پنجشنبه 16 مرداد 1399 - 23:16

مصائب خبرنگاران در روزگاری که کرونا جولان می دهد

خبرنگاران به عنوان کنش گران مطالبه گر در ابعاد مختلف اطلاع رسانی چه در حوزه آموزش هموطنان در چگونگی مواجه با ویروس کرونا و چه در مقوله بررسی ابعاد مختلف خسارت های ناشی از کرونا به شاغلان کسب و کارهای گوناگون در زمره نقش آفرینان گمنام این بحران همه گیر محسوب می شوند.

شاید پوشش اخبار نشست های ستاد کرونا و مصاحبه با پرسنل بهداشت و درمان یا به تعبیری بهتر مدافعان سلامت دشوارترین رسالت این روزهای خبرنگاران باشد اما تشویق برای کمک به هموطنان نیازمند،انتقال تجربه شهروندان خلاق برای زندگی مسالمت آمیز با کرونا و انتقال هشدارها و نکات ایمنی بخش دیگری از کارکرد رسانه ها در روزگار سخت کرونایی است.

به گزارش بویرنیوز؛ دوربین و قلم خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار فعالان رسانه ای سایر نقاط کشور ضمن پوشش اخبار مرتبط با سلامتی انسان ها با تیزبینی سعی می کنند تا زیبایی های همدلی هموطنان در روزهای سخت کرونایی و خسارت انتشار ویروس کرونا به کسب و کارهای مختلف را در تیررس چشم مسئولان قرار دهند و از آنان مطالبه گری کنند.

در حالی که بسیاری از مسئولان فعال حوزه بهداشت و درمان،پاکبانان و متولیان کفن و دفن قربانیان بیماران کرونایی را از نقش آفرینان خط اول جنگ با  این ویروس مرموز می دانند اما به نظر می رسد خبرنگاران فعالان گمنام این عرصه هستند.

اگرچه حضور این قشر تلاشگر در همه حوادث،رخداد ها و بحران ها همواره پر رنگ بوده، اما این بار کوشش اهالی رسانه برای مهار بحران کرونا حکایت از جسارت، احساس مسئولیت، ریسک پذیری و دغدغه‌مندی آنان دارد.

روزها یکی پس از دیگری سپری شد تا به هفدهم مرداد نزدیک شدیم و حالا نقش رسانه ها در مهار بحران کرونا آشکارتر می شود ،سنگرسازان بی سنگری که زبان گویای هموطنان درباره مشکلات و توانمندی هایشان هستند اما کمتر فرصتی دست می دهد تا بگویند با کمترین امکانات  و پایین ترین حقوق همه توان خود را برای انجام وظیفه خود بکار می گیرند .

قشری که برای نشان دادن مصائب بیماران کرونایی و شاغلان حوزه بهداشت و درمان گاهی با پوشیدن لباس گان و دیدن بیماران ضمن تجربه آسیب های فراوان روحی، سلامتی و حتی جان خود را به خطر می اندازند تا شاید بتوانند سهمی در بیرون راندن ویروس کرونا از کشور خود داشته باشند.

در روزهای سخت قرنطینه خانگی و زمانی که همه جا برای جلوگیری از انتشار ویروس تعطیل بود و ممنوعیت ورود و خروج در شهرهای مختلف کشورمان دایر بود خبرنگاران همچون مدافعان سلامت شبانه روز برای تنویر افکار عمومی فعالیت می کردند.

بی تفاوتی هموطنان سوهان روح خبرنگاران

خبرنگار پایگاه خبری زاگرونا می گوید: دیدن جسم خسته پرستاران و پزشکان از سویی و مشاهده بی تفاوتی برخی از شهروندان در رعایت دستورالعمل های بهداشتی انتشار ویروس کرونا سخت ترین بخش تجربیات خبرنگاران در دوران کرونایی است.

ایمان قاسمی افزود: بازدیدهای میدانی از آرامستان ها با برپایی آئین های شلوغ، جاده های پرترافیک مسافرانی که از استان های جنوبی قصد مسافرت به مناطق شمالی کهگیلویه و بویراحمدرا دارند سوهان روح خبرنگاران در روزگار کرونایی است.

وی انتخاب بین جان یا نان برای کارگرانی که انتشار ویروس کرونا آنان را فقیرتر کرده بود از دیگر مشاهدات خبرنگارانی است که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی کرونا را بررسی می کنند.

چالش های خبرنگاری در روزهای کرونایی

خبرنگار صدا و سیما در گچساران با اشاره به شرایط سخت حرفه خبرنگاری برای انعکاس وضعیت بیماران کرونایی،به تصویر کشیدن تلاش پزشکان و پرستاران و پوشش اخبار جلسات با وجود خطر ابتلای به بیماری کرونا گفت: این قشر زحمت کش تا پای جان برای آگاهی بخشی به مردم در حال تلاش هستند.

میلاد نظری افزود:خبرنگاران با وجود تمام مشکلات و چالش های حرفه ای برای یافتن راهکارهای زندگی مسالمت آمیز با کرونا و امید بخشی به هموطنان مشغول فعالیت هستند.

وی اظهار داشت:کرونا با همه سختی هایش صحنه ای از همدلی مردم برای کمک به همنوعان به ویژه در ماه رمضان را در اذهان ماندگار کرد که پوشش این خبرها برای اهالی رسانه دلگرم کننده بوده است.

تغییر دغدغه خبرنگاران

سرپرست مطبوعات باشت گفت: دغدغه های خبرنگاران و فعالان رسانه ای پس از انتشار ویروس کرونا به کلی دستخوش تغییر شده است.

فتح الله پوران پور افزود:تا همین چند ماه پیش نداشتن بیمه، پایین بودن درآمد و سپری شدن همه وقت شبانه روز، دغدغه های خبرنگاران بود اما این روزها احتمال ابتلای به بیماری کرونا و با توجه به وضعیت ضعیف مالی بیشتر خبرنگاران تامین هزینه های بیماری از نگرانی های آنان محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر خبرنگاران خودرو ندارند گفت: این قشر زحمت کش به دلیل نیاز به رفت و آمد بیشتر با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند.

پوران پور عنوان کرد: اختصاص یک خودرو برای جابه جایی خبرنگاران نیاز ضروری روزهای کرونایی در شهرستان هایی مانند گچساران و باشت است.

وی با یادآوری دردسرها و شرایط سخت بیمه تکمیلی و بیمه اجتماعی خبرنگاران عنوان کرد: شناسایی فعالان حوزه رسانه و خبر برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کار ساده ای است.

پوران پور افزود: ایجاد شرایط ساده برای قرار گرفتن خبرنگار زیر پوشش بیمه اجتماعی و بیمه تکمیلی حداقل مطالبه این قشر است که سال ها از مسئولان درخواست می شود.

کرونا و تعطیلی همایش تجلیل از خبرنگاران در استان 

رئیس خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد گفت هر سال جشنواره و همایش هایی به مناسبت روز خبرنگار در استان برگزار می شد که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و پرهیز از اجتماعات چنین جشنی برگزار نمی شود.

امین وکیلی اظهار داشت:با هدف ایجاد نشاط و شادابی اهالی رسانه استان، روز جمعه ۱۷ مردادماه، خبرنگاران استان به قله قلم کوه دنا صعود می کند.

وی حداکثر مدت زمان برگزاری این برنامه را ۱۰ ساعت اعلام کرد و افزود :با توجه به شیوع ویروس کرونا و به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی، ابزار و وسایل کوهنوردی و مواد غذایی (صبحانه، نهار و تنقلات) بر عهده شرکت کنندگان است.

وی ادامه داد:این قله جزو قلل کم ارتفاع اما خاص دنا است که همواره مورد توجه کوهنوردان برای صعودهای نسبتا سبک است.

وکیلی گفت: در روز خبرنگار امسال به صورت نمادین از دو خبرنگار پیشکسوت استان تجلیل می شود.

وی ادامه داد : برنامه هایی نیز در سطح استان پیش بینی شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در حال حاضر ۱۳۴ خبرنگار اصلی و افتخاری ثبت شده در خانه مطبوعات و تعداد زیادی خبرنگار فعال غیر عضو در خانه مطبوعات دارد.

سابقه خبرنگاری در این استان به دهه پنجاه بر می گردد و تا دهه هفتاد نیز تنها رسانه های دولتی و خبرنگاران ایرنا و صداوسیما به صورت رسمی در استان فعالیت داشتند.

از دهه هشتاد همزمان با سراسر کشور این استان نیز شاهد رشد رسانه های خصوصی شامل هفته نامه ، روزنامه و در سالهای اخیر نیز سایتهای خبری بوده است آنچنان که تعداد سایت و خبرنگاران در کهگیلویه و بویراحمد به نسبت جمعیت استان در کشور به موضوع قابل توجه و ویژه ای تبدیل شده است.

 

ایرنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=324262
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما