چاپ این برگه

چرا وضعیت کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به مرحله هشدار رسید؟

به گزارش بویرنیوز، اواسط زمستان سال 1398 بود که رسانه‌ها از شیوع ویروسی به‌ نام کووید 19 یا کرونا در کشور چین خبر دادند؛ این ویروس کشنده با تحت تاثیر قرار دادن یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان، سبب ایجاد شوک عجیبی به اقتصاد جهانی شد و هر روز که از شیوع این ویروس می‌گذشت آثار کشنده و مخربش در زوایای گوناگون پدیدار می‌شد.

کشور چین با توجه به فعالیت‌های اقتصادی گسترده که از تمام نقاط جهان در درون خود داشت به خوبی درک نکرد که اگر چاره‌ای نیاندیشد نتیجه زحمات چندین ساله خود در موضوع تبدیل شدن به قطب اقتصادی جهان را از دست خواهد داد، به همین خاطر در عین تراکم جمعیتی بالای یک میلیاردی و اندی، با قرنطینه کردن شهرهای مختلف از ووهان که منشا شیوع ویروس بود و با نهایت دقت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانست به خوبی بر کرونا غلبه کند.

ویروس کرونا پس از چین، در برخی دیگر از کشورهای جهان نفوذ کرد و ترس و استرس ناشی از این ویروس کشنده، زندگی روزمره مردم جهان را تحت تاثیر قرار داد و به تبع آن دولت‌ها به فکر اندیشیدن چاره مناسب برای رهایی از شر این ویروس کشنده افتادند.

یکی از کشورهایی که در بدو شیوع کرونا با تلفات نگران کننده‌ای روبرو شد ایتالیا بود و سپس آمریکا نیز در ردیف کشورهای با تلفات بالا قرار گرفت، اما کرونا ویروس ثابت کرد که هر چقدر هم قدرت برتر و بلا منازع در جهان باشی و دنیا در مقابل داشته‌ها و قدرتت سر تعظیم فرود آورد اما همواره دست برتری وجود دارد.

شیوع ویروس کرونا در ایران، ابتدا از شهر قم شروع شد و آنطور که شنیده شد تاجری اهل قم که در روزهای شیوع ویروس کرونا در چین حضور داشته است منشاء ورود کرونا به قم بوده است، به این ترتیب ویروس کرونا که در انتقال از فرد مبتلا به سایرین سرعت بالایی دارد به سرعت خود را به شهرهای مختلف ایران رساند.

برخی از مناطق در ایران در روزهای ابتدایی با آمار مبتلایان بالایی روبرو شدند و دولت سعی می‌کرد که این آمار فراگیر نشود و همه نهادها و ارگانها دست به دست هم دادند تا از وقوع یک بحران جدی در کشور با توجه به وضعیت بحرانی اقتصادی و تحریم‌های گسترده جلوگیری کنند.

ایران در زمینه مبارزه با کرونا با تمام محدویت‌ها و تحریم‌ها و فشارها تا اواسط راه عملکردخوبی داشت و با اتخاذ تصمیماتی از جمله ممنوع کردن سفرها در ایام نوروز، تعطیلی مراکز آموزشی و علمی و راه‌اندازی کلاس‌ها به صورت مجازی و آنلاین، تعطیلی بازار در برخی از مناطق در پاره‌ای از اوقات و تلاش شبانه‌روزی کادر درمان و پرسنل و غیره، بارقه‌هایی از امید برای پایان زود هنگام این بحران را نوید می‌داد.

برخی از شهرها نظیر بوشهر و خوزستان که در ابتدا وضعیت سفید داشتند و افکار عمومی علت آن را گرم بودن این مناطق می‌دانستند، اما با ورود به ششمین ماه از ورود کرونا به ایران و با آغاز فصل گرما، گمان‌ها ناگهان تغییر کردند و بوشهر و خوزستان در وضعیت هشدار و قرمز قرار گرفتند. شاید از دلایل عمده وقوع چنین مشکلی برای این مناطق همان گمان اشتباه ناکارامدی کرونا در مناطق گرم و گسیل شدن مردم از دیگر شهرها به این مناطق بود.

هر چه از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد مردم نسبت به خطرات آن بی‌تفاوت‌تر و بی‌خیال‌تر می‌شوند و ازدحام و شلوغی بازارها و ترافیک خیابان‌ها به خوبی موید این مطلب است.

استان کهگیلویه و بویراحمد نیز که در ابتدای ورود کرونا تا اردیبهشت امسال در وضعیت سفید و نرمال قرار داشت ناگهان به وضعیت هشدار ورود کرد و شهرستان گچساران وارد وضعیت قرمز شد و بیشترین آمار فوتی‌ها در استان را به خود اختصاص داد.

خوش آب هوا بودن استان کهگیلویه و بویراحمد و قرار گرفتن این استان در مسیر اصفهان به استان‌های جنوبی مانند بوشهر و خوزستان و مجاورت با استان‌های فارس و اصفهان و چهارمحال و بختیاری و مراودات با این استان‌ها سبب شد که رشد کرونا در کهگیلویه وبویراحمد نیز رو به هشدار برود.

علاوه بر مراودات و همسایگی با استان‌های با وضعیت قرمز، بافت عشایری و قبیله‌ای استان که برگزاری مراسمات شلوغ چه عروسی و چه ختم در آن مرسوم و معمول است نیز از دلایل عمده ایجاد این وضعیت به شمار می‌رود. عادی‌انگاری و بی‌خیالی شهروندان و شلوغی غیرضرور در بازارهای شهر و حضور در مراسمات به‌ویژه مراسم ختم سبب شده که آمار تلفات به مرز 50 نفر برسد.

علی خوان‌پایه فرماندار گچساران از دلایل عمده قرار گرفتن این شهرستان در وضعیت قرمز را مراودات با استان‌هایی نظیر خوزستان و بوشهر عنوان کرده و وجود صنعت نفت و فعالیت‌ها و آمد و رفت‌ها از طریق پرسنل غیربومی و رانندگان حمل محصولات نفتی از گچساران را از دیگر دلایل چنین وضعیتی می‌داند.

اما بروز ویروس کرونا بیشترین آسیب را در استان کهگیلویه وبویراحمد متوجه شهرداری یاسوج کرده است، چرا که یکی از فرصت‌ها برای ایجاد درآمد و جبران کمبود مالی در فصل بهار و تابستان و از راه اجاره صنوف در پارک‌ها و اماکن تفریحی در شهر است.

نستهن مقدم شهردار یاسوج در این باره می‌گوید: امسال همه صنوف که از طرف شهرداری به متقاضیان واگذار شده بود با توجه به محدودیت‌های اجرایی برای مقابله با کرونا تعطیل بوده و این خود سبب خسارت مالی هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای شهرداری است.

فرماندار شهرستان دنا نیز از تعطیلی صنوف گردشگری در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌افزاید: شهرستان دنا همواره در فصل تابستان یکی از شلوغ‌ترین شهرها در بحث گردشگری در جنوب کشور بوده ولی متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این شهرستان امسال پذیرای گردشگر نبوده است و صنوف فعال در این زمینه با خساراتی روبرو شده‌اند.

 

تسنیم