شنبه 11 مرداد 1399 - 15:52

دست های شلتوک بسته شالیکاران چرامی/خستگی به تن کشاورزان شیخ حسین ماند

مشکل کشاورزان چرام، مشکل امروز و دیروز نیست، مشکل و دغدغه هر ساله آنهاست؛ یک روز برای خرید نهاده‌های کشاورزی مجبور می‌شوند زیر بار قرض و وام بروند و یک روز مثل امروز باید شاهد خشک شدن محصولات کشاورزی خود باشند.

 به گزارش بویرنیوز به نقل از فارس، در بحبوحه دل نگرانی های شیوع کرونا و محدود شدن بسیاری از فعالیت ها و رفت و آمدهای شهری ، شالیکاران چرامی طبق عادت کاری و تقویم زراعی، در تب و تلاش آماده سازی شالیزارها و کاشتن بذر در زمین های خود، همراه با بذر امید در دلشان شدند و در روزهای سخت مشغول شخم و شیار و خزانه گیری شدند.

برنج پرزحمت‌ترین محصول کشاورزی است که شالیکاران برای به‌بار نشستن خوشه‌های آن شب و روزهای بسیار سختی را پشت‌ سر می‌گذارند تا بهترین و سالم‌ترین برنج ایرانی سر سفره‌های مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

کشاورزانی که زیر آفتاب شرجی و تا کمر در آب فرو رفته به ‌دنبال ایجاد راهی برای هدایت جریان چشمه های آب به زمین‌های شالیزاری بودند تا عطش این زمین ها را سیراب کنند،آنان که زیر آفتاب،آفتاب سوخته و دست هایشان چون شلتوک های برنج رنگ باخت و پینه بست و پوسته پوسته شد.

برنج یکی از محصولات استراتژیک استان کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص شهرستان چرام است که نقش مهمی در تامین نیازهای مردم این استان و حتی استان های دیگر دارد اما با وجود اهمیتی که این محصول به لحاظ غذایی دارد، شالیکاران  با توجه به شرایط کشور هر ساله با مشکلات فراوانی دست به گریبان  می شوند که یکی از این مشکلات به گفته اهالی روستای شیخ حسین چرام واگذاری چاه های آب به بخش خصوصی و فروش آب به کشاورزان است.

شهرستان چرام به دلیل دارا بودن شرایط مناسب طبیعی و گردشگری و قرار گرفتن روستاها در دل طبیعت،روح وقطب کشاورزی استان است، این شهرستان،به لحاظ منابع آب،خاک و تنوع آب و هوایی در جنوب کشور و استان بی نظیر است.

بیشتر مردم از شغل کشاورزی امرارمعاش میکنند که گاهی به علت کم بارشی با بحران آب مواجه هستند،در هر منطقه‌ای خرده فرهنگ‌های اجتماعی و قبیله‌ای و منافع فردی وجود دارد، در مناطق ما، منافع فردی را بیشتر ترجیح می‌دهند و این می‌طلبد که روی سرمایه اجتماعی بیشتر بحث کرد و از ظرفیت افراد ذی نفوذ داخل و بیرون منطقه استفاده کرد.

مشکل کشاورزان چرام، مشکل امروز و دیروز نیست، مشکل و دغدغه هر ساله آنهاست؛ یک روز برای خرید نهاده‌های کشاورزی مجبور می‌شوند زیر بار قرض و وام بروند و یک روز مثل امروز باید شاهد خشک شدن محصولات کشاورزی خود باشند.

شنیده ها حاکی از آن است که چاه های حفر شده روستای شیخ حسین پلمپ بوده که 2 حلقه از این چاه ها به بخش خصوصی واگذار شده است،در صورت روشن شدن چاه ها،آب چشمه خشک شده و مردم باید از آب چاه خریداری کنند،اهالی روستا می گویند؛ چاه ها واگذار شده و کارشناسان اداره امور آب می گویند؛ در حال حاضر هیچگونه چاهی به بخش خصوصی واگذار نشده است.

برخی از اهالی روستا نیز می گویند آب چشمه موگرم خشک شده وکشاورزان مجبورند ساعتی 40 هزار تومان آب خریداری کنند تا برنجشان خشک نشود.

جوان کشاورزی از اهالی شیخ حسین می گوید؛ وام گرفته،هزینه کرده و در روستا دامداری و کشاورزی ایجاد کرده به امید آب چشمه روستا اما با شرایط حال حاضر باید دوباره هزینه کند و پایین دست چشمه با هزینه گزاف آب خریداری کند.

دهیار روستا نیز از کمبود آب در روستا گلایه دارد و می گوید: اداره امور آب مجوز حفر چاه به کشاورزان نمی دهد،این زمین ها بعد از 10 سال کشت شدند و بر اثر بی آبی تاکنون بیش از 10 هکتار آن،خشک شده است.

کارشناس امور آب کهگیلویه با بیان اینکه شخصی از اهالی روستا قبلا از اداره آب و فاضلاب تقاضای واگذاری کرده که از لحاظ قانونی خلاف هست، گفت:وقتی چاهی از طریق آبفا از مدار خارج می شود،باید آن را تحوبل اداره منابع آب که متولی بوده، بدهد،قبلا شخص مذکور تشکیل پرونده داده که در حال حاضر منوط به واگذاری نمی باشد و باید مراحل قانونی طی شود.

این حکایت تلخ روزگار سخت کشاورزان شیخ حسین چرام است مردمی که در تمامی این سال‌ها تنها به وعده ها دلخوش کردند و البته چاره‌ای جز این هم نداشتند وقتی شغل 70 درصدشان کشاورزی است و منبع درآمد دیگری جز این ندارند مجبورند بکارند و بکارند و بکارند به امید اینکه شاید امسال یکی از هزاران وعده ها عملیاتی شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=323883
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما