چاپ این برگه

زنان خانه‌دار بیشترین آمار مبتلایان کرونا را در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل می‌دهند

بویرنیوز: پرویز یزدان‌پناه پیش از ظهر امروز در نشست ویدئوکنفرانس ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا کهگیلویه و بویراحمد با معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به روند صعودی بیماری کرونا در این استان، اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 42 هزار مراجعه سرپایی به مراکز درمانی استان داشتیم، دو هزار و 513 نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده و دو هزار و 368 نفر ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه از 10خرداد تاکنون تعداد مبتلایان به بیماری در استان سه تا چهار برابر افزایش یافته، افزود: هم‌اکنون 60 بیمار کرونایی و 145 مورد  مشکوک یا قطعی کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تعداد بهبودیافتگان کامل بیماری کرونا را یک هزار و 282 نفر عنوان و بیان کرد: هم‌اکنون 532 نفر در قرنطینه قرار دارد.

یزدان‌پناه گفت: تاکنون 22 نفر از همکاران ما در مراکز بهداشتی و درمانی با بیماری کرونا درگیر شده‌اند اما خوشبختانه مرگ و میری نداشتیم.

وی بیشترین موارد ابتلا به بیماری کرونا در استان را در بین زنان خانه‌دار با 640 نفر ابتلا عنوان و ابراز کرد: پس از آن، افراد دارای شغل‌های آزاد با 530 ابتلا در رده بیشترین اقشار مبتلا به کرونا قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد میانگین سنی مبتلایان کرونا در این استان را 36 سال عنوان و بیان کرد: در این میانگین سنی، نوزاد یک ساله تا سالمند 92 ساله هم وجود داشته است.

یزدان‌پناه ادامه داد: هم‌اکنون شهرستان گچساران در وضعیت قرمز؛ بهمئی، لنده و مارگون در وضعیت سفید؛ بویراحمد و دنا در وضعیت نارنجی؛ باشت و کهگیلویه در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: 81 درصد کسانی که جان خود را در اثر این بیماری از دست دادند، بی‌سواد بوده و 20 نفر بیماری زمینه‌ای داشتند که نشان می‌دهد باید از طبقات با آگاهی کمتر و وضعیت اقتصادی نامساعدتر حمایت بیشتری انجام شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حوزه روستایی جایی است که آسیب‌پذیری زیادی داریم، گفت: موارد مثبت در شهرستان دنا، معمولا کارگرانی هستند که از عسلویه می‌آیند.

یزدان‌پناه عنوان کرد: برخی از مواردی که در شهرها مثبت است و باید در قرنطینه خانگی باشند متاسفانه با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حضور در خیابان و حتی مناطق روستایی سبب آلوده کردن سایر افراد می‌شوند.

وی از سفر معاون درمان دانشگاه به گچساران برای بررسی علل افزایش مرگ و میر در این شهرستان خبر داد و گفت: در مورد تجمعات از روز نخست مرتب توصیه کردیم که با رعایت دستورالعمل‌ها باشد اما ستاد کرونا باید تصمیم قاطعی بگیرد که برای استان لازم‌الاجرا باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر به تجمعات نظم ندهیم، هر کاری هم که انجام دهیم نتیجه‌ای نمی‌گیریم، ضمن اینکه سازمان صمت باید فشار بیشتری به اصناف برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وارد کند.

تسنیم