دوشنبه 23 تیر 1399 - 21:41

یکه تازی پرسپولیس، جام‌های اسنپی یا توهم توطئه؟

پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ در لیگ پانزدهم فقط به خاطر تفاضل کمتر نسبت به استقلال خوزستان نایب‌قهرمان شد، اما همان موقع تاریخ‌سازی‌اش شروع شد.

بویرنیوز: پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ در لیگ پانزدهم فقط به خاطر تفاضل کمتر نسبت به استقلال خوزستان نایب‌قهرمان شد، اما همان موقع تاریخ‌سازی‌اش شروع شد. آنها قهرمان لیگ‌برتر در دوره شانزدهم،‌ هفدهم و هجدهم شدند. یک‌بار به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیدند و یک‌بار فینالیست شدند و نایب‌قهرمان. سه قهرمانی سوپرکاپ و یک قهرمانی جام حذفی را هم به دست آوردند و برانکو پس از سپری‌کردن یک دوران پرافتخار از این تیم رفت.

همه فکر می‌کردند با جدایی پروفسور پرسپولیس زمین خواهد خورد. اما حالا آنها با اقتدار و ایجاد فاصله ١٤ امتیازی با تیم دوم جدول‌، در آستانه کسب چهارمین عنوان قهرمانی متوالی لیگ‌برتر یا به اصلاح پوکرکردن با هدایت یحیی گل‌محمدی هستند. درست مثل همان کاری که در سال‌های اخیر بایرن ‌مونیخ در بوندس لیگا،‌ یوونتوس در ایتالیا و پاری‌سن‌ژرمن در فرانسه انجام داده و مدام پشت‌سر هم قهرمان می‌شوند.

بنویسیم پرسپولیس، بخوانیم یووه، بایرن یا پی‌اس‌جی
تیم یحیی در آستانه شکستن رکوردهای بزرگ

قبل از اینکه برخی از دلایل این موفقیت‌ها را بررسی کنیم، باید بدانیم تیم یحیی امسال در آستانه شکستن چه رکوردهایی است. پرسپولیس در لیگ ١٦ تیمی شانزدهم ٦٦ امتیاز از ٣٠ بازی به دست آورد. منتهی رکورد بیشترین امتیاز روی کاغذ در اختیار استقلال و سپاهان است که در لیگ‌های یازدهم و دوازدهم ٦٧ امتیاز از ٣٤ بازی در لیگ ١٨ تیمی کسب کردند. با این حال، اگر سرخپوشان پایتخت از ٦ بازی باقی‌مانده تنها ١٢ امتیاز کسب کنند، این رکورد را خواهند شکست که بی‌نظیر خواهد بود. همچنین تیم یحیی می‌تواند رکورد سریع‌ترین قهرمانی که در اختیار تیم برانکو (چهار هفته مانده به پایان لیگ قهرمان شد) را در هفته بیست‌وپنجم بشکند.

پرسپولیس و سپاهان تنها تیم‌هایی در تاریخ لیگ ایران هستند که توانسته‌اند سه دوره متوالی قهرمانی را جشن بگیرند اما حالا پرسپولیس با چهارمین قهرمانی متوالی و در این زمینه تاریخ‌ساز خواهد شد و برای اولین‌بار شاهد پوکرکردن یک تیم در لیگ ایران خواهیم بود. از طرفی دیگر، پرسپولیس با برانکو در لیگ شانزدهم با ٢٠ برد به قهرمانی رسید و رکورد زد اما پرسپولیس این فصل درصورت کسب ٣ برد از ٦ بازی آینده، این رکورد را جابه‌جا خواهد کرد.

جالب این است که بدانید برای اولین‌بار در تاریخ پرسپولیس خواهد بود که این تیم با وجود تغییر سرمربی در خلال برگزاری لیگ در پایان به قهرمانی می‌رسد. همچنین تاکنون هیچگاه تیم قهرمان در لیگ ایران با ١٠ امتیاز اختلاف نسبت به نایب‌قهرمان فصل را به پایان نرسانده اما شاگردان گل‌محمدی فرصت این کار را دارند و همین حالا نسبت به تیم دوم ١٤ امتیاز اختلاف دارند.

مهدی ترابی، ‌هافبک پرسپولیس تا به امروز ١٠ گل به ثمر رسانده و دو گل از شهریار مغانلو ١٢ گُله برای گرفتن عنوان آقای گلی لیگ فاصله دارد. اینکه یک‌ هافبک در ترکیب پرسپولیس به‌عنوان قهرمانی برسد، اتفاق جالبی است. پرسپولیس اکنون با ١٢ عنوان قهرمانی لیگ، پرافتخارترین تیم لیگ ایران محسوب می‌شود و با ٥ قهرمانی و ٢ نایب قهرمانی، در لیگ‌برتر هم صدرنشین است اما با قهرمانی در لیگ نوزدهم، به بیشترین تعداد قهرمانی در لیگ‌برتر هم دست خواهد یافت و از سپاهان با پنج قهرمانی جدا می‌شود. تنها رکوردی که تیم یحیی توان شکستن آن را ندارد، رسیدن به‌عنوان قهرمانی با بیشترین گل زده تاریخ لیگ‌برتر است که عملا نمی‌شود به رکورد ‌سال ٨٧ استقلال با ٧٠ گل رسید.

بنویسیم پرسپولیس، بخوانیم یووه، بایرن یا پی‌اس‌جی
اوضاع وخیم روی صندلی مدیریت باشگاه

پرسپولیس امسال درشرایطی مقتدرانه حریفان خود را یکی پس از دیگری می‌برد و به قهرمانی و شکستن رکوردها نزدیک می‌شود که سه مدیرعامل را تا به اینجا در این فصل در باشگاه دیده است. لیگ با مدیرعامل ایرج عرب شروع شد و سپس محمدحسن انصاری‌فرد این عنوان را تصاحب کرد. اختلافات او با هیأت‌مدیره و ناتوانی در تأمین منابع مالی و انجام تعهدات باعث شد او هم استعفا بکند و مدیریت باشگاه در اختیار کامران رسول‌پناه رئیس هیأت‌مدیره باشگاه قرار بگیرد. بحران‌های مدیریتی البته همچنان در پرسپولیس ادامه دارد و هواداران و بازیکنان و مربیان از این وضع به قدری ناراحت هستند که یحیی گل‌محمدی تهدید به استعفا نیز کرده است.

درچنین وضعیتی شرایط فنی و درونی تیم به قدری خوب است که سرخ‌ها به بردن در هرشرایطی عادت کرده‌اند. در همین بازی اخیر، مقابل ماشین‌سازی هفت بازیکن ثابت و تأثیرگذار غایب بودند اما در خانه حریف به برتری رسیدند و هیچ خبری از بهانه و مصاحبه‌های جنجالی و سروصدا نبود. آرامش درونی تیم و اتحاد برقرار‌شده بین کادرفنی و بازیکنان قدرت پرسپولیس را از هر زمان دیگری بیشتر کرده است. کریم باقری،‌ یحیی گل‌محمدی و افشین پیروانی هم نقش فوق‌العاده‌ خوبی در به وجود آوردن این فضا ایفا کرده‌اند.

بنویسیم پرسپولیس، بخوانیم یووه، بایرن یا پی‌اس‌جی
بی‌توجه به اتهامات مجازی

رقبای پرسپولیس، ‌قهرمانی‌های این تیم را با ادبیات و مطرح‌کردن مسائل مختلف زیرسوال می‌برد. برخی می‌گویند تیم مدیون مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش است. برخی عنوان حکومتی‌بودن را به تیم می‌زنند، منتهی آمار و ارقام و نتایج کسب‌شده توسط پرسپولیس همه این اتهامات را زیرسوال می‌برد. این تیم با هدایت یحیی گل‌محمدی از ١٢ بازی اخیر ١١ برد به دست آورده و تنها مقابل استقلال مساوی کرده است. بررسی آمار و عملکرد رقبای تیم هم به خوبی نشان می‌دهد که یکی از دلایل موفقیت سرخ‌ها در سال‌های اخیر لغزش‌های مداوم حریفان بوده است.

سپاهان تیم دوم جدول با کلی بازیکن و سرمایه‌گذاری ١٢بار تا به اینجای فصل مساوی کرده و تنها ١٠ برد کسب کرده است. استقلال و تراکتور و شهرخودرو درگیر حاشیه‌های بی‌سرانجام و درگیری‌های مختلف در لیگ شده و امتیازات زیادی از دست دادند. طبیعی است که این لغزش‌ها دیگر هیچ ربطی به اتهاماتی که به پرسپولیس زده می‌شود، ندارد؛ چون حریفان این تیم هم در کسب نتیجه خوب ناکام بوده‌اند و پرسپولیس هم در آرامش و به دور از حاشیه مسیر خود را پیش می‌برد.

قدرت‌نمایی ادامه دارد، اگر بدهی‌ها بگذارند

پرسپولیس از نظر فنی این قابلیت را دارد که برای لیگ‌برتر فصل آینده هم با همین قدرت به کسب پنجمین عنوان قهرمانی لیگ‌برتر حمله کند، ولی ٢,٥‌میلیون یورو بدهی در پرونده شکایت بازیکنان و مربیان خارجی‌، مشکلات اقتصادی در داخل کشور و اشتباهات و سیاست‌های فاحش مدیریتی در رأس باشگاه عملا می‌تواند این تیم را از عرش به فرش برساند، چون کوچک‌ترین اشتباه در این پرونده‌ها می‌‌تواند به کسر امتیاز از پرسپولیس منجر شود.

بنویسیم پرسپولیس، بخوانیم یووه، بایرن یا پی‌اس‌جی

نداشتن فکر اقتصادی برای تأمین منابع مالی عملا شرایط جدایی ستاره‌ها را فراهم می‌کند و جلوی جذب بازیکن خوب برای تقویت تیم برای فصل را هم می‌گیرد. اما درچنین شرایطی هم یحیی گل‌محمدی و اعضای کادر فنی درحال فکرکردن به آینده هستند. آنها در بازی‌های اخیر پرسپولیس با حمایت تمام‌قد از جوان‌ها درحال میدان‌دادن به آنها هستند. سعید حسین‌پور،‌ مهدی عبدی در بازی‌های اخیر فوق‌العاده ظاهر شده‌اند و قطعا با ادامه این روند‌ سال آینده ستاره لیگ‌برتر خواهند بود. این برنامه‌ریزی هم یکی دیگر از دلایل موفقیت پرسپولیس خواهد بود.

 

روزنامه شهروند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=322409
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما