شنبه 21 تیر 1399 - 21:15

چگونه می‌توان از خالی شدن سریع باتری گوشی‌های هوشمند جلوگیری کرد

امروزه با بزرگتر شدن باتری ها، دستگاه ها نیز مصرف انرژی بهینه‌تری پیدا کرده‌اند؛ اما هنوز طول عمر باتری‌ها به قدری نرسیده است که کاربران از بابت آن‌ها نگرانی نداشته‌ باشند.‌ در این بین اگر بتوان مواردی را که می‌تواند به خالی شدن سریع باتری گوشی‌های هوشمند منجر شود را شناسایی کرد، آنگاه امکان افزایش زمان شارژدهی این دستگاه‌ها مهیا می‌شود.

بویرنیوز: امروزه با بزرگتر شدن باتری ها، دستگاه ها نیز مصرف انرژی بهینه‌تری پیدا کرده‌اند؛ اما هنوز طول عمر باتری‌ها به قدری نرسیده است که کاربران از بابت آن‌ها نگرانی نداشته‌ باشند.‌ در این بین اگر بتوان مواردی را که می‌تواند به خالی شدن سریع باتری گوشی‌های هوشمند منجر شود را شناسایی کرد، آنگاه امکان افزایش زمان شارژدهی این دستگاه‌ها مهیا می‌شود.

اگرچه این روزها گوشی‌های هوشمند در تمامی جهات رشد و بهبود قابل توجهی پیدا کرده‌اند، اما همچنان شاهد آن هستیم که باتری‌ موجود در آن‌ها توسط فناوری‌هایی کاملاً قدیمی و قابل قیاس با نسل اول خود به مرحله تولید می‌رسند. این موضوع سبب شده است که حتی باتری موجود در مدرن‌ترین گوشی‌های هوشمند نیز دارای نواقص و معایب فراوانی باشد.

nomophobia-battery-cellphone_md.jpg

یکی از نواقص مهم باتری  موجود در گوشی‌های هوشمند، حتی مدرن‌ترین نمونه‌ از آن‌ها، سرعت بالا در خالی شدن ظرفیت است. اما این نقص، دلیل بر این نمی شود که ما در روز نیاز به چندین بار شارژ آن‌ها داشته باشیم. اگر باتری گوشی  شما زودتر از آنچه انتظار دارید خالی می‌شود، بهترین راه مقابله، شناسایی دلایل و یافتن راه حل‌هایی برای بر‌طرف کردن این مشکل است.

ما در مطلب قصد داریم همه  مشکلات رایج باتری ها را در دنیای گوشی های هوشمند به شما معرفی کنیم و همچنین در ادامه راه حل هایی برای مقابله با این مشکلات ارائه نماییم. به طور کلی می‌توان دلایلی که ممکن است سبب شود شارژ باتری یک گوشی هوشمند زودتر از آنچه انتظار می‌رود به پایان برسد را در چهار بخش زیر خلاصه کرد:

  1. صفحه نمایش
  2. مکان‌های فاقد اتصالات و ارتباطات مخابراتی
  3. برنامه‌ها و سرویس‌های فعال در پس‌زمینه
  4. سایر عوامل دیگری که منجر به تخلیه شارژ باتری می شوند.

در زیر با جزییات بیشتری در مورد هرکدام از این عوامل صحبت می‌کنیم و در پایان هر بخش نیز راه حل‌هایی برای مقابله با مشکلات ایجاد شده توسط آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم.

1. صفحه نمایش

Pixel-4-XL-screen-on-table-4-1200x675.jpg

از زمانی که گوشی های هوشمند مدرن روانه بازار شدند، صفحات نمایش بیشترین مصرف کننده انرژی در آن‌ها بوده و هنوز هم هست. به همین علت است که پیش از هرچیز به بررسی این جز سخت افزاری و ترفندهای مربوط به کاهش مصرف باتری توسط آن می‌رویم.

نمایشگرهای موجود در گوشی‌های هوشمند هر روز بزرگ‌تر و روشن‌تر می‌شوند و همچنین توانایی نمایش طیف رنگ‌های گسترده‌‌تری را پیدا می‌کنند. از آن‌ها مهم‌تر، این روزها وضوح و تراکم پیکسلی بیشتری برای این اجزای سخت افزاری انتخاب می‌شود و همین موضوع سبب شده است که آن‌ها به انرژی زیادی نیاز داشته باشند و در نتیجه باتری بخش زیادی از نیروی ذخیره شده در خود را صرف آن‌ها کند. این عوامل نشان می‌دهند که صفحات نمایش می توانند دلیل اصلی تخلیه سریع باتری گوشی شما باشند.

چگونه از میزان مصرف باتری توسط اجزای مختلف گوشی خود مطلع شویم
وارد منوی تنظیمات گوشی خود شوید. به قسمت Battery بروید. سپس با ضربه زدن بر روی سه نقطه موجود در بالا و سمت راست نمایشگر، وارد این منو شوید. اکنون وارد قسمت Battery usage شوید. بار دیگر وارد منوی نشان داده شده با سه نقطه در بالا و سمت راست نمایشگر شوید. وارد قسمت Show full device usage شوید.

standby-battery-usage-1200x675.jpg

حالا می‌توانید میزان مصرف باتری خود را بررسی کنید. در بیشتر مواقع شاهد این خواهید بود که صفحه نمایش در جایگاه بالاتری نسبت به بقیه موارد قرار دارد. به عنوان مثال ممکن است در این بخش، صفحه نمایش به عنوان بیشترین مصرف کننده باتری یا بهتر است بگوییم به عنوان قاتل باتری با میزان مصرف 72 درصد معرفی شود.

فناوری‌های موجود در نمایشگر گوشی های هوشمند خیلی سریع تر از فناوری‌های قابل استفاده در باتری‌ها پیشرفت می کنند، در نتیجه این باعث می شود که در سال‌های آینده عمر باتری حتی به مشکلی بزرگ‌تر تبدیل شود. تا زمانی که راه حلی برای این مشکل پیدا نشود، باید با استفاده از ترفندهایی در میزان انرژی مصرف شده توسط نمایشگر گوشی خود صرفه جویی کنیم.

حال این کار چگونه امکان پذیر است
صفحه نمایش قاتل اصلی باتری شماست، و راه های گوناگونی برای کاهش انرژی مصرفی آن وجود دارد. در اینجا برخی از آن ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • کاهش دادن روشنایی صفحه نمایش: این عمل میزان روشنایی صفحه نمایش شما را کمتر کرده و در نتیجه در صرفه جویی نیروی باتری به شما کمک قابل توجهی می کند.
  • استفاد از قابلیت Adaptive Brightness: این قابلیت در صورت فعال بودن، تنها هنگامی اجازه افزایش میزان نور صفحه نمایش را صادر می‌کند که کاربران به آن نیاز داشته باشند. همچنین هنگامی که به این میزان روشنایی بالا نیازی نباشد، صرفه جویی قابل توجهی در انرژِی مصرفی صورت می‌گیرد. این قابلیت از سنسورهای اندازه‌گیری میزان روشنایی محیط که در بالای نمایشگر قرار دارد استفاده می‌کند.
  • کاهش نرخ بروزرسانی صفحه نمایش: بخشی از گوشی‌های هوشمند دارای نمایشگرهایی با نرخ بروزرسانی بالا هستند. معمولا می توان این مقدار را در منوی تنظیمات دستگاه کاهش داد که این موضوع با کاهش انرژی مصرفی این جز سخت افزاری همراه می‌شود.
  • کاهش زمان قفل خودکار گوشی: با کاهش زمان قفل خودکار، به گوشی  خود این اطمینان را می دهید که در مدت زمان کمتری منتظر استفاده احتمالی شما باقی بماند و در مواقعی که با گوشی کار نمی کنید سریع‌تر از گذشته نمایشگر را در وضعیت خاموش قرار دهد.
  • غیرفعال کردن تصاویر پس‌زمینه زنده: این تصاویر زنده ممکن است زیبا به نظر برسند؛ اما در واقع استفاده از آن‌ها مثل این است که گوشی شما همیشه در حال پخش یک فیلم است و این کار خیلی سریع شارژ باتری را به اتمام می‌رساند.
  • از تصاویر پس‌زمینه تیره استفاده کنید: اگر گوشی شما از صفحات نمایش AMOLED بهره می‌‌برد، استفاده از تصاویر پس‌زمینه تیره فکر بسیار خوبی است؛ زیرا در این صورت لازم نیست نمایشگر بسیاری از پیکسل ها را فعال کند و در نتیجه انرژی مصرفی آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

2. نقاط فاقد اتصالات و ارتباطات مخابراتی

LG-V60-making-a-call-1200x675.jpg

مناطق جغرافیایی که کیفیت خطوط و ارتباطات مخابراتی در آن‌ها پایین است، قاتلان خاموش باتری‌ها هستند. تلفن همراه شما دائما با برج های مخابراتی اطراف در حال برقراری ارتباط است و سعی می کند تا در هر ثانیه از روز شما را به شبکه متصل باقی نگه دارد. اما هنگامی که در انجام این کار موفق نباشد، به منظور دسترسی به سیگنا‌ل‌های شبکه تلاش بیشتری را انجام می‌دهد. این عمل در پایان سبب می‌شود که انرژی زیادی از باتری دستگاه شما مصرف شود.

اگر در مناطق حاشیه‌ای از شهر زندگی می کنید، یا در بیشتر اوقات در یک ساختمان بزرگ و با جمعیت زیاد حضور دارید، به احتمال فراوان کیفیت ارتباطات مخابراتی در اطراف شما پایین است و در نتیجه این موضوع به مصرف سریع‌تر انرژی ذخیره شده در باتری شما منجر می‌شود.

چگونه با بهبود ارتباط مخابراتی خود از کاهش سریع شارژ باتری جلوگیری کنیم؟

  • اپراتور خود را تغییر دهید: طبیعی است که اپراتورها در مناطق مختلف یک شهر پوشش‌های متفاوتی داشته باشند. می‌توانید با کمی تحقیق بهترین اپراتور منطقه خود که پوشش مناسبی را در محل سکونت شما فراهم می‌کند را پیدا کرده و در صورت لزوم از آن خدمات بگیرید.
  • از حالت هواپیما (Airplane Mode) استفاده کنید: حالت هواپیما آنتن  دستگاه شما را در وضعیت خاموش قرار می‌دهد. اگر همه اتصالات دستگاه خود را خاموش کنید آنگاه گوشی شما دیگر برای اتصال به شبکه به سختی کار نخواهد کرد و در نتیجه مصرف انرژی آن نیز کم خواهد شد. شما می توانید در استفاده از این قابلیت کمی سیاست به خرج دهید؛ مثلا وقتی در مکان هایی هستید که می دانید در آنجا شبکه‌های مخابراتی سرویس خوبی ندارند، گوشی تان را روی این حالت قرار دهید تا شارژ باتری  بیهوده مصرف نشود.
  • استفاده از توسعه دهنده های شبکه: شرکت های مخابراتی اغلب توسعه دهنده های شبکه یا تقویت کننده‌های سیگنال را به مشتریان خود ارائه می دهند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر می دانید که قرار است برای مدت طولانی در مکانی فاقد سرویس حضور داشته باشید سعی کنید از یکی از آن ها بهره بگیرید. همچنین می توانید در خانه یا محل کار خود از یکی از این دستگاه‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید که سیگنال در جایی که بیشتر وقت خود را سپری می کنید کیفیت مناسب را دارد.

3. برنامه‌ها و سرویس‌های فعال در پس‌زمینه

Google-Play-Store-on-smartphone-stock-photo-2-1200x675.jpg

برنامه های خود را مدام بررسی کنید تا مطلع شوید که آیا باتری گوشی شما را به سرعت خالی می کنند یا خیر. برخی برنامه های خاص نسبت به سایر برنامه ها باتری بیشتری مصرف می کنند. نمونه‌های بارزی از این برنامه ها یوتیوب، نتفلیکس و دیگر سرویس‌های پخش‌کننده ویدیو است. همچنین اگر می خواهید در مصرف انرژی دستگاه خود صرفه جویی کنید، بهتر است بازی‌ها را کنار بگذارید، زیرا بازی ها دشمن بزرگ باتری ها هستند، به خصوص اگر بازی‌های سنگین و با وضوح گرافیکی بالا را بر روی دستگاه خود نصب دارید.

تعداد زیادی از برنامه ها می‌توانند در پس‌زمینه و بدون اینکه از آن‌ها استفاده زیادی داشته باشید، مصرف انرژی دستگاه شما را افزایش دهند. برنامه هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، واتس‌اپ و دیگر برنامه‌های اجتماعی و پیام‌رسان، از جمله مهم‌ترین این موارد هستند. زیرا این برنامه‌های ارتباطی و سرویس‌های مشابه با آن‌ها سعی دارند همیشه به شبکه متصل باشند و شما را همیشه در دسترس نگه‌ دارند.

این به آن معناست که این برنامه ها بطور مداوم در پس زمینه فعالیت می کنند؛ به شبکه دیتا متصل هستند؛ به مکان حضور شما دسترسی دارند؛ اعلان هایی را برای شما ارسال می کنند و…. البته میزان انرژی مصرفی این برنامه‌ها ربط زیادی به مدت زمان استفاده از آن‌ها ندارد؛ چه بی‌وقفه از این برنامه ها استفاده کنید و چه استفاده نکنید، این برنامه ها به راحتی می‌توانند باتری گوشی شما را خالی کنند.

حال چگونه این مشکل را حل کنیم؟

  • برنامه‌هایی غیرضروری را از دستگاه خود پاک کنید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاربران گوشی‌های هوشمند معمولاً تنها از 20 درصد از برنامه‌های نصب شده خود استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه این برنامه‌ها در حالت عادی در پس‌زمینه دستگاه فعال هستند و انرژی باتری را هدر می‌دهند بهتر است برنامه‌های غیرضروری که به آن‌ها چندان نیاز ندارید را از دستگاه خود پاک کنید.
  • از فعالیت برنامه‌ها و سرویس‌ها در پس‌زمینه دستگاه جلوگیری کنید: اگر متوجه می شوید که یک برنامه بیش از حد شارژ باتری شما را مصرف می کند، می توانید عملکرد آن را در پس‌زمینه محدود کنید. این کار بسیار ساده است؛ ابتدا به منوی تنظیمات بروید. وارد قسمت Apps & notifications شوید، برنامه موردنظر را انتخاب کنید، سپس به قسمت Advanced بروید، اکنون Battery را انتخاب کنید؛ به قست Background restriction رفته و بر روی گزینه Restrict ضربه بزنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که با این کار برخی از ویژگی ها و قابلیت های برنامه موردنظر را از دست می‌دهید؛ چرا که این برنامه در صورتی که مورد استفاده قرار نگیرد کاملاً غیرفعال می‌شود.
  • بستن برنامه ها: اگر چه یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های دستگاه های اندرویدی چند وظیفگی یا Multi-Tasking است و در حالت عادی بستن برنامه ها می تواند بیش از آنکه مفید باشد ضرر برساند، اما یکی از بهترین راه‌کارها برای جلوگیری از هدر رفتن شارژ باتری، بستن برنامه های فعال در پس‌زمینه است. برنامه‌ها  ممکن است در انجام فعالیت های مختلف با مشکلاتی روبرو شوند که در این حالت میزان مصرف انرژی آن‌ها چند برابر می‌شود. بهترین راه این است که در صورت بروز این مشکلات این برنامه‌ها را ببندید و یا غیر‌فعال کنید. برای این کار به تنظیمات بروید. وارد قسمت Apps & notifications شوید، برنامه موردنظر خود را انتخاب کرده و سپس Force stop را لمس کنید.
  • به نحوه و مدت زمان استفاده‌ از دستگاه‌های هوشمند توجه داشته باشیم: کاربران گوشی‌های هوشمند گاهی اوقات از طول عمر پایین باتری دستگاه خود گلایه دارند. اما دائما در طول روز مشغول بازی کردن، فیلم دیدن و صرف زمان در شبکه‌های اجتماعی هستند. به منظور افزایش زمان شارژدهی باتری گوشی‌های هوشمند باید به نحوه و مدت زمان استفاده از آن‌ها توجه زیادی داشته باشیم.

4- سایر عوامل دیگری که منجر به تخلیه شارژ باتری می شوند

Google-Pixel-3-XL-showing-USB-C-and-cable-stock-photo-1.jpg

  • GPS، وای فای و بلوتوث: چقدر از آن ها استفاده می کنید؟ بخشی از کاربران عادت دارند که این ارتباطات را همیشه در دستگاه‌های خود روشن باقی نگه دارند.GPS ، وای فای و بلوتوث حتی با اینکه مقدار کمی از باتری استفاده می کنند اما باز هم می‌توانند در بلند مدت شارژ باتری‌ها را خیلی سریع خالی کنند. هنگامی که به آن ها نیازی ندارید، آن ها را خاموش کنید سپس متوجه خواهید شد که این کار چقدر در صرفه جویی انرژی به شما کمک کرده است.
  • دوربین: استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند و ثبت عکس و فیلم توسط آن‌ها سبب افزایش قابل توجه انرژی مصرفی دستگاه می‌شود. تا جای ممکن سعی کنید از دوربین گوشی خود استفاده کمتری داشته باشید تا طول عمر باتری آن افزایش پیدا کند.
  • گوشی خود را همیشه همراه خود نگه دارید: دمای پایین به طور قابل توجهی بر عمر باتری‌ها تأثیر می گذارد. ساختار باتری‌های لیتیوم- یون به گونه‌ای است که سرمای شدید از عملکرد مناسب آن‌ها جلوگیری می‌کند و مانع از آن می‌شود که سطح انرژی مناسبی از سوی آن‌ها تامین شود. حال اگر این سرمای شدید در طولانی مدت به آن‌ها اعمال شود می‌تواند آسیب‌های دائمی را به آن‌ها وارد نماید. بنابراین بهتر است که گوشی خود را همیشه همراه خود نگه دارید. در این صورت گرمای بدن سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند.
  • بروز باشید: بروزرسانی های نرم افزاری اغلب با بهبود طول عمر باتری همراه هستند؛ بنابراین سعی کنید که همیشه گوشی خود را به جدید ترین نسخه از بروزرسانی ها مجهز کنید.
  • از شارژرهای قابل حمل یا پاوربانک‌ها استفاده کنید: به منظور افزایش زمان شارژدهی باتری گوشی خود می‌توانید از شارژرهای قابل حمل یا پاوربانک‌ها استفاده کنید. این دستگاه‌ها می‌توانند به راحتی دسترسی شما به منابع انرژی را مهیا کنند.

توجه داشته باشید که مطلب بالا در مورد راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری نیست؛ بلکه در آن به مجموعه‌ای از فاکتورها که ممکن است به خالی شدن سریع انرژی باتری‌ها منجر شود اشاره‌ای شده است. همچنین در این مطلب سعی شد راه‌حل‌هایی برای مقابله با این عوامل، به کاربران گوشی‌های هوشمند پیشنهاد شود.

بسیاری از ما ممکن است بتوانیم فقط با بررسی میزان انرژی مصرفی توسط صفحات نمایش، تعداد دفعات شارژ کردن گوشی خود را به یک بار در روز کاهش دهیم. شما کدام‌یک از روش‌های بالا را برای این کار ترجیح می‌دهید؟

شهر سخت افزار

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=322286
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما