پنجشنبه 16 مرداد 1399 - 0:35

روایت مدیرکل سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد از جلسات هفتگی با موضوع توسعه استان،آخرین وضعیت بازار و اتمام حجت با گرانفروشان

در نشست خبری ای که در آستانه روز خبرنگار، توسط ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد، در ساختمان این سازمان برگزار شد، ایشان گزارشی سالانه از عملکرد سازمان ارائه دادند و به سؤالات خبرنگاران حاضر در این جلسه پاسخ دادند.

به گزارش بورنیوز؛ سالار حسین پور مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که مدت یک سال است ریاست این سازمان را در استان برعهده گرفته اظهار داشت: ضمن گرامی داشت عید غیر و روز خبرنگار، از تمامی خبرنگارانی که در این مدت با اخبار و نقدهایشان این سازمان را یاری گر بوده اند و با اقدامات، عملکرد و زحمات خود، نقاط قوت و ضعف ما را نمایان کردند، بسیار تشکر می کنم.

حسین پور، سازمان صنعت و معدن را گسترده ترین سازمان کشور دانست و اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت مجموعه فعالیت های گسترده ای دارد و درواقع 57% کل اقتصاد مملکت در حوزه این صنعت قرار دارد و اهمیت جایگاه این سازمان را می رساند که بخشی از اقدامات آن، آنی (بالفعل) و بخش دیگر، انجام برنامه ریزی هایی با هوشیاری بالا را می طلبد.

وی در ادامه افزود: در زمان کرونا ما باید سریع اوضاع را مدیریت می کردیم و در این راستا با تولید ژل ضدعفونی توانستیم علاوه بر نیاز استان، به تمامی مکاتبات استان های همجوار پاسخ دهیم و نیاز آنها را تأمین نماییم. کارخانه الکل را راه اندازی کردیم و برای تولید ماسک  واحدهایی را راه اندازی کردیم؛ چرا که مردم انتظارات زیادی از این مجموعه بزرگ دارند که البته انتظارات به حقی هم هستند و ما وظیفه داریم خدمت کنیم و با وجود تنگناهای بسیار در بحث نیروی انسانی و تجهیزات، تلاش ما رضایت نسبی مردم در تمام زمینه ها بود.

حسین پور در ادامه عنوان کرد: امیدواریم رسانه ها مسیر عادلانه و روشنگرانه را دامه دهند و ضمن بیان خدمات این سازمان که همگی برای پیشرفت کشور و رفاه مردم بوده است، اگر در جایی نقد منصفانه ای باشد، به همراه راهکار مورد نیاز برای پیشبرد بهتر اهداف این سازمان و ارائه بهتر خدمات آن، ارائه نمایند.

حسین پور افزود: استان ما بخش هایی مختلفی در حوزه صنعت، معدن و تجارت دارد؛ از جمله حوزه طرح و برنامه که در این حوزه تمام برنامه های سرمایه گذاری استان در حوزه صنتی و معدنی، مراحل مقدماتی و قانونی آنها انجام و در نهایت پروانه طرح مورد نظر صادر می شود.

وی عمر جواز تأسیس ها را یکساله دانست، که در صورت پیشرفت فیزیکی طرح مورد نظر، تجدید می گردد  و سپس افزود؛ از ابتدای سال 99 تا الآن، تعداد 46 مورد از تولیدات صنعتی و معدنی صادر شده، با اشتغال 901 نفر  و با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 3 میلیون و 522 هزار و 224 ریال صورت گرفته است و در مجموع در این استان، تا به حال، 528 مورد جواز صنعتی معتبر به دست سرمایه گذاران داده ایم و با اشتغال 8116 نفر و حدود 1 میلیون و 628 هزار و 112 میلیون ریال حجم سرمایه گذاری، این مهم صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: تسهیلات پرداختی به واحدهای متقاضی را از محل تبصره 18 دانست که توسط بانک های تجارت، سپه، ملی، توسعه تعاون و بانک صنعت و معدن پرداخت می شود و از آنجایی که بیشتر سرمایه گذارن، فقط بخشی از سرمایه مورد نیاز را پای کار می آورند، بخش دیگر نیازمند حمایت دولت می باشد. سپس اضافه کرد؛ در راستای این طرح ها، یک سری تسهیلات هم وجود دارد: تسهیلات از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1397 که تا به الآن، 89 طرح از این واحدها برای اخذ تسهیلات به مبلغ 1077 هزار و 77 میلیارد ریال معرفی شده اند که از این تعداد، 8 طرح تا سقف 58 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان، پروژه های مهم و موجود استان را بیشتر در شهرستان ها عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت: پتروشیمی گچساران با 67% پیشرفت فیزیکی، تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید و پروژه پتروشیمی دهدشت که درصد پیشرت آن کم بوده اما با تغییر سرمایه گذار، در وضعیت بهتری به سر می برد. پروژه های معدنی ای که امسال به بهره برداری می رسند، عبارت هستند از: پروژه آهک هیدراته چرام که تا پایان بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید، پروژه بیو اتانول باشت که تمامی محصولاتش صادراتی هستند، دارای ارزشی بالغ بر 550 میلیارد ریال می باشد، توسط شرکت ایدرو، و پروژه آهک هیدراته چرام توسط شرکت ایمیدرو که هر دو از شرکت های زیرمجموعه صمت هستند، مورد سرمایه گذاری قرار گرفته اند.

مدیرکل صمت استان، با اشاره به محروم ماندن استان از ظرفیت سازمان های توسعه ای، اظهار داشت: دوشنبه اول هر ماه با جناب آقای دکتر غریب پور در رابطه با صنایع معدنی استان جلسه داریم تا بتوانیم با همکاری ایشان، بخش های معدنی استان را ارتقاء دهیم؛ که ایشان همکاری های بسیار خوبی در این زمینه مبذول داشتند. حسین زاده با اشاره به پروژه های اقتصاد مقاومتی در استان افزود: پروژه هایی مانند پتروشیمی گچساران، آب معدنی ستنگان، بیو اتانول باشت، روزانه روند توسعه، پیشرفت و نیازمندی های  آنها رصد می شود، چرا که این پروژه ها استراتژیک محور بوده و مورد نیاز امروز کشور و در برخی جهات، دارای ارزش صادراتی می باشند.

حسین پور در ادامه افزود: 528 پروانه بهره برداری جهت واحدهای صنعتی با اشتغال 8 هزار و 16 نفر چه در داخل شهرک ها و چه بیرون شهرک ها ایجاد شده اند. وی، کار حوزه صنعت در استان را سنگین خواند و افزود: این بیشتر بخاطر شرایط جوی استان ماست و در واقع اولین مانعی که 10 درصد از سرمایه گذاران را در این استان رنجیده خاطر می کند، نبود پروازهای فرودگاه یاسوج به صورت روزانه و منظم می باشد، که البته هیچ کدام از موانع، نتوانسته اند سد اهداف این سازمان شوند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع استان را بسیار ارزشمند دانست و افزود: تا به الآن، 163 جلسه در این کارگروه برگزار شده که 1035 موضوع مصوب و 17 مورد اجرایی و 7 مورد در دست اقدام می باشند.

وی، تعداد معادن در حال فعالیت استان را 41 مورد عنوان کرد و افزود:  ظرفیت های قطعی معادن استان ما 1 میلیارد و 500 میلیون تن هست که با توجه به ظرفیت 1% مساحت استان ما از کل کشور، آن را ظرفیت خوبی دانست و مهمترین معادن را معدن اکسید در منطقه سرفاریاب، معدن فسفات در چرام، سنگ های آهک و معادن گچ در گچساران ، بهمئی و کهگیلویه عنوان کرد.

حسین پور از زحمات و تلاش های دکتر غریب پور در راستای پتانسیل یابی و اکتشاف در استان تشکر کرد و افزود: استان ما در حوزه معدن محروم مانده که عزیزان ما در وزارت صمت نسبت به این موضوع اشراف دارند که در همین راستا دکتر غریب پور در برنامه های پتانسیل یابی 7 هزار مترمربع از وسعت استان که توسط شرکت ایمیدرو صورت می گیرد، اذعان داشتند؛ اگر استان به ظرفیت 20 تن ذخیره قطعی از معادن برسد، ایمیدرو اعلام آمادگی کرده تا یک کارخانه در مقیاس کوچک در استان ایجاد نماید که اشتغال بسیار خوبی در حدود 500 نفر  را داراست.

مدیرکل صمت استان، صدور مجوز را منوط به تأیید سازمان انرژی اتمی ایران دانست و اظهار داشت: شرکت تهیه و تولید منابع معدنی ایران 10 پروانه اکتشاف را جهت صادر شدن پیگیری می کند که از این تعداد 4 محدوده را شرکت ایمیدرو برای اکتشاف برگزیده است، که مجوز برخی از آنها صادر شده و در تلاش هستیم تا مجوز تعداد باقیمانده نیز تا یک ماه آینده صادر شود.

حسین پور با اشاره به آینده خوبی که پیش روی استان قرار دارد، اظهار داشت: در بحث معدن اقدامات خوبی استارت زده شده و شرکت ایمیدرو نیز قول همکاری جهت فعال نمودن واحدهای معدنی و صنایع معدنی استان را که راکت مانده اند، داده است که این موضوع، آینده خوبی را برای استان رقم خواهد زد.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان، با اشاره به اینکه بیشترین اشتغال استان در حوزه اصناف با مجموع 83 هزار نفر بوده است، اظهار داشت: بازار مجموعه گسترده ای است که بخشی از مدیریت آن را اتاق های اصناف و اتحادیه هایی که بازار را کنترل می کنند، در دست دارند و در زمان آرامش بازار نقش بخش های خصوصی مشخص می گردد.

حسین پور در ادامه ضمن اتمام حجت با هرگونه گران‌فروشی خارج از قاعده و قانون که موجب تضییع حقوق مردم شود، اظهار داشت: به دلیل شرایط خاص کرونایی، ما سنگین ترین مصوبات را در جلسات ستاد تنظیم بازار داشتیم؛ به این دلیل که ما جدا از مردم نبودیم و انتظارات و نگرانی ها را حق مردم می دانیم. همکاران ما در حوزه بازرسی با گشت های مشترک توانستند تا  حدودی با پلمپ واحدهای متخلف، که دلایل پلمپ آنها، مسائل بهداشتی و یا گرانفرشی بوده، در کنار مردم قرار گیرند و برخورد قاطعی را با متخلفان صورت دهند.

در پایان، مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان، با اشاره به اینکه سازمان صنعت و معدن به دنبال رسیدن به مطلوب هاست، اظهار داشت: در زمانی که واحدهای خباز به دنبال افزایش قیمت نان بودند و ما خواسته آنها را به حق می دانستیم و از طرف دیگر، بی کیفیتی نان و وزن پایین نان را غیرمنصفانه می دیدیم، با واحدها متخلف، از طریق قطع نمودن سهمیه آرد و اخذ جریمه و ارسال پرونده آنها به واحد تعزیرات حکومتی، در کنار مردم بودیم تا خواسته  به حق آنها که دریافت نان سالم و باکیفیت و در اندازه مناسب باشد، محقق گردد و در عین حال تشویقاتی برای واحدهای منصف و با کیفیت، با دادن آرد مازاد بر سهمیه به عنوان تشویق، در نظر گرفته شد.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=324221
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما