؛ دیداری که سپاهان از دقیقه ۲۵ با اخراج طالبی 10نفره شد اما با وجود این با گل خلعتبری برنده به رختکن رفت. در ادامه و دقیقه ۸۳ استقلال هم 10نفره شد اما یک دقیقه بعد به گل تساوی رسید.

استقلال با ترکیب سیدمهدی رحمتی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده (۹۱- عباس محمدرضایی)، جواد نکونام، جی‌لوید ساموئل، علی حمودی، مجتبی جباری، سیاوش اکبرپور (۵۳- فرهاد مجیدی)، آرش برهانی (۴۶- فرزاد حاتمی) با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در این بازی حاضر شد و از سوی دیگر زردپوشان سپاهانی با ترکیب شهاب گردان، فرشید طالبی، میلان سوشاک، احسان حاج‌صفی، حسین پاپی، امید ابراهیمی، محرم نویدکیا (۱۱۸- احمد جمشیدیان)، امین جهان‌عالیان (۳۱- علی احمدی)، اروین بولکو، جواهیر سوکای (۵۵- محسن ایران‌نژاد)، محمدرضا خلعتبری با هدایت زلاتکو کرانچار به میدان رفت.

نکته این دیدار آنجایی بود که ۴ بازیکن استقلال ۴ روز قبل در کویت تیم ملی ایران را مقابل این کشور از سری رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا همراهی کردند و بدون هیچ ریکاوری و استراحتی در تهران مقابل سپاهان قرار گرفته بودند و از سوی دیگر سپاهان که بازی رفت در لیگ را در اصفهان با یک گل واگذار کرده بود، در این دیدار به دنبال آن بود تا ضمن صعود به فینال انتقام دیدار فوق را هم بگیرد. بازی دو تیم درحالی آغاز شد که در همان نیمه اول بازی سپاهان ۱۰نفره شد. فرشید طالبی وقتی در دقیقه 25 مسابقه با خطای عمد روی برهانی از داور مسابقه کارت قرمز دریافت کرد، بدون هیچ‌گونه اعتراضی زمین مسابقه را ترک کرد و در ادامه سپاهان در نیمه اول به گل رسید.

در نیمه دوم نیز محمدرضا خلعتبری با زرنگی هرچه تمام‌تر به‌خاطر درگیری بر سر تصاحب توپ مقدمات خروج خسرو حیدری توسط داور را از زمین بازی فراهم کرد و جالب اینکه استقلال هم بلافاصله بعد از اینکه۱۰نفره شد گل مساوی را به ثمر رساند تا سرنوشت این دیدار شبه‌فینال و ماراتن‌گونه در ضربات پنالتی مشخص شود.

پنالتی رحمتی گل نشد، مجیدی پنالتی نزد

در ضیافت پنالتی‌ها برای استقلال مجتبی جباری، ساموئل، عباس محمدرضایی، جواد نکونام گلزنی کردند و اروین بولکو، امید ابراهیمی، محمدرضا خلعتبری، احسان حاج‌صفی و میلان سوشاک پنالتی‌های سپاهان را تبدیل به گل کردند تا این دیدار با برتری۶ بر ۵ سپاهان درمجموع بازی و ضربات پنالتی به پایان برسد. با این وجود نکته جالب در این ضربات آنجایی بود که سیدمهدی رحمتی درحالی که در ۵ پنالتی اول موفق به مهار پنالتی احمد جمشیدیان سپاهان شده بود، خودش تصمیم گرفت پنالتی ششم استقلال را به ثمر برساند که این توپ راهی اوت شد.

با این حال رحمتی خودش پنالتی ششم سپاهانی‌ها که توسط محسن ایران‌نژاد نواخته شد را مهار کرد تا به این ترتیب پنالتی از دست داده‌اش را جبران کرده باشد تا کار به تک‌پنالتی‌های هفتم کشیده شود. در ادامه فرزاد حاتمی این پنالتی را برای استقلال از دست داد اما میلان سوشاک مدافع استرالیایی سپاهان با گل کردن این پنالتی کار را تمام کرد تا تیم اصفهانی با غلبه بر استقلال راهی فینال رقابت‌ها شود.

نکته مهم ضربات پنالتی این بود که فرهاد مجیدی در ترکیب استقلال قرار داشت و همگان منتظر بودند تا یکی از پنالتی‌های استقلال را بزند که این امر محقق نشد. در ادامه شاهد شایعاتی بودیم که بعد از این دیدار به وجود آمد و حکایت از آن داشت که با وجود اصرار کادر فنی مجیدی از نواختن ضربه پنالتی خودداری و به کادر فنی تاکید کرده که نمی‌خواهد در بین پنالتی‌زنان استقلال نامش قرار بگیرد. این موضوع در آن زمان به اندازه‌ای سر و صدا کرد که تا مدت‌ها نقل‌محافل رسانه‌ای بود و مسئولان تیم نیز تایید کردند که مجیدی خودش نخواسته ضربه را بزند و بحث مصدومیت وی در دقایق پایانی بازی را نیز مطرح کردند.

قلعه‌نویی به‌دنبال انتقام دوجانبه

امیر قلعه‌نویی این روزها حال و روز خوبی در اصفهان ندارد و تیمش نه‌تنها جنگ قهرمانی را باخته بلکه برای کسب سهمیه نیز به مشکل خورده و هواداران سپاهان نیز مدام علیه سرمربی تیم خود موضع می‌گیرند. سپاهان به تازگی بازی در لیگ را به استقلال باخت که در آن مسابقه قلعه‌نویی روی نیمکت تیمش نبود تا شاهد شکست تیمش باشد. با این حال او که هم در آخرین تقابل دو تیم در جام حذفی (به‌عنوان سرمربی استقلال) و هم در لیگ برتر بازنده بود به دنبال گرفتن انتقام دوجانبه است و همین مساله به جذابیت‌های بازی امروز می‌افزاید.

دست خالی فرهاد برای دومین برد متوالی؛ امیر ببازد استعفا می‌کند؟

استقلال در این فصل هم نتوانست خواسته هوادارانش را برآورده کند و دستش از کسب جام قهرمانی در لیگ برتر کوتاه ماند با این حال تیم نسبتا بحران‌زده فرهاد مجیدی در بازی‌های اخیر توانست نتایج خوبی بگیرد و حداقل بالاتر از سایر رقبا به رده دوم جدول برسد تا شانسش برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را افزایش دهد. مجیدی در روزهایی که بحث استعفایش مطرح بود تاکید کرد که با استقلال هم سهمیه می‌گیرد، هم قهرمان جام حذفی می‌شود و هم تیمش را به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا می‌رساند.

هرچند تحقق هر سه وعده کار بسیار دشواری است، اما برای اینکه همین حالا در عمل کردن به یکی از وعده‌هایش ناکام نماند چاره‌ای جز شکست سپاهان در بازی امشب و صعود به نیمه‌نهایی جام حذفی ندارد. تیم مجیدی در بازی اخیر دو تیم در لیگ برتر عملکرد خوبی داشت و با وجود اینکه 10 نفره شد توانست سپاهان را شکست دهد و از همان موقع امید هواداران استقلال برای تکرار نتیجه در جام حذفی نیز افزایش یافت، اما دیروز اوضاع کمی فرق کرد.

استقلال تقریبا از زمانی که شیخ دیاباته دوباره در فرم ایده‌آلش قرار گرفت توانست نتایج خوبی بگیرد، اما این مهاجم بلندقامت مالیایی دوباره مصدوم شده و طبق اعلام کادرفنی استقلال بازی امشب با سپاهان را از دست داده که اصلا خبر خوبی برای مجیدی، تیمش و هواداران استقلال نیست. نامجومطلق، مربی استقلال دیروز در نشست خبری تاکید کرد که علاوه‌بر شیخ، فرشید اسماعیلی و ارسلان مطهری هم این بازی را از دست داده‌اند و همین مساله می‌تواند کار استقلال را برای این بازی کاملا سخت کند.

از سوی دیگر سپاهان نیز از لحاظ روانی اصلا شرایط خوبی ندارد. دیروز تلاش کردیم با قلعه‌نویی و مدیران تیم درباره این بازی صحبت کنیم، اما همگی تاکید کردند که بهتر است در شرایط فعلی سکوت کنند و همه‌چیز را به بعد از بازی موکول کردند. در اصفهان شایعه شده که اگر سپاهان این بازی را هم ببازد ممکن است با استعفای امیر قلعه‌نویی مواجه شویم آن‌هم با وجود اینکه قرارداد نسبتا قابل توجهی با مدیران باشگاه اصفهانی منعقد کرده است. هرچه هست بازی امشب آخرین فرصت برای قلعه‌نویی است تا اعاده حیثیت کند.

 

فرهیختگان