یکشنبه 29 تیر 1399 - 11:15

تهدید سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد به واسطه تغذیه اشتباه

یک کارشناس تغذیه گفت: تغذیه اشتباه سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند.

به گزارش بویرنیوز، داریوش حسینی اظهار کرد: تغذیه به عنوان سوخت مورد نیاز بدن باید فاکتورهای مهمی در خود داشته باشد تا علاوه بر تأمین نیازها، چرخه این مهم با در نظر گرفتن الگوهای صحیح شکل گرفته و بیماری زایی را به حداقل برساند.

حسینی با اشاره به اهمیت رفع چالش‌های تغذیه‌ای در هر منطقه برای ارتقای سلامت جامعه، اظهار کرد: در هر استان می‌توان چالش‌ها و آسیب‌های مختلفی را در سبدهای غذایی آن یافت کرد.

وی با بیان اینکه این روزها تغذیه اشتباه، قلب‌ها و سلول‌ها و کالبد بدن‌ها را هدف قرار داده و این مهم در حالی است که شناخت ما از تغذیه گاهاً در حد اینکه چربی خوب است و یا بد است، متوقف شده است، تصریح کرد: برای مثال باورهای ما از تغذیه در طول سالیان شکل گرفته و چالش‌هایی را نیز رقم زده است.

وی افزود: اما با گذر از هر آنچه که تغذیه در سطح کشور دارد، به وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد ورود می‌کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: با کمی بررسی می‌بینیم، سو تغذیه در مناطق حاشیه شهر و برخی مناطق دور افتاده به وضوح نمایان است. این موضوع گام‌های اساسی نهادها، بخش‌ها و گروه‌های حمایتی در رفع سو تغذیه به شکل مناسب را طلب می‌کند.

حسینی با بیان اینکه در هر خانه‌ای منقل کباب و ریتم تغذیه‌ای غذاهای زغال پز حکایت از داستان گران و خطرناک تغذیه‌ای دارد و نشان می‌دهد هزینه تمام شده یک وعده غذایی با ارزش آن هیچ همخوانی ندارد، گفت: مصرف کباب شور را می‌توان از مهمترین ضعف‌های تغذیه‌ای دانست که با پیوند با نمک، مرگ خوشمزه را در کالبد بدن آغاز می‌کند.

این کارشناس تغذیه گفت: همچنین غذاهای پرچرب محلی از دیگر چالش‌های تغذیه‌ای مردم استان است.

حسینی ابراز داشت: با گذر از هر خیابان چشم ما با انسان‌هایی با اضافه وزن می‌خورد و شیوع چاقی در استان مانند کبد چرب رشد روز افزونی دارد.

سرطان‌های گوارشی در مردان شایع است

حسینی با اشاره به اینکه همه اینها دست به دست هم می‌دهند تا سایه سرطان‌ها بر تار و پود یک بدن سایه بیفکنند، تصریح کرد: در کهگیلویه و بویراحمد در میان مردان سرطان معده (سرطان‌های گوارشی) و در زنان سرطان سینه که هر کدام به ریز فاکتورهای مختلفی متصل است، به عنوان شایع‌ترین ها وجود دارد. مصرف نمک زیاد و کباب‌ها با یک سبد اشتباه و گاهاً فاکتورهای ارثی چاشنی این قصه تلخ هستند.

حسینی گفت: اما همه اینها نیز شالوده علت مرگ و میرها را با چالش رو به رو می‌کند، تصادفات، بیماری‌های قلبی و عروقی که مصرف غذاهای پرچرب و قندها کلید شکل گیری آن است را می‌بینیم.

وی افزود: اما راه حل، این وسط یک کلید مهم با محوریت ارتقای سطح سواد بهداشتی، رشد فعالیت فیزیکی و آگاهی بخشی کیفیت تغذیه را می‌توان به عنوان پیشرانه اصولی سلامت داشت. برنج، نان، قند، گوشت شاه کلیدهای یک ضعف تغذیه‌ای هستند.

حسینی ابراز داشت: فارغ از مناطق با بروز سو تغذیه که خود راه حل پشتیبانی سبدی را طلب می‌کند، وقتی به سبدهای غذایی نگاه می‌کنیم، در اغلب آن، هزینه بالا و بدون نگاه کردن به رنج سنی مصرف کنندگان، بدون نگاه به سلامت و بیماری‌های ارثی و زمینه‌ای گام برداشته و خود را یک قدم به چالش‌های تغذیه نامناسب نزدیک می‌کنیم.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه سبدهای غذایی هر خانوار باید بر اساسی نیازسنجی سلامت فرد تهیه و تأمین شود و صرف خرید هر محصولی بیانگر یک وعده سالم نیست، عنوان داشت: همچنین ارائه یک سبد مشترک به خانوارها نمی‌تواند یک عامل بازدارنده در بیماری‌ها باشد. شاید بتوان یک خانواده را به مصرف سبدی کم خطر تشویق کرد، اما سبد غذایی این خانواده باید بر اساس وضعیت سلامت فرد تأمین شود.

حسینی گفت: چرخه سلامت سبد غذایی از مرحله توزیع و مصرف شکل نمی‌گیرد، بلکه باید در تولید نیز نگاه ویژه به سبدهای غذایی داشته باشیم.

حسینی تصریح کرد: نگاه و فرهنگ تغذیه‌ای ما باید به گونه‌ای با آگاهی بخشی تلفیق پیدا کند که بدانیم در حال حاضر از سبدهای غذایی گران نیز استفاده می‌کنیم، اما قیمت تمام شده با ارزش محصول مصرفی همخوانی نداشته و این مهم گویای عدم شناخت از سبد مناسب برای ماست.

وی گفت: الگو پذیری ها نیز بخش مهمی از فرهنگ تغذیه‌ای در استان بوده که گاهاً آسیب زایی هایی را در بستر خود شکل می‌دهند. این موضوع را می‌توان در تقلید نسبت به تهیه سبدهای غذایی یافت.

حسینی گفت: امید است در همه ابعاد چرخه غذایی استان، بایدها و نبایدها به نحو مطلوب‌تری شکل گرفته تا در آینده شاهد همه گیری های تغذیه غیر اصولی نباشیم.

مهر
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=322875
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما